Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Apeldoorn

Ontheffingsregeling berijden voetgangersdomein

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Apeldoorn
Officiële naam regelingOntheffingsregeling berijden voetgangersdomein
CiteertitelOntheffingsregeling berijden voetgangersdomein
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpruimtelijke ordening, verkeer en vervoer
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

13-05-201010-07-2014Onbekend

12-03-2010

Apeldoorns Stadsblad d.d. 5 mei 2010

Onbekend

Tekst van de regeling

Ontheffingsregeling berijden voetgangersdomein

Vastgesteld door burgemeester en wethouders

van Apeldoorn bij besluit nummer p8 nr 2010-004897, d.d. 12 maart 2010.

1. ALGEMEEN

  • -

    Met als doel het centrale winkelgebied van Apeldoorn enerzijds af te stemmen op gebruik door voetgangers en er een prettig woon- en winkelklimaat te bevorderen en het anderzijds voldoende bereikbaar te houden voor autoverkeer van bewoners en bedrijven heeft ons college (bij besluit nr. SO.OW/38607 d.d. 4 mei 1994gewijzigd en aangevuld bij besluit SO.OW/77465 d.d. 4 mei 1995; SO.OW/150176 d.d. 29 april 1997 en 255165 d.d. 14 april 2000) een aantal straten aangewezen als voetpad door plaatsing van borden model G7 (zone, voetpad) van bijlage 1 van het RVV 1990 met op onderborden de uitzonderingen. Het betreffende gebied wordt in dit besluit aangeduid als voetgangersdomein, afgekort: VGD.

  • -

    De afsluiting van het voetgangersdomein geldt in beginsel voor alle gemotoriseerd verkeer. Fietsen is toegestaan op enkele routes en buiten winkeluren. Voor expeditieverkeer geldt een venstertijd op werkdagen (maandag t/m zaterdag) van 6.00 uur tot 11.00 uur.

  • -

    Omdat handhaving van de afsluitingsmaatregelen zonder fysieke ondersteuning praktische problemen tot gevolg had, heeft de gemeenteraad besloten (raadsbesluit nr. 154/1996 d.d. 17 oktober 1996) tot het aanbrengen van beweegbare fysieke afsluitingen.

  • -

    Praktische uitvoering.

Op vijf plaatsen zijn de beweegbare fysieke afsluitingen handmatig bediend, op vier plaatsen semi-automatisch bediend en op vier plaatsen automatisch bediend met behulp van apparatuur waarmee buiten de venstertijd selectieve toegang kan worden geboden aan houders van een ontheffing en een elektronische toegangskaart (pas). De afsluitingen zijn aangegeven op bijlage 1.

Van 6.00 uur tot 7.00 uur zijn alleen de acht toegangen die voorzien zijn van een (semi-)automatische beweegbare fysieke afsluiting opengesteld voor expeditieverkeer. Via deze toegangen zijn alle bestemmingen op het voetgangersdomein bereikbaar. Van 7.00 uur tot 11.00 uur zijn alle toegangen opengesteld voor het expeditieverkeer.

-Ontheffingsregeling.

Om te voorzien in de bereikbaarheid voor gemotoriseerd verkeer van woningen, bedrijven en parkeerplaatsen in het afgesloten gebied buiten de venstertijden, hebben wij bij besluit nr. openbare besluitenlijst 98-22-11 d.d. 28 mei 1998 een ontheffingsregeling vastgesteld op grond van het RVV 1990, artikel 87. Op grond van de Wegenverkeerswet 1994, artikel 150 lid 1, worden voorwaarden en beperkingen gesteld bij de ontheffingverlening. Deze regeling wordt met dit besluit aangepast aan veranderde omstandigheden en aan in de praktijk gevolgde procedures.

2. PERMANENTE ONTHEFFINGEN

2.1. Gehandicapten

Voor gehandicapten geldt een ontheffing van maandag t/m vrijdag van 7.00 uur tot 11.00 uur voor het berijden van en parkeren op het voetgangersdomein. Voorwaarde: de gemeentelijke, of landelijke gehandicaptenparkeerkaart ligt duidelijk zichtbaar achter de voorruit.

Een gehandicaptenparkeerkaart kan worden aangevraagd in het Stadhuis (Zorgloket).

2.2. Taxivervoer

a. TaxiBUS

  • -

    Een onbeperkte ontheffing voor het halen en brengen van bewoners van het voetgangersdomein.

  • -

    Een ontheffing van maandag t/m vrijdag van 7.00 uur tot 11.00 uur voor het halen en brengen van klanten met een bestemming of vertrekpunt binnen het voetgangersdomein. (Dit om gehandicapten zonder eigen auto dezelfde mogelijkheden te bieden als die met auto (zie 2.1.)

  • -

    Een onbeperkte ontheffing voor het halen en brengen van klanten met bestemming/vertrekpunt Marktplein.

    b. Overig taxivervoer

  • -

    Een onbeperkte ontheffing voor het halen en brengen van bewoners van het voetgangersdomein.

    Deze regeling komt tegemoet aan de wens van enkele bewoners die geen gebruik maken van de TaxiBUS maar toch afhankelijk zijn van taxivervoer (afspraak bij arts, fysiotherapeut e.d.).

  • -

    Een onbeperkte ontheffing voor het halen en brengen van klanten met bestemming/vertrekpunt Marktplein.

    Met name bedoeld voor het halen en brengen van klanten voor het hotel aan het Raadhuisplein en het Stadhuis.

2.3. Dienstverlening

a.Nutsbedrijven/Circulus, gemeentelijke onderhoudsdiensten e.d.

Ontheffing t.b.v. noodzakelijke werkzaamheden.

(Zie voor spoedeisende gevallen waarbij een ontheffing van het parkeerverbod nodig is: 3. Tijdelijke ontheffingen.)

b.Geldophaaldiensten, waardetransport e.d.

Ontheffing t.b.v. de noodzakelijke ritten.

Conform advisering I.M.K. (Instituut voor het Midden en Kleinbedrijf).

c.Huisartsen/verloskundigen e.d.

Ontheffing op aanvraag.

2.4. Hulpdiensten

Brandweer, Politie en GGD.

Onbeperkte ontheffing.

(De wachtcommandant van de politie kan de dynamische elementen ten behoeve van de hulpdiensten d.m.v. een calamiteitenknop laten zakken en weer omhoog sturen.)

2.5. Ondernemers/instellingen, gevestigd in het voetgangersdomein

a. met een eigen parkeerplaats, uitsluitend bereikbaar via het VGD:

Een onbeperkte ontheffing.

In principe wordt voor één parkeerplaats één ontheffing afgegeven; die op naam van de onderneming/instelling staat. Deze kan voor verschillende auto’s gebruikt worden en moet dan telkens van de ene naar de andere auto overgaan. Alleen indien wordt aangetoond, dat uitwisseling van het vignet niet mogelijk is en dubbelgebruik van de parkeerplaats kan worden uitgesloten, kan een tweede ontheffing voor dezelfde parkeerplaats worden afgegeven.

b.overige ondernemers:

Een ontheffing vanaf 18.00 uur (koopavonden 21.00 uur) tot de volgende ochtend 11.00 uur.

Dit geldt voor ondernemers die buiten de winkeluren even met de auto bij hun in het voetgangersdomein gevestigde zaak moeten zijn (parkeren op het voetgangersdomein is niet toegestaan!).

2.6. Bewoners van een in het VGD gelegen woning, die op het aangegeven adres staan ingeschreven in de gemeentelijke bevolkingsadministratie

a. met een eigen parkeerplaats, uitsluitend bereikbaar via het VGD:

Een onbeperkte ontheffing.

In principe wordt voor één parkeerplaats één ontheffing afgegeven, die op naam van de bewoner staat. Deze kan voor verschillende auto’s gebruikt worden. Deze ontheffing moet dan telkens van de ene naar de andere auto overgaan.

b. overige bewoners:

Een ontheffing vanaf 18.00 uur (koopavonden 21.00 uur) tot de volgende ochtend 11.00 uur.

Hiermee worden bewoners in de gelegenheid gesteld met de auto goederen bij hun woning in het voetgangersdomein af te zetten c.q. op te halen. Parkeren op het voetgangersdomein is ook voor deze categorie gebruikers verboden.

c.Mantelzorg:

Indien een bewoner die beschikt over een eigen (vrije) parkeerplaats binnen het VGD dringend mantelzorg behoeft (te verklaren door de behandelende arts), kan op zijn naam en adres een ontheffing worden verstrekt met het kenteken van de mantelzorger.

2.7. Expeditieverkeer.

a. Venstertijden

Expeditieverkeer vindt in principe plaats binnen de voor het voetgangersdomein vastgestelde expeditietijden (op werkdagen tussen 6.00 uur en 11.00 uur).

b. Avonduren

Op aanvraag kan ontheffing worden verleend voor de avonduren vanaf 18.00 uur tot 21.00 uur (uitgezonderd de koopavond op donderdag en de bijzondere koopavonden rondom Kerst en Sinterklaas).

c. Ruimere ontheffing voor bijzondere branches

In principe komen alleen de volgende branches voor een ruimere ontheffing in aanmerking:

  • -

    vis en viswaren;

  • -

    geneesmiddelen;

  • -

    maaltijdverstrekkende bedrijven met bezorgdienst.

    d. Maatwerk voor uitzonderlijke gevallen

    Aan die ondernemingen die zuiver op grond van bedrijfseconomische en/of organisatorische redenen moeten afwijken van de standaard venstertijd, kan een op maat gesneden ontheffing worden verleend.

    De ondernemer zal daarvoor een goed gemotiveerd verzoek om ontheffing moeten indienen, bijvoorbeeld op basis van een accountantsverklaring of

    een organisatieadvies.

    Voor de nadere motivering van de onder c. en d. vermelde ontheffingen wordt verwezen naar het voor dit doel uitgebrachte advies van het I.M.K. (zie bijlage 2)

2.8 Wijze van aanvragen, leges.

a.Ontheffingen op grond van 2.5 en 2.6 (bewoners en ondernemers)

De aanvrager vult in het Stadhuis bij de betreffende balie het aanvraagformulier in en ondertekent dit inclusief de verklaring met betrekking tot controle van een parkeerplaats binnen het VGD; hij overlegt daarbij kentekenbewijs deel 2. Na toetsing aan de ontheffingsregeling en controle van de gegevens door de baliemedewerker en betaling van de verschuldigde leges (zie punt d) door de aanvrager worden ontheffing en pas verstrekt.

Binnen afzienbare tijd zal ook aanvragen via Internet mogelijk worden gemaakt. Ontheffingen op grond van 2.2, 2.3, 2.4 en 2.7 (taxi, dienstverlening, hulpdiensten en expeditie):

De aanvraag wordt schriftelijk ingediend; hierbij kan gebruik worden gemaakt van het aanvraagformulier voor zakelijk belanghebbenden, te verkrijgen in het Stadhuis en via de gemeentelijke Internetpagina.

In verband met de vereiste nadere motivering voor een ruimere ontheffing kan de aanvraag ook in briefvorm worden gestuurd aan Burgemeester en wethouders, afdeling Mobiliteit, postbus 9033 7300 ES Apeldoorn.

De aanvraag moet voldoende zijn gemotiveerd, zijn gedateerd en ondertekend; de betreffende kentekens en de functie van de ondertekenaar/contactpersoon moeten erin zijn vermeld. Indien afwisselend verschillende voertuigen voor werkzaamheden binnen het VGD worden ingezet, wordt bij voorkeur het aantal ontheffingen beperkt door niet de individuele kentekens te vermelden, maar een bedrijfskenmerk en een volgnummer. Het vignet rouleert in dit geval.

Na een positieve beschikking kunnen de ontheffing(en) en de pas(sen) tegen betaling van leges en borg in het Stadhuis worden afgehaald.

  • b.

    Beslissingstermijn en bezwaarmogelijkheid.

    Burgemeester en wethouders beschikken binnen acht weken op een aanvraag. Tegen gehele of gedeeltelijke afwijzing kan de aanvrager bezwaar aantekenen bij Burgemeester en wethouders t.a.v. de afdeling Veiligheid en recht.

  • c.

    Leges.

Bij aanvraag en wijziging van een ontheffing en bij verstrekking van een duplicaat moeten leges worden betaald. In verband met de kosten van de elektronische toegangskaart wordt een borgsom in rekening gebracht. De tarieven worden jaarlijks door ons college vastgesteld in de Legesverordening.

  • 2.9 Ontheffing en pas, geldigheid, voorwaarden, kentekenwijziging, controle en verlies.

    • a.

      Ontheffing en pas (elektronische toegangskaart)

Degene aan wie een ontheffing is toegekend en die de verschuldigde bedragen heeft voldaan, ontvangt een ontheffing en een pas (elektronische toegangskaart). De ontheffing moet als een vignet achter de voorruit van het betreffende voertuig worden aangebracht, waarbij de zijde met het gemeentelogo duidelijk leesbaar moet zijn. Met de pas kunnen de beweegbare fysieke afsluitingen worden bediend. De gebruiker wordt geacht zorgvuldig met de pas om te gaan. Wordt de pas op meerdere plaatsen geweigerd (op momenten dat de pas geldig is), dan kan deze in het Stadhuis bij de betreffende balie worden aangeboden voor controle en eventueel herprogrammering.

b.Geldigheid ontheffing

Een ontheffing wordt verleend voor een kalenderjaar.

Een ontheffing wordt automatisch met een zelfde termijn verlengd, tenzij burgemeester en wethouders tenminste 12 weken voor het verstrijken van de termijn schriftelijk te kennen geven, dat de houder van de ontheffing een verklaring moet indienen omtrent de juistheid van de verstrekte gegevens.

Een ontheffing is geldig tijdens het erop aangegeven kalenderjaar.

Wijzigingen maken de ontheffing ongeldig.

Een ontheffing geldt uitsluitend voor het berijden van het VGD en voor laden en lossen, maar niet voor parkeren. In spoedeisende gevallen echter mag een arts/verloskundige e.d. met ontheffing zijn auto gedurende de spoedeisende werkzaamheden nabij het adres van de patiënt laten staan.

c.Nadere voorwaarden

c. Een tijdelijke ontheffing dient in verband met controle goed zichtbaar achter de voorruit te worden gelegd en dient op verzoek van met opsporing van strafbare feiten of met wegbeheer belaste personen behoorlijk ter inzage te worden afgegeven.

Ontheffing en pas mogen niet worden gebruikt voor andere auto’s dan die waarvoor de ontheffing geldig is. De ontheffing is niet overdraagbaar.

De houder van de ontheffing dient alle door de politie, parkeercontroleurs, stadswachten en andere toezichthouders te geven aanwijzingen stipt en onmiddellijk op te volgen.

Bij passeren van de automatisch beweegbare fysieke afsluitingen wordt rekening gehouden met tegenliggers en met de regel, dat er bij groen licht niet meer dan één auto passeert. De volgende bestuurder wacht tot de paal weer omhoog staat, presenteert de pas en rijdt op bij groen licht.

De houder meldt veranderingen in de bij de aanvraag verstrekte gegevens (b.v. adres, tenaamstelling) zo spoedig mogelijk in het Stadhuis bij de betreffende balie.

d. Lid is vervallen

e. Controle

De juistheid van de verstrekte gegevens wordt jaarlijks, voorafgaand aan de verzending van nieuwe ontheffingen gecontroleerd in de gemeentelijke basisadministratie. Bij geconstateerde afwijkingen wordt de ontheffinghouder meegedeeld, dat geen nieuwe ontheffing wordt toegezonden, tenzij uit nieuw getoonde gegevens blijkt, dat hij daarvoor alsnog in aanmerking komt en hij de verschuldigde leges voor wijziging heeft voldaan.

f.Verlies van ontheffing en pas.

Na verlies van een ontheffing kan in het Stadhuis bij de betreffende balie een duplicaat worden verkregen tegen betaling van de verschuldigde leges.

Het duplicaat wordt met een stempel als zodanig gekenmerkt.

Na verlies van de pas (aan te geven bij de politie) kan in het Stadhuis een nieuwe worden aangevraagd tegen betaling van de verschuldigde leges.

g.Storing van de apparatuur.

Storing van, of schade aan de apparatuur dient gemeld te worden bij de Buitenlijn, telefoon (gratis): 0800 5802222.

2.10 Intrekking.

De ontheffing kan worden ingetrokken en de bijbehorende pas geblokkeerd, indien:

  • -

    bij controle blijkt dat bij de aanvraag zodanig onjuiste gegevens zijn verstrekt, dat de ontheffing ten onrechte is toegekend;

  • -

    de houder niet voldoet aan de in deze regeling gestelde voorwaarden voor het gebruik van ontheffing en toegangspas;

De ontheffinghouder ontvangt schriftelijk en gemotiveerd bericht van het besluit tot intrekking.

3. TIJDELIJKE ONTHEFFINGEN

3.1. Als regel: tijdig vooraf aan te vragen in het Stadhuis.

Tijdelijke ontheffingen en passen worden afgegeven in het Stadhuis. Hier wordt een bedrag voor leges in rekening gebracht.

Dit betreft tijdelijke ontheffingen voor o.a.:

  • -

    Evenementen e.d.

  • -

    Rouwstoeten

  • -

    Aannemers, glazenwassers, verhuizers e.d.

  • -

    Service- en reparatiebedrijven

    Voor parkeren binnen het VGD tijdens werkzaamheden wordt uitsluitend een (tijdelijke) ontheffing verstrekt, indien aangetoond wordt, dat de auto op zeer korte afstand van de werkzaamheden beschikbaar moet blijven in verband met het gebruik van de erin, of erop geplaatste (zware) apparatuur. In andere gevallen dient men de auto –eventueel na uitladen van te gebruiken materialen/gereedschappen – buiten het VGD te parkeren. In verband met de geringe breedte van de Kapelstraat en de fietsroute ter plaatse worden voor die straat in principe geen parkeerontheffingen verleend. De plaats waarvoor de ontheffing geldt wordt op de ontheffing vermeld (b.v. ter hoogte van huisnr. xx).

    Bijzondere regeling voor trouwpartijen in het stadhuis en het voormalige raadhuis:

    Het bruidspaar ontvangt een aantal (naar behoefte) tijdelijke ontheffingen voor berijden van en parkeren op het Marktplein tijdens het evenement. De leges worden geacht te zijn inbegrepen in die voor het huwelijk.

    De BFA Marktplein wordt van een kwartier vóór de eerste trouwerij tot een kwartier na de laatste trouwerij opengezet. (Zo worden problemen met passen en borg voorkomen, maar is bijna dagelijks gedurende enige tijd een van de BFA’s buiten bedrijf.) Algemene voorwaarden tijdelijke ontheffingen.

    Een tijdelijke ontheffing dient in verband met controle goed zichtbaar achter de voorruit te worden gelegd en dient op verzoek van met opsporing van strafbare feiten of met wegbeheer belaste personen behoorlijk ter inzage te worden afgegeven.

    Een tijdelijke ontheffing is niet langer dan drie maanden geldig. Voor een volgende periode moet een nieuwe aanvraag bij de betreffende balie in het Stadhuis worden ingediend.

    Elke verandering of wijziging maakt de ontheffing ongeldig.

    Indien de houder zich niet houdt aan de op de ontheffing vermelde voorwaarden, verliest deze haar geldigheid en kan deze worden ingevorderd door met opsporing van strafbare feiten belaste personen.

    3.2 Voor onvoorziene situaties: bij de politie.

    De wachtcommandant kan in dringende gevallen, met name buiten de openingstijden van de balies in het Stadhuis, toegang tot het VGD verlenen. Hij beschikt daartoe over een zogenaamde calamiteitenknop. Hij zal het verlenen van toegang als mutatie in zijn rapport opnemen met de nodige gegevens.

    Bij controle binnen het VGD zal de betrokken chauffeur de opsporingsambtenaar verwijzen naar de wachtcommandant.

    De wachtcommandant is telefonisch bereikbaar via 0900 8844.

    4.SLOTBEPALINGEN.

    4.1. Mandatering.

    De uitvoering van de ontheffingsregeling wordt gemandateerd aan het hoofd van de afdeling Mobiliteit van de dienst Milieu, Mobiliteit en Openbare Ruimte.

    4.2Situaties waarin deze regeling niet voorziet.

    In situaties waarin deze regeling niet voorziet, wordt (door hoofd Mobiliteit in overleg met Binnenstads Ondernemers Apeldoorn en Wijkraad Centrum) "maatwerk" geleverd. Daarbij wordt de onder 1 genoemde algemene doelstelling als leidraad genomen.

    4.3 Strafgrond

    Handelen en/of nalaten in strijd met de voorwaarden van de in dit reglement beschreven ontheffingen is verboden in artikel 150 lid 2 van de Wegenverkeerswet 1994 en strafbaar gesteld in artikel 177 lid 1 van die wet.

    Aldus vastgesteld door het college d.d. 12 maart 2010

    Gepubliceerd in het Apeldoorns Stadsblad d.d. 5 mei 2010

    Inwerking getreden d.d. 13 mei 2010