Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Den Helder

Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieDen Helder
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
CiteertitelVerordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Regeling vervangt de Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, zoals vastgesteld bij raadsbesluit d.d. 7 september 2005

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, artikel 96 en artikel 100

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

09-11-200706-01-2014Nieuwe regeling

22-10-2007

Stadsnieuws, 2007, 45

RB07.0095

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

 

 

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Artikel 1 Begripsbepalingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    De wet: de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (Stb. 1994, nr. 494);

  • b.

    Verordening: de verordening Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens zoals vastgesteld door de gemeenteraad op 7 september 2005;

  • c.

    reglement: Beheersreglement gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, als bedoeld in artikel 14 van de wet, vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van Den Helder op 14 december 2004;

  • d.

    Informatiebeveiligingsplan GBA: Handboek waarin de beveiligingsprocedures en de werkprocessen van het GBA-systeem zijn geregeld en het Handboek waarin privacyprocedures en werkprocessen zijn opgenomen die betrekking hebben op de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van de ingezetenen en ingeschrevenen in de basisadministratie, vastgesteld bij collegebesluit van 15 maart 2005; laatstelijk gewijzigd op 23 januari 2007;

  • e.

    GBA gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens: de geautomatiseerde gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, bestaande uit de basisadministratie en de eventuele aangehaakte gegevens;

  • f.

    basisadministratie: de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens als bedoeld in artikel 2 van de wet;

  • g.

    Aangehaakte gegevens: de in de geautomatiseerde basisadministratie persoonsgegevens opgenomen gegevens anders dan ter uitvoering van de wet;

  • h.

    Verantwoordelijke: het college van burgemeester en wethouders;

  • i.

    Beheerder: de functionaris die onder verantwoordelijkheid van de verantwoordelijke en op grond van het Beheersreglement is belast met de dagelijkse zorg, kwaliteit en de bijhouding van de registratie en is aangewezen als beheerder;

  • j.

    Bewerker: degene die niet werkzaam binnen de gemeentelijke organisatie, het geheel of een gedeelte van het geautomatiseerde systeem onder zich heeft waarmee de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens wordt gevoerd;

  • k.

    Ingeschrevene: degene ten aanzien van wie een persoonslijst als bedoeld in artikel 1 van de wet, in de basisadministratie van de gemeente Den Helder is opgenomen;

  • I.

    Ingezetene: degene die geen ingeschrevene is en over wie gegevens zijn opgenomen in de gemeentelijke basisadministratie;

  • m.

    Afnemer: bestuursorgaan als bedoeld in artikel 1:1, eerste lid van de Algemene wet bestuursrecht;

  • n.

    Binnengemeentelijke afnemer: iedere afnemer die een orgaan is van de gemeente of bij besluit van burgemeester en wethouders voor de uitvoering van de wet is aangewezen als orgaan van de gemeente;

  • o.

    Derde: elke andere persoon, instelling of rechtspersoon dan een (binnengemeentelijke) afnemer en de ingeschrevene als bedoeld in artikel 97 van de wet;

  • p.

    Verplichte derde: elke persoon, instelling of rechtspersoon als bedoeld in artikel 98 van de wet die zich uit hoofde van zijn ambt of beroep bezighoudt met de uitvoering van een algemeen verbindend voorschrift en op grond hiervan is gehouden aan een beroepscode en/of verenigd is in een beroepsgroep waarop toezicht wordt gehouden;

  • g.

    Bijzondere of aangewezen derde: organisaties, instellingen en voorzieningen als bedoeld in artikel 99 van de wet die een bepaald publiek of maatschappelijk belang vervullen of belast zijn met de uitvoering van spaarfondsen en pensioenregelingen;

  • r.

    Vrije derde: elke andere persoon, instelling of rechtspersoon anders dan bedoeld onder o en p en bedoeld in artikel 100 van de wet, aan wie gegevensverstrekking plaats vindt, voor zover daarin bij of krachtens deze verordening is voorzien.

Artikel 2
  • 1.

    Met inachtneming van het bepaalde in de artikelen 4, 5 en 6, regelt de verantwoordelijke de Toegang tot de GBA dan wel de verstrekking uit de GBA voor de binnengemeentelijke afnemers die gegevens uit de GBA nodig hebben voor de vervulling van hun taken, zodanig dat deze binnengemeentelijke afnemers aan hun verplichtingen krachtens de artikelen 3b en 62 van de wet kunnen voldoen.

  • 2.

    In bijlagen 1 t/m 3 bij deze verordening worden de in het eerste lid bedoelde afnemers aangewezen.

Artikel 3 Beheer van de basisadministratie

  • 1.

    Beheerder van de gemeentelijke basisadministratie is de manager van de afdeling Publiekszaken.

  • 2.

    Bewerker van de gemeentelijke basisadministratie is een bij besluit van de verantwoordelijke contractueel aangewezen bedrijf of instantie, die onder diens verantwoordelijkheid werkzaamheden verricht als genoemd in artikel 15 van de wet.

  • 3.

    De beheerder is bevoegd nadere invulling te geven aan:

    • a.

      (te leggen) verbanden met andere gemeentelijke registraties;

    • b.

      (rechtstreekse) toegang tot de gemeentelijke basisadministratie middels andere geautomatiseerde toepassingen;

    • c.

      verstrekkingen aan binnengemeentelijke afnemers of daaraan gelijkgestelden, die geen rechtstreekse toegang tot de basisadministratie hebben.

Artikel 4 Verbanden met andere gemeentelijke registraties

  • 1.

    Op grond van artike 96 van de Wet GBA, worden met het oog op het met elkaar in verband brengen van verwerkingen van persoonsgegevens, gegevens verstrekt aan de in bijlage 1 genoemde gemeentelijke afdelingen.

    In genoemde bijlage, die wordt vastgesteld door de verantwoordelijke, staat vermeld welke gegevens dit betreffen, aan welke afdeling gegevens worden verstrekt, op welke wijze en met welk doel de verstrekking of verwerking plaatsvindt.

  • 2.

    De verwerkingen worden beheerd door de manager van de betreffende afdeling.

  • 3.

    Door de beheerders van de andere gemeentelijke registraties als genoemd in bijlage 1 worden:

  • a.

    gegevens binnengehaald vanuit de GBA en opgenomen in de betreffende registratie waarbij een binnengemeentelijke afnemersindicatie wordt geplaatst op de persoonslijst van betrokkene;

  • b.

    mutaties ontvangen van op de persoonslijst van ingeschrevene aangebrachte actualiseringen waar een binnengemeentelijke afnemersindicatie voorkomt op de persoonslijst;

  • c.

    opgave gedaan van registratie in de GBA op grond van immigratie, hervestiging of geboorte.

  • 4.

    Het besluit wordt in het openbaar register opgenomen.

Hoofdstuk 2 Bepalingen met betrekking tot de basisadministratie

Artikel 5 Rechtstreekse toegang tot de basisadministratie

Rechtstreekse toegang tot de basisadministratie hebben:

  • 1.

    De beheerder.

  • 2.

    De door de beheerder aangewezen ambtenaren werkzaam op de afdeling Publiekszaken van de gemeente Den Helder.

  • 3.

    De door de beheerder aangewezen tijdelijke krachten en stagiaires voor zover zij werkzaam zijn op de afdeling Publiekszaken van de gemeente Den Helder.

  • 4.

    De bewerker en de onder verantwoordelijkheid van de bewerker vallende medewerkers, voor zover dit noodzakelijk is voor de uitvoering van de overeenkomst tussen de bewerker en de gemeente.

  • 5.

    Met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de wet, alleen de binnengemeentelijke afnemers als aangegeven op bijlage 2, ten behoeve van de uitvoering aan de hun opgedragen wettelijke publiekrechtelijke taak en/of de bijhouding van de eigen administratie, voor wat betreft de eveneens op deze bijlage aangegeven gegevens.

  • 6.

    De systeembeheerders werkzaam op de afdeling Facilitair Bedrijf (Team Informatie en Techniek) van de gemeente Den Helder, in verband met de controle op de deugdelijke werking van het systeem.

  • 7.

    Bedoelde autorisaties, genoemd in punt 4 en 5 worden nader beschreven in het Informatiebeveiligingsplan GBA en het Handboek Privacy GBA.

Artikel 6 Systematische verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers die geen rechtstreekse toegang hebben en de gegevens die worden verstrekt

Met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de wet worden aan de binnengemeentelijke afnemers als aangegeven op bijlage 3 die geen rechtstreekse toegang tot de basisadministratie hebben, systematisch algemene- en verwijsgegevens verstrekt ter uitvoering van hun publiekrechtelijke wettelijke taken en ten behoeve van de bijhouding van de eigen administratie.

Artikel 7 Overige verstrekkingen en de gegevens die kunnen worden verstrekt

  • 1.

    In andere gevallen dan bedoeld in de artikelen 98 en 99 van de wet, kunnen op schriftelijk verzoek over met name genoemde personen incidenteel gegevens worden verstrekt aan de in bijlage 4 (Overige verstrekkingen) vermelde categorieën vrije derden.

  • 2.

    Een dergelijk verzoek wordt alleen ingewilligd als het verzoek betrekking heeft op de taak die de derde ten behoeve van een maatschappelijk doel vervult en voor zopver de persoonlijke levenssfeer daardoor niet onevenredig wordt geschaad, zulks ter beoordeling van de beheerder.

  • 3.

    De verstrekking aan deze vrije derden kan alleen betrekking hebben op algemene en verwijsgegevens over de naam, gemeente van inschrijving, adres, de geslachtsnaam van de(eerdere) echtgenoot/partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de (eerdere) echtgenoot/partner, de geboortedatum en de overlijdensdatum.

  • 4.

    Indien een derde niet behoort tot de in de bijlage 3 opgesomde categorieën of als bij verstrekking aan een derde niet duidelijk is of de persoonlijke sfeer niet onevenredig wordt geschaad, kunnen omtrent de bedoelde persoon uitsluitend gegevens worden verstrekt nadat de bedoelde persoon vooraf heeft ingestemd met de verstrekking.

  • 5.

    Bijzondere derden die gegevens nodig hebben, die niet in verband staan met de uitvoering van een algemeen verbindend voorschrift, worden behandeld als vrije derden.

    Zie bijlage 3.

  • 6.

    In bijzondere gevallen kunnen tevens andere algemene en verwijsgegevens worden verstrekt, met uitzondering van het administratienumer het sociaal-fiscaalnummer of burgerservicenummer.voor zover de persoonlijke levenssfeer daardoor niet onevenredig wordt geschaad, zulks ter beoordeling van de beheerder.

    Zie bijlage 3.

Artikel 8 Aangehaakte gegevens

De regeling met betrekking tot aangehaakte gegevens is in een apart reglement opgenomen.

Artikel 9 Vernietiging

Vernietiging van de gegevens zal gebeuren met inachtneming van de Archiefwet.

Hoofdstuk 3 Overige bepalingen

Artikel 10 Beveiliging

De beheerder treft ten behoeve van de technische en organisatorische beveiliging de maatregelen als bedoeld in het artikel 1 d van de verordening vastgestelde Informatiebeveiligingsplan GBA en krachtens het bepaalde in de hoofdstuk 4 van dit Informatiebeveiligingsplan GBA.

Artikel 11 Verplicht gebruik persoonsgegevens

De afnemer is verplicht de gegevens die worden ontleend aan de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens of die daaraan zijn aangehaakt onverkort te gebruiken bij de vervulling van zijn taak.

Artikel 12 Terugmeldinqsplicht

  • 1.

    De in artikelen 2 t/m 6 genoemde binnengemeentelijke afnemers doen van door hen econstateerde afwijkingen tussen gegevens, die zij uit de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens ontvangen en gegevens waarvan zij op andere wijze kennis hebben gekregen, mededeling aan de beheerder van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.

  • 2.

    De verplichting van een binnengemeentelijke afnemer tot het doen van de in lid 1 genoemde mededeling geldt slechts voor zover de afwijking een gegeven betreft dat aan hen op grond van deze verordening verstrekt kan worden.

Artikel 13 Onvoorziene gevallen

In gevallen, de uitvoering van deze verordening betreffende, waarin deze verordening niet voorziet, beslist het college van burgemeester en wethouders.

Artikel 14 Vaststelling bijlagen

De bevoegdheid om de bijlagen als genoemd in artikel 2, 4, 5, 6 en 7 van deze verordening vast te stellen wordt gemandateerd aan het college van burgemeester en wethouders.

Artikel 15 Slotbepalingen

  • 1.

    De verordening voor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens van 7 september 2005 wordt ingetrokken;

  • 2.

    Deze verordening kan worden aangehaald als verordening voor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

  • 3.

    Deze verordening treedt in werking op de dag na afkondiging;

  • 4.

    De verordening ligt ter inzage bij de verantwoordelijke voor het beheer van de GBA.

  • 5.

    Deze verordening wordt direct na vaststelling aangemeld bij het College bescherming persoonsgegevens.

Vastgesteld in de raadsvergadering van 22 oktober 2007

S. Hulman, voorzitter

mr. drs. M. Huisman, griffier