Begripsbepalingen
Artikel 1
Voor de toepassing van deze verordening wordt verstaan onder:
- a.
De wet: de Winkeltijdenwet;
- b.
Feestdagen: Nieuwjaarsdag, tweede Paasdag, Hemelvaartsdag,
tweede Pinksterdag, eerste en tweede Kerstdag.
Beslistermijn
Artikel 2
- 1.
Burgemeester en wethouders beslissen op een aanvraag van een
ontheffing binnen 8 weken.
- 2.
Zij kunnen de beslissing voor ten hoogste 8 weken verdagen.
Te late indiening aanvraag
Artikel 3
Indien een aanvraag voor een ontheffing wordt ingediend minder dan zes
weken voor het tijdstip waarop de aanvrager de ontheffing nodig heeft,
kunnen burgemeester en wethouders besluiten de aanvraag niet te
behandelen.
Zon- en feestdagenregeling
Artikel 4
- 1.
De verboden, vervat in artikel 2, eerste lid, onder a en b van de
wet, gelden niet op ten hoogste twaalf, door burgemeester en
wethouders aan te wijzen, zon- en feestdagen per kalenderjaar.
- 2.
De in het eerste lid bedoelde bevoegdheid geldt voor elk deel van de
gemeente afzonderlijk.
Openstelling op werkdagen tussen 22.00 uur en 06.00 uur
Artikel 5
- 1.
Burgemeester en wethouders kunnen op aanvraag ontheffing verlenen
van de verboden van artikel 2 van de wet, voor zover deze betrekking
hebben op werkdagen.
- 2.
De ontheffing kan worden geweigerd indien de woon- en leefsituatie
of de openbare orde m de omgeving van de winkel op ontoelaatbare
wijze nadelig wordt beïnvloed door de openstelling van de
winkel.
Toerisme
Artikel 6
- 1.
De verboden, vervat in artikel 2, eerste lid van de wet, gelden, in
verband met de toeristische aantrekkingskracht van deze plaats, niet
voor Orvelte op zondagen van 10.00 tot 17.00 uur.
- 2.
Burgemeester en wethouders kunnen op aanvraag een ontheffing
verlenen van de verboden, vervat in artikel 2, eerste lid van de
wet, ten behoeve van winkels gelegen op een kampeerterrein op
zondagen van 10.00 tot 17.00 uur.
- 3.
Burgemeester en wethouders kunnen aan de ontheffing voorschriften
verbinden.
- 4.
De ontheffing wordt geweigerd indien er geen sprake is van
toeristische doeleinden als bedoeld in artikel 3, derde lid, onder a
van de wet.
Avondwinkels
Artikel 7
- 1.
Burgemeester en wethouders kunnen op aanvraag ontheffing verlenen
van de in artikel 2, eerste lid, onder a en b, van de wet vervatte
verboden ten behoeve van winkels die gesloten zijn op de in die
verboden bedoelde zon- en feestdagen mssen 00.00 en 16.00 uur.
- 2.
Zij kunnen voor ten hoogste 2 winkels ontheffing verlenen.
- 3.
Aan de ontheffing worden de volgende voorschriften verbonden:
- a.
de winkel dient gesloten te zijn tussen 00.00 en 16.00
uur;
- b.
er dienen uitsluitend of hoofdzakelijk eet- en drinkwaren te
worden verkocht, met uitzondering van sterke drank als
bedoeld in artikel 1, eerste lid, van de Drank- en
Horecawet.
- 4.
De ontheffing kan worden geweigerd indien naar het oordeel van
burgemeester en wethouders moet worden aangenomen dat de woon- en
leefsituatie of de openbare orde in de omgeving van de avondwinkel
op ontoelaatbare wijze nadelig wordt beïnvloed door de openstelling
van de winkel.
Ontheffing zon- en feestdagenregeling voor afzonderlijke
situaties
Artikel 8
- 1.
Burgemeester en wethouders kunnen ontheffing verlenen van de in
artikel 2 van de wet vervatte verboden, voorzover deze betrekking
hebben op zon- en feestdagen, ten behoeve van:
- a.
bijzondere gelegenheden van tijdelijke aard;
- b.
het uitstallen van goederen.
- 2.
De in het eerste lid genoemde ontheffing kan worden verleend in
geval van: feestelijkheden,evenementen, bijeenkomsten, veilingen,
beurzen, kunstateliers en galeries.
Verbod straatverkoop bepaalde goederen op zon- en feestdagen
Artikel 9
Burgemeester en wethouders kunnen bepalen dat de vrijstelling genoemd in
artikel 12 van het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet niet geldt voor
de gehele gemeente of voor een of meer delen van de gemeente.
Intrekking of wijziging van de ontheffing
Artikel 10
Burgemeester en wethouders kunnen een ontheffing intrekken of wijzigen,
indien:
- 1.
Ter verkrijging daarvan onjuiste dan wel onvolledige gegevens
zijn verstrekt.
- 2.
Op grond van een verandering van de omstandigheden of inzichten
opgetreden na het verlenen van de ontheffing moet worden
aangenomen dat intrekking of wijziging wordt gevorderd door het
belang of de belangen ter bescherming waarvan de ontheffing is
vereist.
- 3.
De aan de ontheffing verbonden voorschriften en beperkingen niet
zijn of worden nagekomen.
- 4.
Het gebruik van de winkel of de uitoefening van een bedrijf
anders dan in een winkel op basis van de ontheffing gevaar
oplevert voor de openbare orde, de veiligheid of het woon- en
leefklimaat ter plaatse.
- 5.
Van de ontheffing geen gebruik wordt gemaakt binnen een daarin
gestelde termijn, of bij gebreke daarvan, binnen een redelijke
termijn.
- 6.
De houder of zijn rechthebbende dit verzoekt.
Overdracht van de ontheffing
Artikel 11
- 1.
Ontheffingen op grond van deze verordening zijn overdraagbaar na
verkregen toestemming van burgemeester en wethouders.
- 2.
In geval van een voorgenomen overdracht van de in het eerste lid
bedoelde ontheffingen doet de houder van de ontheffing hiervan
onmiddellijk schriftelijk mededeling aan burgemeester en wethouders
onder vermelding van de naam en het adres van de voorgestelde
rechtverkrijgende.
In werking treden
Artikel 12
- 1.
Deze verordening treedt in werking op de eerste dag na afkondiging
in het plaatselijke weekblad "De Middenvelder".
- 2.
Op het tijdstip van inwerkingtreding van deze verordening wordt de
'Verordening inzake de winkeltijden', vastgesteld in de vergadering
van de raad van de gemeente Westerbork van 23 augustus 1996,
ingetrokken.
Citeertitel
Artikel 13
Deze verordening kan worden aangehaald als de
“Winkeltijdenverordening”
ARTIKELGEWIJZE TOELICHTING:
Artikel 1
Artikel 2, eerste lid, onder b van de wet noemt zowel de feestdagen
(Nieuwjaarsdag, tweede Paasdag, Hemelvaartsdag, tweede Pinksterdag en eerste
en tweede Kerstdag) als de dagen waarop een zogenoemd 19.00 uur regime geldt
(Goede Vrijdag, 4 mei en 24 december). Voor de omschrijving van het begrip
"feestdagen" is aansluiting gezocht bij artikel 1 van het
Vrijstellingenbesluit winkeltijdenwet. De dagen waarop een 19.00 uur regime
geldt, vallen daar niet onder.
Artikel 2
Voor de bepaling van de beslistermijn is aansluiting gezocht bij de in
artike14: 13, tweede lid, van de Algemene wet bestuursrecht genoemde
redelijke termijn.
Artikel 3
Hoewel het publiek zoveel mogelijk service moet worden geboden, zijn de
mogelijkheden van het ambtelijk apparaat niet onbeperkt. In de praktijk
gebeurt het nog wel eens dat burgers met de aanvraag van een ontheffing tot
het laatste moment wachten. De bewoordingen van het onderhavige artikel
('kunnen') laten uitkomen, dat het indienen van verzoeken binnen die termijn
bepaald niet tot het niet in behandeling nemen behoeft te leiden.
Artikel 4
Op maximaal 12 zon- en feestdagen per jaar kan afgeweken worden van het
sluitingsverbod. Deze bevoegdheid is door de gemeenteraad gedelegeerd aan
burgemeester en wethouders. Voor de toepassing kan de gemeente gesplitst
worden in afzonderlijke delen.
Artikel 5
Artikel 7 van de wet geeft de mogelijkheid de openingstijden op werkdagen
tussen 22.00 en 06.00 uur te reguleren. Daartoe is een
ontheffingsmogelijkheid in het leven geroepen. Per geval is een afweging te
maken of de gewenste openstelling zich verhoudt met de belangen van de woon-
en leefomgeving. De ontheffingen kunnen onder beperkingen en voorschriften
worden verleend.
Voor een aantal "overige vormen van detailhandel" is openstelling op zon- en
feestdagen in het Vrijstellingenbesluit geregeld. De openstelling van deze
vormen van detailhandel op de uren tussen 22.00 en 06.00 uur op werkdagen
wordt door deze bepaling in de verordening geregeld.
Artikel 6
De grondslag van het artikel is artikel 3, derde lid, onder a van de wet. De
wet laat de keuze tussen het verlenen van vrijstelling door de raad of het
op basis van de verordening verlenen van ontheffing door burgemeester en
wethouders. Voor Orvelte is in het verleden gekozen voor een vrijstelling
door de raad bij verordening. Dit systeem is nu ook aangehouden.
De zondagopening van campingwinkels kan ook worden gebaseerd op de
toerismebepaling van de wet. Hierbij is gekozen voor het op basis van de
verordening verlenen van ontheffing door burgemeester en wethouders. Per
geval is een afweging te maken of de openstelling zich verhoudt met de
belangen van de woon- en leefomgeving.
Artikel 7
Het afwijkende openstellingregime op zon- en feestdagen maakt het
noodzakelijk voor winkels die op werkdagen tot 22.00 uur, of met ontheffing
tot latere tijdstippen geopend kunnen zijn en waar hoofdzakelijk eet- en
drinkwaren worden verkocht in een afzonderlijke regeling op te nemen. Met
deze regeling wordt het mogelijk dat deze beperkte groep avondwinkels ook op
zondagavond en de avond van een feestdag open kan zijn.
Criterium voor het toestaan van het aantal avondwinkels is 1 winkel per
15.000 inwoners en minder. Dit houdt in dat in de gemeente Middenveld
toestemming kan worden verleend voor de vestiging van 2 avondwinkels.
Artikel 8
Dit artikel is gebaseerd op artikel 4 van de wet. Het stellen van
voorschriften en beperkingen is mogelijk.
Artikel 9
De vrijstelling betreft het te koop aanbieden en verkopen van voor directe
consumptie geschikte eetwaren en alcoholvrije dranken.
Artikel 10
In de Algemene wet bestuursrecht is niet geregeld in welke situaties een
besluit kan worden ingetrokken. Dit dient deswege in de verordening te
worden bepaald.
Artikel 11
De bepaling bindt de overdracht van de ontheffing aan de toestemming van
burgemeester en
wethouders. Deze tussenkomst geeft burgemeester en wethouders de gelegenheid
om inzicht te verkrijgen in de handel en wandel van de opvolger zodat
naleving van de regelgeving in goede banen kan worden geleid.