Organisatie | Aalten |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening Wmo-raad gemeente Aalten 2011 |
Citeertitel | Verordening Wmo-raad gemeente Aalten 2011 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Deze regeling vervangt de Verordening Wmo-raad gemeente Aalten 2007.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-03-2011 | 01-05-2015 | nieuwe regeling | 15-02-2011 Aalten Actueel, 23-02-2011 | geen |
In deze verordening en daarop berustende regelingen wordt verstaan onder:
Cliënt: De persoon die een voorziening ontvangt ingevolge aan de gemeente Aalten opgedragen Wet op de maatschappelijke ondersteuning, in het bijzonder ouderen, lichamelijk gehandicapten, chronisch zieken, mensen met een verstandelijke beperking, mensen met een chronisch psychisch probleem, dan wel een psychosociaal probleem, gebruikers vanmaatschappelijke opvang en GGZ/OGGZ/verslavingszorg, gebruikers van welzijnsvoorzieningen en thuiszorg. In de breedste zin van het woord kan elke inwoner van de gemeente Aalten als cliënt worden beschouwd.
Wmo-beleidsplan:Het beleidsplan omvat het lokale, samenhangende beleid gericht op mensen met beperkingen of problemen. Het plan geeft invulling aan de verantwoordelijkheid voor de gemeente als het gaat om het versterken van de sociale samenhang, het voorkómen van problemen en het bevorderen van deelname van alle inwoners. De gemeente is ingevolge de Wmo verplicht om elke vier jaar eenbeleidsplan Wmo op te stellen.
Prestatievelden:In de Wmo worden 9 prestatievelden onderscheiden, waarop gemeentelijk beleid moet zijn ontwikkeld:
1. sociale samenhang en leefbaarheid
2. jeugdbeleid en opvoedingsondersteuning
3. informatie, advies en cliëntondersteuning
4. mantelzorgers en vrijwilligerswerk
5. bevorderen van deelname aan het maatschappelijke verkeer en zelfstandig functioneren met een beperking
6. verlenen van voorzieningen ten behoeve van het behouden en bevorderen van zelfstandig functioneren of deelnameaan hetmaatschappelijk verkeer
7. maatschappelijke opvang (w.o. vrouwenopvang en huiselijk geweld)
Artikel 2 Doelstelling, taak en werkwijze van de Wmo-raad
De Wmo-raad is ingesteld om de burgerparticipatie voor de Wmo vorm te geven. De Wmo-raad heeft tot doel de mening van de achterbannen te verwoorden door middel van het uitbrengen van gevraagde en ongevraagde adviezen die betrekking hebben op het integrale Wmo-beleid. Vertegenwoordigers met een achterban uit de prestatievelden uit de Wmo geven gezamenlijk en geïntegreerd advies.
Artikel 3 Bevoegdheden van de Wmo-raad
De gemeente stelt de Wmo-raad op een zodanig tijdstip in de gelegenheid advies uit te brengen over het beleid en evaluatie met betrekking tot het integrale Wmo-beleid, dat er een daadwerkelijke invloed mogelijk is op de besluitvorming. Indien het college om advies vraagt, wordt het advies binnen vier weken uitgebracht.
Artikel 4 Samenstelling en benoeming
De vertegenwoordigers van de Wmo-raad zijn inwoners van de gemeente Aalten.Indien er geen geschikte kandidaten beschikbaar zijn, kan dispensatie van dit wooncriterium worden verleend door het college en kan worden toegestaan dat er kandidaten worden benoemd die niet woonachtig zijn in de gemeente Aalten. Voorwaarde is wel dat de desbetreffende kandidaten een aantoonbare binding hebben met de Aaltense samenleving en de doelgroepen.
Bij ernstig disfunctioneren van een of meer van de leden van de Wmo-raad kan door de meerderheid van de Wmo-raad het vertrouwen worden opgezegd. Indien overleg tussen de voorzitter en het desbetreffende lid onvoldoende resultaten heeft opgeleverd, kan de Wmo-raad het college verzoeken te beslissen. In het geval dit het disfunctioneren van de voorzitter betreft, geldt dat ten minste een 2/3 meerderheid van de Wmo-raad het college kan verzoeken te beslissen.
Artikel 5 De onafhankelijke voorzitter, de secretaris en de vice-voorzitter
De voorzitter wordt op persoonlijke titel benoemd door het college. De plaatselijke afdelingen van organisaties die de belangen van cliënten vertegenwoordigen (de achterbannen) als genoemd in art.4 lid 2 worden in de gelegenheid gesteld om kandidaten die in aanmerking komen voor de functie van onafhankelijk voorzitter, aan het college voor te dragen.
De invulling van administratieve ondersteuning van de Wmo-raad wordt vanuit de gemeentelijke organisatie verzorgd (bijv. notuleren en het uitwerken daarvan, verzenden van stukken).(NB. De te ondernemen acties nav de verslagen, advisering aan college/raad, enz., wordt door de secretaris verzorgd).
Voor het bijwonen van de vergaderingen wordt aan de leden en de voorzitter van de Wmo-raad presentiegeld toegekend. In dit bedrag is een onkostenvergoeding begrepen. Maximaal wordt voor 10 vergaderingen per jaar presentiegeld toegekend. Voor de hoogte van het presentiegeld wordt de betreffende regeling gevolgd van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.
Jaarlijks brengt de secretaris namens de Wmo-raad voor 1 april verslag uit aan het college van de activiteiten en de bevindingen over het voorafgaande jaar. Daarbij wordt in een financieel verslag tevens verantwoording afgelegd over de besteding van het beschikbare budget.
Het college beslist (gehoord hebbende de Wmo-raad) over de geschillen die voortkomen uit deze verordening.