Organisatie | Gennep |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening op de raadscommissies van de gemeente Gennep |
Citeertitel | Verordening op de raadscommissies |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | raad, commissie, |
Geen.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
16-02-2011 | 09-07-2013 | Nieuwe regeling | 17-01-2011 Gemeenteblad 2011, nr 01 | 2011/113 |
De gemeenteraad van de gemeente Gennep:
Gelet op de artikelen 82 tot en met 86 van de Gemeentewet;
gelezen het voorstel van het seniorenconvent en het presidium d.d. 4 januari 2011;
vast te stellen de gewijzigde verordening, regelende de instelling, samenstelling en de werkwijze van de raadscommissies.
Hoofdstuk 2 Instelling en taken raadscommissies
a. De raadscommissie Bestuur en Organisatie adviseert en overlegt hoofdzakelijk over de volgende onderwerpen:• Financien ( begroting, jaarrekening en jaarversag, trimesterrapportage)• ICT• GrondexploitatiesAlgemeen bestuurlijke Zaken:• Frontoffice/Dienstverlening• Juridische Zaken• Handhaving• JongerenraadOpenbare Orde en Veiligheid• Functioneren van het Bestuur• Communicatie en Voorlichting• Gemeentelijke Huisvesting• Personeel en OrganisatieRegionale Samenwerking
b. De raadscommissie Samenleving en Milieu adviseert en overlegt hoofdzakelijk over de volgende onderwerpen:Zorg en Samenleving:• Verenigingsleven• Jeugd en Jongerenwerk• Maatschappelijke begeleiding• Ouderen- en gehandicaptenbeleid• WMO• Sociale Werkvoorziening en inkomensvoorzieningen• Volksgezondheid• Sportbeleid• Sport- en welzijnsaccomodatiesVolkshuisvesting• Woningbouw• WoZoCo’sMilieu:• Duurzaamheid• Afval• Milieubeheer.
c. De raadscommissie Ruimte en Economie adviseert en overlegt hoofdzakelijk over de volgende onderwerpen:Ruimtelijke Ontwikkeling:• Structuurvisie• Bestemmingsplannen• Bouw- en woningtoezichtOmgevingsvergunningen• dereguleringBedrijvigheid/Werkgelegenheid:• Economische ZakenToerisme/recreatie:• Beleidsontwikkeling en Promotie• Monumenten/archeologie• Evenementen• Kunst en Cultuur
d. De raadscommissie Openbare Ruimte en Onderwijs adviseert en overlegt hoofdzakelijk over de volgende onderwerpen:. Leefbaarheid:• Dorps- en WijkradenOpenbare Ruimte:• Beheer en Reconstructie OR• Natuur en landschap• Verkeer en vervoer• Parkeerbeleid en –beheer• Dorps- en WijkbeheerOnderwijs:• Bredeschoolconcept• Basis- en Voortgezet Onderwijs• Kinderopvang,Peuterzalen• Openbare Bibliotheekwerk• Volwasseneneducatie• Volksuniversiteit
e. De raadscommissie als bedoeld in artikel 2, lid 2, wordt gehoord over die aangelegenheden, waarvoor deze raadscommissie is of wordt ingesteld.
Een raadscommissie heeft de volgende taken: a. het uitbrengen via het presidium van een advies aan de raad over een voorstel of onderwerp dat betrekking heeft op haar werkterrein of dit al dan niet rijp is voor behandeling in de raad.b. het uitbrengen van advies aan de raad uit eigener beweging;c. voeren van overleg met het college of de burgemeester over in ieder geval door het college of de burgemeester verstrekte inlichtingen en het gevoerde bestuur ten aanzien van de tot het werkterrein van de raadscommissie behorende onderwerpen.
Hoofdstuk 3 Procedure advisering
De voorzitter constateert na de beraadslaging of de raadscommissie het presidium adviseert het voorstel als besluitrijp op de agenda van de Bespreekraad te plaatsen dan wel als Hamerstuk op de voorlopige agenda van de Hamerraad te plaatsen. Voor dit laatste is een unaniem advies van de raadscommissie vereist.
Indien het advies van de raadscommissie afwijkt van het voorstel van burgemeester en wethouders, zendt het presidium het advies en het voorstel aan burgemeester en wethouders. Burgemeester en wethouders zenden hun opmerkingen, dan wel bericht van intrekking van het voorstel, zo spoedig mogelijk doch binnen 30 dagen aan het presidium ter agendering voor de raad.
Indien de raadscommissie uit eigener beweging advies uitbrengt, zendt het presidium het advies aan burgemeester en wethouders. Burgemeester en wethouders zenden het advies van de raadscommissie samen met hun opmerkingen zo spoedig mogelijk doch binnen 30 dagen aan het presidium ter agendering voor de raad.
Hoofdstuk 5 Werkwijze van de raadscommissies
Een raadscommissie vergadert volgens een door het presidium vast te stellen vergaderschema en overigens zo dikwijls dit door het presidium wordt nodig geoordeeld. Het presidium gaat daartoe in elk geval over indien ten minste twee leden van de commissie hem dat onder opgaaf van redenen hebben gevraagd.
Op voorstel van de voorzitter of twee leden van de commissie kan de commissie de vergadering besloten verklaren voor een nader te bepalen onderwerp. Voor de besloten vergadering en de wijze van geheimhouding van het besprokene zijn de artikelen 42 tot en met 45 van het reglement van orde op de vergaderingen van de raad van overeenkomstige toepassing.
De leden, de voorzitter, de wethouders, de commissiegriffier en de gemeentesecretaris hebben het recht een voorstel tot verandering aan de raad te doen, indien de resultaatlijst onjuistheden bevat of niet duidelijk weergeeft hetgeen geadviseerd is. Een voorstel tot verandering dient schriftelijk bij de griffier te worden ingediend.
De resultaatlijst moet inhouden:a. een vermelding van de onderwerpen die aan de orde zijn geweest;b. de door de commissie eventueel nader bij het voorstel geformuleerde voorwaarden en condities;c. het door de commissie uitgebrachte advies inzake de mate van rijpheid van de voorstellen ter behandeling in de raad; d. de door of namens het college door de portefeuillehouder gedane toezeggingen.
Hoofdstuk 7 Slot- en overgangsbepalingen
Deze verordening treedt in werking op de eerste dag na de datum van bekendmaking. Op dat tijdstip vervalt de ‘Verordening op de raadscommissies van de gemeente Gennep’ van de raad van de gemeente Gennep vastgesteld bij raadsbesluit van 28 oktober 2002 en laatstelijk gewijzigd bij raadsbesluit van 7 april 2008.
Aldus besloten in de openbare vergadering van 17 januari 2011
De raad voornoemd,
, voorzitter
, griffier
Toelichting op de belangrijkste wijzigingen:
Hoofdstuk 2. Instelling en taken
De raadscommissies houden dezelfde benaming, maar het werkterrein wordt niet meer bepaald door het takenpakket van een sector of afdeling van de gemeentelijke organisatie (aangezien die nog wel eens kan wijzigen) maar door de benoeming van de onderwerpen waarover de raadscommissie hoofdzakelijk overlegt en adviseert. Nieuw als raadscommissie is opgenomen de raadscommissie Technisch Blok (TB) als gevolg van de invoering van de nieuwe vergaderwijze.
Hoofdstuk 3. Procedure advisering.
In de procedure advisering is nadrukkelijk de rol en taak van het presidium in deze artikelen opgenomen.De raadscommissie adviseert met gewone meerderheid van stemmen.
Hoofdstuk 4. Samenstelling van de raadscommissies.
De nieuwe vergaderwerkwijze houdt in dat de samenstelling van de raadscommissie per vergaderblok anders kan zijn. In artikel 2 is vastgelegd dat de leden en plv. leden van een raadscommissie door de raadsfracties worden aangewezen. Door verwijdering van de woorden ‘benoeming door de raad’ is het artikel dusdanig flexibel geformuleerd, dat aanwijzing van de leden per vergadering mogelijk is. De raadscommissieleden, niet zijnde raadsleden blijven wel door de raad benoemd.
Hoofdstuk 5. Werkwijze van de raadscommissies.
In de werkwijze is de rol en taak van het presidium opgenomen alsmede de nieuwe wijze van verslaglegging
Hoofdstuk 6. Spreekrecht toehoorders.
Nieuw is de toevoeging dat de raadscommissieleden de spreker om een verduidelijking van zijn standpunt kunnen vragen. Er vindt geen discussie plaats tussen de spreker en de raadscommissie.