Organisatie | Woensdrecht |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening Wmo Adviesraad gemeente Woensdrecht 2011 |
Citeertitel | Verordening Wmo Adviesraad gemeente Woensdrecht 2011 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
10-03-2011 | 23-07-2015 | Nieuwe regeling | 17-02-2011 | onbekend |
De raad van de gemeente Woensdrecht;
gezien het voorstel van het college d.d. 11 januari 2011;
gelet op de verplichtingen op basis van de artikelen 9, 11 en 12 van de Wmo;
met inachtneming van artikel 150 van de Gemeentewet;Besluit:
vast te stellen de “Verordening Wmo Adviesraad gemeente Woensdrecht 2011”.
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
In deze verordening daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder: a. Wet: de Wet maatschappelijke ondersteuning;b. Prestatievelden: de negen prestatievelden als bedoeld in artikel 1, lid 1 onder g van de Wet;c. Wmo Adviesraad: een onafhankelijk adviesraad voor het college bestaande uit leden benoemd op basis van deskundigheid en affiniteit met de prestatievelden van de Wmo zoals in de gemeente Woensdrecht vastgesteld;d. Belangenorganisatie: samenwerkingsverband van personen of organisaties die voor een gemeenschappelijk belang opkomen; e. Burgerparticipatie: de gestructureerde wijze waarop de gemeente Woensdrecht de burgers betrekt bij de ontwikkeling, uitvoering en evaluatie van beleid op de Wmo;f. Gemeente; de gemeente Woensdrecht, bestaande uit de kernen Hoogerheide, Woensdrecht, Huijbergen, Ossendrecht en Putte;g. College; het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Woensdrecht;h. Gemeenteraad: de raad van de gemeente Woensdrecht.
De doelstelling van de Wmo Adviesraad is:het versterken van de positie van burgers en vragers van voorzieningen op het brede terrein van welzijn, wonen, zorg en maatschappelijke dienstverlening door advisering, signalering en voorstellen aan het college over het Wmo beleid.
Artikel 3 Bevoegdheden van de Wmo Adviesraad
De Wmo Adviesraad:- kan in een concreet geval het college adviseren over de mate waarin deburgerparticipatie zal worden toegepast en georganiseerd;- signaleert leemten en knelpunten in het Wmo beleid en brengt ook de signalen van de Woensdrechtse inwoners over het Wmo beleid over aan het college;- draagt ideeën en voorstellen aan voor de verbetering van ontwikkeling, uitvoering en evaluatie van gemeentelijk Wmo beleid;- adviseert niet naar aanleiding van klachten, bezwaarschriften en andere zaken die op individuele cliënten betrekking hebben.
Het college vraagt in ieder geval advies van de Wmo Adviesraad over:- de Wmo-beleidsnotitie;- de uit de beleidsnotitie voortvloeiende beleidsstukken;- de verordeningen op het terrein van de Wmo;- opzet van en hoe te handelen met de uitkomsten van het jaarlijkse klanttevredenheidsonderzoek;- tussentijdse evaluaties op de verschillende prestatievelden.
Artikel 4 Werkwijze Wmo Adviesraad
De Wmo Adviesraad en het college leveren een actieve bijdrage aan een vlotte voortgang van het beleidsproces, met inachtneming van de kwaliteit van het proces en van het eindproduct. Als het college advies vraagt aan de Wmo Adviesraad dan wordt het advies op een zodanig tijdstip gevraagd dat het daadwerkelijk van invloed kan zijn op de inhoud van de betreffende documenten en/of besluiten.
Artikel 5 Taken en onderlinge communicatie
Het college stelt elk jaar in december een jaarplanning voor het daarop volgend jaar aan de Wmo Adviesraad beschikbaar. In overleg worden daarop afspraken gemaakt tussen Wmo Adviesraad en het college betreffende deze jaarplanning. Per kwartaal ontvangt de Wmo Adviesraad een eventuele bijstelling van de planning.
Tussen het bestuurlijk aanspreekpunt ( wethouder) en de Wmo Adviesraad vindt minimaal twee keer per jaar bestuurlijk overleg plaats. Dit overleg wordt voorgezeten door de wethouder. De wethouder kan zich bij dit overleg laten ondersteunen door een of meer (beleids) medewerkers van de gemeente. Van het bestuurlijk overleg wordt een schriftelijke verslag opgesteld waarvan binnen veertien dagen na datum van het overleg een afschrift wordt gezonden aan het college.
Hoofdstuk 3 Samenstelling en toetreding leden
Artikel 7 Zittingsduur en beëindiging lidmaatschap Wmo Adviesraad
Het lidmaatschap eindigt door:● het verstrijken van de zittingsduur;● aftreden op eigen schriftelijk verzoek; hiervan wordt schriftelijke mededeling gedaan aan de voorzitter en het college;● onder curatele stelling;● overlijden;● opzeggen van het vertrouwen door een meerderheid van de zitting hebbende ledenbij ernstig en langdurig disfunctioneren van een lid;● niet meer woonachtig te zijn in deze gemeente;● het aanvaarden van een functie, zoals bedoeld in artikel 6 lid 4, dieonverenigbaar is met het lidmaatschap van de Wmo Adviesraad.
Het college stelt halfjaarlijks voor het bijwonen van vergaderingen van de Wmo Adviesraad, een kostenvergoeding beschikbaar, gelijk aan de vergoeding voor het bijwonen van vergaderingen voor leden van gemeentelijke commissies, met dien verstande dat a. de vergoeding voor de voorzitter en de secretaris 1 ½ maal de maandelijkse vergoeding voor een lid bedraagt;b. per kalenderjaar niet meer dan tien maal die vergoeding wordt verstrekt; c. de vergoeding niet van toepassing is op vergaderingen van werkgroepen als bedoeld in artikel 9 lid 2.
Het college stelt voor opleidings-, vergader-, administratie- en overige kosten, noodzakelijk voor het functioneren van de Wmo Adviesraad, jaarlijks een budget vast. a. De opleidingskosten worden rechtstreeks, na indiening van de rekeningen, door het college betaalbaar gesteld.b. De vergader-, administratie- en overige kosten worden in één jaarlijks voorschot beschikbaar gesteld aan de Wmo Adviesraad.De kosten onder a en b worden betaalbaar gesteld en afgerekend aan de hand van door de Wmo Adviesraad in te dienen activiteitenbegroting/ eindafrekening.
Artikel 10 Werkwijze Wmo Adviesraad
De Wmo Adviesraad vergadert tenminste tweemaal per jaar en voorts zo vaak als de voorzitter of tweederde van het aantal leden het nodig oordeelt. De Wmo adviesraad vergadert en besluit in het openbaar.De voorzitter kan, gelet op de privacy van personen, bepalen dat een vergadering, of een deel daarvan achter gesloten deuren plaatsvindt.
De Wmo Adviesraad vergadert slechts als een meerderheid van de leden aanwezig is. Wanneer het vereiste aantal leden niet aanwezig is, belegt de voorzitter binnen een week een nieuwe vergadering en stelt de leden daarvan onmiddellijk schriftelijk in kennis. In deze laatste vergadering kunnen besluiten op voorstellen tot advies aan het college genomen worden ongeacht het aantal aanwezige leden.
Indien de stukken op grond van artikel 86, eerste en tweede lid, van de Gemeentewet geheimhouding is opgelegd, blijven deze stukken onder berusting van de voorzitter en verleent de voorzitter de leden van het college en de leden van de Adviesraad inzage. Deze inzage kan slechts geweigerd worden voor zover zij in strijd is met artikel 10 van de Wet Openbaarheid van Bestuur (WOB).
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 17 februari 2011De raad voornoemd,De griffier, De voorzitter,
Toelichting 1 Algemene toelichting wettekst Wmo en Memorie van Toelichting
Relevant in dit verband zijn de volgende bepalingen zoals opgenomen in de wettekst Wmo en Memorie van Toelichting (MvT):
1. De gemeenteraad stelt een of meer plannen vast, die richting geven aan de door de gemeenteraad en het college van burgemeester en wethouders te nemen beslissingen betreffende maatschappelijke ondersteuning.2. de gemeenteraad stelt het plan telkens voor een periode van ten hoogste vier jaren vast. Het plan kan tussentijds gewijzigd worden.3. Het plan bevat de hoofdzaken van het door de gemeente te voeren beleid betreffende maatschappelijke ondersteuning.4. In het plan wordt in ieder geval aangegeven:a. wat de gemeentelijke doelstellingen zijn op de in artikel 1, eerste lid, onder g, genoemde onderdelen van maatschappelijke ondersteuning;b. hoe het samenhangende beleid betreffende de maatschappelijke ondersteuning zal worden uitgevoerd en welke acties in de door het plan bestreken periode wenst te behalen;c. welke resultaten de gemeente in de door het plan bestreken periode wenst te behalen;d. welke maatregelen de gemeenteraad en het college van burgemeester en wethouders nemen om de kwaliteit te borgen van de wijze waarop de maatschappelijke ondersteuning wordt uitgevoerd;e. welke maatregelen de gemeenteraad en het college van burgemeester en wethouders nemen om voor degene aan wie maatschappelijke ondersteuning als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onder g, onderdelen 2, 5 en 6, wordt verleend, de keuzevrijheid te bieden met betrekking tot de activiteiten van maatschappelijke ondersteuning; f. op welke wijze de gemeenteraad en het college van burgemeester en wethouders zich hebben vergewist van de behoeften van kleine doelgroepen.
Het college van burgemeester en wethouders publiceert jaarlijks voor 1 juli de uitkomsten van onderzoek naar de tevredenheid van vragers over maatschappelijke ondersteuning over de uitvoering van de wet, die verkregen zijn volgens een methode die na overleg met representatieve organisaties op het gebied van maatschappelijke ondersteuning tot stand is gekomen.
1. Het college van burgemeester en wethouders betrekt de ingezetenen van de gemeente en in de gemeente belanghebbende natuurlijke en rechtspersonen bij de voorbereiding van het beleid betreffende maatschappelijke ondersteuning, op de wijze voorzien in de krachtens artikel 150 van de Gemeentewet vastgestelde verordening.2. Het college van burgemeester en wethouders stelt de ingezetenen van de gemeente en in de gemeente belang hebbende natuurlijke en rechtspersonen in de gelegenheid zelfstandig voorstellen voor het beleid inzake maatschappelijke ondersteuning te doen.3. Het college van burgemeester en wethouders verschaft informatie die nodig is ter uitvoering van het bepaalde in het eerste en tweede lid.4. Onverminderd het eerste lid vergewist het college van burgemeester en wethouders zich bij de voorbereiding van het beleid tevens van de belangen en behoeften van ingezetenen die hun belangen en behoeften niet goed kenbaar kunnen maken.
1. Alvorens een voordracht tot vaststelling door de gemeenteraad te doen vraagt het college van burgemeester en wethouders over het ontwerpplan advies aan de gezamenlijke vertegenwoordigers van representatieve organisaties van de kant van vragers op het gebied van maatschappelijke ondersteuning. Deze verplichting richt zich op de “vragers” van maatschappelijke ondersteuning en niet op de organisaties van aanbieders. Bij “vrager” gaat het niet alleen om mensen die een individuele voorziening vragen, maar ook om (organisaties van) potentiële vragers. De gemeente kan gemotiveerd zelf uitmaken wanneer zij een organisatie als representatief beschouwt (MvT)2. Het college van burgemeester en wethouders voegt bij de opdracht tot vaststelling door de gemeenteraad tevens een motivering hoe met de belangen en behoeften van personen als bedoeld in artikel 11, tweede lid, heeft gewogen.
In artikel 150 van de gemeentewet staat het volgende:1. De raad stelt een verordening vast waarin de regels worden gesteld met betrekking tot de wijze waarop ingezetenen en in de gemeente een belanghebbende natuurlijke en rechtspersonen bij de voorbereiding van gemeentelijk beleid worden betrokken.2. In deze verordening worden tenminste geregeld:a. de wijze waarop van de beleidvoornemens waarop inspraak zal worden verleend, openbaar kennis wordt gegeven;b. de wijze waarop ingezetenen en in de gemeente een belang hebbende natuurlijke en rechtspersoon in staat worden gesteld hun mening over de onder a. bedoelde beleidsvoornemens kenbaar maken;c. de rapportering over de onder b. bedoelde inspraak en over de uitkomsten daarvand. de wijze waarop ingezetenen en in de gemeente een belang hebbende natuurlijke en rechtspersonen in de gelegenheid worden gesteld hun beklag te doen over de uitvoering van de verordening.
Artikel 3 Bevoegdheden van de Wmo Adviesraad
Lid 1 De Wmo Adviesraad heeft twee functies namelijk, indien noodzakelijk, het organiseren van de burgerparticipatie en het adviseren aan het college van burgemeester en wethouders.
Lid 3 Ingevolge de Kadernota Burgerparticipatie,gemeente Woensdrecht bestaat de participatieladder uit vijf treden nl.1. informeren; 2.raadplegen; 3.adviseren; 4. mee-ontwikkelen en 5. meebeslissen. Het college, verantwoordelijk voor de uitvoering van de Kadernota, bepaalt aan de hand van de participatieladder de mate waarin de burgerparticipatie wordt toegepast.Voor de Wmo-Adviesraad is trede 3: adviseren het maximaal haalbare. In concrete situaties kan het college hiervan afwijken. “adviseren +” houdt in dat de Wmo Adviesraad zowel adviseert over beleidsvoorstellen (reactief) als ook meedenkt bij de ontwikkeling van beleid (proactief).
Artikel 4 Werkwijze Wmo AdviesraadLid 2 Om de voortgang van procedures niet onnodig te vertragen wordt aangehouden, dat de Wmo Adviesraad binnen zes weken na ontvangst van het voorstel een advies indient bij het college. Wordt de termijn van zes weken niet gehaald dan wordt dit tijdig tevoren gemeld bij het college onder opgaaf van reden en onder vermelding van de termijn waarop het advies redelijkerwijze door het college tegemoet kan worden gezien.
Lid 3 het advies van de Wmo Adviesraad wordt integraal met de betreffende ambtelijke stukken, die ter besluitvorming naar het college gaan, meegestuurd.Lid 6 De praktijk heeft aangetoond, dat controle op de uitvoering van een door het (voorheen) klantenpanel Wmo becommentarieerd / geadviseerd voorstel ontbrak. Om dit te voorkomen is dit lid opgenomen in de verordening.
Artikel 5 Taken en onderlinge communicatieVoor een optimaal functioneren van de Wmo Adviesraad dient de communicatie tussen enerzijds de bestuurders (burgemeester en wethouders) en anderzijds het ambtelijk apparaat verstevigd te worden. Structureel overleg (verplicht) met de verantwoordelijke portefeuillehouder alsmede geregeld overleg met ambtenaren is noodzakelijk om de Wmo Adviesraad van een lerende organisatie te laten uitgroeien tot een volwaardig adviesorgaan voor het college van burgemeester en wethouders.Van alle besprekingen die gevoerd worden op grond van dit artikel wordt door het secretariaat van de Wmo Adviesraad een kort zakelijk verslag gemaakt. Dit verslag wordt binnen 1 week na datum vergadering toegezonden aan het college. Artikel 6 Samenstelling en selectie van de Wmo Adviesraad
Lid 4 Bij de selectie van kandidaten, die laagdrempelig moet zijn, zal gelet worden op wie wat vertegenwoordigt (georganiseerde leden) en zo dit niet het geval is welke belangstellingsferen en interesses de kandidaat heeft (niet georganiseerde leden). Diversiteit aan kwaliteiten is een voorwaarde zodat de mogelijkheid aanwezig is een representatieve (= een juiste afspiegeling van de lokale bevolking) vertegenwoordiging te krijgen in de Wmo Adviesraad zoals bedoeld in de Wmo.
Artikel 8Lid 1 de presentiegelden- regeling die de gemeente Woensdrecht hanteert voor het bijwonen van vergaderingen door burgerleden is gebaseerd op de jaarlijkse circulaire van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties waarin vergoedingen voor burgemeesters, wethouders, raadsleden e.d. worden geregeld. Deze regeling is ook van toepassing voor de leden van de Wmo Adviesraad met dien verstande, dat de voorzitter en de secretaris een vergoeding per bijgewoonde vergadering krijgen van 1½ maal van die voor een lid. Daarmee wordt tegemoet gekomen aan de realiteit, dat de voorzitter en secretaris normaliter een grotere inspanning leveren dan een ‘gewoon’lid van Adviesraad. De presentiegeldenregeling is niet van toepassing op vergaderingen van werkgroepen (zie artikel 9).De presentiegelden worden halfjaarlijks vóór 1 juli en vóór 31 december via de salarisadministratie van de gemeente betaalbaar gesteld. Voor de betaalbaarstelling is maatstafgevend de ondertekening van de presentielijst met een maximum aantal bezoeken van 10 per kalenderjaar.
Lid 2 Met uitzondering van de opleidingskosten, worden de kosten voor vergaderingen, thema-avonden ( buiten het gemeentehuis), administratie- en overige kosten in één bedrag als voorschot betaald aan de Wmo Adviesraad zodat die naar eigen inzicht en binnen de gestelde kaders het budget kan verdelen over de diverse kostenposten. Afrekening van het voorschot vindt plaats na overlegging van een eindafrekening, voorzien van alle daarop betrekkinghebbende rekeningen, aan het college. Namens de Adviesraad wordt de eindafrekening, conform het gestelde in artikel 11, ondertekend door de voorzitter en secretaris.
Artikel 9 Positionering Wmo AdviesraadLid 2 Uit de gemeentelijke overleg structuur rond de Wmo hebben enkele adviesorganen te kennen gegeven te willen deelnemen in de onderliggende structuur van de Wmo Adviesraad (behandeling in werkgroepen onder supervisie van de Wmo Adviesraad).
Artikel 10 Werkwijze Wmo-Adviesraad.Lid 2 De agenda en uitnodiging voor de vergadering worden in de Woensdrechtse Bode gepubliceerd en geplaatst op de internetsite van de gemeente.
Lid 7 In het verslag wordt melding gemaakt van minderheidsstandpunten. Het verslag wordt voorzien van een presentielijst, binnen 1 week na datum van de vergadering ter kennisneming gezonden aan het college.
Artikel 11 Tekenen van stukkenDe Wmo Adviesraad heeft een secretaris (lid met stemrecht) en een ambtelijk secretaris (geen lid en geen stemrecht)
Artikel 12 en 13 Ondersteuning
In artikel 12 wordt professionele ondersteuning geboden aan de Wmo Adviesraad door een beleidsondersteuner, overgenomen uit het “Instellingbesluit klantenpanel Wmo gemeente Woensdrecht 2007”. Voor het secretariaat van de Wmo Adviesraad wijst de raad uit de eigen leden een secretaris aan.
Artikel 14 FaciliteitenDe gemeente stelt de Wmo Adviesraad binnen het gemeentehuis kosteloos vergaderruimte met de daarbij behorende faciliteiten (koffieverstrekking, beschikbaarstellen beamer/laptop etc.).Aangezien de vergadering van de Wmo Adviesraad in principe openbaar zijn moet de vergaderruimte buiten de beveiligde dienstgangen van het gemeentehuis liggen. Daarom wordt als vergaderlocatie aangewezen de raadzaal van het gemeentehuis te Hoogerheide.