Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Meppel

Verordening cliëntenparticipatie

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieMeppel
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening cliëntenparticipatie
CiteertitelVerordening cliëntenparticipatie Wet Werk en Bijstand gemeente Meppel
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpZorg en welzijn
Externe bijlageToelichting verordening cliëntenparticipatie

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet
  2. Wet werk en bijstand

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-200504-11-2010nieuwe regeling

07-04-2005

Meppeler Courant, 27-07-2005

2005-4421

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening cliëntenparticipatie

De R a a d der gemeente Meppel;

  gelezen het voorstel van Burgemeester en Wethouders d.d. ; gelet op het bepaalde in de Gemeentewet en de Wet werk en bijstand;

b e s l u i t: vast te stellen de:

Verordening cliëntenparticipatie

Artikel 1 Doelstelling

Het doel van cliëntenparticipatie is dat cliënten en vertegenwoordigers van belangenorganisaties invloed moeten kunnen uitoefenen op het lokaal beleid en dienstverlening op het terrein van de afdeling sociale zaken.

Artikel 2 Beleidsterreinen

In het kader van de cliëntenparticipatie adviseert de cliëntenraad over:

1. Gemeentelijk beleid op het terrein van de Wet Werk en Bijstand.

2. Het overige beleid op het terrein van de afdeling sociale zaken en arbeidsmarkt.

Artikel 3 Samenstelling

1. De cliëntenraad bestaat uit cliënten van de afdeling sociale zaken en vertegenwoordigers van belangenorganisaties.

2. De cliëntenraad streeft naar een zo groot mogelijk deelname van cliënten.

3. Het maximum aantal leden van de cliëntenraad is 9.

4. Nieuwe leden van de cliëntenraad worden door Burgemeester en wethouders benoemd op voordracht van de cliëntenraad. Volgens een door de cliëntenraad vastgesteld rooster

treedt jaarlijks 1/3 deel van de leden af. Aftredende leden zijn herbenoembaar voor een

volgende termijn.

5. Het lidmaatschap van de cliëntenraad is onverenigbaar met het lidmaatschap van de

gemeenteraad dan wel het college van B en W.

Artikel 4 Werkwijze

1. In het kader van cliëntenparticipatie vragen burgemeester en wethouders de cliëntenraad

advies. De cliëntenraad is ook gerechtigd uit eigen beweging advies uit te brengen aan het

college van Burgemeester en wethouders.

2. Burgemeester en wethouders vragen de cliëntenraad in ieder geval advies inzake het

gemeentelijk beleid met betrekking tot de Wet Werk en Bijstand en overige regelingen die

door de afdeling sociale zaken en arbeidsmarkt worden uitgevoerd.

3. Het advies wordt op een zodanig tijdstip gevraagd, dat het van wezenlijke invloed kan zijn

op het te nemen besluit.

4. Indien het belang van de zaak daartoe aanleiding geeft, vindt bij de aanbieding van het

advies overleg plaats tussen de eerst betrokken wethouder en de cliëntenraad.

5. Tussen de wethouder van sociale zaken dan wel een door Burgemeester en wethouders

aangewezen ambtenaar vindt geregeld, doch minimaal viermaal per jaar, een structureel overleg plaats.

6. Burgemeester en wethouders dragen er zorg voor dat de cliëntenraad de nodige informatie

wordt verstrekt ten behoeve van het naar behoren kunnen functioneren van de cliëntenraad.

7. De cliëntenraad dient adviesaanvragen van burgemeester en wethouders binnen vier weken

gemotiveerd te beantwoorden.

8. In het geval burgemeester en wethouders in een voorstel afwijken van het advies van de cliëntenraad wordt dit in het voorstel vermeld, waarbij tevens wordt aangegeven op

welke gronden van het advies van de cliëntenraad is afgeweken.

Artikel 5 Faciliteiten

1. Ten behoeve van de cliëntenraad wordt jaarlijks in de begroting een budget opgenomen.

2. Ten laste van dit budget komen o.a.

* een door het college van burgemeester en wethouders vast te stellen forfaitaire kostenvergoeding.

* reiskosten buiten de gemeente Meppel, conform de richtlijnen van de belastingdienst (onbelaste vergoeding).

* kosten die verband houden met deskundigheidsbevordering en organisatiekosten

* kosten aanschaf documentatie, vakliteratuur.

* kosten voor het verzorgen van voorlichting en pr.

3. De gemeente stelt vergaderruimte en computer/kopieeraciliteiten zodanig ter beschikking dat het platform naar behoren kan functioneren.

4. Het secretariaat van de cliëntenraad wordt vervuld door een medewerker van een door het college aan te wijzen instelling.

5. de faciliteiten worden jaarlijks toegekend op basis van een activiteitenplan en begroting van

de cliëntenraad.

6. de cliëntenraad brengt jaarlijks voor 1 april over het afgelopen jaar een verslag uit waarin is opgenomen

de financiële verantwoording alsmede de door de cliëntenraad verrichte activiteiten.

Artikel 6 Slotbepalingen

1. In alle gevallen waarin deze verordening niet voorziet met betrekking tot cliëntenparticipatie

Wet Werk en Bijstand beslissen burgemeester en wethouders na overleg met het platform.

2. Deze verordening kan worden aangehaald als “ Verordening cliëntenparticipatie Wet Werk en Bijstand gemeente Meppel.

3. Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2005

Aldus vastgesteld inde openbare raadsvergadering van de gemeente Meppel d.d. 7 april 2005.

De griffier, de voorzitter,