Organisatie | Wageningen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Havenverordening van de gemeente Wageningen |
Citeertitel | Havenverordening |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
Gemeentewet, artikel 168
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
27-06-1981 | 01-07-2016 | artikel 1 | 22-08-1975 Onbekend | Onbekend |
HOOFDSTUK I Algemene bepalingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
Onverminderd de bevoegdheden van de in artikel 141 van het Wetboek van Strafvordering genoemde opsporingsambtenaren en van de brandweer is de zorg voor de naleving van deze verordening opgedragen aan de havenmeester en de andere ambtenaren van de havendienst.
Degenen, aan wie de zorg voor de naleving van de bepalingen dezer verordening is opgedragen, zijn bevoegd zich te begeven op en in de niet tot woning ingerichte gedeelten van vaartuigen.
HOOFDSTUK II Orde en veiligheid in het algemeen
Een ieder is verplicht de door of namens de havenmeester gegeven bevelen en aanwijzingen ter handhaving van de openbare orde en veiligheid, ter regeling van het scheepvaartverkeer, ter voorkoming van brand, aanvaring of andere onheilen, of ter uitvoering van deze verordening, behoorlijk na te komen.
Van de aankomst van een vaartuig moet door de schipper binnen twee uren na de aankomst worden kennis gegeven aan de havenmeester.
De schipper is verplicht aan de havenmeester op diens verzoek inzage te verstrekken van de meetbrief, de monsterrol, de ladingpapieren en andere van belang zijnde documenten.
De havenmeester is bevoegd schippers de toegang met hun vaartuigen tot de haven te weigeren, indien dit naar zijn oordeel:
Het is verboden zodanige handelingen te verrichten, dat schade of hinder kan worden veroorzaakt aan kaden en andere havenwerken, aan gemeerd of geankerd liggende vaartuigen of aan daarin aanwezige personen en/of goederen, of dat de vrijheid en veiligheid van het verkeer te water kan worden belemmerd of in gevaar gebracht.
De schipper van een vaartuig, dat door de wijze van laden of lossen, door onvoldoende bemanning of uitrusting, dan wel om andere reden gevaar loopt te zinken of te kantelen, is verplicht:
De schipper van een vaartuig is verplicht, indien de havenmeester dit uit veiligheidsoverwegingen noodzakelijk acht, zich voor eigen rekening te bedienen van sleepbootassistentie.
De schipper van een vaartuig, dat aan de grond is geraakt, is verplicht daarvan onmiddellijk kennis te geven aan de havenmeester en op diens eerste aanzegging zoveel van de lading te lossen of te doen lossen als nodig is om het vaartuig vlot te maken en te doen blijven, dan wel het vaartuig of andere wijze te doen lichten.
Alle voorwerpen, van welke aard ook, die in de haven geraken en voor de scheepvaart gevaar of hinder kunnen opleveren, zullen onmiddellijk, op daartoe gegeven last van de havenmeester, uit de haven moeten worden verwijderd door degene, door wiens toedoen of nalatigheid de voorwerpen in de haven zijn geraakt, dan wel door de eigenaar van die voorwerpen, indien de schuldige of nalatige niet bekend is. Van het in de haven geraken van voorwerpen, als bedoeld in de vorige volzin, dient degene, door wiens toedoen of nalatigheid de voorwerpen in de haven zijn geraakt, terstond kennis te geven aan de havenmeester.
De schipper is verplicht, wanneer met zijn vaartuig schade is veroorzaakt aan een ander vaartuig, aan kaden of aan andere havenwerken, hiervan onverwijld kennis te geven aan de havenmeester.
Het is verboden, zonder daartoe bevoegd te zijn, enig vaartuig te betreden, los te maken, te verleggen of daarmede te varen.
Het is de schipper verboden de voortstuwer van zijn vaartuig, wanneer dit gemeerd ligt of aan de grond zit, in werking te stellen of te hebben, tenzij dit nodig is in verband met aankomst of vertrek of indien gehandeld wordt na verkregen toestemming van de havenmeester.
Het is de schipper verboden zijn vaartuig zodanig te hebben liggen, te laden of te lossen, dat andere vaartuigen bij de doorvaart van de vaarweg hiervan hinder ondervinden of dat hierdoor gevaar voor beschadiging van kaden of andere havenwerken ontstaat.
De schipper, op wiens vaartuig brand is ontstaan, moet terstond alarm maken en zijn vaartuig uit de nabijheid van andere vaartuigen verhalen en verhaald houden.
De schipper is verplicht zijn vaartuig op eerste aanzegging van de havenmeester naar de door deze aangewezen plaats te verhalen.
Indien de schipper niet wenst, dat in de nabijheid liggende of langszij gemeerde vaartuigen over zijn vaartuig worden geladen of gelost of dat opvarenden van die vaartuigen zich over zijn vaartuig begeven teneinde de wal of hun vaartuig te bereiken, is hij verplicht op eerste aanzegging van de havenmeester zijn ligplaats met zijn vaartuig te verlaten.
De schipper is verplicht zorg te dragen, dat een deugdelijke verbinding met de kade, de steiger of de oever, waarlangs zijn vaartuig is gemeerd, wordt in stand gehouden, langs welke op behoorlijke en ongevaarlijke wijze personen zich van en aan boord kunnen begeven en dat deze verbinding bij nacht behoorlijk is verlicht, een en ander ter beoordeling van de havenmeester.
Het is zonder vergunning van burgemeester en wethouders verboden in de haven ligplaats in te nemen met een vaartuig, hetwelk gebruikt wordt tot magazijn of bergplaats van goederen, tot het uitoefenen van enig ander bedrijf dan vervoer of tot het drijven van handel.
Het is verboden zonder vergunning van burgemeester en wethouders in de haven een vaartuig op te leggen.
Het is verboden een vaartuig te laden of te lossen op een wijze, die naar het oordeel van de havenmeester gevaarlijk kan zijn voor het scheepvaartverkeer, voor kaden en andere havenwerken of voor de veiligheid van personen.
Het is verboden een vaartuig te laden of te lossen zonder voldoende maatregelen te hebben genomen ter voorkoming van verontreiniging van de haven, kaden en andere havenwerken, alsmede van roerende en onroerende goederen, onverschillig wie krachtens een zakelijk of persoonlijk recht de beschikking of het beheer daarover heeft.
Indien bij het laden of lossen dan wel transporteren van goederen, voorwerpen of stoffen of bij andere werkzaamheden de kaden en andere havenwerken, alsmede roerende en onroerende goederen - onverschillig wie krachtens een zakelijk of persoonlijk recht de beschikking of het beheer daarover heeft - worden verontreinigd, is degene, door wie of op wiens last de werkzaamheden worden verricht, verplicht te zorgen, dat deze kaden, andere havenwerken en goederen behoorlijk, ter beoordeling van de havenmeester, worden gereinigd.
Het is verboden de kaden in gebruik te nemen voor het opslaan van goederen, of welke andere doeleinden dan ook, anders dan met inachtneming van de aanwijzingen van de havenmeester en langer dan een door de havenmeester te bepalen termijn.
HOOFDSTUK V Straf- en slotbepalingen
Behalve de in artikel 141 van het Wetboek van Strafvordering genoemde opsporingsambtenaren is de havenmeester met het opsporen van overtredingen dezer verordening belast.
Aan de ambtenaren, die met het opsporen van overtredingen van deze verordening zijn belast, wordt de last verstrekt te allen tijde de tot woning ingerichte gedeelten van vaartuigen, ook tegen de wil van de bewoners, te betreden, zo dikwijls de zorg voor de naleving van deze verordening zulks vereist en voorts met inachtneming van de bepalingen van de wet van 31 augustus 1853, Stb. 83.
Overtreding van enige bepaling van deze verordening wordt gestraft met een geldboete van de eerste categorie.
Wegens overtreding van een door straffen te handhaven bepaling van deze verordening door of vanwege een rechtspersoon, een vennootschap, enige andere vereniging van personen of een doelvermogen, worden de bestuurders, de leden van het bestuur of de commissarissen, alsmede de personen, die tot het feit opdracht hebben gegeven of die feitelijk leiding hebben gehad bij het verboden handelen of nalaten gestraft met hechtenis van ten hoogste drie maanden of geldboete van de tweede categorie.