Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Heerlen

Procedure aangifte intergemeentelijke en binnengemeentelijke verhuizingen aangifte vertrek

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHeerlen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingProcedure aangifte intergemeentelijke en binnengemeentelijke verhuizingen aangifte vertrek
CiteertitelProcedure aangifte intergemeentelijke en binnengemeentelijke verhuizingen aangifte vertrek
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Wet GBA

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

18-07-200206-01-2014Nieuwe regeling

03-07-2002

De Uitkijk

2008/3570

Tekst van de regeling

Intitulé

Procedure aangifte intergemeentelijke en binnengemeentelijke verhuizingen aangifte vertrek

 

 

Aangifte intergemeentelijke en binnengemeentelijke verhuizing

Aangifte zonder handtekening

Dit is geen volledige aangifte" De originele aangifte dient teruggestuurd te worden aan betrokkene met hetverzoek deze alsnog te tekenen" Indien betrokkene alsnog aangifte doet (dus met handtekening) wordt als

datum aangifte en als datum aanvang adreshouding de dag van ontvangst van de aangiftehandtekening genomen"

Aangifte waarbij één of meerdere verplichte aanvullende stukken ontbreken

Verplichte stukken

Ten aanzien van een aangifte van binnengemeentelijke en intergemeentelijke verhuizing (aangifte alsbedoeld in arlikel66 ven de Wel GBA) zijn de volgende aanvullende stukken op grond van beleid

gebaseerd op artikel 70 van de Wet GBA verplicht gesteld:

• een kopie van een geldig identiteitsbewijs (limitatief opgesomd in arlikel1 van de Wet op deidentificatieplicht), dan wel bij aangifte in persoon het tonen van een geldig identiteitsbewijs

• een kopie van het huurcontract dan wel koopcontract dan wel bij aangifte in persoon het tonenvan een het huurcontract dan wel koopcontract

• verklaring toestemming hoofdbewoner bij medebewoning

(handtekening + kopie geldig identiteitsbewijs)

• verklaring toestemming verhuurder bij kamerverhuur

(handtekening + stempel óf handtekening + kopie geldig identiteitsbewijs)

Praktische toepasbaarheid

Reguliere aangifte

Bij reguliere aangifte is verplicht:

• een kopie van een geldig identiteitsbewijs (limitatief opgesomd in artikel 1 van de Wet op deidentificatieplicht), dan wel bij aangifte In persoon het tonen van een geldig identiteitsbewijs

• een kopie van het huurcontract dan wel koopcontract

Uitzondering medebewoning:

Indien een persoon aangifte als bedoeld In artikel 66 van de Wet GBA doet, waarbij he! adres waar deze persoon zich wil inschrijven een adres betreft waar meerdere personen in de GBA staan ingeschreven en ook woonachtig zijn, zal medeondertekening van de hoofdbewoner gevraagd worden" Tevens dient een kopie van een geldig identiteitsbewijs overgelegd te worden" Indien jij een aangifte ontvangt waarbij op een adres de oude bewoners nog staan ingeschreven, lever dan een kopie van de aangifte in bij een bevolkingscontroleur zodat deze een onderzoek kan instellen"

Aangifte woningbouwverenigingen Indien aangifte geschiedt middels het daarvoor bestemde formulier welke is gefaxt door de woningbouwvereniging,

is het overleggen van een kopie huurcontract niet meer verplicht Immers, je mag ervan uitgaan dat aan deze verplichting is voldaan" Indien op het formulier is aangegeven dat een (kopie van een) geldig identiteitsbewijs gezien is" is he! overleggen hiervan ook niet meer verplicht Indien is aangegeven dat genoemd document niet gezien is, dient het dus wel overgelegd te worden.

Indien hij een aangifte ontvangt waarbij op een adres de oude bewoners nog staan ingeschreven, lever dan een kopie van de aangifte in bij aen bevolkingscontroleur zodat deze een onderzoek kan instellen"

Aangifte kamerbewoning

Indien aangifte geschiedt middels het daarvoor bestemde formulier, is het overleggen van een

huurcontract niet meer verplicht

Indien aangifte niet geschiedt middels het daarvoor bestemde formulier, is het overleggen van een

huurcontract wel verplicht evenals het overleggen van een verklaring toestemming verhuurder (middelshandtekening verhuurder en stempel op huurcontract óf het bijvoegen van een kopie van een geldig

identiteitsbewijs van de verhuurder),

Hel overleggen van een kopie van een geldig identiteitsbewijs dan wel het tonen van een geldigidentiteitsbewijs is ten alle tijden verplicht

Let op: gebruikmaken van het speciale formulier (de melding op het scherm) is niet verplicht!

Samengevat

Handelwijze

Indien je een aangifte ontvangt waarbij één of meerdere van de in die situatie verplichte stukken

ontbreken, handel je als volgt

  • 1.

    de originele aangifte wordt afgestempeld met een daarvoor bestemde stempel

  • 2.

    de datum ontvangst aangifte wordt ingevuld

3, degene die aangifte heeft gedaan wordt op de hoogte gesteld van de procedure

4, op de bijbehorende brief wordt aangegeven welke slukken nog overgelegd dienen te worden

5, de brief inclusief de originele aangifte wordt meegegeven aan de burger

Toelichting

Stap 1 De originele aangifte wordt afgestempeld met een daarvoor bestemde stempel.

De medewerkers van de afdeling bevolking hebben voor deze procedure een aparte stempelontvangen. Deze stempel bevat een tekst met de volgende strekking:

Datum: ....... (in te vullen door baliemedewerker)

U heeft vier weken om deze aangifte te completeren, Indien u dit niet binnen gestelde termijndoet, dient u opnieuw aangifte te doen.

Je dient dus de originele aangifte af te stempelen met deze stempel.

Stap 2 De datum ontvangst aangifte wordt ingevuld, op de daarvoor aangegeven plaats vul je de datum van de dag in waarop je de betreffende

aangifte ontvangen hebt

Stap 3 Degene die aangifte heeft gedaan word! op de hoogte gesteld van de procedure.

De burger wordt op de hoogte gesteld van het feit dat hij vier weken de tijd heeft om deaangifte te completeren. Let op: hij dient dus zowel de originele aangifte met stempel als deaanvullende stukken over te leggen. Indien hij dit niet doet, zal hij opnieuw aangifte dienen tedoen. Van belang is dat de burger op de hoogte wordt gesteld van het feit, dat op het moment

dtl jij de afgestempelde aangifte meegeeft hij of zij de verantwoordelijkheid draagt voor de afwikkelingvan deze aangifte. Leg het belang van de datum aanvang adreshouding uit (denkaan huursubsidie).

Stap 4 Op de bijbehorende brief wordt aangegeven welke stUKken nog overgelegd dienen te worden.

In de bijbehorende brief staat de procedure nogmaals uitgelegd. Tevens kun jij in deze briefaankruisen welke aanvullende stukken nog overlegd dienen te worden.

Stap 5 De brief inclusief de originele aangifte wordt meegegeven aan de burger.

Procedure

Het beleid van de gemeente Heerlen stelt, dat indien een persoon één of meerdere van bovengenoemdestukken niet overlegt bij aangifte hij in de gelegenheid wûidt gestEld dat alsnog te doen, De terrnijn die

hiervoor gehanteerd wordt is vier weken. Dit leidt tot het volgende.

Degene die aangifte heeft gedaan, dient binnen vier weken de ontbrekende aanvullende slukken over teleggen. Indien de persoon weigert de aanvullende stukken over te leggen dan wel niet binnen de gestelde

termijn de stukken heeft overgelegd, wordt geen gevolg gegeven aan de aangifte.

Er kunnen vervolgens drie situaties ontstaan:

1.Binnen vier weken worden de originele aangifte met jouw stempel en de aanvullende stukkenovergelegd. De datum ontvangst aangifte en de datum aanvang adreshouding is de datum die jijhebt ingevuld op de originele aangifte.

2.Na het verstrijken van de vier weken worden de originele aangifte en de aanvullende stukkenovergelegd. De datum ontvangst aangifte en de datum aanvang adreshouding worden niet dedatum die jij hebt ingevuld, maar de datum van de dag dat jij alle stukken hebt ontvangen.

3.Binnen vier weken wordt een nieuwe aangifte met aanvullende stukken overgelegd. De datumaanvang adreshouding wordt de datum ontvangst nieuwe aangifte.

Overige opmerkingen

Gezag

Een veel voorkomende misvatting is, dal een ouder die het gezag niet heeft geen aangifte mag doen. Dit is niet correct: bij het doen van aangifte van adreswijziging doet gezag niet ter zake. Dit wordt pas van belang bij bijvoorbeeld bijschrijving in het paspoort.

Datum van verhuizing

Indien op een aangifte de datum van verhuizing niet is ingevuld, dient dezelide procedure gevolgd teworden als bij he! ontbreken van een verplicht aanvullend stuk. Dus stempelen en terugsturen dan wel

meegeven (zie handelwijze).

Minderjarige kinderen

Indien op een aangifte niet staat aangegeven of de minderjarige kinderen meeverhuizen en dit zou leidentot een situatie waar de kinderen alleen op een adres staan ingeschreven, zul je wel gevolg moeten geven

aan de aangifte. Dat wil zeggen dat je de ouder(s) verhuist Echter, je stuurt ze dan wel een brief waarin jeze op de hoogte stelt van het feit dat de kinderen nog niet verhuisd zijn. Je stelt ze in de gelegenheid

alsnog aangifte te doen van verhuizing van de kinderen. De datum aangifte van deze latere aangifte geldtals datum aanvang adreshouding voor de kinderen.

Aangifte vertrek

Aangifîe zonder handtekening

Ook hier geldt dat dit geen volledige aangifte is. De originele aangifte dient teruggestuurd te worden aanbetrokkene met het verzoek deze alsnog te tekenen. Indien betrokkene alsnog aangifte doet (dus methandtekening) word! als datum aangifte en als datum aanvang adreshouding de dag van ontvangst vande aangifte met handtekening genomen. Echter, bij aangiftes van vertrek dien je een kopie te maken vande originele aangifte. Deze wordt bewaard in een daarvoor bestemd klapper en wordt verder door de

gegevensbeheerder behandeld.

Aangifte waarbij het verplicht aanvullende document ontbreekt.

Verplicht document

Ten aanzien van een aangifte van vertrek (aangifte als bedoeld in artikel 68 van de Wet GBA) is op grondvan beleid gebaseerd op artikel 70 van de Wet GBA het volgende document verplicht gesteld:

• de kopie geldig identiteitsbewijs (limitatief opgesomd in artikel 1 van de Wet op de identificatieplicht),dan wel bij aangifte in persoon hettonen van een geldig Identiteitsbewijs. Dit houdt in, dat indien een aangifte van vertrek wordt overgelegd waar dit document ontbreekt, je deaangifte dient aan te houden. De betrokkene moet in de gelegenheid worden gesteld (de kopie van) zijn ofhaar geldig identiteitsbewijs alsnog te tonen dan wel over !e leggen. De termijn die hiervoor word! gesteldis vier weken.

Handelwijze

  • 1.

    De originele aangifte wordt afgestempeld met de al eerder genoemde stempel.

  • 2.

    Je vult de datum op de daarvoor bestemde ruimte in.

  • 3.

    Je schrijft op deze aangifte de code AGA (aangehouden aangifte)

  • 4.

    Je maakt een kopie van de "gewaarmerkte" aangifte.

  • 5.

    Deze kopie berg je op in een daarvoor bestemd klapper.

  • 6.

    De originele aangifte met stempel zend jO, met het verzoek een kopie van een geldig identiteitsbewijs

bij te voegen, naar het laalst bekende adres in de GBA van de betrokkene. Tevens voeg jeeen portvrije envelop bij met de code AGA Op deze manier weet je dat als een dergelijke envelopc.q. aangifte binnenkom! het gaat Om een aangehouden aangifte welke je kunt terugvinden in hetreeds genoemde klapper.

Procedure

Vervolgens zijn de volgende situaties mogelijk:

1.Het aanvullend document wordt binnen vier weken overgelegd. De aangifte wordt alsnog verwerktop de datum ontvangst (zie stempel).

2.Het aanvullend document komt niet binnen de gestelde termijn binnen. De aangifte wordt verwerktop de datum ontvangst van het aanvullend document

3.Het aanvullend document wordt helemaal niet ontvangen. Het adres wordt in onderzoek gestelden de aantekening wordt geplaatst dat betrokkene vermoedelijk vertrokken is naar het buitenland.

De incomplete aangifte wordt bewaard bij sector GBA adresonderzoeken. Echter, deze aangiftesworden door de gegevensbeheerder behandeld (zie bewaking).

Bewaking

De kopieen van de aangehouden aangiftes worden in een daarvoor bestemd klapper bewaard en wordenten eerste op datum en ten tweede op alfabetische volgorde opgeborgen. De gegevensbeheerder ziet toe

op de behandeling van de documenten en is derhalve verantwoordelijk voor de termijnbewaking.

Beleid inzake inschrijving Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

(GBA) op grond van artikel 66 en artikel 68 van de Wet GBA

Aanvullende stukken op grond van artikel 70 van de Wet GBA

Op grond van artikel 70 van de Wet GBA is het college van burgemeester en wethouders bevoegddegene die aangifte heeft gedaan als bedoeld in de artikelen 65 tot en met 68 de verplichting op teleggen, desverlangd in persoon, ter zake van zijn aangifte de inlichtingen te geven en de geschriften overte leggen die van belang zijn voor de bijhouding van de basisadministratie,

Ten aanzien van de aangifte als bedoeld in artikel 66 van de Wet GBA. worden de volgende aanvullendestukken gevraagd:

• een kopie van een geldig identiteitsbewijs (limitatief opgesomd in artikel 1 van de Wet op deidentificatieplicht), dan wel bij aangifte in persoon het tonen van een geldig identiteitsbewijs

• een kopie van het huurcontract dan wel koopcontract

• verklaring toestemming verhuurder bij kamerverhuur

• verklaring toestemming hoofdbewoner bij medebewoning

Ten aanzien van de aangifte als bedoeld in artikel 68 van de Wet GBA, wordt het volgende aanvullendestuk gevraagd:

• een kopie van een geldig identiteitsbewijs (limitatief opgesomd in artikel 1 van de Wet op deidentificatieplicht), dan wel bij aangifte in persoon het tonen van een geldig identiteitsbewijs

Fatale termijn

Degene die aangifte heeft gedaan, dient binnen vier weken de ontbrekende aanvullende stukken over teleggen, Indien de persoon weigert de aanvullende stukken over te leggen dan wel niet binnen de gestelde

termijn de stukken heeft overgelegd, wordt geen gevolg gegeven aan de aangifte.

• Kamerverhuur

Indien een persoon aangifte als bedoeld in artikel 66 van de Wet GBA doet, waarbij het adres waar dezepersoon zich wil inschrijven een adres c.q. een pand betreft dat dienst doet als kamerverhuur, dîent een

verklaring van de verhuurder waarin hij toestemming verleent tot bewoning van het betreffende pand c.q.één of meerdere kamers daarvan te worden overgelegd (aangifte kan middels een speciaal ontworpen

formulier plaatsvinden waarbij de verhuurder toestemming verleent tot inschrijving middels een

handtekening en stempel).

Medebewoning

Indien een persoon aangifte als bedoeld in artikel 66 van de Wet GBA doet, waarbij he! adres waar dezepersoon zich wil inschrijven een adres belreft waar meerdere personen in de GBA staan ingeschreven, zalmedeondertekening van de hoofdbewoner gevraagd worden, Tevens dient een kopie ven een geldigidentiteitsbewijs overgelegd te worden