Organisatie | Roosendaal |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens |
Citeertitel | Verordening Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | algemeen |
Het Reglement voor de gemeentelijke bevolkingsadministratie van 4 oktober 1994 met wijziging 18 maart 1997 is vervallen per 1 juni 2002.
Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, art. 14
1.Beheerregeling gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
20-08-2007 | 19-04-2005 | 01-01-2010 | uitbreiding gegevensverstrekking vrije derden, uitbreiding registraties artikel 3, actualisatie binnegemeentelijke afnemers, toevoegen artt. 7 t/m 10, toevoegen bijlagen afnemers | 19-04-2005 Gemeenteblad 2007/27 | 2005/11586 |
De verordening ‘Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens’
Artikel 2 Beheer van de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
Het beheer van de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens wordt gevoerd conform de Beheerregeling gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens Gemeente Roosendaal, vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders d.d.23 april 2002, laatstelijk gewijzigd bij besluit van 19 april 2005.
Artikel 3 Verbanden met andere gemeentelijke registraties
Met inachtneming van artikel 96 van de Wet GBA worden verbanden gelegd tussen de basisadministratie en de gegevensverzamelingen van de in bijlage 1 genoemde binnengemeentelijke afnemers.
Artikel 4 Rechtstreekse toegang tot de basisadministratie
Rechtstreekse toegang tot de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens hebben:
Artikel 5 Systematische verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers
Met inachtneming van artikel 96 van de Wet GBA worden systematisch gegevens verstrekt aan de in de bijlage 3 genoemde binnengemeentelijke afnemers.
Artikel 6 Overige verstrekkingen
Met inachtneming van artikel 100, tweede lid van de wet kunnen, in andere gevallen dan bedoeld in de artikelen 98 en 99 van de wet, de volgende gegevens op verzoek worden verstrekt:
Overige rechtspersonen zonder winstoogmerk, voor zover de verstrekking noodzakelijk is in het belang van de bescherming van betrokkene of van de rechten en vrijheden van anderen en de verstrekking gerechtvaardigd wordt door een dringende maatschappelijke behoefte, die in verhouding staat tot het doel waarvoor de gegevens worden gevraagd en dit doel niet op een minder ingrijpende wijze kan worden bereikt;
Met inachtneming van de regelgeving van de Wet GBA stellen burgemeester en wethouders een instructie vast voor het protocolleren van verstrekte inlichtingen. In het kader van de protocolplicht wordt eenmaal per jaar door de privacybeheerder een controleoverzicht opgesteld . Dit overzicht wordt bij de jaarlijkse actualisatie van het Beveiligingshandboek Burgerzaken aangeboden aan het college van burgemeester en wethouders.
Aan de geregistreerde wordt op diens verzoek binnen vier weken een schriftelijk overzicht verstrekt van de gegevens die het afgelopen jaar voorafgaande aan het verzoek uit de basisadministratie aan derden en/of afnemers zijn verstrekt. Het overzicht kan in algemene termen worden gesteld indien de verstrekking is gedaan op basis van de Wet GBA of de Verordening GBA van de gemeente . Aan het verzoek wordt geen gevolg gegeven indien dit in het belang is van de veiligheid van de staat of de voorkoming, opsporing en vervolging van strafbare feiten.
Met inachtneming van de regelgeving van de Wet GBA stellen burgemeester en wethouders een instructie vast met betrekking tot het recht op inzage van de geregistreerde in zijn persoonsgegevens. Deze instructie omvat de toezending van een persoonslijst op grond artikel 78 Wet GBA en het inzagerecht op grond van artikel 79 Wet GBA.
Met inachtneming van artikel 102 van de wet GBA stellen burgemeester en wethouders een instructie vast met betrekking tot verzoeken om geheimhouding van persoonsgegevens door geregistreerden.
Met inachtneming van artikel 82 van de wet GBA stellen burgemeester en wethouders een instructie vast met betrekking tot verzoeken om verbetering, aanvulling of verwijdering van persoonsgegevens indien de gegevens onjuist dan wel onvolledig zijn of ten onrechte zijn opgenomen in de basisadministratie.
De beheerder treft ten behoeve van de technische en organisatorische beveiliging de maatregelen als vermeld in het Beveiligingshandboek Burgerzaken, dat jaarlijks door burgemeester en wethouders wordt vastgesteld.
Bijlage 1 Verbanden met andere gemeentelijke registraties
Met het oog op het met elkaar in verband brengen van verwerkingen van persoonsgegevens, worden op grond van artikel 96 van de Wet GBA, de volgende gegevens verstrekt aan:
a. de afdeling Advies en Ondersteuning
ten behoeve van een permanente automatische levering van persoonsgegevens aan het Basis Registratie Systeem in het kader van de doorlevering van persoonsgegevens aan de gemeentelijke applicaties:
De verwerking in het BRS wordt beheerd door het hoofd van de afdeling Advies en Ondersteuning.
ten behoeve van een permanente automatische levering van persoonsgegevens aan de uitkeringsregistratie in het kader van de uitvoering van de Algemene Bijstandswet. De verwerking wordt beheerd door het hoofd van de afdeling Sociale Zaken.
Bijlage 2 Rechtstreekse toegang tot de basisadministratie
De door de beheerder van de GBA geautoriseerde medewerkers van de afdeling Sociale Zaken hebben toegang tot de volgende gegevens:
ten behoeve van de uitvoering van de Algemene Bijstandswet, de Wet Werk en Bijstand, de IOAW, de IOAZ en andere, de burger financieel ondersteunende regelingen.
ten behoeve van de uitvoering van huursubsidieregelingen.
ten behoeve van de uitvoering van de Leerplichtwet en de Regionale Opvang Nieuwkomers.
ten behoeve van de verlening van diverse gemeentelijke vergunningen.
5.De door de beheerder van de GBA geautoriseerde medewerkers van de afdeling Advies en Ondersteuning hebben toegang tot de volgende gegevens:
ten behoeve van de controle van persoonsgegevens bij verzekeringskwesties en in
bezwaar- en beroepsprocedures.
ten behoeve van de controle van persoonsgegevens teneinde ambtelijke stukken en gemeentelijke documenten op een juiste wijze te kunnen archiveren.
De door de beheerder van de GBA geautoriseerde medewerkers van het Team Financiële Administratie van de afdeling Faciliteiten hebben toegang tot de volgende gegevens:
ten behoeve van de uitvoering van de WOZ, het opleggen en invorderen van overige gemeentelijke belastingen en het voeren van een financiële administratie.
Op grond van artikel 96 van de Wet GBA hebben de medewerkers van de Politie Midden- en West Brabant toegang tot de volgende gegevens:
ten behoeve van de uitvoering van taken op grond van de Vreemdelingenwet, de Politiewet en aanverwante bijzondere wetten.
Bijlage 3 Systematische verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers
Systematische verstrekking van gegevens vindt plaats aan de volgende binnengemeentelijke afnemers: