Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1 Begripsbepalingen
Deze verordening verstaat onder:
- a.
De wet: de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
(Stb. 1994, nr. 494);
- b.
Verordening: de verordening Gemeentelijke basisadministratie
persoonsgegevens zoals vastgesteld door de gemeenteraad op 7
september 2005;
- c.
reglement: Beheersreglement gemeentelijke basisadministratie
persoonsgegevens, als bedoeld in artikel 14 van de wet,
vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van
Den Helder op 14 december 2004;
- d.
Informatiebeveiligingsplan GBA: Handboek waarin de
beveiligingsprocedures en de werkprocessen van het GBA-systeem
zijn geregeld en het Handboek waarin privacyprocedures en
werkprocessen zijn opgenomen die betrekking hebben op de
bescherming van de persoonlijke levenssfeer van de ingezetenen
en ingeschrevenen in de basisadministratie, vastgesteld bij
collegebesluit van 15 maart 2005; laatstelijk gewijzigd op 23
januari 2007;
- e.
GBA gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens: de
geautomatiseerde gemeentelijke basisadministratie
persoonsgegevens, bestaande uit de basisadministratie en de
eventuele aangehaakte gegevens;
- f.
basisadministratie: de gemeentelijke basisadministratie
persoonsgegevens als bedoeld in artikel 2 van de wet;
- g.
Aangehaakte gegevens: de in de geautomatiseerde
basisadministratie persoonsgegevens opgenomen gegevens anders
dan ter uitvoering van de wet;
- h.
Verantwoordelijke: het college van burgemeester en
wethouders;
- i.
Beheerder: de functionaris die onder verantwoordelijkheid van de
verantwoordelijke en op grond van het Beheersreglement is belast
met de dagelijkse zorg, kwaliteit en de bijhouding van de
registratie en is aangewezen als beheerder;
- j.
Bewerker: degene die niet werkzaam binnen de gemeentelijke
organisatie, het geheel of een gedeelte van het geautomatiseerde
systeem onder zich heeft waarmee de gemeentelijke
basisadministratie persoonsgegevens wordt gevoerd;
- k.
Ingeschrevene: degene ten aanzien van wie een persoonslijst als
bedoeld in artikel 1 van de wet, in de basisadministratie van de
gemeente Den Helder is opgenomen;
- I.
Ingezetene: degene die geen ingeschrevene is en over wie
gegevens zijn opgenomen in de gemeentelijke
basisadministratie;
- m.
Afnemer: bestuursorgaan als bedoeld in artikel 1:1, eerste lid
van de Algemene wet bestuursrecht;
- n.
Binnengemeentelijke afnemer: iedere afnemer die een orgaan is
van de gemeente of bij besluit van burgemeester en wethouders
voor de uitvoering van de wet is aangewezen als orgaan van de
gemeente;
- o.
Derde: elke andere persoon, instelling of rechtspersoon dan een
(binnengemeentelijke) afnemer en de ingeschrevene als bedoeld in
artikel 97 van de wet;
- p.
Verplichte derde: elke persoon, instelling of rechtspersoon als
bedoeld in artikel 98 van de wet die zich uit hoofde van zijn
ambt of beroep bezighoudt met de uitvoering van een algemeen
verbindend voorschrift en op grond hiervan is gehouden aan een
beroepscode en/of verenigd is in een beroepsgroep waarop
toezicht wordt gehouden;
- g.
Bijzondere of aangewezen derde: organisaties, instellingen en
voorzieningen als bedoeld in artikel 99 van de wet die een
bepaald publiek of maatschappelijk belang vervullen of belast
zijn met de uitvoering van spaarfondsen en
pensioenregelingen;
- r.
Vrije derde: elke andere persoon, instelling of rechtspersoon
anders dan bedoeld onder o en p en bedoeld in artikel 100 van de
wet, aan wie gegevensverstrekking plaats vindt, voor zover
daarin bij of krachtens deze verordening is voorzien.
Artikel 2
- 1.
Met inachtneming van het bepaalde in de artikelen 4, 5 en 6, regelt
de verantwoordelijke de Toegang tot de GBA dan wel de verstrekking
uit de GBA voor de binnengemeentelijke afnemers die gegevens uit de
GBA nodig hebben voor de vervulling van hun taken, zodanig dat deze
binnengemeentelijke afnemers aan hun verplichtingen krachtens de
artikelen 3b en 62 van de wet kunnen voldoen.
- 2.
In bijlagen 1 t/m 3 bij deze verordening worden de in het eerste lid
bedoelde afnemers aangewezen.
Artikel 3 Beheer van de basisadministratie
- 1.
Beheerder van de gemeentelijke basisadministratie is de manager van
de afdeling Publiekszaken.
- 2.
Bewerker van de gemeentelijke basisadministratie is een bij besluit
van de verantwoordelijke contractueel aangewezen bedrijf of
instantie, die onder diens verantwoordelijkheid werkzaamheden
verricht als genoemd in artikel 15 van de wet.
- 3.
De beheerder is bevoegd nadere invulling te geven aan:
- a.
(te leggen) verbanden met andere gemeentelijke
registraties;
- b.
(rechtstreekse) toegang tot de gemeentelijke
basisadministratie middels andere geautomatiseerde
toepassingen;
- c.
verstrekkingen aan binnengemeentelijke afnemers of daaraan
gelijkgestelden, die geen rechtstreekse toegang tot de
basisadministratie hebben.
Artikel 4 Verbanden met andere gemeentelijke registraties
- 1.
Op grond van artike 96 van de Wet GBA, worden met het oog op het
met elkaar in verband brengen van verwerkingen van
persoonsgegevens, gegevens verstrekt aan de in bijlage 1
genoemde gemeentelijke afdelingen.
In genoemde bijlage, die wordt vastgesteld door de
verantwoordelijke, staat vermeld welke gegevens dit betreffen,
aan welke afdeling gegevens worden verstrekt, op welke wijze en
met welk doel de verstrekking of verwerking plaatsvindt.
- 2.
De verwerkingen worden beheerd door de manager van de
betreffende afdeling.
- 3.
Door de beheerders van de andere gemeentelijke registraties als
genoemd in bijlage 1 worden:
- a.
gegevens binnengehaald vanuit de GBA en opgenomen in de
betreffende registratie waarbij een binnengemeentelijke
afnemersindicatie wordt geplaatst op de persoonslijst van
betrokkene;
- b.
mutaties ontvangen van op de persoonslijst van ingeschrevene
aangebrachte actualiseringen waar een binnengemeentelijke
afnemersindicatie voorkomt op de persoonslijst;
- c.
opgave gedaan van registratie in de GBA op grond van immigratie,
hervestiging of geboorte.
- 4.
Het besluit wordt in het openbaar register opgenomen.
Hoofdstuk 2 Bepalingen met betrekking tot de basisadministratie
Artikel 5 Rechtstreekse toegang tot de basisadministratie
Rechtstreekse toegang tot de basisadministratie hebben:
- 1.
- 2.
De door de beheerder aangewezen ambtenaren werkzaam op de
afdeling Publiekszaken van de gemeente Den Helder.
- 3.
De door de beheerder aangewezen tijdelijke krachten en
stagiaires voor zover zij werkzaam zijn op de afdeling
Publiekszaken van de gemeente Den Helder.
- 4.
De bewerker en de onder verantwoordelijkheid van de bewerker
vallende medewerkers, voor zover dit noodzakelijk is voor de
uitvoering van de overeenkomst tussen de bewerker en de
gemeente.
- 5.
Met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de wet, alleen de
binnengemeentelijke afnemers als aangegeven op bijlage 2,
ten behoeve van de uitvoering aan de hun opgedragen
wettelijke publiekrechtelijke taak en/of de bijhouding van de
eigen administratie, voor wat betreft de eveneens op deze
bijlage aangegeven gegevens.
- 6.
De systeembeheerders werkzaam op de afdeling Facilitair Bedrijf
(Team Informatie en Techniek) van de gemeente Den Helder, in
verband met de controle op de deugdelijke werking van het
systeem.
- 7.
Bedoelde autorisaties, genoemd in punt 4 en 5 worden nader
beschreven in het Informatiebeveiligingsplan GBA en het Handboek
Privacy GBA.
Artikel 6 Systematische verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers die
geen rechtstreekse toegang hebben en de gegevens die worden
verstrekt
Met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de wet worden aan de
binnengemeentelijke afnemers als aangegeven op bijlage 3 die
geen rechtstreekse toegang tot de basisadministratie hebben,
systematisch algemene- en verwijsgegevens verstrekt ter uitvoering van
hun publiekrechtelijke wettelijke taken en ten behoeve van de bijhouding
van de eigen administratie.
Artikel 7 Overige verstrekkingen en de gegevens die kunnen worden
verstrekt
- 1.
In andere gevallen dan bedoeld in de artikelen 98 en 99 van de
wet, kunnen op schriftelijk verzoek over met name genoemde
personen incidenteel gegevens worden verstrekt aan de in
bijlage 4 (Overige verstrekkingen) vermelde
categorieën vrije derden.
- 2.
Een dergelijk verzoek wordt alleen ingewilligd als het verzoek
betrekking heeft op de taak die de derde ten behoeve van een
maatschappelijk doel vervult en voor zopver de persoonlijke
levenssfeer daardoor niet onevenredig wordt geschaad, zulks ter
beoordeling van de beheerder.
- 3.
De verstrekking aan deze vrije derden kan alleen betrekking
hebben op algemene en verwijsgegevens over de naam, gemeente van
inschrijving, adres, de geslachtsnaam van de(eerdere)
echtgenoot/partner, het gebruik door de ingeschrevene van de
geslachtsnaam van de (eerdere) echtgenoot/partner, de
geboortedatum en de overlijdensdatum.
- 4.
Indien een derde niet behoort tot de in de bijlage 3 opgesomde
categorieën of als bij verstrekking aan een derde niet duidelijk
is of de persoonlijke sfeer niet onevenredig wordt geschaad,
kunnen omtrent de bedoelde persoon uitsluitend gegevens worden
verstrekt nadat de bedoelde persoon vooraf heeft ingestemd met
de verstrekking.
- 5.
Bijzondere derden die gegevens nodig hebben, die niet in verband
staan met de uitvoering van een algemeen verbindend voorschrift,
worden behandeld als vrije derden.
Zie bijlage 3.
- 6.
In bijzondere gevallen kunnen tevens andere algemene en
verwijsgegevens worden verstrekt, met uitzondering van het
administratienumer het sociaal-fiscaalnummer of
burgerservicenummer.voor zover de persoonlijke levenssfeer
daardoor niet onevenredig wordt geschaad, zulks ter beoordeling
van de beheerder.
Zie bijlage 3.
Artikel 8 Aangehaakte gegevens
De regeling met betrekking tot aangehaakte gegevens is in een apart
reglement opgenomen.
Artikel 9 Vernietiging
Vernietiging van de gegevens zal gebeuren met inachtneming van de
Archiefwet.
Hoofdstuk 3 Overige bepalingen
Artikel 10 Beveiliging
De beheerder treft ten behoeve van de technische en organisatorische
beveiliging de maatregelen als bedoeld in het artikel 1 d van de
verordening vastgestelde Informatiebeveiligingsplan GBA en krachtens het
bepaalde in de hoofdstuk 4 van dit Informatiebeveiligingsplan GBA.
Artikel 11 Verplicht gebruik persoonsgegevens
De afnemer is verplicht de gegevens die worden ontleend aan de
gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens of die daaraan zijn
aangehaakt onverkort te gebruiken bij de vervulling van zijn taak.
Artikel 12 Terugmeldinqsplicht
- 1.
De in artikelen 2 t/m 6 genoemde binnengemeentelijke afnemers
doen van door hen econstateerde afwijkingen tussen gegevens, die
zij uit de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
ontvangen en gegevens waarvan zij op andere wijze kennis hebben
gekregen, mededeling aan de beheerder van de gemeentelijke
basisadministratie persoonsgegevens.
- 2.
De verplichting van een binnengemeentelijke afnemer tot het doen
van de in lid 1 genoemde mededeling geldt slechts voor zover de
afwijking een gegeven betreft dat aan hen op grond van deze
verordening verstrekt kan worden.
Artikel 13 Onvoorziene gevallen
In gevallen, de uitvoering van deze verordening betreffende, waarin deze
verordening niet voorziet, beslist het college van burgemeester en
wethouders.
Artikel 14 Vaststelling bijlagen
De bevoegdheid om de bijlagen als genoemd in artikel 2, 4, 5, 6 en 7 van
deze verordening vast te stellen wordt gemandateerd aan het college van
burgemeester en wethouders.
Artikel 15 Slotbepalingen
- 1.
De verordening voor de gemeentelijke basisadministratie
persoonsgegevens van 7 september 2005 wordt ingetrokken;
- 2.
Deze verordening kan worden aangehaald als verordening voor de
gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;
- 3.
Deze verordening treedt in werking op de dag na
afkondiging;
- 4.
De verordening ligt ter inzage bij de verantwoordelijke voor het
beheer van de GBA.
- 5.
Deze verordening wordt direct na vaststelling aangemeld bij het
College bescherming persoonsgegevens.