Organisatie | Gilze en Rijen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Handhavingsverordening 2011 |
Citeertitel | Onbekend |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | Sociale zaken en welzijn |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-03-2011 | 01-01-2012 | Nieuwe regeling | 07-02-2011 Weekblad Gilze en Rijen, 23-02-2011 | Onbekend |
DE RAAD VAN DE GEMEENTE GILZE EN RIJEN;
gezien het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 25 januari 2011;
gelet op het bepaalde in de Gemeentewet, de Wet werk en bijstand, de Wet Inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werknemers, de Wet Inkomensvoorziening oudere arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen en de Wet investeren in jongeren;
Alle begrippen die in deze verordening worden gebruikt en die niet nader worden omschreven hebben dezelfde betekenis als in de Wet werk en bijstand (WWB), de Wet investeren in jongeren (WIJ), de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAZ), de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ) en de Algemene wet bestuursrecht (Awb).
Artikel 4 Intrekken oude regeling
De Handhavingsverordening Wet werk en bijstand en Wet investeren in jongeren, vastgesteld op 22 februari 2010, wordt met ingang van 1 maart 2011 ingetrokken.
Deze verordening wordt aangehaald als "Handhavingsverordening gemeente Gilze en Rijen 2011".
Aldus vastgesteld in de openbare
vergadering van 7 februari 2011.
mr. J.W. Timmermans dr. A.J.W. Boelhouwer
In artikel 8a van de WWB, artikel 35 lid 1 c IOAW, artikel 35 lid 1 c IOAZ en artikel 12 lid 1 c van de WIJ is de verplichting opgenomen om bij verordening regels te stellen voor de bestrijding van het ten onrechte ontvangen van bijstand ca. alsmede van misbruik en oneigenlijk gebruik van de wetten.
De raad van de gemeente Gilze en Rijen geeft met deze verordening daar op hoofdlijnen de invulling aan.
Controle op rechtmatigheid is voortdurend onderhevig aan nieuwe inzichten en voortschrijdende maatschappelijke opvattingen. Om die reden is ervoor gekozen om in de verordening één kernbepaling op te nemen waarin het vaststellen van een controle-plan is voorgeschreven. In dit controle-plan, dat door het college wordt vastgesteld, en tussentijds kan worden aangepast aan nieuwe inzichten, worden de activiteiten beschreven die worden ondernomen om de rechtmatige uitkeringsverstrekking te waarborgen.
In dit controleplan worden de diverse controle-mogelijkheden besproken die de gemeente kan inzetten na afschaffing van centrale regelgeving over periodieke hercontoles. De maatregelen zijn grotendeels gebaseerd op de systematiek van hoogwaardige handhaving.
Voor terugvordering en verhaal zijn aparte beleidsregels geformuleerd.
Onder handhaving worden alle activiteiten van de gemeente verstaan die erop gericht zijn dat regels worden nageleefd. In het geval van de WWB gaat het erom dat misbruik en oneigenlijk gebruik van de bijstand zoveel mogelijk wordt voorkomen.
Tot op heden stond handhaving vaak gelijk aan fraudebestrijding. Fraudebestrijding-sec appelleert echter te eenzijdig aan repressie en genoegdoening, terwijl handhaving meer uitgaat van het bevorderen van de spontane naleving van de wet- en regelgeving in het besef dat deze wet- en regelgeving producten zijn van ons solidair sociaal zekerheidssysteem, waarin een balans tussen enerzijds rechten en anderzijds plichten cruciaal is. Fraude verstoort deze balans en is derhalve maatschappelijk onaanvaardbaar. Fraude ondermijnt het draagvlak voor de sociale zekerheid. Fraude moet dus zeker ook bestreden worden (frauderepressie). Maar beter nog is om fraude te voorkomen (fraudepreventie). Naast frauderepressie is fraudepreventie in onze visie dan ook onontbeerlijk en wanneer deze twee activiteiten in een goede onderlinge samenhang worden ingezet in alle fasen van het uitkeringsproces leidt dat tot hoogwaardige handhaving.
Het uiteindelijke doel van hoogwaardig handhaven is dat (potentiële) klanten van sociale zaken de wet- en regelgeving uit zichzelf naleven. De kans dat mensen zich spontaan wet en regels houden, wordt groter als zij:
Goed en tijdig geïnformeerd zijn over hun rechten en plichten in de bijstand:
De regels, en de controlepraktijk die daaruit voortvloeit, accepteren;
De pakkans bij overtreding als hoog ervaren;
Voldoende worden afgeschrikt door opgelegde én uitgevoerde straffen.
Vertaald naar de uitvoeringspraktijk betekent dit dat de afdeling sociale zaken cliënten en burgers adequaat en vroegtijdig voorlicht, de dienstverlening optimaliseert, fraude snel en gericht detecteert en overtredingen metterdaad sanctioneert. De kunst van hoogwaardig handhaven is dus om deze preventieve en repressieve elementen in samenhang uit te voeren, zodat ze elkaar wederzijds versterken.
Enkele begrippen zijn hier nader gedefinieerd. Voor het overige zijn de gehanteerde begrippen zijn identiek aan die in de WWB, de Wet WIJ, en de Awb.
Artikel 2 Plan in verband met rechtmatigheid
Het college stelt een plan vast over de wijze waarop de rechtmatigheid van de uitkeringsverstrekking is gewaarborgd.
In dit Controleplan Gilze en Rijen wordt beschreven op welke momenten in het proces, met welke methodieken de rechtmatigheid wordt gecontroleerd.
In lid 2 is geregeld dat de methodiek zoals vastgelegd in voornoemd plan tevens wordt ingezet bij het bestrijden van misbruik en oneigenlijk gebruik op het gebied van de Wet Investeren in Jongeren (Wet WIJ).
In artikel 3 is de maximale bewaartijd van gesloten dossiers geregeld. Dit behoeft verder geen toelichting.
In de nieuwe Handhavingsverordening (2011) is de rechtmatigheid van de IOAW en IOAZ toegevoegd. Deze verordening heeft derhalve integraal betrekking op de rechtmatigheid van zowel de WWB, IOAW, IOAZ als de WIJ.