Organisatie | Bergen op Zoom |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieregeling stedelijke vernieuwing |
Citeertitel | Subsidieverordening Stedelijke vernieuwing |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | volkshuisvesting en woningbouw |
Eigen onderwerp | |
Externe bijlagen | bijlage 1 bijlage 2 bijlage 4 |
Geen
Algemene subsidieverordening Bergen op Zoom, art. 2, tweede lid, art. 4, derde lid, art. 5, tweede lid, art. 6, art. 7
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
14-03-2011 | 01-02-2011 | 31-12-2014 | nieuwe regeling | 08-02-2011 Bergen op Zoomse Bode, 6-3-2011 | BW11-00064 |
Het college van burgemeester en wethouders van Bergen op Zoom;
Overwegende dat het gewenst is om activiteiten te stimuleren die bijdragen aan stedelijke vernieuwing;
Gelet op artikel 2, tweede lid, artikel 4, derde lid, artikel 5, tweede lid, artikel 6 en artikel 7 van de Algemene subsidieverordening Bergen op Zoom;
Het college van burgemeester en wethouders weigert het verzoek om subsidie in ieder geval indien:
Voor de verstrekking van subsidies op grond van deze regeling komen in aanmerking:
Eigenaren van een gemeentelijk monument, beeldbepalend pand of pand binnen het beschermde stadsgezicht, waarvan het pand niet is opgenomen op de Prioriteitenlijst ISV, maar naar oordeel van het college, wel hiertoe behoort. Zodoende kan het college bij nader inzien besluiten alsnog subsidie te verlenen.
Subsidie wordt aangevraagd middels een door het college vastgesteld formulier, voorafgaand aan de werkzaamheden.
Aldus vastgesteld in de vergadering van 8 februari 2011
De secretaris, De burgemeester,
Mevr. mr. A.C. Spindler Drs. J.M.M. Polman
Vanuit de provincie Noord-Brabant heeft de Gemeente Bergen op Zoom, als zijnde een programmagemeente, geld gekregen vanuit het ISV-budget. Het ISV-budget bestaat uit diverse budgetten waaronder het stimuleringsfonds ten behoeve van stedelijke vernieuwing, zoals verwoord in het meerjarenontwikkelingsprogramma 2010 – 2015 van de gemeente.
De Subsidieregeling Stedelijke Vernieuwing is beknopt van opzet gezien de bovenliggende wetten en regelingen, zoals de Algemene wet bestuursrecht (Awb), Wet Stedelijke Vernieuwing (WSV) en de Algemene Subsidieverordening (ASV) van de gemeente Bergen op Zoom.
Onderstaand een korte toelichting op enkele in de regeling opgenomen artikelen.
Lid 1 Subsidiabele kosten zijn de kosten exclusief BTW. Enkel de kosten voor het herstellen, conserveren of restaureren van het casco komen voor subsidie in aanmerking.
Indien er onduidelijkheid of discussie ontstaat zal als basis de rijksregeling ‘Leidraad Subsidiabele Instandhoudingskosten 2010´ worden aangehouden. De rijksregeling is echter uitgebreider qua subsidiëring van instandhoudingskosten, wat niet automatisch het recht geeft op dezelfde mogelijkheden. Uitgangspunt blijft het subsidiëren van de sobere en doelmatige kosten, voortkomende uit de activiteiten voor het instandhouden van het casco.
Subsidies worden verstrekt aan eigenaren van monumentale en beschermingswaardige panden, niet zijnde rijksmonumenten.
Eigenaren van een rijksmonument hebben reeds diverse mogelijkheden aan regelingen via het rijk en het fiscale voordeel wat zij kunnen verkrijgen.
Subsidieverzoeken worden apart geagendeerd op de agenda van de WelstandsMonumentenCommissie (WMC).
Bekeken zal worden in hoeverre het pand/ de pui ‘ontsierend’ is voor het straatbeeld, zichtbaar voor het oog van een leek. Het uitgebrachte advies is in eerste instantie leidend voor het wel of niet verlenen van subsidie. Vervolgens is de mogelijkheid aanwezig individuele plannen voor te leggen aan het college.
Lid 2. sub b. Er is sprake van een kwaliteitsverhoging indien de standaard uitvoering/ uitstraling overstegen wordt, waardoor visueel te aanschouwen is dat de pui aan kwaliteit heeft gewonnen t.o.v. een doorsnee pui.
Lid 2. sub c. De subsidiabele kosten voor religieus erfgoed worden vaak bepaald doordat er een bijdrage vanuit het rijk of de provincie wordt verkregen. Deze subsidiabele kosten dienen als uitgangspunt voor het verstrekken van subsidie vanuit deze regeling. Voor iedere ton aan subsidiabele kosten wordt 2.000 euro gesubsidieerd vanuit deze ISV-regeling, met een maximum van 2.000.000 euro subsidiabele kosten.
De Awb en de ASV bevatten algemene weigeringsgronden voor subsidies. Daarnaast zijn er voor deze regeling nog enkele van toepassing.
Lid 1. Het eerste lid gaat er van uit dat in beginsel nog niet met de werkzaamheden mag worden begonnen voordat op de aanvraag is beslist. Deze bepaling biedt de ruimte om, vooruitlopend op het indienen van de aanvraag om subsidie, toestemming te verkrijgen voor het starten van het project zonder het recht op subsidie te verliezen.
Daarnaast is deze bepaling opgenomen om te kunnen waarborgen dat de gemeente de regie kan houden op de beoordeling van de aanvraag en de mate van urgentie dat aan het plan moet worden toegekend. Lichtvaardige omgang met deze bepaling kan een zodanige precedentwerking in de hand werken dat de gemeentelijke regie ten aanzien van de toedeling van overheidsmiddelen niet meer verantwoord kan worden uitgevoerd. Aan handhaving van de bepaling, dat niet mag worden gestart met de werkzaamheden voordat de gemeente daartoe toestemming heeft gegeven, wordt dan ook groot gewicht gehecht. Het is uitdrukkelijk niet de bedoeling dat projecten die reeds zijn afgerond, alsnog voor subsidie in aanmerking komen. Wanneer burgemeester en wethouders instemmen met de aanvang van werkzaamheden vooruitlopend op de subsidiebeschikking, wordt het project getoetst aan de overige vereisten op grond van deze regeling.
Lid 6. De intensiteit van een bouwkundig onderzoek kan in verhouding staan tot de ingrijpendheid van de te treffen voorzieningen en/of de monumentale waarde van het pand. In de begripsomschrijving in artikel 1 onder c is daartoe een definitie opgenomen. Het is van de situatie afhankelijk of bij een kleine ingreep volstaan kan worden met een beperkt onderzoek. Bekeken zal worden in hoeverre de ingreep van invloed is op de monumentale waarde van het pand.
Leidend voor het verstrekken van subsidie, is de prioriteitenlijst. De eigenaren van de op deze lijst opgenomen panden zullen, voor zover men niet zelf met een aanvraag komt, actief worden benaderd. Indien men in aanmerking wil komen voor subsidie, zal de WMC het plan beoordelen en mogelijk zal uiteindelijk het college een beslissing nemen over het wel of niet subsidiëren van de plannen.
Indien er zich aanvragers aandienen waarvan het pand niet op deze prioriteitenlijst is opgenomen, danwel de werkzaamheden als zodanig niet zijn opgenomen in artikel 2 lid 2, maar de noodzaak hiervan wel kan worden aangetoond, kan naar beoordeling van het college alsnog subsidie worden toegekend.
Subsidies kunnen worden aangevraagd in het tijdsvak 2011-2014. Als richtlijn wordt aangehouden, het verstrekken van maximaal een kwart van het budget per jaar, zodat het budget zo veel mogelijk verspreid over de vier jaren kan worden verleend.