Organisatie | Súdwest-Fryslân |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening persoonsgebonden budget begeleid werken Wet sociale werkvoorziening gemeente Súdwest Fryslân |
Citeertitel | Verordening persoonsgebonden budget begeleid werken Wet sociale werkvoorziening gemeente Súdwest Fryslân |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp | Geen. |
Geen.
Wet sociale werkvoorziening, art. 7, lid 10
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
14-01-2011 | 01-01-2011 | Nieuwe regeling. | 03-01-2011 | Geen. |
Onderwerp: Verordening Persoonsgebonden budget begeleid werken Wet sociale werkvoorzieningDe raad van de gemeente Súdwest Fryslân;
gezien het voorstel van de Stuurgroep Herindeling Súdwest Fryslân d.d. 20 december 2010;
gelet op artikel 7, tiende lid, van de Wet sociale werkvoorziening;
overwegende dat de raad bij verordening nadere regels dient vast te stellen met betrekking tot het verstrekken van Persoonsgebonden budgetten begeleid werken;
vast te stellen de: Verordening Persoonsgebonden budget begeleid werken Wet sociale werkvoorziening gemeente Súdwest Fryslân
Artikel 3 Invulling voorwaarden adequate werkplek
Het college verstrekt op aanvraag een persoonsgebonden budget begeleid werken Wsw aan iedere Sw-geïndiceerde die:
met inachtneming van artikel 12 van de Wet recht heeft op aanbieding van een dienstbetrekking door het college, Indien de werkgever en de begeleidingsorganisatie er zorg voor dragen dat de arbeidsplaats voor de Sw-geïndiceerde adequaat wordt ingevuld en het bedrag van de loonkostensubsidie en de begeleiding tezamen op jaarbasis niet meer bedraagt dan het in artikel 7, tweede lid van de Wet bedoelde bedrag.
Artikel 7 Vergoeding voor eenmalige noodzakelijke kosten van aanpassing van de omstandigheden waaronder arbeid wordt verricht
Artikel 10 Het besluit tot verlenen van de periodieke loonkostensubsidie
Het besluit tot toekenning van een periodieke loonkostensubsidie bevat in ieder geval:
Artikel 12 Verrekening met de voorschotten
Het college voldoet de verschuldigde loonkostensubsidie binnen 4 weken aan de werkgever, onder verrekening van de betaalde voorschotten.
Het college kan nadere regels stellen over de voorwaarden waaronder een aanvraag voor een persoonsgebonden budget wordt toegekend.
Het bestuur kan in bijzondere gevallen ten gunste van de belanghebbende afwijken van de bepalingen in deze verordening, indien toepassing van de verordening tot gevolgen zou hebben die onevenredig zijn in verhouding tot de met deze verordening te dienen doelen.
Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening persoonsgebonden budget begeleid werken Wet sociale werkvoorziening gemeente Súdwest Fryslân.
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 3 januari 2011.
Drs. H.H. Apotheker , voorzitter.
Drs. K.R. Schraagen , griffier.
1. Wat een gemeente nader moet regelen in de verordening Persoonsgebonden Budget begeleid werken.De gemeenteraad moet bij verordening nadere regels stellen over de manier waarop de gemeente vorm geeft aan het persoonsgebonden budget (PGB). Die regels moeten in ieder geval betrekking hebben op:
1. De wijze waarop de hoogte van de periodieke subsidie aan de werkgever dient te worden vastgesteld (loonkostensubsidie); 2. De hoogte van de voor het college rechtstreeks aan de subsidieverlening verbonden uitvoeringskosten omgerekend op jaarbasis (uitvoeringskosten); 3. De voorwaarden waaronder het college aan de werkgever een vergoeding verstrekt voor de eenmalige noodzakelijke kosten van aanpassing van de omstandigheden waaronder arbeid wordt verricht; 4. De voorwaarden waaronder het college een begeleidingsorganisatie inschakelt die door de Wsw-geïndiceerde zelf is aangewezen (begeleidingskosten).
Bovengenoemde onderwerpen komen alle terug in de verordening.
Daarnaast kan de raad in een verordening ook bepalingen opnemen over de kwaliteitseisen die worden gesteld aan de begeleidingsorganisatie en/of de begeleid werkenplek bij de reguliere werkgever. Dit is in deze verordening in artikel 3, tweede en derde lid gebeurd.
2. Wanneer kan een Wsw-geïndiceerde aanspraak maken op het PGB?
Het PGB is er voor Wsw-geïndiceerden die begeleid willen gaan werken. Hier kan aanspraak op worden gemaakt door personen die bovenaan de wachtlijst staan en die aan de beurt zijn voor plaatsing.Voorwaarde is dat de geïndiceerde zelf een werkgever aandraagt, en een begeleidingsorganisatie voor het verzorgen van de begeleiding op de werkvloer. Verder geldt dat de totale kosten van de periodieke subsidie aan de werkgever (loonkostensubsidie), de periodieke vergoeding aan de begeleidingsorganisatie (begeleidingskosten) en uitvoeringskosten niet hoger mogen zijn dan het gemiddelde budget dat beschikbaar is voor een Wsw-plaats. Is dat wel het geval dan mag het gemeentebestuur de plek wel financieren, maar is hiertoe niet verplicht. Als een geïndiceerde gebruik wil maken van het PGB dan is het in principe aan de geïndiceerde om zelf een werkgever te zoeken. De mogelijkheid wordt evenwel ook geboden dat hij het college kan verzoeken om hiervoor een door hem aangewezen begeleidingsorganisatie in te schakelen (artikel 3 en artikel 8 van de Verordening).
3. De gemeenteraad regelt dat een loonkostensubsidie in het kader van een PGB in verhouding staat tot de arbeidsproductiviteit van de Wsw-er.
De gemeenteraad dient bij verordening nadere regels stellen over de wijze waarop het gemeentebestuur vorm geeft aan het PGB. Eén van die regels moet betrekking hebben op de manier waarop de hoogte van de periodieke subsidie aan de werkgever (loonkostensubsidie) dient te worden vastgesteld. Zo kan de gemeenteraad bijvoorbeeld in de verordening opnemen dat periodiek een loonwaardebepaling dient te worden uitgevoerd om de hoogte van de loonkostensubsidie aan de werkgever te bepalen, zodat met betrekking tot de Wsw-subsidie maatwerk kan worden geleverd en de subsidie efficiënt kan worden ingezet (Vergelijk artikel 4 Verordening).
4. Zijn de medewerkers van een begeleidingsorganisatie gekwalificeerd?Artikel 3, derde lid onder b van de Verordening.
De medewerkers van een begeleidingsorganisatie zijn gekwalificeerd indien zij een gespecialiseerde opleiding hebben genoten. Vergelijkbaar met het volgende opleidingscurriculum.
OpleidingsdoelDe opleiding heeft als doel de professionele kwaliteiten van de cursist op het gebied van begeleid werken gericht te versterken. Succesfactoren van duurzame arbeids(re-)integratie worden toepasbaar verankerd in het dagelijkse handelen van de professional.
WerkwijzeDe wisselwerking tussen werkpraktijk en de succesfactoren van duurzame arbeidsintegratie staat centraal in de opleiding.
Succesfactoren in de praktijkSuccesfactoren van duurzame arbeidsintegratie en daarbij horende competenties worden getraind. Een belangrijk onderdeel hierbij is de uitvoering van twee complete trajecten waarin de cursist werkzoekenden begeleidt naar en in arbeid.
Theorie in actie'Er is niets zo praktisch als een goede theorie'. Theorie krijgt steeds een praktische vertaling. Zowel tijdens de bijeenkomsten als in de praktijkopdrachten.
Uzelf als dé kritische succesfactor Het realiseren van duurzame arbeidsintegratie is nooit alleen een kwestie van het toepassen van de goede instrumenten en methodieken. De rol van de professional - als intermediair in een proces met verschillende factoren - is daarbij erg bepalend. In welke mate is hij in staat om op basis van oprechte betrokkenheid en gedeelde verantwoordelijkheid invulling te geven aan de succesfactoren? Vanuit deze achtergrond wordt de cursist geleerd uitvoering geven aan een persoonlijk leertraject. Het proces wordt naast de bijeenkomsten op individuele basis gefaciliteerd.
InhoudHet blijkt dat kwaliteit van de matching tussen de individuele werkzoekende en de baan de belangrijkste succesfactor is voor duurzame arbeidsintegratie. De realisatie van deze kwalitatieve matching stelt hoge eisen aan het methodisch handelen van consulenten. Het eigen maken van dit methodisch handelen staat om deze reden centraal in deze opleiding.
Omschrijving van de cursusDe opleiding bestaat uit modules die een samenhangend geheel vormen:
-jobcoaching en loopbaan¬begeleiding;
Tijdens de opleiding wordt dieper ingegaan op de kernactiviteiten in de verschillende fasen van het reïntegratieproces en de samenhang daartussen. De succesfactoren van duurzame arbeidsintegratie en de daarmee samenhangende beroepshouding komen terug in alle modules. Er wordt voortdurend stilgestaan bij de betekenis van de persoonlijke én professionele houding van de cursist voor de interactie met:
-de opdrachtgever van het traject.
Om de kwaliteit én de verantwoording over het werkproces te kunnen waarborgen, worden cursisten getraind in het resultaat- én procesgericht registreren van trajecten.