Organisatie | Woensdrecht |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening op de rekenkamercommissie Woensdrecht 2011 |
Citeertitel | Verordening op de rekenkamercommissie Woensdrecht 2011 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
- 1e wijziging is vastgesteld door de raad op 16 december 2010. Echter nooit gepubliceerd
- 3e wijziging Verordening Rekenkamercommissie 2011 is vastgesteld door gemeenteraad op 1 december 2016. Gepubliceerd in gemeenteblad 2016, nr. 175556. (wijzigingen zijn verwerkt in de regeling)
- aanpassing Verordening Rekenkamercommissie 2011 is vastgesteld op 28-10-2021 (aanpassing is verwerkt in de tekst)
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
17-01-2022 | Gewijzigde verordening | 28-10-2021 | |||
01-01-2011 | 17-01-2022 | Gewijzigde regeling | 16-12-2010 onbekend | 2010-111 | |
15-04-2010 | 17-01-2022 | Vernieuwde verordening voor raadsperiode 2010-2014 | 08-04-2010 onbekend | 2010-032 |
De raad van de gemeente Woensdrecht, in vergadering bijeen op: 16 december 2010
gelezen het voorstel van de voorzitter van de rekenkamercommissie
gelet op : artikel 191o van de gemeentewet
overwegende dat : een aantal artikelen in de huidige verordening verduidelijking cq. aanvulling behoeft
vast te stellen: de Verordening op de Rekenkamercommissie 2010.
In deze verordening wordt verstaan onder:
b. raad: gemeenteraad van Woensdrecht
c. commissie: rekenkamercommissie;
d. voorzitter: voorzitter van de rekenkamercommissie;
e. college: college van burgemeester en wethouders;
f. gemeentebestuur: college en raad
g. rekenkamercommissie: de rekenkamercommissie van de gemeente Woensdrecht.
Er is een door de raad ingestelde commissie, belast met de uitoefening van de rekenkamerfunctie als bedoeld in artikel 81o van de Gemeentewet.
Artikel 4 Samenstelling, benoeming en zittingsduur
De raad benoemt de voorzitter op voordracht van een selectiecommissie.
a. Voorafgaande aan de procedure voor benoeming van de voorzitter wordt een selectiecommissie ingesteld bestaande uit een vertegenwoordiging uit de raad (2 leden) en een vertegenwoordiging uit de rekenkamercommissie (2 leden).
b. De selectiecommissie wordt ondersteund door de secretaris van de commissie.
Artikel 6 Ontslag en non-activiteit
Het lidmaatschap van een lid eindigt:
b. bij de aanvaarding van een functie die onverenigbaar is met het lidmaatschap van de rekenkamercommissie.
c. wanneer het lid bij onherroepelijk geworden rechterlijke uitspraak wegens misdrijf is veroordeeld, dan wel bij zulk een uitspraak een maatregel is opgelegd die vrijheidsbeneming tot gevolg heeft;
d. indien het lid bij onherroepelijk geworden rechterlijke uitspraak onder curatele is gesteld, in staat van faillissement is verklaard, surseance van betaling heeft verkregen of wegens schulden is gegijzeld.
De commissie stelt een reglement van orde voor haar vergaderingen en andere werkzaamheden vast. Zij zendt het reglement na vaststelling ter kennisneming naar de raad.
De commissie is bevoegd bij alle leden van het gemeentebestuur en bij alle ambtenaren de mondelinge en schriftelijke inlichtingen in te winnen die zij nodig acht voor de uitvoering van de onderzoeken. De leden van het gemeentebestuur en de ambtenaren van de gemeente
zijn verplicht de gevraagde inlichtingen binnen de door de commissie gestelde termijn te verstrekken.
De commissie stelt de betrokkenen in de gelegenheid om binnen een door haar te stellen termijn, die ten minste twee weken bedraagt, hun zienswijze op het conceptonderzoekrapport aan de commissie kenbaar te maken. Betrokkenen zijn degenen wier taakuitvoering
(mede) onderwerp van onderzoek is of is geweest. De commissie bepaalt wie verder als betrokkenen worden aangemerkt.
Aldus besloten in zijn openbare raadsvergadering van 16 december 2010.
De raad van de gemeente Woensdrecht,
griffier, voorzitter,
Vaststellen van de wijzigingsverordening op de rekenkamercommissie
___________________________________________________________________________
In april 2010 is naar aanleiding van de evaluatie van de rekenkamercommissie en het instellen van een commissie met alleen externe leden de verordening op de rekenkamercommissie 2005 aan die nieuwe samenstelling aangepast.
Onlangs is een aantal onduidelijkheden in de verordening geconstateerd met betrekking tot het overleg tussen de raad en de commissie bij het invullen van vacatures. In verband met het
vertrek van de voorzitter en de te volgen procedure daarvoor is het nodig de verordening te wijzigen. Verder is het wenselijk op basis van de opgedane ervaringen enkele artikelen af te stemmen op de huidige praktijk.
Welke onduidelijkheden / wat dient te worden aangepast en waarom
In de verordening dient te worden vermeld dat de door de raad ingestelde commissie belast is met de uitoefening van de rekenkamerfunctie als bedoeld in artikel 81o van de Gemeentewet.
Dit is in de huidige verordening niet opgenomen en daarom beschreven in het nieuwe artikel 2. Rekenkamercommissie.
De taken van de commissie zijn in de huidige verordening niet beschreven, deze zijn in de wijzigingsverordening opgenomen in een nieuw artikel 3. Taken rekenkamercommissie.
In verband met invoeging van dit nieuwe artikel 3 is het nodig dat een vernummering van de artikelen plaatsvindt.
Artikel 3 (oud) Benoeming leden omschrijft naast de benoeming van de leden ook de zittingsduur en de taken van de voorzitter waarbij de titel niet de lading dekt. Het beschreven overleg voorafgaande aan de benoeming van de voorzitter en leden kan in de huidige verordening verschillend worden geïnterpreteerd. Daarom is in het nieuwe artikel 4 de samenstelling, benoeming en zittingsduur beschreven terwijl de taken van de voorzitter in een nieuw artikel (5) zijn beschreven.
Artikel 4 (oud) beschrijft de eed, deze omschrijving is opgenomen onder het nieuwe artikel 4 lid 6.
Artikel 5 beschrijft de taken van de voorzitter, deze waren minder duidelijk onder artikel 3 (oud) Benoeming leden opgenomen.
Artikel 7 (nieuw) beschrijft de vergoeding van de leden, de hoogte hiervan is in 2005 door de raad vastgesteld en wordt conform de regeling van het ministerie jaarlijks geïndexeerd. Ter verduidelijking zijn in de verordening de vergoedingen conform het prijspeil 2010 opgenomen.
Artikel 8 (nieuw) beschrijft de benoeming en werkzaamheden van de secretaris. Volgens de huidige verordening is het mogelijk een extern secretaris te benoemen, de artikelen echter daarop niet afgestemd en behoeven daarom aangepast te worden.
Artikel 9 (oud) Onderwerpselectie en opdrachtverlening
De titel komt niet overeen met hetgeen beschreven is. Zowel de titel als lid 1 (nieuw) is aangepast aan de huidige praktijk.
De overige artikelen zijn ongewijzigd.
Het doel van deze wijzigingsverordening is het geven van duidelijke regels voor de procedure bij het invullen van vacatures en het verkrijgen van een logischer opbouw van de verordening.
De samenstelling van de rekenkamercommissie is in 2010 op basis van een evaluatie gewijzigd van een gemengde commissie in een commissie met alleen externe leden.
Daartoe is de verordening op de rekenkamercommissie 2005 aangepast en in uw vergadering van 8 april 2010 vastgesteld. Geconstateerd is dat een aantal artikelen niet duidelijk zijn c.q. niet overeenkomen met de gevolgde praktijk en aanpassing behoeven.
Na wijziging van de verordening starten met de procedure voor het werven van een nieuwe voorzitter.
De wijziging van de verordening brengt geen extra kosten met zich mee, de vergoedingen die genoemd zijn komen ten laste van het budget van de commissie.