Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Asten

Bezoldigingsverordening gemeente Asten

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieAsten
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBezoldigingsverordening gemeente Asten
CiteertitelBezoldigingsverordening gemeente Asten
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerppersoneel en organisatie

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

- artikel 22A is in werking met ingang van 01-01-2002

- artikel 22B is in werking met ingang van 01-04-2003

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-10-200101-01-2016Onbekend

01-10-2001

Onbekend

B&W

Tekst van de regeling

Intitulé

Bezoldigingsverordening gemeente Asten

 

BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN DE GEMEENTE ASTEN;

 

gelet op het bepaalde in artikel 3:1 van de Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Asten;

 

gelet op de instemming van de Ondernemingsraad op basis van ;

 

artikel 27 lid 1 sub c van de Wet op de Ondernemingsraden;

 

gelet op het gestelde in de Gemeentewet en op het besluit van de raad dezer gemeente inzake de vaststelling en wijziging van rechtspositieregelingen door burgemeester en wethouders

 

b e s l u i t e n :

 

vast te stellen de navolgende

Bezoldigingsverordening gemeente Asten

1 Begripsbepalingen
Artikel 1

Voor de toepassing van deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    Ambtenaar:

    • 1.

      de ambtenaar in de zin van de Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Asten;

    • 2.

      de werknemer als bedoeld in artikel 2:5:1 van de Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Asten.

  • b.

    Salaris:

    het salaris, als bedoeld in artikel 3:1, tweede lid onder b, van de Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Asten.

c.Uurloon:

c. het uurloon als bedoeld in artikel 1:1, eerste lid onder 0 van de Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling van de gemeente Asten.

d.Schaal:

d. de schaal als bedoeld in artikel 3:1, tweede lid onder a, van de Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Asten, opgenomen in bijlage II en IIa van die regeling.

e.Maximumsalaris:

e. het hoogste bedrag van een salarisschaal.

f.Bezoldiging:

de bezoldiging als bedoeld in artikel 3:1, tweede lid onder c, van de Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Asten.

g.Betrekking:

de betrekking als bedoeld in artikel 1:1, eerste lid onder b, van de Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Asten.

h.Conversie:

h. de vertaling van de gevonden rangorde naar salarisschalen.

i.Volledige betrekking:

i. de volledige betrekking als bedoeld in artikel 1:1, eerste lid onder k, van de Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Asten.

j.Overwerk:

het overwerk als bedoeld in artikel 1:1, eerste lid onder 1, van de Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Asten.

 

Hoofdstuk 2 salaris
Artikel 2

 

  • 1.

    Het recht op salaris vangt aan met de dag waarop de aanstelling van de ambtenaar ingaat.Indien in het aanstellingsbesluit geen datum van ingang is vermeld, vangt het recht op salaris aan met de dag waarop de ambtenaar feitelijk in dienst is getreden.

  • 2.

    Het recht op salaris eindigt, in geval van ontslag, met ingang van de dag waarop het ontslag ingaat.

Gebroken tijdvakken

Artikel 3

Wanneer het salaris of een toelage moet worden berekend over een gedeelte van een maand, wordt het bedrag per dag vastgesteld door het maandbedrag te delen door het aantal kalenderdagen van die maand.

Artikel 4

Het salaris van de ambtenaar met een onvolledige betrekking wordt vastgesteld op een evenredig deel van het salaris dat voor hem zou gelden bij een volledige betrekking.

Salarisbedragen

Artikel 5

De salarissen van de ambtenaren wiens salaris niet bij of krachtens de wet is geregeld, worden vastgesteld op de bedragen volgens de salarisschalen zoals opgenomen in bijlage II of bijlage Ila van de Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Asten.

Artikel 6
  • 1.

    De toepassing van bijlage II dan wel bijlage IIa van de Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente vindt plaats conform hetgeen is bepaald in artikel 3:1, derde t/m vijfde lid, van Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling van de gemeente Asten.

  • 2.

    Burgemeester en wethouders bepalen met inachtneming van de resultaten van een functiewaarderingsonderzoek en aan de hand van de vastgestelde conversie de voor de ambtenaar geldende salarisschaal, tenzij zijn wijze van functioneren zich nog daartegen verzet.

  • 3.

    Burgemeester en wethouders kunnen nadere regels stellen met betrekking tot de uitvoering van een functiewaarderingsonderzoek en de daarbij te hanteren methode.

  • 4.

    Anders dan bij het aanvaarden van passende of gangbare arbeid, dan wel bij wijze van disciplinaire straf, als bedoeld in de Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Asten, kan zonder voorafgaand ontslag voor een ambtenaar geen salarisschaal gaan gelden met een lager maximumsalaris dan dat van de reeds voor hem geldende salarisschaal.

Periodieke verhoging van het salaris

Artikel 7
  • 1.

    Het salaris van de ambtenaar die voldoende functioneert, wordt binnen de voor hem geldende salarisschaal periodiek verhoogd tot het naasthogere bedrag.

  • 2.

    De periodieke verhoging wordt toegekend aan de ambtenaar die het maximum salaris van de voor hem geldende salarisschaal nog niet heeft bereikt, voor de 1ste maal met ingang van de 1ste dag van de maand waarin zijn aanstelling een jaar is verstreken en nadien telkens na een jaar. De aanstelling vangt aan op 1 januari of 1 juli.

  • 3.

    Het tijdstip waarop ingevolge het vorige lid voor de eerste maal een periodieke verhoging wordt toegekend, kan worden vervroegd.

  • 4.

    Het salaris wordt, indien de salarisschaal ´A´ dit aangeeft en wanneer het maximum salaris is bereikt, voor de eerste maal na drie jaar en vervolgens om de twee jaar verhoogd tot het naasthogere bedrag.

Salaris bij bevordering naar hogere schaal

Artikel 8
  • 1.

    Wanneer de ambtenaar wordt bevorderd naar een salarisschaal met een hoger maximumsalaris, wordt:

    • a)

      voor de ambtenaar, als bedoeld in artikel 3:1, derde lid onder a, van de Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Asten, het salaris in de nieuwe schaal vastgesteld op het bedrag, gelegen onmiddellijk boven het salaris dat de ambtenaar in de oude schaal zou hebben genoten;

    • b)

      voor de ambtenaar, als bedoeld in artikel 3:1, derde lid onder b, van de Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Asten, het salaris in de nieuwe schaal vastgesteld op het eersthogere bedrag in die schaal, waarmee gerealiseerd wordt dat het verschil tussen het nieuwe salaris en het oude salaris van de ambtenaar tenminste 75% bedraagt van het verschil tussen het bedrag dat de ambtenaar laatstelijk genoot en het naasthogere bedrag in die oude schaal, dan wel het naastlagere bedrag in die oude schaal, indien het salaris in de oude schaal reeds overeenkwam met het hoogste bedrag uit die schaal.

  • 2

    Na inpassing in de hogere schaal, op basis van een bevordering, is artikel 7, lid 2 van toepassing.

  • 3

    Voor zover nodig zal - in afwijking van het eerste lid onder a - de vooruitgang in salaris tengevolge van de indeling in de schaal met een hoger maximumsalaris nimmer minder bedragen dan het geval zou zijn bij verhoging ingevolge artikel 7 in de schaal waarin de ambtenaar wordt ingedeeld.

III Instrumenten van flexibele beloning

Extra periodieke verhoging van het salaris

Hoofdstuk 3 Instrumenten van flexibele beloning

Extra periodieke verhoging van het salaris

 

Artikel 9
  • 1.

    Aan de ambtenaar die het maximumsalaris van de voor hem geldende salarisschaal nog niet heeft bereikt, kan een extra periodieke salarisverhoging tot een in de betreffende salarisschaal genoemd bedrag worden toegekend op grond van zeer goede of uitstekende vervulling van de betrekking.

  • 2.

    Bij de toepassing van het vorige lid blijft het tijdstip waarop ingevolge artikel 7 een salarisverhoging wordt toegekend onverlet, tenzij anders wordt bepaald.

Geen periodieke verhoging

Artikel 10
  • 1.

    Indien een ambtenaar onvoldoende functioneert, kan worden bepaald dat voor hem de in artikel 7 bedoelde salarisverhoging achterwege wordt gelaten.

  • 2.

    Nadien kan worden bepaald dat de salarisverhoging, welke met toepassing van het eerste lid achterwege is gelaten, al dan niet met terugwerkende kracht alsnog wordt toegekend.

3 Van een beslissing tot toepassing van het eerste lid wordt de ambtenaar zo spoedig mogelijk, doch in elk geval voor de datum waarop anders de salarisverhoging zou ingaan, schriftelijk mededeling gedaan, onder vermelding van de redenen welke tot de beslissing hebben geleid.

Gratificatie

Artikel 11
  • 1.

    Indien een ambtenaar een uitstekende individuele prestatie heeft geleverd, kan aan hem een gratificatie als bedoeld in artikel 15:1:28 van de Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Asten worden toegekend.

  • 2.

    De hoogte van de gratificatie wordt jaarlijks bepaald en de toekenning geschiedt, in zijn algemeenheid, in het laatste kwartaal van het jaar.

Groepsgratificatie

Artikel 12
  • 1.

    Aan een groep ambtenaren die een uitstekende collectieve prestatie hebben geleverd, kan groepsgratificatie worden toegekend.

  • 2.

    De hoogte van de groepsgratificatie wordt jaarlijks bepaald en de toekenning geschiedt, in zijn algemeenheid, in het laatste kwartaal van het jaar.

Tijdelijke persoonlijke toelage

Artikel 13
  • 1.

    Aan een ambtenaar die gedurende meerdere jaren een uitstekende individuele prestatie heeft geleverd, kan een tijdelijke persoonlijke toelage worden toegekend.

  • 2.

    De in het vorige lid bedoelde toelage bedraagt maximaal een tijdvak van 3 jaar en is niet hoger dan 10 % van het salaris van de betrokken ambtenaar met dien verstande dat de som van het salaris en de toelage het hoogste bedrag van de naasthogere salarisschaal niet overstijgt.

  • 3.

    De toelage komt automatisch te vervallen indien voor betrokken ambtenaar als gevolg van resultaten van functiewaardering en conversie na afzonderlijke weging een hogere salarisschaal van toepassing wordt, waarbij in afwijking van hetgeen gesteld in artikel 8 eveneens bij de inschaling rekening gehouden wordt met de omvang van de persoonlijke toelage

  • 4.

    De in het eerste lid bedoelde toelage wordt ingetrokken, indien de gronden waarop de toelage werd toegekend niet meer aanwezig zijn, tenzij burgemeester en wethouders van oordeel zijn dat er omstandigheden zijn om de toelage geheel of gedeeltelijk te handhaven.

Persoonlijke toelage na bereiken maximum functionele schaal

Artikel 14
  • 1.

    Aan een ambtenaar die het maximum van de voor hem geldende schaal heeft bereikt, kan een persoonlijke toelage als bedoeld in artikel 3:7:8 van de Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Asten worden toegekend, indien betrokkene gedurende meerdere jaren uitstekend heeft gefunctioneerd.

  • 2.

    De in het vorige lid bedoelde toelage is niet hoger dan 10 % van het salaris van de betrokken ambtenaar met dien verstande dat de som van het salaris en de toelage het hoogste bedrag van de naasthogere salarisschaal niet overstijgt.

  • 3.

    De toelage komt automatisch te vervallen indien voor betrokken ambtenaar als gevolg van resultaten van functiewaardering en conversie na afzonderlijke weging een hogere salarisschaal van toepassing wordt, waarbij in afwijking van hetgeen gesteld in artikel 10 eveneens bij de inschaling rekening gehouden wordt met de omvang van de persoonlijke toelage

  • 4.

    De in het eerste lid bedoelde toelage wordt ingetrokken, indien de gronden waarop de toelage werd toegekend niet meer aanwezig zijn, tenzij burgemeester en wethouders van oordeel zijn dat er omstandigheden zijn om de toelage geheel of gedeeltelijk te handhaven

Arbeidsmarkttoelage

Artikel 15
  • 1.

    Aan de ambtenaar kan om redenen van werving of behoud een toelage worden toegekend.

  • 2.

    De in het eerste lid bedoelde toelage wordt toegekend voor een tijdvak dat tevoren is vastgesteld, met inachtneming van een maximum van drie jaar.

  • 3.

    De in het eerste lid bedoelde toelage is niet hoger dan 10 % van het salaris van de betrokken ambtenaar met dien verstande dat de som van het salaris en de toelage het hoogste bedrag van de naasthogere salarisschaal niet overstijgt

  • 4.

    De toelage als bedoeld in het eerste lid eindigt op de ingevolge het tweede lid vastgestelde

vervaldatum. Wanneer de arbeidsmarktsituatie waarop de toelage is gebaseerd nog steeds bestaat, kan opnieuw een toelage als bedoeld in het eerste lid aan de ambtenaar worden toegekend.

Nadere regels instrumenten flexibele beloning

Artikel 16

Het MT stelt nadere regels omtrent de toepassing van de instrumenten van flexibele beloning, zoals bedoeld in de artikelen 9 tot en met 15.

Geen afbouw- en cumulatieregeling

Artikel 17

1.Bij het beëindigen van instrumenten van flexibele beloning als bedoeld in artikelen 9 tot en met 15 wordt geen afbouwregeling toegepast.

2.Bij de toepassing van artikelen 13, 14 en 15 kan geen sprake zijn van een cumulatie. De bewuste artikelen kunnen derhalve niet gelijktijdig van toepassing worden verklaard.

 

Hoofdstuk 4 Overige toelagen en vergoedingen

Waarnemingstoelange

Artikel 18

Een waarnemingstoelage wordt toegekend conform hetgeen is geregeld in artikel 3:1:2 van de

Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Asten.

Bijzondere werktijden en vergoeding

Artikel 19

 

DEELNEMERS

Artikel 19.1

1.Deze regeling is van toepassing voor medewerkers in dienst van de gemeente Asten op basis van artikel 2:4 van de Collectieve Arbeidsvoorwaarden- regeling en Uitwerkingsovereenkomst van de gemeente Asten of op basis van arbeidsovereenkomst middels artikel 2:5 van de Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling en Uitwerkingsovereenkomst van de gemeente Asten.

Artikel 19.2

1 Medewerkers dienen hun werkzaamheden zover mogelijk binnen de reguliere werktijd te

verrichten.

2 Voor medewerkers belast met de avondopenstelling kunnen afwijkende reguliere werktijden overeen gekomen worden zonder dat daarbij sprake is van een overwerksituatie.

Artikel 19.3
  • 1.

    Indien werkzaamheden regelmatig buiten de reguliere werktijd verricht worden zal ernaar gestreefd worden om hiervoor een werkrooster op te stellen.

  • 2.

    Op basis van een werkrooster zal de compensatie in werkuren voor verrichte werkzaamheden ingepland worden waarbij geen sprake is van een overwerkpercentage.

Artikel 19.4

1 In de situatie dat werkzaamheden buiten de voor de individuele medewerker overeengekomen reguliere werktijd een incidenteel karakter kennen en voor deze werkzaamheden vooraf een dienstopdracht gegeven is, zullen de overwerkregels van toepassing zijn zoals bepaald in artikel 3.2. van de CAR / UWO.

2 Er is geen sprake van overwerk als bedoeld in artikel 3.2 van de CAR/UWO indien de werkzaamheden verricht worden binnen de mogelijkheden van de flexibele werktijd van het betreffende dagdeel en er geen sprake is van een dienstopdracht.

Artikel 19.5

1 Bij werkzaamheden genoemd in artikel 19.4 dient vooraf toestemming te worden gevraagd bij het afdelingshoofd.

2 Het verzoek als bedoeld in lid 1 zal door het afdelingshoofd ter afhandeling voorgelegd worden aan het sectorhoofd.

Artikel 19.6

1 De compensatie voor verrichte werkzaamheden, op grond van artikel 19.4, zal plaatsvinden volgens de regels gesteld in de Collectieve Arbeidsvoorwaarden Regeling en de Uitwerkingsovereenkomst.

2 De compensatie voor de gewerkte uren wordt in tijd toegekend waarbij het overwerkpercentage via de salarisadministratie uitbetaald wordt.

3 De in lid 2 bedoelde compensatie in tijd wordt zo nodig aan het saldo van de tijdsregistratie toegevoegd.

4 In bijzondere situaties kan van voornoemde regeling afgeweken worden.

Artikel 19.7

1 De overwerkpercentages zijn niet van toepassing op het bijwonen van cursussen en seminars op de vrijdagmiddag of tijdstippen buiten de voor de ambtenaar overeengekomen reguliere werktijd.

2 In overleg met het M.T. kan vooraf door de gemeentesecretaris worden bepaald dat een afwijkende regeling kan worden getroffen.

Artikel 19.8

1 Medewerkers bezoldigd boven salarisniveau 11 ontvangen geen procentuele overwerkvergoeding, hiervoor geldt de gebruikelijke tijd voor tijd regeling.

Artikel 19.9

 

  • 1.

    Medewerkers die voorkomen op de lijst van sleuteldragers in het kader van inbraakmelding gemeentelijke gebouwen ontvangen een compensatie voor de verrichte werkzaamheden buiten de reguliere werktijd.

  • 2.

    Deze compensatie is afgeleid van de reguliere overwerkvergoeding als gesteld in artikel 19.4 van deze regeling.

  • 3.

    In afwijking van hetgeen is gesteld in artikel 3.2 van de CAR/UWO zal voor de berekening van de overwerkcompensatie voor een alarmmelding worden uitgegaan van een gefixeerde tijdsduur van minimaal 1 uur.

Artikel 19.10

1 Voor de ambtenaar van de burgerlijke stand die tevens ambtenaar in dienst van de gemeente is en die buiten de reguliere werktijd een of meer huwelijken voltrekt, is de reguliere overwerkregeling van toepassing.

2 In afwijking van hetgeen gesteld in lid 1 zal voor de berekening van de overwerkcompensatie uitgegaan worden van een gefixeerde tijdsduur van minimaal 2 uur dat verbonden wordt aan het voltrekken van een of meer huwelijken op een zelfde dag.

Artikel 19.11
  • 1.

    Ambtenaren die overwerk dienen te verrichten in de avonduren en ambtenaren die moeten werken tijdens de avondopenstelling kunnen een vergoeding voor verblijfskosten ontvangen.

  • 2.

    Deze vergoeding wordt enkel verstrekt voor aantoonbaar gemaakte kosten op declaratiebasis.

  • 3.

    Het vergoedingsbedrag is gemaximaliseerd op het gestelde bedrag afgeleid van de reisregeling Binnenland en benoemd onder het onderdeel dinercomponent.

Toelage onregelmatige dienst

Artikel 20
  • 1.

    Aan de ambtenaar voor wie de werktijden zijn vastgesteld conform in artikel 3:3 van de Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Asten, wordt een toelage toegekend op grond van artikel 3:3 van de Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Asten.

  • 2.

    De toelage als bedoeld in het eerste lid bedraagt per gewerkt uur, dit in tegenstelling van artikel 3:3 lid 2 van de CAR/UWO, een percentage van het voor de ambtenaar geldende salaris per uur en wel:

  • a.

    20 % voor de uren op maandag tot en met vrijdag tussen 6.00 en 8.00 uur en tussen 18.00 en 22.00 uur;

  • b.

    40 % voor de uren op zaterdag tussen 6.00 en 22.00 uur en voor de uren op maandag tot en met zaterdag tussen 0.00 en 6.00 uur en tussen 22.00 en 24.00 uur;

  • c.

    65 % voor de uren op zondag en op de feestdagen genoemd in artikel 4:2:1, derde lid, van de Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Asten.

  • 3.

    Voor de in het vorige lid onder a genoemde morgen- en avonduren wordt de toelage slechts toegekend, indien de arbeid is aangevangen vóór 7 uur, respectievelijk is beëindigd na 19 uur.

  • 4.

    In bijzondere gevallen kan een regeling worden getroffen die afwijkt van het bepaalde in de vorige leden als gevolg van een combinatie onregelmatige dienst, beschikbaarheid en bereikbaarheid en extra taakvervulling.

  • 5.

    Het gestelde in artikel 3:3, lid 2 is niet van toepassing.

Toelage bereikbaarheids- en beschikbaarheiddienst en oproepdienst

Artikel 21
  • 1.

    Aan de ambtenaar die buiten de werktijdenregeling als bedoeld in artikel 4:1 en 4:2 van de Arbeidsvoorwaardenregeling van de gemeente Asten ingevolge een schriftelijke aanwijzing van sectorhoofd zich op basis van een schema bereikbaar en beschikbaar moet houden teneinde bij oproep arbeid te gaan verrichten, wordt een toelage toegekend, voor zover dit niet reeds in het salaris is verdisconteerd of bij weging op basis van functiewaarderingsonderzoek is meegenomen.

  • 2.

    De daadwerkelijk gewerkte uren ten behoeve van gladheidbestrijding worden via de bepalingen ten aanzien van overwerk (artikel 3.2.1. CAR/ UWO) gecompenseerd. Het gestelde in het bewuste artikel dat de eerste 2 uur niet worden uitbetaald, is niet van toepassing.

  • 3.

    De toelage bedraagt per uur van bereikbaarheid en beschikbaarheid een percentage van het salaris per uur, dat is afgeleid van het maximum van schaal 7:

  • a.

    5% voor 16,8 uur per dag op maandag tot en met vrijdag

  • b.

    10% voor 24 uur per dag op zaterdag en zondag

  • 4.

    De beschikbaarheidtoelage is een all-in vergoeding voor alle aan de werkzaamheden verbonden kosten, zoals gebondenheid en telefoonkosten. Extra te maken reiskosten worden op basis van de dienstreizenregeling vergoed.

  • 5.

    Bij de toepassing van artikelen 21 en 22 kan geen sprake zijn van een cumulatie. De bewuste artikelen kunnen derhalve niet gelijktijdig van toepassing worden verklaard.

Gladheidbestrijding

-1 DEELNEMERS

Artikel 22

Aan de ambtenaar die buiten de werktijdenregeling als bedoeld in artikel 4:1 en 4:2 van de Arbeidsvoorwaardenregeling van de gemeente Asten ingevolge een schriftelijke aanwijzing van afdelingshoofd zich op basis van een schema bereikbaar en beschikbaar moet houden teneinde bij oproep arbeid te gaan verrichten, wordt een toelage toegekend, voor zover dit niet reeds in het salaris is verdisconteerd of bij weging op basis van functiewaarderingsonderzoek is meegenomen.

-2 COMPENSATIE

Artikel 22.1
  • 1)

    De daadwerkelijk gewerkte uren ten behoeve van gladheidbestrijding worden via de bepalingen ten aanzien van overwerk (artikel 3.2.1. CAR/ UWO) gecompenseerd. Het gestelde in het bewuste artikel dat de eerste 2 uur niet worden uitbetaald, is niet van toepassing.

  • 2)

    De uren, die vallen onder de normale werktijdenregeling, worden niet in de berekening meegenomen.

  • 3)

    De toelage bedraagt per uur van bereikbaarheid en beschikbaarheid een percentage van het salaris per uur, dat is afgeleid van het maximum van schaal 7:

    • a)

      5% voor 16,8 uur per dag op maandag tot en met vrijdag

    • b)

      10% voor 24 uur per dag op zaterdag en zondag

  • 4)

    De beschikbaarheidtoelage is een all-in vergoeding voor alle aan de werkzaamheden verbonden kosten, zoals gebondenheid en telefoonkosten, onverminderd het bepaalde in lid 1. Extra te maken reiskosten worden op basis van de dienstreizenregeling vergoed.

  • 5)

    Bij de toepassing van artikelen 21 en 22 kan geen sprake zijn van een cumulatie. De bewuste artikelen kunnen derhalve niet gelijktijdig van toepassing worden verklaard.

Officier van Dienst (OvD)

Artikel 22A
  • 1.

    Aan de ambtenaar van de Gemeente Asten die de functie van OvD vervult wordt een toelage toegekend op grond van artikel 20:1:3 van de CAR/UWO gemeente Asten. De vergoeding bedraagt 1/156 gedeelte van het maximumsalaris van schaal 8 per maand voor elk uur, waarin de ambtenaar zich ter beschikking moet houden.

  • 2.

    Op de OvD-vergoeding wordt voor de ambtenaar die is aangesteld op grond van artikel 2:4 van de CAR/UWO een korting toegepast. Alle aanstellingsuren, conform artikel 2:4 van de CAR/UWO, worden bij de berekening van de toelage in mindering gebracht. Hierbij wordt rekening gehouden met de gedifferentieerde OvD-berekening.

     

    Beiaardier

Artikel 22B

De vergoeding van de beiaardier vindt plaats op basis van het overzicht in bijlage IIb van de Bezoldigingsverordening gemeente Asten.

 

Inconveniëntentoelage

Artikel 23
  • 1.

    Aan de ambtenaar aan wie het verrichten van zware onaangename of gevaarlijke arbeid wordt opgedragen, wordt naar evenredigheid van het aantal dagen gedurende welke per kalenderjaar die arbeid is verricht een toelage toegekend.

  • 2.

    Burgemeester en wethouders kunnen nader bepalen welke arbeidsomstandigheden als zwaar, onaangenaam of gevaarlijk aangemerkt moeten worden en in welke mate.

  • 3.

    De in het eerste lid genoemde toelage bedraagt bruto 15,00 per dag.

Afbouwtoelage

Artikel 24

1.Aan de ambtenaar wiens toelagen als gevolg van het buiten zijn toedoen blijvend beëindigen of verminderen van een toelage, als bedoeld in artikel 20 wordt door burgemeester en wethouders een aflopende toelage toegekend, indien:

de ambtenaar direct voorafgaande aan het tijdstip van vorenbedoelde beëindiging of vermindering ervan, gedurende ten minste vijf jaren zonder wezenlijke onderbreking heeft genoten.

2.Voor de toepassing van voorgaand lid wordt onder wezenlijke onderbreking verstaan een onderbreking van langer dan twee maanden.

Berekening afbouwtoelage

Artikel 24A
  • 1.

    De berekeningsbasis voor de toelage is het gemiddelde bedrag dat de ambtenaar over de 24 maanden voorafgaand aan de beëindiging dan wel vermindering aan toelage heeft genoten;

  • 2.

    De uitkeringsperiode voor de toelage is gelijk aan het naar boven op een maand afgerond één vierde gedeelte van de tijd waarop de ambtenaar zonder wezenlijke onderbreking de toelage heeft genoten. Aan de uitkeringsperiode is een maximum verbonden van drie jaar;

  • 3.

    De hoogte van de toelage wordt bepaald door de uitkeringsperiode in drie gelijke delen te splitsen, waarbij, te beginnen met het eerste deel, afronding naar boven plaatsvindt op een hele maand. De totale periode mag niet worden overschreden. Gedurende deze drie deelperioden bedraagt de toelage achtereenvolgens 75%, 50% en 25%.

  • 4.

    De afbouwtoelage treedt in werking op de eerste dag van de maand waarop de toelage wordt beëindigd dan wel verminderd.

5 Overige bepalingen

Bestaande afspraken

Artikel 25

Bestaande afspraken worden gerespecteerd tot deze om welke reden dan ook komen te vervallen.

Onvoorziene gevallen

Artikel 26

Voor gevallen waarin deze verordening niet of niet naar billijkheid voorziet, treft het MT een bijzondere regeling.

Slotbepalingen

Artikel 27
  • 1.

    Deze verordening treedt in werking op 1 oktober 2001 en kan worden aangehaald als de "Bezoldigingsverordening gemeente Asten.

  • 2.

    De Bezoldigingverordening personeel gemeente Asten 1986", zoals vastgesteld op 23 december 1986 en zoals sindsdien gewijzigd, wordt per 1 oktober 2001 ingetrokken.

Asten,

BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN ASTEN,

De secretaris,

De burgemeester,