Organisatie | Weststellingwerf |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Handhavingsverordening Werk en inkomen 2009 |
Citeertitel | Handhavingsverordening Werk en Inkomen 2009 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-10-2009 | 17-01-2014 | Nieuwe regeling | 14-09-2009 Officiële bekendmakingen, 23-09-2009 (week 39) | 2009-477/r/E | |
01-01-2005 | Nieuwe regeling | 27-09-2004 Stellingwerf, Aanpakken 06-10-2004 | 2004/62 |
Registratienummer: 2009-000477/r/EDe raad van de gemeente Weststellingwerf;gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van Weststellingwerf ;gelet op artikel 147, eerste lid van de Gemeentewet (GW), artikel 8a van de Wet werk en bijstand (WWB) en artikel 12, eerste lid en onderdeel c van de Wet investeren in jongeren (WIJ);overwegende dat de raad verplicht is om in het kader van financieel beheer regels te stellen voor de bestrijding van het ten onrechte ontvangen van bijstand alsmede van misbruik en oneigenlijk gebruik van de WWB, WIJ en aanverwante regelingen;b e s l u i t :vast te stellen de Handhavingsverordening Werk en Inkomen 2009
Hoofdstuk 2 FRAUDEPREVENTIE EN CONTROLE
Artikel 2 Voorlichting en communicatie
Het college stelt een beleidsplan Handhaving vast, waarin onder meer aandacht wordt besteed aan het voorkomen van fraude:
Hoofdstuk 3 TERUGVORDERING, VERHAAL EN GEVOLGEN VAN FRAUDE
Artikel 4 Verlaging van de uitkering bij constatering van fraude
Wanneer de belanghebbende onjuiste, onvolledige of in het geheel geen inlichtingen verstrekt die van belang zijn of kunnen zijn voor de hoogte, de duur of de voortzetting van de bijstand, uitkering of inkomensvoorziening, verlaagt het college de bijstand, uitkering of inkomensvoorziening conform hetgeen hierover is bepaald in de Afstemmingsverordening WWB of de Afstemmingsverordening WIJ, onverminderd de mogelijkheid tot terugvordering van de ten onrechte ontvangen bijstand, uitkering of inkomensvoorziening.
Bij een benadelingsbedrag hoger dan de aangiftegrens zoals vastgesteld in de ‘Aanwijzing sociale zekerheidsfraude’ vindt terugvordering plaats zoals genoemd in de vorige leden, met dien verstande dat tevens aangifte wordt gedaan bij het Openbaar Ministerie, in overeenstemming met de door het Openbaar Ministerie op dit punt gehanteerde uitgangspunten.
Het college kan in bijzondere gevallen ten gunste van de belanghebbende afwijken van de bepalingen in deze verordening, indien toepassing van de verordening tot onbillijkheden van overwegende aard leidt.
Toelichting 1 ALGEMENE TOELICHTING
Op grond van artikel 8a Wet werk en bijstand (WWB) en artikel 12, eerste lid en onderdeel c van de Wet investeren in jongeren (WIJ) is de gemeente verplicht in het kader van het financiële beheer regels vast te stellen ter bestrijding van het ten onrechte ontvangen van bijstand, alsmede van misbruik en oneigenlijk gebruik van de wet.In de WWB en de WIJ is de verplichting tot handhaving van regels, zoals die golden in de Algemene bijstandswet (Abw), omgezet in een ‘kan bepaling’ (onder andere het vervallen van de Regeling administratieve uitvoeringsvoorschriften, Rau).Hiermee heeft de gemeente de bevoegdheid gekregen om haar eigen regels te bepalen omtrent handhaving. De raad stelt op hoofdlijnen het beleid rond handhaving vast door middel van deze Handhavingsverordening Werk en Inkomen 2009 en geeft daarmee tevens de gelegenheid om nadere invulling te geven aan de verordening in de vorm van beleidsregels.HOOFDSTUKSGEWIJZE TOELICHTINGHoofdstuk 1. Algemene bepalingenIn hoofdstuk 1 worden de in deze verordening gehanteerde begrippen verklaard. Het begrip benadelingsbedrag is in overeenstemming gebracht met de WWB, WIJ en de Algemene wet bestuursrecht (Awb).Hoofdstuk 2. Fraudepreventie en controleHoofdstuk 2 gaat over fraudepreventie en controle. Ingevolge de methodiek van Hoogwaardige Handhaving is sprake van een accentverschuiving in de toepassing van de controle instrumenten die de gemeente ter beschikking staan. In plaats van een intensieve controle aan het eind van het traject (dus als de schade al is aangericht) richt deze zich steeds meer op de voorkant van het proces; het moment dat om bijstand / werkleeraanbod (en daarmee een inkomensvoorziening op grond van de WIJ) wordt verzocht.Voorlichting, een heldere uiteenzetting van de rechten en plichten aan de potentiële klant, waar mogelijk een passend aanbod voor werk en een goede controle op de aanvraag voorkomt dat klanten ten onrechte bijstand of een inkomensvoorziening ontvangen (acties: intensiveren van de poortwachtersfunctie en toepassen nieuwe methodieken om de instroom van nieuwe klanten te beperken).Met deze werkwijze wordt een positieve bijdrage geleverd aan het financieel beheer van het Inkomensdeel van de WWB. In het beleidsplan Handhaving wordt kenbaar gemaakt op welke wijze de afdeling invulling geeft aan de controle vóór, tijdens en bij beëindiging van de bijstand. Het Beleidsplan Handhaving bestaat uit alle stukken die door de afdeling SoZaWe zijn geproduceerd in het kader van Hoogwaardig Handhaven.Hoofdstuk 3. Terugvordering, verhaal en gevolgen van fraudeHoofdstuk 3 regelt onder andere dat de gemeente de ten onrechte verstrekte bijstand, uitkering, inkomensvoorziening en de kosten van een werkleeraanbod terugvordert. Eén en ander conform de wettelijke bepalingen in de WWB (paragraaf 6.4) en de WIJ (artikel 54, 55 en 56). Een actief terugvorderingbeleid in combinatie met de op te leggen maatregel geeft de boodschap af dat misbruik en / of oneigenlijk gebruik niet getolereerd worden.De afstemming van de bijstand - de verlaging van de uitkering gedurende een bepaalde periode - is geregeld in de Afstemmingsverordening WWB. Voor de WIJ is het maatregelenbeleid vastgelegd in de Afstemmingsverordening WIJ 2009.Met een actief terugvorderings- en invorderingsbeleid wordt voorts beoogd sturing te geven aan een verantwoorde besteding van het Inkomensdeel van de WWB en de WIJ. Naast het gemeentelijk beleid zullen in het kader van terugvordering andere wettelijke regelingen leidend zijn. Hierbij kan bijvoorbeeld worden gedacht aan verjaringstermijnen voortvloeiend uit het Burgerlijk Wetboek (BW), de Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen (WSNP) en de Aanwijzing sociale zekerheidsfraude (Stcrt. 2008/187). In laatst genoemde aanwijzing wordt bepaald dat naast het gemeentelijke traject (herziening van het recht op bijstand, inkomensvoorziening en terugvordering) ook aangifte moet worden gedaan bij het Openbaar Ministerie (OM).Hoofdstuk 4. SlotbepalingenDe slotbepalingen opgenomen in hoofdstuk 4 spreken voor zich.