Organisatie | Wageningen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening Stimuleringsregeling afkoppeling hemelwaterafvoer |
Citeertitel | Verordening Stimuleringsregeling afkoppeling hemelwaterafvoer |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | volkshuisvesting en woningbouw |
Eigen onderwerp | Subsidieregeling |
Geen
Awb
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2008 | 01-01-2008 | Nieuwe regeling | 10-07-2008 Stad Wageningen, 30-07-2008 | afdeling Stadsontwikkeling, nummer 08.0017846a. |
DE RAAD VAN DE GEMEENTE WAGENINGEN
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 20 mei 2008, afdeling Stadsontwikkeling, nummer 08.0017846a.
gelet op artikel 4.23, eerste lid van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 149 van de Gemeentewet;
Verordening Stimuleringsregeling afkoppeling hemelwaterafvoer
Paragraaf 2 Algemene uitgangspunten voor subsidiëring
Artikel 4 Algemene vereisten voor subsidiëring
Indien een andere instelling reeds subsidie heeft verstrekt voor het afkoppelen van een bepaald verhard oppervlak, verstrekt het college slechts subsidie indien en voor zover de door de ander instelling verstrekte subsidie lager is dan de subsidie die het college op grond van deze verordening maximaal kan verstrekken.
Artikel 5 Hoogte van de subsidie
Bij oppervlakken kleiner dan 400 m2 wordt het maximale door het college vastgestelde bedrag per vierkante meter toegekend. Bij oppervlakken groter dan 400 m2 worden de werkelijke kosten van het afkoppelen van verhard oppervlak vergoed, tot maximaal het door het college vastgestelde bedrag per vierkante meter.
Indien een andere instelling ter zake van het afkoppelen van het verhard oppervlak reeds subsidie heeft verstrekt, dan wel indien ter zake een aanvraag voor subsidieverlening bij een andere instelling is ingediend waarop ten tijde van het indienen van de aanvraag bij het college nog niet is beslist, is de aanvrager verplicht hiervan aan het college mededeling te doen.
Het college kan in bijzondere gevallen, waarin strikte toepassing van de onderhavige verordening tot onbillijkheden leidt, op een voor een aanvrager gunstige wijze afwijken van een of meer bepalingen van deze verordening.
Om afkoppelen te realiseren is ruimte nodig. Deze ruimte wordt deels in het openbare gebied gevonden maar ook het ‘particulier terrein’ moet zo mogelijk worden benut. De medewerking van burgers, bedrijven, scholen, woningstichting en dergelijke is essentieel om het afkoppelen tot een succes te maken.
Hiervoor moet in het plan van aanpak communicatie een van de belangrijkste taken van het waterloket. Daarnaast is het van belang om de “afkoppelende” particulieren te stimuleren om deel te nemen aan de projecten die uitgevoerd gaan worden. Deze stimulering is bedoeld als een substantiële financiële prikkel. De particulier stelt zijn terrein immers ter beschikking, ook voor het algemene nut. Hiervoor is een gemeentelijke stimuleringsregeling opgesteld.
Het wettelijk kader voor alle subsidies van zowel Rijk als decentrale overheden is te vinden in titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht. Voor zover regelingen in de Algemene wet bestuursrecht zijn opgenomen, staat zij niet in de ‘Subsidieverordening afkoppeling hemelwaterafvoer’ vermeld. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om:
Uit een oogpunt van doelmatigheid en beheerbaarheid stellen we een ondergrens van 40 m² per aanvraag. Het blijft mogelijk een aanvraag voor meerdere percelen, eventueel van verschillende eigenaren, in te dienen met een gezamenlijk af te koppelen oppervlak van meer dan 40 m².
Artikel 4, tweede lid: milieuhygiënisch en hydrologisch verantwoord
Wanneer het rioolstelsel het hemelwater niet meer afvoert en er dus afgekoppeld is, moet het hemelwater elders geborgen worden: of in de bodem of naar open water. Wanneer de bodem slecht doorlatend is en er niet direct open water in de nabijheid is, is afkoppelen hydrologisch niet verantwoord. In een dergelijk geval dient er afgezien te worden van afkoppelen. Ook wanneer de berging van water leidt tot bodemverontreiniging of verspreiding van een bodemverontreiniging en maatregelen als bodemfilters geen oplossing bieden, zal afgezien moeten worden van afkoppelen.
Artikel 8, tweede lid, onder b
Wanneer afkoppelen zonder meer zal leiden tot overlast op aanliggende percelen, buren maar ook de openbare weg, ook na het treffen van eenvoudige maatregelen, zal afgezien moeten worden van afkoppelen.
In principe is het aan de subsidieontvanger welke wijze van afkoppelen en welke materialen hij kiest. De situatie kan zich voordoen dat een bepaalde wijze van afkoppelen overlast kan geven voor de omgeving. Het moet dan mogelijk zijn via een bijzondere voorschrift een andere wijze van afkoppelen voor te schrijven.
Er kunnen zich gevallen voordoen dat een aanvraag om subsidie om formele gronden afgewezen moet worden, terwijl toch een belangrijke bijdrage aan het bereiken van de doelstelling kan worden gehaald. In zo’n geval is een beroep op deze hardheidsclausule mogelijk. Hierbij valt te denken aan: