Organisatie | Urk |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand en Wet voorziening gehandicapten gemeente Urk |
Citeertitel | Cliëntenparticipatie WWB en WVG |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-11-2004 | Nieuwe regeling | 02-09-2004 Het Urkerland | 2004001309 |
Cliëntenplatform: De overlegvorm waarin cliënten, maatschappelijke organisaties en zelforganisaties deelnemen en overleggen over het te voeren en gevoerde beleid op het gebied van de WWB en de WVG alsmede over uitvoeringszaken. Het cluster Sociale Zaken is ook vertegenwoordigd bij het overleg van het platform. Het platform is vrij om vertegenwoordigers van de verschillende doelgroepen te betrekken bij het platform zodra dit voor actuele onderwerpen van belang is.
Artikel 2 Opdracht aan het college en doelstelling
Het college bevordert het instellen van een orgaan, bestaande uit cliënten, of hun vertegenwoordigers wanneer deze blijkens hun statuten zijn gericht op behartiging van de belangen van cliënten en maatschappelijke organisaties, hierna te noemen: cliëntenplatform, met als doel deze te betrekken bij de uitvoering van de wet, zoals beschreven in deze verordening.
Het cliëntenplatform houdt zich niet bezig met:· individuele klachten, bezwaarschriften, en andere zaken die een individueel karakter dragen, dan wel betrekking hebben op individuele cliënten;· verplichte uitvoering door de gemeentelijke organen van wettelijke voorschriften voor zover bij de uitvoering geen ruimte voor eigen gemeentelijk beleid aanwezig is.
Artikel 4 Samenstelling platform
In het cliëntenplatform hebben personen zitting die deskundig zijn op het gebied van en actief betrokken zijn bij de uitvoering van de sociale zekerheidswetten en/of de WVG. Deze personen kunnen zowel zaakwaarnemer als uitkeringsgerechtigde zijn. Zij behartigen de belangen van de gebruikers van de sociale zekerheidswetten en/of WVG;
De belangengroepen, als bedoeld in het tweede lid moeten aan de volgende voorwaarden voldoen:· het moeten belangenorganisaties zijn binnen de werksfeer van de afdeling;· er moet sprake zijn van terugkoppeling naar de leden of doelgroep;· zij moeten door de leden of doelgroep aanspreekbaar zijn;· zij moeten hun werkterrein hebben binnen de gemeente Urk;· de leden of doelgroepen moeten direct belang hebben bij het beleid van de gemeente Urk.
Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad der gemeente Urk, gehouden op 2 september 2004,De voorzitter, De griffier,
Toelichting 1 ‘Verordening cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand en Wet voorziening gehandicapten gemeente Urk’.
<vet>Algemeen</vet>In de gemeente Urk participeren op dit moment het klantenpanel sociale zaken en het klantenpanel WVG. De gemeente is ingevolgde de WWB en de WVG verplicht om cliëntenparticipatie in een verordening te regelen. Omdat de doelstelling, de werkwijze, de faciliteiten en dergelijke voor beide platforms gelijk zijn is gekozen voor één verordening cliëntenparticipatie.
<onderstreept>Artikel 47 van de Wet werk en bijstand</onderstreept> luidt als volgt:De gemeenteraad stelt bij verordening regels over de wijze waarop de personen, bedoeld in artikel 7, eerste lid, of hun vertegenwoordigers worden betrokken bij de uitvoering van deze wet, waarbij in ieder geval wordt geregeld de wijze waarop:
<onderstreept>Artikel 1a van de Wet voorzieningen gehandicapten </onderstreept>luidt als volgt:
In deze verordening wordt ten minste geregeld:a. dat de reikwijdte van de cliëntenparticipatie betrekking heeft op het integrale gemeentelijke gehandicaptenbeleid;b. dat de gemeentebesturen tijdig advies vragen aan de lokale platforms over wijziging in de verordening en uitvoeringsregelingen;c. welke faciliteiten het gemeentebestuur beschikbaar stelt aan de lokale platforms.
Met deze verordening komt de gemeenteraad tot een invulling van deze uit beide wetten voortvloeiende plicht.<vet>Artikelsgewijze toelichting</vet><onderstreept>Artikel 1 Begripsomschrijving</onderstreept>Dit artikel bevat enkele begripsomschrijvingen.Gekozen is voor cliëntenplatforms in plaats van een cliëntenraad om deze laatste term een min of meer zelfstandig opererend orgaan veronderstelt. In het verleden is gebleken dat een dergelijke vorm van cliëntenparticipatie in een kleine gemeente niet realiseerbaar is. Cliënten van sociale zaken zijn in onze gemeente niet georganiseerd en de gemeente kiest dan ook voor een invulling van individuele cliënten een maatschappelijke organisaties. Tot nu toe functioneert dit goed.
<onderstreept>Artikel 2 Opdracht aan het college en doelstelling</onderstreept>Het college spant zich in voor cliëntenparticipatie. Zij doet dit door het bestaan van een cliëntenplatform te bevorderen. De rechten en plichten die voortvloeien uit deze verordening zijn van toepassing op het cliëntenplatform waarmee het college afspraken maakt om de belangenbehartiging voor een bepaalde periode uit te voeren. Het cliëntenplatform kan zijn standpunten over de uitvoering van de wet aan het college kenbaar maken. Het gaat daarbij om een breed scala van onderwerpen die de cliënten raken, zoals inkomensverstrekking, integraal gehandicaptenbeleid, arbeidsreïntegratie en fraudebestrijding. De wijze waarop de cliëntenplatforms betrokken worden, is beschreven in de rest van de verordening. Er worden twee afzonderlijke platforms ingesteld, één voor alle zaken aangaande de WWB en één voor alle zaken aangaande de WVG.
<onderstreept>Artikel 3 Beleidsterreinen</onderstreept>In dit artikel wordt beschreven over welk beleid de cliëntenplatforms adviseren. Advies wordt gevraagd bij de vaststelling van beleidskaders, verordeningen en beleidsregels op het terrein van de WWB en de WVG en het integraal gehandicaptenbeleid.
<onderstreept>Artikel 4 Samenstelling cliëntenplatform</onderstreept>Er is gekozen voor een mix van cliënten en maatschappelijke organisaties. Omwille van de werkbaarheid is ervoor gekozen het aantal leden en vertegenwoordigers beperkt te houden. In dit artikel zijn geen bepalingen over benoeming of termijnen opgenomen, omdat in het verleden is gebleken dat het moeilijk is om vooral cliënten te interesseren voor het deelnemen aan een cliëntenplatform. In dit artikel wordt voorts de onverenigbaarheid van functies aangeduid.Omdat het hier gaat om belangenbehartiging van cliënten, is het wenselijk, en zelfs noodzakelijk, dat de cliëntenplatform voor het grootste deel bestaat uit leden van de doelgroep zelf. Uiteraard mag de doelgroep zich laten vertegenwoordigen. De werkzaamheden van deze vertegenwoordigers moeten ook gericht zijn op belangenbehartiging van cliënten met betrekking tot de uitvoering van de wetten door de gemeente. Het kan ook nuttig zijn input vanuit andere expertises bij de belangenbehartiging te betrekken. Zo kunnen bijvoorbeeld (vertegenwoordigers van) mensen met een WAO-uitkering of AOW- uitkering een belangrijke bijdrage leveren. Ook kunnen gecombineerde bijeenkomsten belegd worden van het platform met raads- en of commissieleden als dat dienstbaar wordt geacht. Sociale zaken ziet toe of de samenstelling van de cliëntenplatform in overeenstemming is met de eisen van dit artikel.<onderstreept>Artikel 5 Werkwijze</onderstreept>In dit artikel wordt het initiatief- en adviesrecht nader ingevuld. Essentieel is dat een advies op een zodanig tijdstip wordt gevraagd, dat dit kan worden toegevoegd aan de stukken die voor de besluitvorming beschikbaar worden gesteld. Dit is op deze wijze in ieder geval gewaarborgd. Er is gekozen voor een vaste overlegstructuur. Cliëntenparticipatie is een proces dat moet groeien. Om dit te bevorderen is het belangrijk dat de leden, de wethouder en de ambtelijk secretaris elkaar regelmatig ontmoeten.De ambtelijk secretaris biedt administratieve ondersteuning, maar is geen lid van het cliëntenplatform De taken en verantwoordelijkheden zijn voldoende helder beschreven in dit artikel. De ambtelijk secretaris is binnen de ambtelijke organisatie het centrale aanspreekpunt voor het cliëntenplatform.
<onderstreept>Artikel 6 Faciliteiten</onderstreept>Het cliëntenplatform kan beschikken over ruimte waar de leden elkaar ook buiten de plenaire vergaderingen kunnen ontmoeten. Het is noodzakelijk dat ook beschikt wordt over andere faciliteiten, behalve vergaderruimte. Te denken valt aan kopieerfaciliteiten, de mogelijkheid om gebruik te maken van een PC met internetverbinding etc. Het beschikbaar stellen van andere faciliteiten gebeurt in overleg. Er is geen eigen budget beschikbaar voor het cliëntenplatform.Wel is het mogelijk om scholing en dergelijk in te zetten voor deskundigheidsbevordering.<onderstreept>Artikel 7 Openbaarheid van de vergaderingen</onderstreept>Dit artikel behoeft geen toelichting.<onderstreept>Artikel 8 Geheimhoudingsplicht</onderstreept>Om een goed advies uit te kunnen brengen, neemt het cliëntenplatform vaak in een vroeg stadium kennis van beleidsvoornemens. Daarvoor zullen vaak conceptbeleidsstukken overgelegd worden. Omdat beleid pas openbaar wordt na besluitvorming door het college, geldt tot dat moment voor het cliëntenplatform de geheimhoudingsplicht. Dit houdt onder andere in dat het cliëntenplatform (de inhoud van) nog niet vastgestelde beleidsplannen niet verspreidt onder anderen dan zijn leden, en ook zijn leden zich aan de geheimhoudingsplicht houden. Voor specifiek deskundig advies kan het cliëntenplatform een derde raadplegen. Deze dient zich dan ook aan de geheimhoudingsplicht te houden.Na schriftelijke toestemming van de gemeente mag het cliëntenplatform (de inhoud) van beleidsplannen openbaar maken. Een openbaar besluit van het college van burgemeester en wethouders mag beschouwd worden als schriftelijke goedkeuring van de gemeente.<onderstreept>Artikel 9 Slotbepalingen</onderstreept>Voor de juiste uitvoering van de verordening kan het noodzakelijk zijn dat nadere uitvoeringsregels worden vastgesteld. Dit artikel geeft het college de bevoegdheid om dergelijke regels vast te stellen in overleg met het platform.In het tweede lid wordt geregeld dat het cliëntenplatform vooraf gehoord wordt als deze verordeningwordt gewijzigd dan wel ingetrokken.Verder worden hier de naam van de verordening en de datum van inwerkingtreding geregeld. De verordening is op grond van artikel 8 Tijdelijke referendumwet referendabel. De datum van de inwerkingtreding van de verordening moet daarom, met in acht name van artikel 22 Tijdelijke referendumwet, op tenminste 6 weken na datum publicatie gesteld worden. Daarom is gekozen voor 1 november 2004.