Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Goes

Verordening culturele raad

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieGoes
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening culturele raad
CiteertitelVerordening culturele raad Goes
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpCulturele raad

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, art. 83

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

04-06-2010Nieuwe regeling

27-05-2010

De Bevelander

nvt

Tekst van de regeling

Intitulé

VERORDENING CULTURELE RAAD

Besluitnummer 05

Vergadering d.d. 27 mei 2010

Verzonden 18 mei 2010

Onderwerp Vaststellen nieuwe Verordening Culturele Raad Goes

Registratienummer 10INT00270

 

De raad van de gemeente Goes;

 

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 18 mei 2010;

 

gelet op artikel 83 van de Gemeentewet;

 

b e s l u i t

  • I.

    in te trekken de Verordening Culturele Raad Goes, zoals vastgesteld bij besluit van 16 september 2004;

  • II.

    vast te stellen de navolgende Verordening Culturele Raad Goes

 

 

Artikel 1 Taken

De Culturele Raad heeft tot taak:

  • A.

    In het algemeen:

    • -

      het bevorderen van het culturele leven in de gemeente Goes.

       

  • B.

    In het bijzonder:

    • a.

      het bestuderen van vraagstukken die verband houden met de ontwikkeling van het culturele leven in de gemeente;

    • b.

      het stimuleren van overleg en de samenwerking tussen organisaties, instellingen en personen, alsmede behartiging van hun daarvoor in aanmerking komende belangen;

    • c.

      het bevorderen van activiteiten waarbij lacunes geconstateerd worden;

    • d.

      het stimuleren c.q. begeleiden van experimenten;

    • e.

      het verstrekken van adviezen - desgevraagd of uit eigen beweging - aan burgemeester en wethouders over alle zaken die het gemeentelijk beleid op cultureel terrein betreffen;

    • f.

      het geven van adviezen - desgevraagd of uit eigen beweging - aan organisaties, instellingen en personen;

    • g.

      het geven van voorlichting en verlenen van bemiddeling en service;

    • h.

      het bevorderen van samenwerking met de overige functionele raden;

    • i.

      het beheer - met inachtneming van hetgeen dienaangaande in de desbetreffende subsidieverordeningen is bepaald - van het beschikbaar te stellen krediet, genaamd cultuurfonds. Omtrent de grootte van dit krediet dient de Culturele Raad jaarlijks vóór 1 mei van het komende begrotingsjaar een advies in bij burgemeester en wethouders;

    • j.

      het toekennen van de tweejaarlijkse Culturele Prijs Goes.

Artikel 2 Bevoegdheid

  • 1.

    De Culturele Raad is bevoegd overeenkomsten te sluiten voorzover die betrekking hebben op de taken zoals genoemd in artikel 1 van deze verordening.

  • 2.

    De in lid 1 genoemde bevoegdheid is gebonden aan een maximumbedrag per overeenkomst van € 10.000,-, terwijl het totaalbedrag van de gesloten overeenkomsten het jaarlijks vrij besteedbare budget niet mag overschrijden.

Artikel 3 Samenstelling

  • 1.

    De Culturele Raad bestaat uit ten minste 9 en ten hoogste 15 leden, die op grond van hun algemene belangstelling voor de cultuur of hun deskundigheid op enig onderdeel daarvan geacht kunnen worden de geschiktheid te bezitten, die nodig is om uitvoering te geven aan de taken van de Culturele Raad. Bij keuze van de leden van de Culturele Raad wordt er naar gestreefd dat de Culturele Raad in haar totaliteit representatief is voor het gehele culturele leven in de gemeente Goes; ieder lid wordt geacht op te treden voor dat gehele culturele leven.

  • 2.

    De portefeuillehouder Cultuur wordt door de Culturele Raad als deskundige/adviseur voor de vergaderingen uitgenodigd

Artikel 4 Benoeming en zittingsduur

  • 1.

    De leden worden op voordracht van de Culturele Raad benoemd door de gemeenteraad.

  • 2.

    Leden worden op persoonlijke titel benoemd voor de periode van vier jaar.

  • 3.

    Leden kunnen maximaal tweemaal herbenoemd worden en derhalve in totaal maximaal 12 jaar lid zijn van de Culturele Raad.

  • 4.

    Leden treden af volgens een rooster van aftreden.

  • 5.

    Een lid kan te allen tijde ontslag nemen door het zenden van een ontslagbrief aan de gemeenteraad.

  • 6.

    De Culturele Raad benoemt uit zijn midden een voorzitter, vice-voorzitter en een secretaris.

Artikel 5 Dagelijks bestuur

  • 1.

    Het dagelijks bestuur wordt gevormd door de voorzitter, de vice-voorzitter, de secretaris en een lid van de Culturele Raad.

  • 2.

    Het lid van het dagelijks bestuur dat ophoudt lid te zijn van de Culturele Raad, houdt tevens op lid van het dagelijks bestuur te zijn.

  • 3.

    De leden van het dagelijks bestuur kunnen te allen tijde hun ontslag nemen. Het wordt door hen schriftelijk ingediend bij de Culturele Raad.

  • 4.

    In tussentijdse vacatures wordt zo spoedig mogelijk voorzien.

  • 5.

    Van de samenstelling van het dagelijks bestuur wordt mededeling gedaan aan de gemeenteraad.

Artikel 6 Vergaderingen van het dagelijks bestuur

  • 1.

    Het dagelijks bestuur mag niet beraadslagen of besluiten, als niet ten minste drie leden aanwezig zijn.

  • 2.

    Alle besluiten worden bij meerderheid van stemmen genomen. Bij staken van stemmen beslist de stem van de voorzitter.

  • 3.

    Indien het bij het eerste lid vereiste aantal leden niet is opgekomen, belegt de voorzitter een nieuwe vergadering. Tot deze vergadering worden de leden schriftelijk opgeroepen. In deze uitnodiging worden de te behandelen zaken vermeld.

  • 4.

    In deze vergadering kan over de in de uitnodiging vermelde zaken een besluit worden genomen door het aanwezige lid of de aanwezige leden.

  • 5.

    Binnen de gemeentelijke organisatie is het hoofd van de afdeling Samenleving of diens plaatsvervanger budgethouder van de betreffende begrotingspost. Uitgaven ten laste van deze post zijn te allen tijde gebaseerd op besluiten van het dagelijks bestuur.

Artikel 7 Taken en bevoegdheden van het dagelijks bestuur

  • 1.

    Tot de taken van het dagelijks bestuur behoort:

    • a.

      het uitvoeren van de besluiten van de Culturele Raad;

    • b.

      het uitvoeren van het reglement subsidieverlening cultuurfonds;

    • c.

      het behoorlijk voorbereiden van al hetgeen in de Culturele Raad ter overweging en beslissing moet worden gebracht.

  • 2.

    Het dagelijks bestuur is voorts bevoegd, in spoedeisende gevallen, hetzij op verzoek, hetzij uit eigen beweging, adviezen uit te brengen of besluiten te nemen en uit te voeren. Het geeft daarvan zo spoedig mogelijk kennis aan de Culturele Raad.

Artikel 8 Adviseurs

  • 1.

    De Culturele Raad en zijn dagelijks bestuur kunnen personen uitnodigen om als adviseur aan hun werkzaamheden te laten deelnemen.

  • 2.

    Het hoofd van de afdeling Samenleving of diens plaatsvervanger woont de vergaderingen van de Culturele Raad en van het dagelijks bestuur te allen tijde bij als adviseur.

Artikel 9 Vergaderingen van het Algemeen bestuur

  • 1.

    De Culturele Raad vergadert ten minste zes maal per jaar en voorts zo dikwijls de voorzitter of de raad het nodig oordeelt of als dit door ten minste vijf leden schriftelijk en met opgave van redenen wordt gevraagd.

  • 2.

    Behoudens het gestelde in lid 1 is de Culturele Raad bevoegd openbare hoorzittingen betreffende specifieke onderwerpen te beleggen.

  • 3.

    Voor het bijwonen van vergaderingen van de Culturele Raad genieten de leden een vergoeding. Deze vergoeding geldt niet voor adviseurs.

  • 4.

    De vergaderingen van de Culturele Raad worden niet gehouden, als niet blijkens een door de secretaris aan te houden presentielijst ten minste de helft van het totaal aantal leden is opgekomen.

  • 5.

    Indien een vergadering krachtens het gestelde in lid 4 geen doorgang kan vinden, wordt een nieuwe vergadering belegd. In deze vergadering kunnen besluiten genomen worden, ongeacht het aantal aanwezige leden, maar alleen over de onderwerpen die in de uitnodiging voor de eerste vergadering duidelijk omschreven zijn vermeld. Tussen de eerste en tweede vergadering als hier bedoeld moet een tijdvak van tenminste 24 uur liggen.

Artikel 10 Besluiten

  • 1.

    Over alle zaken wordt mondeling en bij hoofdelijke oproeping gestemd. Bij het benoemen, voordragen of aanbevelen van personen wordt schriftelijk gestemd.

  • 2.

    Indien bij het nemen van een besluit over een zaak door geen der leden stemming wordt gevraagd, wordt het voorstel geacht te zijn aangenomen.

  • 3.

    Voor het tot stand komen van een besluit bij stemming wordt de meerderheid vereist van de leden die aan de stemming hebben deelgenomen.

  • 4.

    Bij het benoemen, voordragen of aanbevelen van personen worden leden die blanco briefjes hebben ingeleverd, voor de toepassing van dit artikel geacht niet aan de stemming te hebben deelgenomen.

  • 5.

    Bij het staken van de stemmen over zaken beslist de stem van de voorzitter.

  • 6.

    In het geval dat bij het benoemen, voordragen of aanbevelen van personen de stemmen bij herstemming staken, wordt hierover binnen veertien dagen een nieuwe vergadering gehouden.

  • 7.

    In een besloten vergadering kan geen besluit worden genomen over het verstrekken van subsidies of het op andere wijze verlenen van financiële medewerking aan organisaties, instellingen en personen.

Artikel 11 Openbaarheid

  • 1.

    De vergaderingen van de Culturele Raad zijn openbaar.

  • 2.

    Aan deze vergaderingen wordt op een door de gemeente gebruikelijke wijze bekendheid gegeven.

  • 3.

    In het reglement van orde wordt bepaald op welke wijze het aanwezige publiek betrokken wordt in de beraadslagingen van deze vergaderingen.

  • 4.

    De deuren van de vergaderingen worden gesloten, wanneer ten minste een vijfde gedeelte der aanwezige leden het vordert of de voorzitter het nodig acht. De Culturele Raad beslist vervolgens of met gesloten deuren zal worden vergaderd. Het besluit daartoe behoeft de stemmen van twee derde der aanwezige leden.

  • 5.

    De Culturele Raad kan omtrent het in besloten vergadering behandelde en omtrent de inhoud van stukken, welke aan haar worden overgelegd, de geheimhouding opleggen. De leden van de gemeenteraad hebben inzage in de stukken waaromtrent op grond van artikel 86 van de Gemeentewet geheimhouding is opgelegd. De wijze waarop de inzage wordt verleend wordt bepaald in overleg tussen de voorzitter van de Culturele Raad en degene die inzage wenst.

Artikel 12 Verantwoording

  • 1.

    Jaarlijks brengt de Culturele Raad voor 1 mei verslag uit over zijn werkzaamheden in het afgelopen jaar, welk verslag aan de gemeenteraad wordt overgelegd.

  • 2.

    Het reglement van orde dat de Culturele Raad voor zijn vergaderingen vaststelt, wordt eveneens aan de gemeenteraad overgelegd.

  • 3.

    De secretaris stelt de notulen van de vergadering op. Deze notulen worden ter kennisneming aangeboden aan de gemeenteraad.

  • 4.

    De Culturele Raad verstrekt de gemeenteraad de gevraagde gegevens en inlichtingen over het uitvoeren van de in deze verordening opgedragen taken.

Artikel 13 Opheffing

Opheffing van de Culturele Raad kan slechts geschieden bij besluit van de gemeenteraad, de Culturele Raad gehoord.

Artikel 14 Wijziging

Voorstellen tot wijziging van deze verordening worden eerst na overlegging van het advies van de Culturele Raad aan de gemeenteraad ter vaststelling aangeboden.

Artikel 15 Slotbepalingen

  • 1.

    De verordening treedt in werking zes weken na de dag van bekendmaking van dit besluit.

  • 2.

    De verordening wordt aangehaald als "Verordening Culturele Raad Goes"

 

Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente Goes in zijn openbare

vergadering van 27 mei 2010.

de griffier, de voorzitter,

drs. J.W. Scherpenzeel. drs. D.J. van der Zaag.