Organisatie | Urk |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Organisatiebesluit gemeente Urk 2006 |
Citeertitel | Organisatiebesluit gemeente Urk 2006 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen.
Gemeentewet, art. 160, 212 en 213 Financiële verordening
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
21-11-2006 | 01-11-2006 | Nieuwe regeling | 21-11-2006 Intranet | 2006002191 |
Het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Urk;gelet op artikel 160 van de Gemeentewet en de desbetreffende artikelen van de Financiële verordening ex artikel 212 en 213 Gemeentewet;gehoord de Ondernemingsraad tijdens de Overlegvergadering van 27 september 2006 en 16 oktober 2006 en gelezen het advies van de Ondernemingsraad van 16 oktober 2006;besluit:vast te stellen het<vet>Organisatiebesluit van de gemeente Urk</vet>
In deze verordening wordt verstaan onder:
middelenbeheer: het middelenbeheer omvat de voorbereiding en de uitvoering van: •het personeelsbeleid; •het financiële beleid; •het organisatiebeleid; •het informatiebeleid; •het automatiseringsbeleid; •het investeringsbeleid in bedrijfsmiddelen; •het huisvestingsbeleid van het gemeentelijk apparaat, alsmede het afleggen van verantwoording over het gevoerde beheer
budgethouder: ambtenaar van de gemeente aan wie middelen zijn toegekend in de vorm van budgetten of kredieten en aan wie het (onder-)mandaat is toegekend bestedingen te verrichten ten laste van de aan hem toegekende budgetten en kredieten, conform het bepaalde in de “Algemene regeling budgethouders gemeente Urk”
Hoofdstuk 1 De ambtelijke organisatie
Artikel 2 Organisatie-eenheden
De ambtelijke organisatie van de gemeente Urk is, afgezien van de griffie, ingedeeld in de volgende vier afdelingen:
Daarnaast is er een directiestaf en een taakonderdeel integrale veiligheid, waarvan de vrijwillige brandweer onderdeel uitmaakt.
Artikel 2a Organisatie gemeentelijke vrijwillige brandweer
De Organisatie, het beheer en de taken van de gemeentelijke vrijwillige brandweer, alsmede de benoeming en verantwoordelijkheden van de vrijwillig brandweercommandant zijn neergelegd in de Verordening op de brandweer”. Bij afwijkende bepalingen in de “Verordening op de brandweer” gaan deze uit boven de bepalingen in dit besluit.
Artikel 3 Hoofdstaken van de afdeling ontwikkeling en advies
De algemene taak van de afdeling Organisatie en advies is de integrale zorg voor de beleidsontwikkeling, de werkvoorbereiding en de evaluatie op het gebied van:•Welzijn •Gezondheid •Zorg •Kunst en Cultuur •Onderwijs •Sport •Recreatie en Toerisme •Economische Zaken •Visserijbeleid (ook visie lJsselmeervisafslag) •EU-subsidies •Beleid haven en markt •Ruimtelijke Ontwikkeling •Externe veiligheid •Bestemmingsplannen (incl. juridisch) •Grondexploitatie •Volkshuisvesting •Grondbeleid •Vastgoed alsmede het daarover verantwoording afleggen.
Artikel 3a Hoofdtaken van de afdeling realisatie en beheer
De algemene taak van de afdeling realisatie en beheer is de integrale zorg voor de beleidsontwikkeling, de werkvoorbereiding, de werkuitvoering en de evaluatie op het gebied van onderhoud en beheer:•Openbaar groen •Bestratingen, pleinen, rioleringen •Openbare verlichting •Speelterreinen en sportvelden •Water •Havenbeheer •Begraafplaatsen •Materieel •Ontwikkelen civiel- en cultuurtechnische beheersplannen •Nieuwe infrastructurele werken •Aanpassing bestaande infrastructuur •Bouwrijp- en woonrijpmaken en beheer •Verkeer en vervoer alsmede het daarover verantwoording afleggen.
Artikel 3b Hoofdtaken van de afdeling publiekszaken
De algemene taak van de afdeling publiekszaken is de integrale zorg voor de beleidsontwikkeling, de werkvoorbereiding, de werkuitvoering en de evaluatie op het gebied van:•Werk en Bijstand •Voorzieningen gehandicapten •Burgerzaken •GBA •Verkiezingen •Bouw- en Woningtoezicht (mcl. juridisch) •Gebruiksvergunningen •Milieu •Handhaving •APV •Servicelijn •Centrale balie •Kwijtschelding •Belastingen •Voorlichting •Bedrijvenloket •Marktmeester •e-loket alsmede het daarover verantwoording afleggen.
Artikel 3c Hoofdtaken van de afdeling interne dienstverlening
De algemene taak van de afdeling interne dienstverlening is de integrale zorg voor de beleidsontwikkeling, de werkvoorbereiding, de werkuitvoering en de evaluatie op het gebied van:•Postregistratie •Archief •Informatisering, Automatisering en Telematica •Webbeheer •Secretariaten •Bouwkunde •Huishoudelijke dienst •Arbeidsomstandigheden •Centrale Inkoop •Verzekeringen •Museum •Zwembad •Binnensportaccommodaties alsmede het daarover verantwoording afleggen.
Artikel 3d Hoofdtaken van de directiestaf
De algemene taak van de directiestaf is de integrale ondersteuning van de directie, de afdelingsmanagers en de afdelingen, als ook de integrale zorg voor de beleidsontwikkeling, de werkvoorbereiding, de werkuitvoering en de evaluatie gericht op het gebied van:•Planning en Control •Communicatie •Kabinetszaken •Personeel en Organisatie •Juridische Controlling •Algemene Wet bestuursrecht •Privaatrecht •Financiële administratie •Invordering alsmede het daarover verantwoording afleggen.
Artikel 3e Hoofdtaken taakonderdeel integrale veiligheid
Het taakonderdeel integrale veiligheid wordt rechtstreeks aangestuurd door de directeur. De algemene taak van het taakonderdeel integrale veiligheid is de integrale zorg voor de beleidsontwikkeling, de werkvoorbereiding, de werkuitvoering en de evaluatie op het gebied van:•Integrale veiligheid •Ontruimingsplannen •Rampenplannen •Rampenbestrijding •Repressie, preparatie, preventie, pro-actie •Nazorg •Controle en toezicht •Gemeentelijke vrijwillige brandweer alsmede het daarover verantwoording afleggen.
Artikel 4 Hoofdtaken Ondernemingsraad
De hoofdstaken van de Ondernemingsraad staan vermeld in de Wet op de Ondernemingsraden. De Ondernemingsraad is een wettelijk orgaan en staat buiten de hiërarchieke lijn van de organisatie. De algemene taak van de Ondernemingsraad is de medezeggenschap van de werknemers in de onderneming, in een sociaal-organisatorische betekenis. Het betreft onderwerpen die de organisatie aangaan alsmede onderwerpen die het personeel aangaan. Daarnaast wordt het werk van de ondernemingsraad gekenmerkt door de bijzondere bevoegdheden van de ondernemingsraad, namelijk:•Adviesrecht •Beroepsrecht •Instemmingsrecht •Stimulerende OR taak •Benoemingrecht bestuur instellingen •Adviesrecht benoeming of ontslag bestuurder •Actief informatierecht •Financieel-economisch informatierecht •Informatierecht sociaal beleid
Artikel 6 Leiding dagelijks beheer
Onder de verantwoordelijkheid van het college berust de zorg voor het dagelijks beheer van de ambtelijke organisatie, met uitzondering van de griffie, bij de directeur. Hij kan uit eigen beweging aanwijzingen geven aan de afdelingsmanagers en na overleg met het college aanwijzingen geven aan de adjunct-directeur om de kwaliteit van het gemeentelijk beleid en de samenhang van het gemeentelijk beleid te verzekeren.
Voor de uitoefening van één of meer van zijn bevoegdheden verleent het college mandaten en volmachten aan de directie, de directeur, de algemene beleidscontroller en de afdelingsmanagers. Bij de verlening van mandaten wordt onderscheid gemaakt tussen afdoenings-, vertegenwoordigings- en ondertekeningsmandaten. Indien in een verleend mandaat het verlenen van ondermandaten niet is uitgesloten is de functionaris aan wie het desbetreffende mandaat is verleend, bevoegd tot hot verlenen van ondermandaten.
Artikel 7 Functionarissen financiële organisatie
De functies van algemeen beleidscontroller, financieel controller en beleidsmedewerker planning en control zijn onverenigbaar met die van financieel consulent en kassier alsmede met enige andere de functiescheiding wezenlijk aantastende functie. De functies beleidsmedewerker planning en control, financieel consulent en de kassier zijn onverenigbaar met het bugethouderschap.
Artikel 9 Ondersteunende werkzaamheden deelneming in rechtspersonen
De in het tweede lid genoemde vertegenwoordigers van het gemeentebestuur in door het college opgerichte rechtspersonen en de in het eerste lid aangewezen afdelingen bevorderen voor zover mogelijk, dat het beheer van deze rechtspersonen voldoet aan de regels, die gelden voor de gemeentelijke afdelingen.
Onder de bestuurlijke verantwoordelijkheid van het college berust het dagelijks beheer van de ambtelijke Organisatie met uitzondering van de griffie bij de directeur. De directeur draagt bij het dagelijks beheer van de ambtelijke Organisatie in het bijzonder de zorg voor:
Onder de bestuurlijke verantwoordelijkheid van het college draagt de adjunct-directeur de zorg voor:a. het middelenbeheer en het opstellen en bewaken van de afdelingsplannen;b. het opzetten en in stand houden van de administratieve organisatie en het planning en control systeem van de gemeente. Hij legt de administratieve organisatie en het planning en control systeem vast in beschrijvingen van taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden, alsmede in procedures, werkafspraken en tijd planningen. Het geheel wordt ter goedkeuring aan het college voorgelegd;c. de bewaking van de financiële planning van de gemeentelijke begrotingscyclus en de aansluiting daarvan op de beleidsplanning, de afdelingsplannen en het door de raad vastgestelde beleid;d. de voorbereiding en de uitvoering van de periodieke onderzoeken naar de doelmatigheid en doeltreffendheid van het door het college gevoerde bestuur. Hij neemt hierbij de kaders uit de “Verordening onderzoeken doelmatigheid en doeltreffendheid van de gemeente Urk” in acht;e. de voorbereiding en de begeleiding van de aanbesteding van de accountantscontrole van de gemeenterekening. Hij treedt op in nauw overleg met de griffier. Hij draagt eveneens de zorg voor de facilitering van de accountant bij de voorbereiding en uitvoering van de accountantscontrole en neemt hierbij het gestelde in artikel 5 van de “Controleverordening gemeente Urk” in acht en ziet er op toe, dat ook de andere ambtenaren van de gemeente Urk deze regels in acht nemen;f. de bewaking van de financiële rechtmatigheid. In dit kader doet hij voorstellen aan het college over het (doen) uitvoeren van audits;g. het toetsen van beleidsvoornemens en voorstellen aan het college op bedrijfseconomische aspecten.
Artikel 12 Financieel controller
De financieel controller, aangewezen door het college, is verantwoordelijk voor en verricht zijn werkzaamheden binnen de kaders zoals die zijn vastgelegd in de Financiële verordening ex artikel 212 en 213 van de Gemeentewet.
Onder de verantwoordelijkheid van de directeur draagt een afdelingsmanager met in achtneming van de gemeentebrede kaders de integrale zorg voor: de ontwikkeling en uitvoering van het afdelingsplan, de bewaking van de juridische rechtmatigheid bij de uitvoering van het afdelingsplan, de uitvoering van de aan de afdeling toegewezen bestuursopdrachten, het opvolgen van de aanwijzingen van de directeur.
Onder de verantwoordelijkheid van de adjunct-directeur draagt een afdelingsmanager met in achtneming van de gemeentebrede kaders de integrale zorg voor: het middelen beheer van de afdeling, het in stand houden van de administratieve Organisatie van de afdeling, het bijhouden van de aan zijn afdeling toegewezen administraties, het tijdig en volledig aanleveren van de juiste bestuurlijke informatie en de bewaking van de financiële rechtmatigheid bij de uitvoering van het afdelingsplan.
Een afdelingsmanager draagt de zorg voor het toetsen van voorstellen die in opdracht van de directeur voor het college worden voorbereid, op: •de tijdigheid, de juistheid en de volledigheid van de gegeven informatie; •de juridische rechtmatigheid, de financiële rechtmatigheid, de doelmatigheid en doeltreffendheid;
alsmede de aanwijzing van ambtenaren van de afdeling, die de verantwoordelijkheid zullen dragen voor de uitvoering van de voorgestelde besluiten.
Hoofdstuk 3 Coördinatieoverleg
De voorzitter van het coördinatieoverleg stelt de vergaderdata en de agenda voor de vergaderingen van het coördinatieoverleg vast. Ieder lid van het coördinatieoverleg kan zaken voor plaatsing op de agenda bij de voorzitter indienen en de voorzitter verzoeken in bijzondere omstandigheden een extra vergadering bijeen te roepen. De voorzitter zorgt er voor, dat de agenda en bijbehorende stukken worden gereed gemaakt en ten minste twee dagen voor de vergadering in het bezit zijn van de leden van het coördinatieoverleg.
Hoofdstuk 4 Beleidsvoorbereiding, begroting, beleidsuitvoering en rekening
De gemeentelijke begrotingscyclus omvat de stukken, zoals vastgelegd in van de Financiële verordening ex artikel 212 van de Gemeentewet:
Artikel 19 Budgettoedeling en begrotingsuitvoering
Op basis van de begroting, de beleidsplannen, de vastgestelde kredieten en de productraming van de gemeente, maakt de afdelingsmanager in overleg met de directeur, de adjunct-directeur en de financieel controller voor de eigen afdeling een afdelingsplan, waarvan de begroting van de afdeling en het investeringsplan van de afdeling deel uitmaken.
Afdelingsplannen worden voor aanvang van het betreffende begrotingsjaar vastgesteld door het college. Met de vaststelling van de afdelingsplannen worden de budgetten en investeringskredieten toegewezen aan de afdelingsmanagers, die voor de desbetreffende budgetten en investeringskredieten invulling geven aan het budgethouderschap, zoals nader uitgewerkt in de Algemene regeling budgethouders gemeente Urk.
Hoofdstuk 5 Juridische rechtmatigheid
Artikel 20 Juridische rechtmatigheid
De juridisch controller binnen de directiestaf draagt onder de verantwoordelijkheid van de directie en onverminderd de verantwoordelijkheid van de afdelingsmanagers de zorg voor:a.het toetsen van voorstellen aan het college en overeenkomsten van de gemeente met derden op juridische rechtmatigheid; b.het gevraagd en ongevraagd geven van juridisch advies aan de directie, directeur, adjunct-directeur en de afdelingsmanagers; c.het opstellen van richtlijnen voor de afdelingen voor het toetsen van voorstellen aan het college en het toetsen van de door de gemeente te verrichten rechtshandelingen op juridische rechtmatigheid; d.het toezicht op een juiste toepassing door de ambtenaren van de afdelingen van gemeentelijke-, nationale- en Europese wet- en regelgeving; e.de behandeling van beroepschriften en de behandeling van en beslissingen op verzoeken bezwaarschriften; f.het vertegenwoordigen van de gemeente in gerechtelijke procedures; g.het onderhouden van contacten met advocaten en notarissen; voor zover deze taken niet door het college aan andere ambtenaren in de Organisatie zijn opgedragen.