Organisatie | Urk |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Algemene subsidieverordening Urk 2012 |
Citeertitel | Algemene subsidieverordening Urk 2012 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-06-2012 | Nieuwe regeling | 24-05-2012 Het Urkerland 31-05-2012 | 2012002995 | ||
07-03-2006 | 29-06-2017 | Nieuwe regeling | 02-03-2006 Het Urkerland 06-03-2006 | 2006000111 |
Paragraaf 1 Algemene bepalingen
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
a. de gemeente :de gemeente Urk;
b. de raad : de gemeenteraad van de gemeente Urk;
c. het college :het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Urk;
d. begroting :de door de raad vast te stellen begroting;
e. het activiteitenplan : het overzicht van activiteiten met de daarvoor benodigde personele en materiële middelen en de daarmee na te streven doelen voor een subsidieaanvraag;
f. subsidie:de aanspraak op financiële middelen, door een bestuursorgaan verstrekt met het oog op bepaalde activiteiten van de aanvrager, anders dan als betaling voor de aan het bestuursorgaan geleverde goederen of diensten;
g. incidentele subsidie :een subsidie die de gemeente eenmalig verstrekt ter waardering of ter stimulering van de activiteiten van de instelling;
h. structurele subsidie:een subsidie om activiteiten van langlopende aard uit te kunnen voeren;
i. een budgetsubsidie :voor een boekjaar of een bepaald aantal boekjaren verstrekte subsidie, waarbij de subsidieaanvrager een bedrag krijgt toegewezen voor het uitvoeren van tevoren overeengekomen activiteiten en voor zaken die eventueel nodig zijn om de instelling
j. beleidsgestuurde contractfinanciering :het vormgeven aan een heldere en zakelijke subsidierelatie tussen de gemeente als sturende opdrachtgever en de instelling als opdrachtnemer, waarbij samenhang wordt gevonden tussen beleid, opdracht, resultaten en financiën.
k. de Awb : de Algemene wet bestuursrecht.
l: welzijnsprogramma:een jaarlijks opgesteld financieel en inhoudelijk rapport van de structurele welzijnssubsidies aan de gesubsidieerde instellingen.
Deze verordening is niet van toepassing op:a. activiteiten waarvoor bij een ander wettelijk voorschrift regels met betrekking tot het verstrekken van subsidies zijn gesteld of de toepassing van deze verordening is uitgesloten;b. geldelijke bijdragen in verband met lidmaatschappen van de gemeente;c. donaties: geldelijke bijdragen die slechts bedoeld zijn als schenking aangezien de gemeente van de subsidieaanvragers geen directe tegenprestatie verlangt in de vorm van voorgeschreven of overeengekomen activiteiten;d. subsidies minder dan € 550,00 (prijspeil 2012); e. subsidieverstrekkingen waar op basis van titel 3 bijzondere afspraken mee zijn gemaakt.
Artikel 4 Aanvragen bij meerdere bestuursorganen
Voor zover de aanvrager voor dezelfde begrote uitgaven tevens subsidie heeft aangevraagd bij een of meer andere bestuursorganen of andere subsidieverstrekkers, doet hij daarvan mededeling in de aanvraag, onder vermelding van de stand van zaken met betrekking tot de beoordeling van die aanvraag of aanvragen.
De zorg voor het welzijn is primair een particuliere zaak. Het realiseren van welzijnsvoorzieningen en/of het subsidiëren daarvan door of vanwege de gemeente zelf zal daarom pas plaats vinden als het een noodzakelijke voorziening betreft die niet door particuliere instellingen wordt of kan worden gerealiseerd.
Titeldeel 2 Structurele subsidieverstrekking
Paragraaf 1 Voorlopige structurele subsidieverstrekking
Artikel 9 De te verstrekken gegevens
De in artikel 8 bedoelde ondertekende aanvraag bevat in ieder geval:a. de in artikel 4:2 van de Awb genoemde gegevens, te weten:- de naam en het adres van de aanvrager;- de dagtekening;- een aanduiding van de beschikking die wordt gevraagd;b. een activiteitenplan, als bedoeld in artikel 4:62 van de Awb;c. een begroting, als bedoeld in artikel 4:63 van de Awb en de bij deze begroting behorende meerjarenraming.
Het college kan van een instelling, die voor de eerste maal subsidie aanvraagt, het overleggen verlangen van:a. de oprichtings- of stichtingsakte;b. een exemplaar van de statuten zoals deze laatstelijk zijn gewijzigd;c. een exemplaar van het huishoudelijk reglement; end. een beschrijving van de organisatiestructuur, een omschrijving van de werkwijze en het programma van werkzaamheden van de instelling;
Het college kan:a. modellen vaststellen, waaraan de aanvraag voor subsidie dient te voldoen;b. binnen een door haar te bepalen termijn overlegging van andere stukken of anderszins nadere informatie verlangen, indien zij dit voor de beoordeling van de subsidieaanvraag noodzakelijk acht;c. ontheffing verlenen van één of meer van de in het eerste lid van dit artikel gestelde eisen, indien naleving daarvan redelijkerwijs niet kan worden verlangd of geen aanwijsbaar belang daarmee is gediend.
Het college neemt de beslissing op de aanvraag vóór 15 november van het boekjaar voorafgaande aan het jaar waarop de subsidie betrekking heeft.
Het college kan, naast de weigeringsgronden genoemd in artikel 4:25 en artikel 4:35 van de Awb, tevens de subsidie geheel of gedeeltelijk weigeren wanneer:
i. De aanvrager niet in staat is aan te tonen over voldoende kwaliteit en organisatiekracht te beschikken om geplande activiteiten te kunnen realiseren.
Artikel 12 Intrekking, weigering en wijziging van de beschikking tot subsidieverlening
Het college kan voor subsidies binnen door de raad vast te stellen beleidsterreinen of onderdelen daarvan bepalen dat de gevraagde subsidie kan worden geweigerd of de verleende subsidie kan worden ingetrokken in het geval en onder de voorwaarden, bedoeld in artikel 3 van de Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar.
Paragraaf 2 Vaststellen van structurele subsidieverstrekkingen
Het subsidiebedrag wordt binnen acht weken na de beschikking tot subsidievaststelling betaald onder verrekening van de reeds betaalde voorschotten.
Paragraaf 3 Overige bepalingen
Artikel 23 Verplichtingen subsidieontvanger
De subsidieontvanger doet zo spoedig mogelijk melding aan het college, zodra aannemelijk is dat de activiteiten, waarvoor subsidie is verleend, niet of niet geheel worden verricht of dat niet of niet geheel aan de verplichting die aan de beschikking tot subsidieverlening verbonden zal worden voldaan.
De subsidieontvanger behoeft de toestemming van het college voor handelingen als vermeld in artikel 4:71 Algemene Wet Bestuursrecht.
het aangaan en beëindigen van overeenkomsten tot verkrijging, vervreemding of bezwaring van registergoederen of tot huur, verhuur of pacht daarvan, indien deze goederen geheel of gedeeltelijk zijn verworven door middel van de subsidie dan wel de uitgaven daarvoor mede zijn bekostigd uit de subsidie;
Titeldeel 4 Incidentele subsidies
De instelling dient vóór aanvang van de activiteit(en) een schriftelijk ondertekende aanvraag in voor de in artikel 31 t/m 34 bedoelde subsidie in bij het college.
Het college beschikt op de aanvraag tot een incidentele subsidieverstrekking binnen tien weken na de aanvraag.
Het college kan in individuele gevallen van één of meer subsidieverplichtingen van de subsidieaanvrager ontheffing verlenen van het bepaalde in deze verordening of van één of meer beleidsregels.
Het college kan van het bepaalde in deze verordening afwijken in gevallen waarin deze verordening of een van de beleidsregels niet voorzien, tot onbillijkheid leiden of tot situaties leiden waarmee geen aanwijsbaar belang is gediend.
Door het college daartoe aan te wijzen personen zijn te allen tijde bevoegd bij de instelling, die een subsidie heeft ontvangen, of diens accountant controle uit te oefenen op de rechtmatige aanwending van de subsidie.