Organisatie | Bergen (L) |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Algemene Subsidieverordening Bergen 2007 |
Citeertitel | Algemene Subsidieverordening Bergen 2007 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp | Algemene Subsidieverordening Bergen 2007 |
Deze verordening vervangt de Algemene Subsidieverordening Gemeente Bergen.
1. Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2007 | 01-09-2017 | nieuwe regeling | 19-12-2006 Maas en Niersbode 2006, 52 | 7304 |
De raad van de gemeente Bergen,
- de Algemene wet bestuursrecht, titel 4:2;
gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van 31oktober 2006
1. De Algemene Subsidieverordening Gemeente Bergen en Deelverordening Welzijn 2005-2008 intrekken.
2. De Algemene subsidieverordening Bergen 2007 en de Deelverordening Welzijn 2007 per 1-1-2007 vaststellen.
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1.1. Begripsbepalingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
Waarderingssubsidie: subsidie die ten doel heeft uitdrukking te geven aan de waardering van de gemeente voor activiteit(en) van de aanvrager, zonder dat de hoogte daarvan afhankelijk gesteld wordt van de aan de activiteit(en) verbonden lasten. De hoogte kan in het kader van structurele waarderingssubsidie ook afhankelijk gesteld worden van het ledenaantal.
Artikel 1.4. Eerste subsidieaanvraag, eigen bijdragen
Bij een eerste aanvraag voor een structureel subsidie moeten de volgende stukken worden ingediend:a. een activiteitenplan, begroting en opgave van het eigen vermogen;b. de statuten en een kopie van de inschrijving bij de Kamer van Koophandel;c. een opgave van de bestuurssamenstelling;d. alle andere informatie die het college nodig acht voor een goede beoordeling van de aanvraag.
Het college is bevoegd om bij subsidieverlening voorwaarden te stellen ten aanzien van het eigen vermogen.
Artikel 1.7. Accountantsverklaring
Bij een subsidiebedrag hoger dan € 50.000,00 is een organisatie verplicht om uiterlijk 1april na afloop van het subsidiejaar een verklaring in te dienen van een daartoe bevoegdeaccountant.
Artikel 1.8. Weigering, beëindiging, intrekking, wijziging en terugvordering subsidie
Artikel 4:25 en 4:35, afdeling 4.2.6 en 4.2.7 van de Algemene wet bestuursrecht zijn van toepassing op deze verordening
Artikel 1.9. Uitsluiting subsidies
Er wordt in ieder geval geen subsidie verleend voor:a. Het vieren van jubilea of andere bijzondere gelegenheden waarvoor gereserveerd had kunnen worden.b. De aanschaf van consumptieve goederen.c. Activiteiten die op een andere wijze in aanmerking komen voor subsidie.d. Als het gemeentelijk belang ontbreekte. Als de activiteiten geen binding met de gemeente vertonen;f. Aan landelijke instellingen als de activiteiten plaatselijk georganiseerd worden;g. Als de informatie gebrekkig of onvoldoende is.
Structurele subsidies, zoals bedoeld in de hoofdstukken 2 t/m 4, kunnen worden verleend via jaarlijkse beschikkingen dan wel via meerjarige beschikkingen. In beide gevallen wordt jaarlijks een indexering aan de hand van CBS prijsindex toegepast, rekening houdend met de aard van de kostensoorten van de organisatie.
Hoofdstuk 2 Structurele Waarderingssubsidie
Structurele subsidie die ten doel heeft uitdrukking te geven aan de waardering van de gemeente voor activiteit(en) van de aanvrager, zonder dat de hoogte daarvan afhankelijk gesteld wordt van de aan de activiteit(en) verbonden lasten. De hoogte kan in het kader van structurele waarderingssubsidie ook afhankelijk gesteld worden van het ledenaantal. Er vindt alleen een vaststelling van de subsidie plaats.
Artikel 2.2. Subsidieaanvraag structurele waarderingssubsidie
Een aanvraag om subsidievaststelling wordt schriftelijk ingediend bij het college.
De aanvraag van een waarderingssubsidie gaat in het door het college te bepalen gevallen vergezeld van een begroting en aanvullend dient een beschrijving van de activiteit(en) of ledenlijst toegevoegd te worden. De begroting dient te zijn voorzien van een duidelijke toelichting van de verschillende ramingen.
Hoofdstuk 3 Structurele Budgetsubsidie
Artikel 3.1. Begripsbepalingen
Subsidie in de vorm van een vast budget gedurende een vooraf door het college vastgestelde periode ten behoeve van een overeen gekomen niveau van te verrichten activiteiten of te leveren diensten.
Hoofdstuk 4 Structurele Exploitatiesubsidie
Artikel 4.2. Subsidieaanvraag structurele exploitatiesubsidie
Een aanvraag om subsidieverlening wordt schriftelijk ingediend bij het college.
De aanvraag van een exploitatiesubsidie gaat in ieder geval vergezeld van:a. Een begroting van de activiteit b. Een werkplan. c. Een bewijs van verzekering van roerende en onroerende zaken
Een aanvraag voor een structurele exploitatiesubsidie wordt ingediend voor 1 april van het jaar voorafgaand aan het jaar waarvoor de subsidie wordt aangevraagd.
Tussentijdse wijzigingen in de aanvraag moeten onmiddellijk aan het college worden medegedeeld.
Bij exploitatiesubsidies bedraagt de subsidie ten hoogste het als redelijk aanvaarde tekort.
Artikel 4.3. Subsidieverlening structurele exploitatiesubsidie
Het college beslist uiterlijk op 31 december van het jaar voorafgaand aan het subsidiejaar.
Hoofdstuk 5 Eenmalige Garantiesubsidie
Incidentele subsidie voor een activiteit waarbij uitgegaan wordt van een sluitende exploitatie, die echter niet vooraf te garanderen is.
Artikel 5.2. Subsidieaanvraag incidentele garantiesubsidie
Een aanvraag om subsidieverlening wordt schriftelijk ingediend bij het college.
Hoofdstuk 6 Eenmalige exploitatiesubsidie
Artikel 6.3. Subsidieverlening
Het college beslist binnen 13 weken na indiening op de aanvraag voor een incidentele exploitatiesubsidie.
Hoofdstuk 7 Eenmalige waarderingssubsidie
Incidentele subsidie die ten doel heeft uitdrukking te geven aan de waardering van de gemeente voor activiteit(en) van de aanvrager, zonder dat de hoogte daarvan afhankelijk gesteld wordt van de aan de activiteit(en) verbonden lasten.
Een aanvraag om subsidieverlening wordt schriftelijk ingediend bij het college.
De aanvraag van een waarderingssubsidie gaat in het door college te bepalen gevallen vergezeld van een begroting en een beschrijving van de activiteit(en). De begroting dient te zijn voorzien van een duidelijke toelichting van de verschillende ramingen. Indien van toepassing dient een ledenlijst te worden overlegd.
Artikel 7.3. Subsidieverlening
Het college beslist binnen 8 weken na indiening op de aanvraag voor een incidentele waarderingssubsidie
Algemeen:Per 1 januari 1998 is de derde tranche van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) in werking getreden. Deze derde tranche heeft betrekking op subsidies.
Hoewel de meeste subsidies betrekking hebben op Welzijn, bestrijkt de Awb een breder terrein. Ook subsidies op het terrein van onder andere; volkshuisvesting, stads-en dorpsvernieuwing, monumentenzorg, educatieve activiteiten en leerlingenvervoer, vallen onder de Awb.
Om alle subsidies dezelfde juridische grondslag te geven is het goed dat deze zoveel mogelijk onder hetzelfde regime vallen. Vandaar de keuze voor een Algemene Subsidieverordening Bergen 2007. Dit laat onverlet dat wanneer het specifieke onderwerp daartoe aanleiding geeft toch een aparte subsidieverordening kan worden vastgesteld, zoals op het gebied van de monumentenzorg is gebeurd.
Veel zaken zijn geregeld in de Awb. Deze hoeven niet meer expliciet in een verordening opgenomen te worden. Deze verordening bevat alleen bepalingen die voor de gebruikers (gemeente en organisaties) relevant zijn of waarvan de Awb facultatieve bepalingen voorstelt. Bij de uitvoering dient dus altijd de meest recente wettekst Awb geraadpleegd te worden. Deze verordening kan alleen aanvullend van aard zijn op de wet.
Artikel 1.1.Subsidie: deze bepaling is gelijkluidend aan de wettelijke omschrijving uit artikel 4:21 van de Algemene wet bestuursrecht. Indien de wettelijke bepaling in de toekomst wijzigt, dient de wettelijke omschrijving aangehouden te worden.
Garantiesubsidie:Garantiesubsidies worden verstrekt in overmachtsituaties, bijvoorbeeld buitenmanifestaties die ten gevolge van slecht weer veel lagere bezoekersaantallen trekken.
Leden:Bij de aanvraag voor een subsidieverlening kan alleen een ledenlijst van 1 januari worden overlegd van het jaar waarin de aanvraag wordt gedaan. Deze ledenlijst wordt gebruikt om het bedrag voor subsidie vast te stellen. Eventuele wijziging in ledenaantal gedurende het subsidiejaar worden verdisconteerd in de berekening van het volgend jaar.
Artikel 1.2.Veel van de structurele subsidies zijn opgenomen in de begroting. De begroting is vanaf dat moment de wettelijke grondslag voor de verlening. Eis daarbij is dat zowel de naam van de ontvanger als het maximaal te ontvangen bedrag daarin opgenomen is.De begroting geeft het subsidieplafond per subsidie of soort subsidie aan. Hiermee dient rekening te worden gehouden bij de subsidieverlening. Bij de subsidievaststelling is het plafond (bij overschrijding) de grondslag om de subsidie vast te stellen op het maximum van de verlening. Daarmee kan een vereniging minder krijgen dan waarop ze hoopte bij het inleveren van de stukken voor de subsidievaststelling. Het plafond geeft rechtszekerheid aan de aanvrager en geeft de gemeente zelf de gelegenheid om haar kosten te beheersen.
Indien subsidie wordt verleend voordat de begroting is vastgesteld, moet in de beschikking worden opgenomen dat de subsidie wordt verleend, onder de voorwaarde dat de gemeenteraad afdoende gelden ter beschikking stelt.In elke beschikking moet het college aangeven om wat voor soort subsidie het gaat. De soort subsidie bepaalt de verplichtingen aan de aanvraag bij verlening, vaststelling en het spenderen van de subsidie.
Het college doet verslag van de subsidies aan de raad. Aangezien veel subsidies al zijn verantwoord bij de begrotingsbehandeling worden deze subsidies uitgezonderd.
Vanwege de omschrijving van het begrip ´subsidie´ is deze verordening niet van toepassing op:1. Donaties en giften.2. Contributies op grond van lidmaatschappen van de gemeente.3. Geldelijke bijdragen aan gemeenschappelijke regelingen waaraan de gemeente deelneemt.
Naar aanleiding van de Wet Dualisering geldt vanaf 2003 een nieuwe verdeling van verantwoordelijkheden tussen gemeenteraad en college. In de verordening is hiermee rekening gehouden. In zijn algemeenheid zal de raad meer op hoofdlijnen sturen. Het college krijgt in de uitvoering meer bevoegdheden. Een belangrijke verantwoordelijkheid van de raad is en blijft het vaststellen van de gemeentebegroting en daarmee het bepalen van de budgetten die voor subsidie ter beschikking kunnen worden gesteld.De bevoegdheid van het college om besluiten te nemen over de verlening en vaststelling van subsidie houdt tevens in het verlenen van voorschotten, de betaling van voorschotten of subsidiebedragen, opschorting van de verplichting tot betaling van voorschotten of subsidiebedragen, terugvordering van onverschuldigd betaalde voorschotten en subsidiebedragen en alle overige ter zake van subsidiëring te nemen uitvoeringsbeslissingen, waaronder het beslissen op bezwaarschriften tegen subsidiebesluiten.Het college heeft een actieve informatieplicht ten opzichte van de raad. Voorts zullen budgetbeschikkingen c.q. -overeenkomsten steeds voor de raad ter inzage worden gelegd. Over het uitgevoerde beleid ten aanzien van eenmalige subsidies (hfdst. 5 t/m 7) zal de raad na afloop van elk jaar worden gerapporteerd.
Artikel 1.5.In verband met het streven naar administratieve vereenvoudiging wordt enkel een regeling over het eigen vermogen getroffen als het college daartoe aanleiding ziet.
Artikel 1.6.Het verlenen van voorschotten is alleen toegestaan als daar een wettelijke grondslag voor is. Deze bepaling in deze verordening is de benodigde wettelijke grondslag. Voorschotten kunnen na het besluit tot subsidieverlening worden uitgekeerd en worden verrekend bij de bepaling van de subsidievaststelling.
Artikel 1.8.De Algemene wet bestuursrecht kent een aantal facultatieve bepalingen. Door deze bepalingen van toepassing te verklaren verkrijgen zij geldigheid voor deze verordening.
Artikel 3.2,3.3Bij het maken van meerjarenafspraken kunnen tevens afspraken gemaakt worden over de eventuele toepassing van indexering om bijvoorbeeld verhogingen van salariskosten waarvoor subsidie wordt ontvangen op te kunnen vangen. Deze verhogingen kunnen ineens in het bedrag verwerkt worden of het bedrag wordt per jaar met een bepaald percentage verhoogd.De omschrijving van een activiteitenplan uit artikel 4:80 Awb: het activiteitenverslag beschrijft de aard en omvang van de activiteiten waarvoor subsidie werd verleend en bevat een vergelijking tussen de nagestreefde en gerealiseerde doelstellingen en een toelichting op de verschillen.
Hoofdstukken 3 t/m 8, 2e en 3e artikel In deze artikelen wordt bepaald dat voor een subsidieverlening eerst een aanvraag moet worden ingediend, welke bewijsstukken worden verlangd en welke voorwaarden er gelden. Structurele subsidies kennen een langere aanvraagtermijn dan incidentele subsidies. De meeste ingewikkelde soorten (structurele exploitatiesubsidies en budgetsubsidies) kennen afwijkende termijnen met de data 1 april voorafgaand aan het subsidie voor de aanvraag en 31 december voorafgaand aan het subsidiejaar voor de beslissing.
Hoofdstukken 3 t/m 8, 4e artikel In deze artikelen wordt bepaald dat voor een subsidievaststelling eerst een aanvraag moet worden ingediend, welke bewijsstukken worden verlangd enz. Omdat verschillende soorten subsidieaanvragen ook afwijken in mate van gecompliceerdheid, gelden per soort afwijkende aanvraag en beslistermijnen.