Organisatie | Purmerend |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening tot regeling van de procedure bij toepassing van artikel 49 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening |
Citeertitel | Procedureverordening Planschadevergoeding 1991 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp | Ruimtelijke ordening |
geen
geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
29-08-2004 | 01-09-2010 | art. 2, lid 4 | 01-07-2004 Gemeenteblad 2004, 13 | 04-57 |
De raad van de gemeente Purmerend;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 19 maart 1991, nr. 91-43;
gelet op artikel 49 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening;
I. in te trekken de Procedureverordening Planschadevergoeding, vastgesteld bij raadsbesluit van 25 mei 1973;
II. vast te stellen de navolgende Verordening tot regeling van de procedure bij toepassing van artikel 49 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening.
Voor de toepassing van deze verordening wordt verstaan onder:
artikel 49 : artikel 49 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening;
commissie : de schadebeoordelingscommissie als bedoeld in artikel 6 van deze verordening;
verzoeker : de belanghebbende in de zin van artikel 49, door of namens wie een verzoek tot schadevergoeding wordt ingediend.
Binnen acht weken na de dag waarop het verzoekschrift is ontvangen, dient de verzoeker in de gelegenheid te worden gesteld, om, al dan niet vergezeld van zijn adviseur(s), hierover een bespreking te hebben met één of meer daartoe door het college aangewezen ambtenaren. Van deze bespreking wordt een verslag opgemaakt, waarvan een afschrift zo spoedig mogelijk aan de verzoeker wordt toegezonden.
De commissie gaat na of naar haar oordeel de verzoeker ten gevolge van de gevallen als bedoeld in artikel 49, onder a, b, c, d, e of f, schade lijdt of zal lijden, welke redelijkerwijze niet of niet geheel te zijner laste behoort te blijven. Zij vermeldt het resultaat van dit onderzoek met de beweegredenen in haar rapport.
Binnen acht weken na ontvangst van het advies, beslist de gemeenteraad of er schade is als bedoeld in artikel 49, en zo ja, op welk bedrag de schadevergoeding moet worden bepaald, zo mede op welk tijdstip dit bedrag moet zijn uitbetaald.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 28 maart 1991
In de jurisprudentie wordt als belanghebbende aangemerkt iedere huidige of voormalige, zowel zakelijk als persoonlijk gerechtigde op een onroerend goed, die aan kan tonen dat hij/zij een belang heeft in die zin dat hij/zij schade lijdt.
Lid 2 en met name lid 3 is opgenomen naar aanleiding van het voorstel van wet inzake de Algemene wet bestuursrecht. In deze wet worden in zijn algemeenheid eisen gesteld aan aanvragen waaronder de onderhavige verzoekschriften. In de leden 2 en 3 zijn deze eisen nader geconcretiseerd.
Indien het op voorhand al duidelijk is dat verzoeker in zijn verzoek om schadevergoeding niet ontvankelijk is dan wel het verzoek kennelijk ongegrond is, dient de raad de bevoegdheid te hebben over te gaan tot niet-ontvankelijkverklaring dan wel kennelijk-ongegrondverklaring, zonder dat de schadebeoordelingscommissie wordt ingeschakeld. Deze bevoegdheid is neergelegd in artikel 4. Is het bovenstaande niet het geval, verdient het de voorkeur de schadebeoordelingscommissie in te schakelen door middel van artikel 5.
De in dit artikel als schadebeoordelingscommissie aangewezen stichting is gespecialiseerd in het geven van adviezen omtrent zaken als bedoeld in de onderhavige verordening. De hierdoor verkregen deskundigheid en onafhankelijkheid waarborgt dat de gemeenteraad zijn uiteindelijke beslissing over het al dan niet honoreren van het verzoekschrift gemotiveerd en objectief kan nemen.
Ten aanzien van verzoekschriften waarbij het toekennen van schadevergoeding een redelijke kans van slagen heeft, dienen de kosten van de door de commissie te verrichten werkzaamheden ten laste te komen van de gemeente en niet verhaald te worden op de verzoeker; het verzoek om schadevergoeding vloeit immers rechtstreeks voort uit gemeentelijke voorschriften.