Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Eindhoven

Fractiekostenverordening gemeente Eindhoven 2004

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieEindhoven
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingFractiekostenverordening gemeente Eindhoven 2004
CiteertitelFractiekostenverordening gemeente Eindhoven 2004
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze integrale verordening is samengesteld uit gemeenteblad 2004, nr. 3 en de wijziging in gemeenteblad 2010, nr. 98 en 2014, nr 16

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, art. 33

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

21-02-2014wijziging artikel 4, eerste lid en toevoeging lid 3 aan artikel 5

18-02-2014

gmb-2019-7335

EC4000380.def
16-01-200421-02-2014Onbekend

06-01-2004

Onbekend

EC4000380.def

Tekst van de regeling

Intitulé

Fractiekostenverordening gemeente Eindhoven 2004

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Eindhoven maakt bekend, dat de raad van deze gemeente op 6 januari 2004 heeft vastgesteld de volgende verordening.

Artikel 1. Fractiekostenondersteunining en de maximale hoogte van de bijdrage.

  • 1.

    De fracties zoals bedoeld in artikel 8 van het reglement van orde van de raad, ontvangen jaarlijks een financiële bijdrage als tegemoetkoming in de kosten voor het functioneren van de fractie.

  • 2.

    De in het eerste lid bedoeld bijdrage bestaat uit:

    • a.

      een basisbedrag van maximaal € 1.120,- voor elke fractie;

    • b.

      een bedrag van maximaal € 96,- per raadszetel voor elke fractie; en

    • c.

      een bedrag van maximaal € 10.640,- voor elke fractie voor secretariële ondersteuning.

  • 3.

    De in het tweede lid bedoeld bedragen worden jaarlijks geïndexeerd met het van toepassing zijnde gemeentelijke indexcijfer zoals jaarlijks bij de begrotingsrichtlijnen wordt vastgesteld.

Artikel 2. Betaalbaarstelling.

  • 1.

    De bijdrage als bedoeld in artikel 1, lid 2a en b kosten wordt op aanvraag van de fractie als voorschot op het lopende kalenderjaar verstrekt.

  • 2.

    In een jaar waar verkiezingen plaatsvinden wordt het voorschot verstrekt voor de maanden tot en met de maand waarin verkiezingen plaatsvinden. In de eerste maand na de maand waarin de eerste vergadering van de nieuw gekozen raad plaatsvindt wordt het voorschot verstrekt voor de overige maanden van het jaar.

  • 3.

    De bijdrage voor secretariële ondersteuning als bedoeld in artikel 1 lid 2c wordt na overlegging van een schriftelijke overeenkomst door de fractie, in twaalf gelijke delen aan het begin van ieder maand verstrekt.

  • 4.

    De griffier kan op aanvraag en bij gebleken noodzaak een afwijkend betaalschema vaststellen.

Artikel 3.  

"Vervallen."

Artikel 4. Besteding fractiekostenbijdrage.

  • 1.

    Fracties besteden de bijdrage om hun volksvertgenwoordigende, kaderstellende en controlerende rol te versterken en hanteren hierbij de volgende bestedingscategoriën:

    a. Facilitair en administratief: administratieve kosten zoals kantoorartikelen fractie, porto, e.d.;

    b. Inhoudelijke fractieondersteuning: zoals vakliteratuur, inhuur externen e.d.;

    c. Fractiegerichte opleidingen: zoals cursussen en coaching gericht op de fractie als geheel;

    d. Ondersteuning bij de organisatie van fractie-/themabijeenkomsten: bijvoorbeeld kosten als zaalhuur, sprekers, organisatiekosten, versturen van uitnodigingen e.d.;

    e. Het bevorderen van het professionaliseringsproces van de fractie: bijvoorbeeld het opzetten van een website, nieuwsbrief en spreekuur.

     

  • 2.

    De bijdragen zoals bedoeld in artikel 1, lid 2 onder a en b van deze verordening mogen niet worden gebruikt ter bekostiging van:

    • a.

      betalingen aan politieke partijen, met politieke partijen verbonden instellingen of natuurlijke personen anders dan ter vergoeding van prestaties (diensten of goederen) geleverd ten behoeve van de fractie op basis van een gespecificeerde, reële declaratie;

    • b.

      giften;

    • c.

      uitgaven welke dienen te worden bestreden uit vergoedingen die de leden van de fractie ingevolge het rechtspositiebesluit raads- en commissieleden toekomen;

    • d.

      opleidingen voor raads- en commissieleden, behoudens voor zover het betreft opleidingen voor fracties in zijn geheel;

    • e.

      uitgaven ten behoeve van controle of contra-expertise;

    • f.

      uitgaven die in strijd zijn met wettelijke bepalingen en regelingen.

Artikel 5. Afleggen van rekening en verantwoording.

  • 1.

    Elke fractie houdt een overzicht bij van de uitgaven die ten laste van de bijdragen bedoeld in artikel 1, lid 2 onder a en b van deze verordening worden gedaan. De fracties zijn verplicht om inzage te geven in deze overzichten aan door het presidium hiervoor aangewezen personen.

  • 2.

    Namens het presidium beoordeelt de voorzitter van de rekenkamer jaarlijks aan de hand van de in lid 1 genoemde overzichten of de verstrekte bijdragen rechtmatig door de fracties zijn gebruikt.

    3. Elke fractie houdt een overzicht bij van de in het kader van de secretariële ondersteuning gemaakte uren en stuurt dat ter informatie toe aan de daarvoor door het presidium aangewezen personen.

  • 4.

    Op voorstel van het presidium kan de raad besluiten om een in enig jaar verstrekt voorschot of gedeelten hiervan terug te vorderen, indien is gebleken dat hiervan uitgaven zijn bekostigd die op grond van deze verordening niet ten laste van dit voorschot mogen worden gebracht.

Artikel 6. Wijziging zetelaantal en splitsing fractie.

  • 1.

    Indien het zetelaantal van een fractie tengevolge van verkiezingen verandert, wijzigt de bijdrage op de eerste dag van de maand na de maand waarin de eerste vergadering van de nieuw gekozen raad plaatsvindt;

  • 2.

    Bij splitsing van een fractie, vindt een herberekening plaats van de in artikel 1, tweede lid, onder a. en c., genoemde bijdragen. Deze bijdragen worden herverdeeld tussen de oorspronkelijke fractie en de uit de splitsing ontstane fractie(s), waarbij de uit de splitsing ontstane fractie naar rato van het aantal zetels recht krijgt op de financiële bijdrage. Uitgangsdatum voor de herberekening is de eerste dag van de maand volgend op de datum van splitsing.

  • 3.

    Uit de splitsing ontstane nieuwe fracties ontvangen voor het lopende jaar de in artikel 1, tweede lid, onder b. genoemde bedragen naar rato van het aantal resterende maanden in het lopende jaar.

  • 4.

    Het als gevolg van een splitsing te veel betaalde bedrag aan de oorspronkelijke fractie wordt verrekenend met het in het volgend jaar te betalen voorschot.

  • 5.

    Teneinde het voldoen aan verplichtingen mogelijke te maken die tegenover de secretariële ondersteuning van de oorspronkelijke fractie al bestaan kan het Presidium in afwijking van het tweede lid een tijdelijke regeling treffen.

Artikel 7. Inwerkingtreding en citeertitel.

  • 1.

    Deze verordening kan worden aangehaald als Fractiekostenverordening gemeente Eindhoven 2004.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2004, op welke datum de Verordening fractiekosten, zoals door de raad vastgesteld en laatstelijk gewijzigd op 25 juni 2002, gepubliceerd in Gemeenteblad 2002, nr. 65, vervalt.

Artikel 8. Overgangsregeling.

Bij de bepaling van het fractiekostenbudget voor het jaar 2004 op basis van deze verordening, vindt een verrekening plaats met het reeds beschikbaar gestelde budget voor de periode 1 mei 2003 t/m 30 april 2004 op basis van de Verordening fractiekosten Eindhoven zoals laatstelijk gepubliceerd in Gemeenteblad 2002, nr. 65.

Eindhoven, 6 januari 2004

Het college van burgemeester en wethouders van Eindhoven,

 

 

 

 

A. Sakkers, burgemeester.

 

 

 

 

G. Kok-Mol, wnd. secretaris

 

Uitgegeven, 8 januari 2004.

Mij bekend,

de wnd. gemeentesecretaris van Eindhoven,

G. Kok-Mol.