Organisatie | Lopik |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Controleverordening gemeente Lopik 2007 |
Citeertitel | Controleverordening gemeente Lopik 2007 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp | controleverordening, controle |
Deze regeling is vervangen door de Controleverordening gemeente Lopik 2016.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2016 | 01-01-2016 | intrekking | 27-10-2015 Elektronisch Gemeenteblad, 09-11-2015 | Onbekend. | |
01-01-2007 | 01-01-2016 | Nieuwe regeling | 19-12-2006 Zenderstreeknieuws | Onbekend | |
01-01-2007 | Nieuwe regeling | 19-12-2006 Zenderstreeknieuws | Onbekend |
De raad van de gemeente Lopik besluit;
gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders d.d. 28 november 2006;
gelet op artikel 213 Gemeentewet en het Besluit accountantscontrole gemeenten;
de Verordening voor de controle op het financieel beheer en op de inrichting van de financiële organisatie van de gemeente Lopik
In deze verordening wordt verstaan onder:
accountant:een door de raad benoemde registeraccountant of accountant-administratieconsulent met een aantekening in het inschrijvingsregister als bedoeld in het derde lid van artikel 36 Wet op de Accountant-Administratieconsulenten of organisatie waarin voor de accountantscontrole bevoegde accountants samenwerken, belast met de controle van de in artikel 197 Gemeentewet bedoelde jaarrekening.
Artikel 2. Opdrachtverlening accountantscontrole
De raad kan in het programma van eisen opnemen dat de raad jaarlijks voorafgaand aan de accountantscontrole in overleg met de accountant vaststelt de posten van de jaarrekening, de gemeentelijke producten en de gemeentelijke organisatieonderdelen, waaraan de accountant bij zijn controle specifiek aandacht dient te besteden en welke rapporteringstoleranties hij daarbij dient te hanteren.
Artikel 3. Informatieverstrekking door college
Artikel 4. Inrichting accountantscontrole
Artikel 5. Toegang tot informatie
De accountant is bevoegd tot het opnemen van alle kassen, waardepapieren en voorraden en het inzien van alle boeken, notulen, brieven, computerbestanden en overige bescheiden, waarvan hij inzage voor de accountantscontrole nodig oordeelt. Het college draagt er zorg voor dat de accountant voor de uitvoering van zijn controlewerkzaamheden een onbelemmerde toegang heeft tot alle kantoren, magazijnen, werkplaatsen, terreinen en informatiedragers van de gemeente.
Het college draagt er zorg voor, dat alle organisatie-eenheden van de gemeente zijn gehouden de accountant alle informatie te verstrekken, opdat de accountant zich een juist en volledig oordeel kan vormen over de rechtmatige totstandkoming van baten, lasten, balansmutaties en het gevoerde beheer en over de getrouwheid van de daarover verstrekte informatie.
Artikel 6. Overige controles en opdrachten
Het college kan de door de raad benoemde accountant opdracht geven tot het uitvoeren van specifieke werkzaamheden met betrekking tot de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid voor zover de onafhankelijkheid van de accountant daarmee niet in het geding komt. Het college informeert de raad vooraf over deze aan de accountant te verstrekken opdrachten.
Het college draagt de zorg voor de uitvoering van het beleid betreffende de specifieke uitkeringen volgens de eisen van rechtmatigheid van de ministeries. Het college is bevoegd voor de controle van de rechtmatige besteding van specifieke uitkeringen de opdracht te verlenen aan een andere dan de door de raad benoemde accountant, indien dit in het belang van de gemeente is.
Het college draagt de zorg voor de verantwoording aan derden (Belastingdienst, ABP, Sociale verzekeringsbank, CBS, e.d.) en neemt hierbij de gestelde controle-eisen in acht. Indien een deel van deze vereisten moet worden uitgevoerd door een accountant, is het college bevoegd hiervoor de opdracht te verlenen aan een andere dan de door de raad benoemde accountant, indien dit in het belang van de gemeente is.
In aanvulling op het in de wet voorgeschreven verslag van bevindingen brengt de accountant over de door hem uitgevoerde (deel)controles verslag uit over zijn bevindingen die niet van bestuurlijk belang zijn aan de ambtenaar van wie het geldelijk beheer, het vermogensbeheer, de administratie en de beheersdaden zijn gecontroleerd, het hoofd van de sector waar de ambtenaar werkzaam is en het hoofd van het bureau financiën dan wel andere daarvoor in aanmerking komende ambtenaren.
Deze verordening treedt in werking per 1 januari 2007, onder intrekking met ingang van die datum, van de Controleverordening gemeente Lopik 2004.
Deze verordening kan worden aangehaald als “Controleverordening gemeente Lopik 2007”.
Aldus vastgesteld in de vergadering van de raad van 19 december 2006.