Organisatie | Lochem |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Algemeen Mandaatbesluit gemeente Lochem |
Citeertitel | Algemeen Mandaatbesluit gemeente Lochem |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-10-2010 | 01-09-2011 | Nieuwe regeling | 21-09-2010 Extra Nieuws, 22-09-2010 | 2010-010668 |
Algemeen mandaatbesluit Gemeente Lochem
Burgemeester en wethouders en de burgemeester van Lochem:
I de uitoefening van de bij dit besluit behorende lijst van bevoegdheden, ieder voorzover bevoegd, op te dragen aan het daarbij vermelde afdelingshoofd;
II in te stemmen met de ondermandaatbesluiten van de respectievelijke hoofden van de afdelingen Publiekscontacten, Bestuur, Personeel en Communicatie, Facilitaire Zaken, Financiën, Maatschappelijke Ontwikkeling, Ruimtelijke Ontwikkeling en Verkeer en Openbare Werken;
III dit besluit in werking te laten treden op 1 oktober 2010.
Burgemeester en wethouders van Lochem,
de secretaris, de burgemeester,
drs. J. ten Brinke F.J. Spekreijse
Ondermandaat door afdelingshoofden aan medewerkers
De hoofden van de afdelingen Publiekscontacten, Bestuur, Personeel en Communicatie, Facilitaire Zaken, Financiën, Maatschappelijke Ontwikkeling, Ruimtelijke Ontwikkeling en Verkeer en Openbare Werken;
Gelet op artikel 10:9 van de Algemene wet bestuursrecht;
Handelend krachtens het “Algemeen Mandaatbesluit gemeente Lochem” van het college van burgemeester en wethouders van Lochem d.d. 21 september 2010;
De mandaatgever (burgemeester en wethouders/ burgemeester) heeft voor dit ondermandaat toestemming verleend bij besluit van 21 september 2010.
T.Sesink J.W. Haverkamp M. Slooter H. ter Hedde
hfd. afd. PC hfd. afd. BPC hfd. afd. Fac. Zaken hfd. afd. Fin.
Algemeen mandaatbesluit gemeente Lochem
Jaarlijks is het nodig een nieuw algemeen Mandaatbesluit voor de nieuwe gemeente Lochem vast te stellen. Wijzigingen in wet- en regelgeving, interne afspraken of wijzigingen in de ambtelijke organisatie maken periodiek een aanpassing van het Algemeen Mandaatbesluit noodzakelijk, terwijl overigens ook de ervaringen in de bestuurspraktijk aanleiding kunnen zijn tot wijziging. Met de inwerkingtreding van het nieuwe mandaatbesluit vervalt het oude mandaatbesluit van de gemeente Lochem van 30 maart 2010.
Beschrijving van de rechtsfiguur mandaat
Afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht bevat een algemene regeling voor mandaat. Onder mandaat wordt verstaan de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan besluiten te nemen. Het gaat hierbij om besluiten in de zin van artikel 1:3 van de Awb. In deze wet wordt onder een besluit verstaan: een schriftelijke beslissing van een bestuursorgaan, inhoudende een publiekrechtelijke rechtshandeling. Mandaat moet worden onderscheiden van volmacht en machtiging. Volmacht is het verlenen van een bevoegdheid tot het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen. Machtiging is het verrichten namens het bestuursorgaan van feitelijke handelingen. De Awb en dit Algemeen Mandaatbesluit zijn van overeenkomstige toepassing in gevallen dat een bestuursorgaan volmacht of machtiging verleent aan een gemeenteambtenaar.
Een besluit dat door de gemandateerde wordt genomen geldt als een besluit van de mandaatgever. Deze blijft bevoegd de gemandateerde bevoegdheid zelf uit te oefenen.
In het krachtens mandaat genomen besluit moet worden vermeld namens welk bestuursorgaan het besluit is genomen.
De mandaatgever kan toestaan dat de gemandateerde de bevoegdheid weer doormandateert. In dit besluit is bepaald dat de gemandateerde voor het verlenen van ondermandaat instemming nodig heeft van de mandaatgever. De verleende ondermandaten zijn opgenomen in dit mandaatbesluit.
Overigens wordt bij ondermandaat een besluit namens het bestuursorgaan genomen: dus niet namens de eerst gemandateerde (het afdelingshoofd).
Het mandaat is niet gekoppeld aan een persoon, maar aan de functie van afdelingshoofd. Bij afwezigheid van het afdelingshoofd, gaat de bevoegdheid over naar het plaatsvervangend afdelingshoofd.
Over vervanging van afdelingshoofden heeft het management het volgende afgesproken: ten aanzien van organisatorische/ leidinggevende aspecten is er horizontale vervanging: het afdelingshoofd wordt vervangen door een collega-afdelingshoofd. Op vakinhoudelijk gebied is er vervanging door een eerste medewerker van de afdeling. Zie pagina 8 op welke wijze de vervanging van de afdelingshoofden is geregeld.
De plicht tot informatieverstrekking is opgenomen in de Algemene wet bestuursrecht. De gemandateerde verschaft de mandaatgever op diens verzoek inlichtingen over de uitoefening van de bevoegdheid.
Allereerst worden algemene regels gegeven over de uitoefening van de gemandateerde bevoegdheden. Vervolgens wordt een opsomming gegeven van (algemene) bevoegdheden die aan alle afdelingshoofden zijn gemandateerd. Het mandaatbesluit bevat verder een overzicht van de gemandateerde en ondergemandateerde bevoegdheden per afdeling.
Algemene regels bij het gebruik van gemandateerde bevoegdheden.
Wanneer wordt een besluit als gevoelig aangemerkt (zie onder 1 sub 1)? Dit kan blijken uit eerdere ervaringen, reacties van inwoners, de aard van het onderwerp of waarvan vermoed wordt dat de burgemeester of het college van burgemeester en wethouders op het betreffende besluit zal worden aangesproken door leden van de gemeenteraad of de pers. De gemandateerde (het afdelingshoofd) beoordeelt in het voortraject of een bepaald besluit politiek, bestuurlijk of anderszins gevoelig ligt. Indien de gemandateerde tot dit oordeel komt, bespreekt hij dit met de portefeuillehouder die vervolgens aangeeft of dit besluit moet worden genomen door het bevoegde bestuursorgaan (de mandaatgever). De mandaatgever blijft immers bevoegd de gemandateerde bevoegdheid uit te oefenen.
Het mandaat wordt uitgeoefend door degene die de functie van afdelingshoofd bekleedt, tenzij een bijzondere wet in specifieke gevallen anders bepaalt. Bij afwezigheid van het afdelingshoofd is de plaatsvervanger bevoegd om namens het afdelingshoofd te tekenen. Over vervanging van afdelingshoofden heeft het management het volgende afgesproken: ten aanzien van organisatorische/ leidinggevende aspecten is er horizontale vervanging: het afdelingshoofd wordt vervangen door een collega-afdelingshoofd. Op vakinhoudelijk gebied is er vervanging door een eerste medewerker van de betreffende afdeling. Bij het overzicht “algemeen mandaat aan alle afdelingshoofden” is aangegeven wie het afdelingshoofd vervangt. Bij de overzichten per afdeling komen alleen vakinhoudelijke onderwerpen aan de orde. Daarbij is de eerste medewerker van de betreffende afdeling de vervanger van het afdelingshoofd.
De ondertekening van de krachtens mandaat genomen besluiten geschiedt door het afdelingshoofd namens burgemeester en wethouders van Lochem, dan wel de burgemeester van Lochem. Dit geschiedt op de volgende wijze: “namens burgemeester en wethouders” of “namens de burgemeester”, gevolgd door de naam, functie en afdeling van de gemandateerde of degene die het ondermandaat heeft verkregen.
Indien de beslissing tot het aangaan van overeenkomsten is gemandateerd, zoals bijvoorbeeld bij punt 35 van het Algemeen Mandaat aan afdelingshoofden, houdt deze bevoegdheid tevens in het aangaan van de overeenkomst als zodanig waaronder te verstaan het op grond van artikel 171, tweede lid Gemeentewet juncto artikel 10:12 van de Algemene wet bestuursrecht vertegenwoordigen van de gemeente als rechtspersoon door het voor de gemeente in de plaats van de burgemeester tekenen (bij volmacht) van de overeenkomst. Deze vertegenwoordigingsbevoegdheid kan uitsluitend worden uitgeoefend door personen die werkzaam zijn onder verantwoordelijkheid van het gemeentebestuur. Bij niet-ondergeschikten zal de vertegenwoordigingsbevoegdheid separaat verleend moeten zijn. Het is niet toegestaan de beslissingsbevoegdheid uit te oefenen voor overeenkomsten die strekken tot zekerheidsstelling ten laste van de gemeente zoals borgtocht, garantstelling, pand of hypotheek.
De gemandateerde is bevoegd te beslissen op een bezwaarschrift, met inachtneming van het bepaalde in artikel 10:3, lid 3 Awb. Dit artikel geeft aan dat mandaat niet wordt verleend aan degene die het besluit waartegen het bezwaar zich richt, krachtens mandaat heeft genomen. Verder is het mandaat niet van toepassing bij beslissingen op een bezwaarschrift waarbij afgeweken wordt van het advies van de Commissie Bezwaarschriften. Dit betekent dat het merendeel van de bezwaren niet meer behandeld behoeft te worden in een collegevergadering. Daardoor wordt het bestuursorgaan en de ambtelijke organisatie ontlast. Een ander groot voordeel is dat de beslistermijn waarbinnen een bezwaarschrift wordt afgedaan, verkort kan worden..
Het verlenen van mandaat aan een productverantwoordelijke en ondermandaat aan een deelproductverantwoordelijke wijkt enigszins af van de opbouw van het Algemeen Mandaatbesluit. In de regel wordt mandaat verleend aan het afdelingshoofd die vervolgens de mogelijkheid krijgt om ondermandaat te verlenen. Ten aanzien van de inkoop en aanbesteding is het echter wenselijk gebruik te maken van de Regeling productverantwoordelijkheid en de daaraan gekoppelde lijsten van productverantwoordelijken en deelproductverantwoordelijken. Deze medewerkers, die allen ondergeschikt zijn aan het college van burgemeester en wethouders, zijn werkzaam op de diverse afdelingen en worden separaat in die hoedanigheid aangewezen. Het verdient voorkeur om (onder)mandaat te verlenen aan deze groep van medewerkers, in plaats van een opsomming te geven van de diverse functionarissen binnen de ambtelijke organisatie. De productverantwoordelijken, zoals genoemd onder nummer 34 en 35 van het “Algemeen mandaat aan alle afdelingshoofden”, kunnen de ondergemandateerde bevoegdheden beperken wat betreft de hoogte van de bedragen, waarbij dit in de bestaande procedures en/of systemen wordt vastgelegd.
Algemeen mandaat aan alle afdelingshoofden
Bij de punten 30, tot en met 33 vindt vervanging plaats door een ander afdelingshoofd. De vervanging is door het MT ingevuld en ziet er als volgt uit.
Mandaat aan niet-ondergeschikten (10:4 Awb)
Mandaat aan niet-ondergeschikten (10:4 Awb)
Afdeling Bestuur, Personeel en Communicatie
Mandaat aan niet-ondergeschikten (10:4 Awb)
Mandaat aan niet-ondergeschikten (10:4 Awb)
Mandaat aan niet-ondergeschikten (10:4 Awb)
N.B. De uitvoerende bevoegdheden op het terrein van heffing en invordering van gemeentelijke belastingen en de Wet waardering onroerende zaken zijn bij besluit van 18 januari 2005 geattribueerd aan het afdelingshoofd Financiën.
Afdeling Maatschappelijke Ontwikkeling
Mandaat aan niet-ondergeschikten (10:4 Awb)
Afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling en Verkeer
Mandaat aan niet-ondergeschikten (10:4 Awb)