Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Peel en Maas

Legesverordening Peel en Maas

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Peel en Maas
Officiële naam regelingLegesverordening Peel en Maas
CiteertitelLegesverordening Peel en Maas
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerpLegesverordening Peel en Maas

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2011.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet, artikel 147, 149, 156
  2. Gemeentewet, artikel 216, 229, lid 1 aanhef en onder b van de Gemeentewet

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-201215-06-2016vasstellen nieuwe tarieventabel + aan artikel 12 lid 3a toegevoegd

20-12-2011

Op den Baum, Heldens Nieuws en weekbericht voor Meijel d.d 29-12-2010

onbekend
14-01-201005-01-2010Nieuwe regeling

04-01-2010

Op den Baum, Heldens Nieuws en weekbericht voor Meijel d.d. 13-1-2010

onbekend

Tekst van de regeling

DE RAAD VAN DE GEMEENTE PEEL EN MAAS

Gelet op het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 23 november 2009

Gezien de behandeling in de voorbereidende raadsbijeenkomst van 7 december 2009

Gelet op het bepaalde in artikel 147, 149 en 156 van de Gemeentewet.

Gelet op de artikelen 216 en 229 , eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet;

BESLUIT

Vast te stellen de volgende verordening:

Legesverordening Peel en Maas 

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    ’dag’: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    ’week’: een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    ’maand’: het tijdvak dat loopt van ne dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand;

  • d.

    ’jaar’: het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;

  • e.

    'kalenderjaar': de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven voor het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten, genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

 

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend.

 

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

  • a.

    diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald, met uitzondering van het bepaalde in artikel 6.2.1a Bro;

  • b.

    diensten met betrekking tot een aanvraag tot verlening of gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning of wijziging van voorschriften van een omgevingsvergunning, voor zover die aanvraag betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een inrichting als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht;

  • c.

    het in behandeling nemen van aanvragen van verklaringen omtrent inkomen en vermogen.

Artikel 5 Maatstaven van heffing en tarieven

  • 1. De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

     

  • 2. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

     

     

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

 

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1. In afwijking van artikel 9 , eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 21 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2. De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

     

     

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

 

Artikel 9 Vermindering of teruggaaf

  • 1. Gehele of gedeeltelijke teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.

     

  • 2. Voor de toepassing van artikel 28, vierde lid, van de Invorderingswet 1990 wordt de teruggaaf van leges, bedoeld in het eerste lid, aangemerkt als een vermindering van de belastingaanslag.

     

Artikel 10 Overdracht van bevoegdheden

Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening in de loop van het kalenderjaar, indien de wijzigingen:

  • a.

    van zuiver redactionele aard zijn;

  • b.

    een tariefsverlaging betreffen;

  • c.

    een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft:1. onderdeel 1.1.8 (akten burgerlijke stand);2. 1.2. Hoofdstuk 2 Reisdocumenten;3. 1.3 Hoofdstuk 3 Rijbewijzen;4. onderdeel 1.4.5 (papieren verstrekking uit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens);5. 1.6 Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens;6. onderdeel 1.9 1 (verklaring omtrent het gedrag);7. 1.15 Hoofdstuk 15 Kansspelen;een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden

Artikel 11 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

 

Artikel 12 Inwerkingtreding nieuwe en intrekking oude verordeningen

  • 1. De onderstaande verordeningen worden ingetrokken met ingang van het in het vierde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijven op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan. Het betreft:

    • a.

      de Legesverordening Helden van 7 december 2009;

    • b.

      de Legesverordening Kessel van 7 december 2009;

    • c.

      de Legesverordening Maasbree van 7 december 2009;

    • d.

      de Legesverordening Meijel van 7 december 2009;

  • 2. Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.

     

  • 3. In afwijking in zoverre van het in de voorgaande leden bepaalde, blijven, indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in het vierde lid genoemde datum van ingang van de heffing, de ingetrokken verordeningen gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover terzake daarvan de heffing van leges in die periode plaatsvindt. 

    a. De op 4 januari 2010 vastgestelde Legesverordening Peel en Maas blijft van toepassing op de belastbare feiten waarop de Wet ruimtelijke ordening of de Woningwet zoals deze luidden voor inwerktreding van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht nog moeten worden toegepast.

     

  • 4. De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2012. 

Artikel 13 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Legesverordening Peel en Maas.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de raadsvergadering van: 20 december 2011

De raad van de gemeente Peel en Maas,

 

de griffier,                                                  de voorzitter,

drs. A.G. Joosten                                      W.J.G. Delissen-van Tongelo

TARIEVENTABEL 2012 behorende bij de Legesverordening Peel en Maas 1

 

 
 
Titel 1Algemene dienstverlening 20112012
1.1Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand  
1.1.1 Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap op:  
1.1.1.1maandag tot en met vrijdag217,15  219,30
1.1.1.2 buiten de dagen en tijden, waarop het bureau van de burgerlijke stand voor de registraties of voltrekkingen geopend is434,30 438,60
1.1.2 Het tarief bedraagt voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk indien daarbij gebruik gemaakt wordt van de trouwzaal of een andere door de gemeente hiertoe aangewezen ruimte op:  
1.1.2.1maandag tot en met vrijdag217,15 219,30
1.1.2.2buiten de dagen en tijden, waarop het bureau van de burgerlijke stand voor de registraties of voltrekkingen geopend is434,30 438,60
1.1.3Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap in een bijzonder huis ingevolge artikel 64, Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek  
1.1.3.1maandag tot en met vrijdag217,15 219,30
1.1.3.2 buiten de dagen en tijden, waarop het bureau van de burgerlijke stand voor de registraties of voltrekkingen geopend is434,30 438,60
1.1.4 Het tarief bedraagt voor het voltrekken van een huwelijk dan wel registreren van een partnerschap in een bijzondere trouwlocatie (dus als gemeentehuis aangewezen door het college van burgemeester en wethouders) wordt bij 1.1.1.1, 1.1.1.2, 1.1.2.1, 1.1.2.2 vermeerderd met100,00 101,00
1.1.5 Het tarief bedraagt voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk in een bijzonder huis ingevolge artikel 64, Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek25,25 25,50
1.1.6Het tarief bedraagt voor het verstrekken van:  
1.1.6.1een trouwboekje of partnerschapboekje in een normale uitvoering17,70 17,90
1.1.6.2een trouwboekje of partnerschapboekje in een luxe uitvoering32,30         -
1.1.7 Het tarief bedraagt voor het doen van nasporingen in de registers van de burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier  
1.1.8 Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.  

 

1.2Hoofdstuk 2 Reisdocumenten20112012
1.2.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.2.1.1tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen50,0048,00
1.2.1.2tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in 1.2.1.1 (zakenpaspoort)55,7548,00
1.2.1.3 tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort)50,0048,00
1.2.1.4 tot het bijschrijven van een kind in een reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 direct bij de aanvraag van dit nieuwe reisdocument8,808,90
1.2.1.5 tot het bijschrijven van een kind middels een bijschrijvingssticker in een reeds uitgegeven reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.320,4020,60
1.2.1.6 tot het aanbrengen van een wijziging anders dan bedoeld in 1.2.1.5 in een reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.38,808,90
1.2.1.7tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) vanaf 14 jaar42,0040,00
1.2.1.8tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) tot en met 13 jaar8,6020,00
1.2.2 De tarieven als genoemd in de onderdelen 1.2.1.1 tot en met 1.2.1.3 alsmede in 1.2.1.7 worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van45,0045,50
1.2.3 Het tarief als genoemd in 1.2.2 wordt bij een gecombineerde spoedlevering van een nieuw reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 en het bijschrijven van één of meer kinderen als bedoeld in 1.2.1.4, slechts één keer per reisdocument berekend.  
1.2.4 Het tarief als genoemd in onderdeel 1.2.1.5 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag per bijschrijvingssticker van21,40  
1.2.5Indien oorspronkelijke document niet kan worden overlegd vermeerderd met20,0020,00

 

1.3Hoofdstuk 3 Rijbewijzen2011  2012
1.3.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs35,3535,70
1.3.2Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met33,5033,50
1.3.3Indien oorsprokelijke document niet kan worden overlegd vermeerderd met20,0020,00

 

1.4Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens20112012
1.4.1 Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 1.4.3 en 1.4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd.  
1.4.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.4.2.1tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking7,607,70
1.4.2.2 tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar:  
1.4.2.2.1 voor 10 t/m 1.000 vestrekkingen                                                                                 met een toeslag per verstrekking van   59,601,07
1.4.2.2.2 voor 1.000 t/m 10.000 verstrekkingenmet een toeslag per verstrekking van579,00 0,54584,200,55
1.4.2.2.3 voor meer dan 10.000 vestrekkingenmet een toeslag per verstrekking van3.279,00 0,273.338,200,27
1.4.2.3 tot het afsluiten van een abonnement op het [wekelijks] verstrekken van een opgave van verhuizingen binnen de gemeente, vertrekken uit de gemeente en vestigingen in de gemeente, conform 1.4.2.2.1, 1.4.2.2.2, 1.4.2.2.3  
1.4.3 Voor de toepassing van onderdeel 1.4.4 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon die niet zijn opgenomen in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.  
1.4.4Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.4.4.1tot het verstrekken van gegevens: per verstrekking7,607,70
1.4.4.2  tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar:  
1.4.4.2.1  voor 10 t/m 1.000 vestrekkingenmet een toeslag per verstrekking van59,00 1,0659,601,07 
1.4.4.2.2 voor 1.000 t/m 10.000 verstrekkingenmet een toeslag per verstrekking van579,00 0,54584,200,55 
1.4.4.2.3 voor meer dan 10.000 vestrekkingenmet een toeslag per verstrekking van3.279,00 0,273.338,200,27
1.4.5 In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens als bedoeld in artikel 10, tweede lid, van het Besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 27,8028,10
    

 

1.5Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister2011 2012 
  vervallen 20117,60     -

 

1.6Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens20112012 
1.6.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens:  
1.6.1.1bij verstrekking op papier, indien het afschrift bestaat uit:  
1.6.1.1.1ten hoogste 100 pagina’s, per pagina0,300,30
 met een maximum per bericht van4,504,50
1.6.1.1.2meer dan 100 pagina’s15,1515,30
1.6.1.2bij verstrekking anders dan op papier7,607,70
1.6.1.3dat bestaat uit een afschrift van een, vanwege de aard van de verwerking, moeilijk toegankelijke gegevensverwerking15,1515,30
1.6.2Indien voor hetzelfde bericht op grond van de onderdelen 1.6.1.1, 1.6.1.2 en 1.6.1.3 meerdere vergoedingen kunnen worden gevraagd, wordt slechts de hoogste gevraagd.  
1.6.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzet als bedoeld in artikel 40 van de Wet bescherming persoonsgegevens4,504,50

  

1.7Hoofdstuk 7 Verstrekking van bestuursstukken2011 2012 
1.7.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:  
1.7.1.1een afschrift van de gemeentebegroting30,3030,60
1.7.1.2een afschrift van de gemeenterekening30,3030,60
1.7.1.3een afschrift van het burgerjaarverslag30,3030,60
1.7.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.7.2.1tot het verstrekken van:  
1.7.2.1.1een afschrift van het verslag van een raadsvergadering, per pagina0,300,30
1.7.2.1.2een afschrift van de stukken behorende bij een raadsvergadering, per pagina0,300,30
1.7.2.2tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar:  
1.7.2.2.1op de agenda, stukken en verslagen van de raadsvergaderingen30,3030,60
1.7.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.7.3.1tot het verstrekken van:  
1.7.3.1.1 een afschrift van het verslag van een vergadering van een raadscommissie, per pagina0,300,30
1.7.3.1.2 een afschrift van de stukken behorende bij een vergadering van een raadscommissie, per pagina0,300,30
1.7.3.2tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar:  
1.7.3.2.1op de agenda, stukken en verslagen van de vergaderingen van een raadscommissie30,3030,60
1.7.4 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:  
1.7.4.1 een afschrift van een niet nader in deze tarieventabel omschreven verordening, per pagina0,300,30

 

1.8Hoofdstuk 8 Verstrekking  van overige informatie en documenten (papier en digitaal)20112012
1.8.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van kaarten, plots of afdrukken van de G.B.K.N.-Zuid per kaart/plot/afdruk:  
1.8.1.1van A4-formaat, landelijk gebied:6,056,10
1.8.1.2van A4-formaat, stedelijk gebied, schaal < 1:20006,056,10
1.8.1.3van A4-formaat, stedelijk gebied, schaal ≥ 1:20009,109,20
1.8.1.4van A3-formaat, landelijk gebied, schaal < 1:20006,056,10
1.8.1.5van A3-formaat, landelijk gebied, schaal ≥ 1:20009,109,20
1.8.1.6van A3-formaat, stedelijk gebied, schaal ≤ 1:5006,056,10
1.8.1.7van A3-formaat, stedelijk gebied, schaal tussen 1:500 en 1:20009,109,20
1.8.1.8van A3-formaat, stedelijk gebied, schaal ≥ 1:200017,7017,90
1.8.1.9van A2-formaat, landelijk gebied, schaal ≤ 1:5006,056,10
1.8.1.10van A2-formaat, landelijk gebied, schaal tussen 1:500 en 1:20009,109,20
1.8.1.11van A2-formaat, landelijk gebied, schaal ≥ 1:200017,7017,90
1.8.1.12van A2-formaat, stedelijk gebied, schaal ≤ 1:5009,109,20
1.8.1.13van A2-formaat, stedelijk gebied, schaal tussen 1:500 en 1:200017,7017,90
1.8.1.14van A2-formaat, stedelijk gebied, schaal ≥ 1:200035,3535,70
1.8.1.15van A1-formaat, landelijk gebied, schaal ≤ 1:5009,109,20
1.8.1.16van A1-formaat, landelijk gebied, schaal tussen 1:500 en 1:200017,7017,90
1.8.1.17van A1-formaat, landelijk gebied, schaal ≥ 1:200035,3535,70
1.8.1.18van A1-formaat, stedelijk gebied, schaal ≤ 1:50017,7017,90
1.8.1.19van A1-formaat, stedelijk gebied, schaal tussen 1:500 en 1:200035,3535,70
1.8.1.20van A1-formaat, stedelijk gebied, schaal ≥ 1:200070,2070,90
1.8.1.21van A0-formaat, landelijk gebied, schaal ≤ 1:50017,7017,90
1.8.1.22van A0-formaat, landelijk gebied, schaal tussen 1:500 en 1:200035,3535,70
1.8.1.23van A0-formaat, landelijk gebied, schaal ≥ 1:200070,2070,90
1.8.1.24van A0-formaat, stedelijk gebied, schaal ≤ 1:50035,3535,70
1.8.1.25van A0-formaat, stedelijk gebied, schaal tussen 1:500 en 1:200070,2070,90
1.8.1.26van A0-formaat, stedelijk gebied, schaal ≥ 1:2000140,40141,80
1.8.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van de gegevens uit de GBKN-Zuid via een digitaal bestand55,0555,60
1.8.2.1Het basisbedrag als bedoeld in 3.2.1. wordt vermeerderd per ha. met  
1.8.2.2stedelijk gebied38,9039,30
1.8.2.3landelijk gebied14,1514,30
1.8.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van kopieën van plots per kopie:  
1.8.3.1van A4-formaat2,302,30
1.8.3.2van A3-formaat3,803,80
1.8.3.3van A2-formaat5,055,10
1.8.3.4van A1-formaat8,858,90
1.8.3.5van A0-formaat10,1010,20
1.8.4 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een lijst met administratieve gemeentelijke basisgegevens (digitaal of analoog)27,8028,10
1.8.4.1Het basisbedrag als bedoeld in 3.4.1 wordt vermeerderd voor ieder daaraan besteed kwartier15,1515,30
 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een luchtfoto-uitsnede uit de digitale luchtfoto aan inwoners van de gemeente:  
1.8.5per digitaal luchtfotobestand60,6061,20
 Per analoge afdruk  
1.8.5.1van A4-formaat6,056,10
1.8.5.2van A3-formaat9,109,20
1.8.5.3van A2-formaat17,7017,90
1.8.5.4van A1-formaat35,3535,70
1.8.5.5van A0-formaat70,2070,90
1.8.6.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift van of uittreksel uit het gemeentelijk beperkingenregister of de gemeentelijke beperkingenregistratie, dan wel tot het verstrekken van een aan die registratie ontleende verklaring, als bedoeld in artikel 9, eerste lid, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen14,9515,10 
1.8.7N.v.t.  
1.8.8  Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift van of uittreksel van A4-formaat uit   
1.8.8.1de legger bedoeld in artikel 27 van de Wegenwet0,300,30 
 1.8.9.1Het tarief bedraagt voor het doen van nasporingen in de registers van de burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier 15,15     15,30   
 1.8.9.2Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de gemeentelijke basisadministratie, voor ieder daaraan besteed kwartier 15,15 15,30
 1.8.9.3Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van nasporingen in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier 15,15 15,30
 1.8.10Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:  
 1.8.10.1een (digitaal) afschrift of fotokopie van een in het gemeentearchief berustend stuk, per pagina A4  0,30 0,30
 een uittreksel uit een in het gemeentearchief berustend stuk (vervallen) 7,60      -
 1.8.11.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:  
 1.8.11.2gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoorniet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:  5,05 5,10
 1.8.11.3(digitale) afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen  
 1.8.11.3.1per pagina op papier van een ander A4-formaat 0,30 0,30
 1.8.11.3.2per pagina op papier van een ander formaat  0,50 0,50
 1.8.12stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina  7,60 7,70

 

1.9Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken20112012
1.9.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.9.1.1tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag30,3530,05
1.9.1.2tot het verkrijgen van een attestatie de vita7,607,70
1.9.1.3tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening7,607,70

  

 1.10   Hoofdstuk 10 Gemeentearchief (opgenemen in H8).                  
  N.v.t.  

 

 

1.11Hoofdstuk 11 Leegstandwet20112012 
1.11.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.11.1.1 tot het verkrijgen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandwet:176,75 178,50 
1.11.1.2 tot verlenging van een vergunning tot tijdelijke verhuur van woonruimte als bedoeld in artikel 15, vierde lid, van de Leegstandwet:  30,30         30,60

 

1.12Hoofdstuk 12 Gemeentegarantie 
1.12 .1N.v.t. 

 

1.13Hoofdstuk 13 Marktstandplaatsen2011 2012 
1.13.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om:  
1.13.1.1inschrijving op de wachtlijst als bedoeld in het Marktreglement:20,2020,40
1.13.1.2verlenging van de inschrijving als bedoeld in onderdeel 1.13.1.1:10,1010,20
1.13.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een vergunning voor het innemen van een standplaats op de weekmarkt als bedoeld in de marktverordening:  
1.13.3    Voor een tijdelijk stanplaats (dagplaats/standwerkplaats)                             90,90 91,80
1.13.4 Voor een vaste standplaats per jaar 90,90 91,80

 

1.14Hoofdstuk 14 Winkeltijdenwet20112012
1.14.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet of het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet:  
1.14.1.1Ontheffing Winkeltijdenwet artikel 3, lid 3 aanhef en onder a242,40244,80
1.14.1.2Ontheffing Winkeltijdenwet artikel 3, lid 4242,40244,80
1.14.1.3Ontheffing Winkeltijdenwet artikel 4, lid 250,5051,00
1.14.1.4Ontheffing Winkeltijdenwet artikel 6, lid 150,5051,00
1.14.1.5Ontheffing Winkeltijdenwet artikel 3, lid 3 van vrijstellingsbesluit50,5051,00
1.14.1.6Ontheffing Winkeltijdenwet artikel 3, lid 4 van vrijstellingsbesluit50,5051,00
1.14.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.14.2.1 tot het verlenen van toestemming om een in onderdeel 1.14.1 bedoelde ontheffing over te dragen aan een ander50,50   51,00 
1.14.2.2tot het intrekken of wijzigen van een in onderdeel 1.14.1 bedoelde ontheffing50,5051,00

 

1.15Hoofdstuk 15 Kansspelen2011 2012 
1.15.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen:  
1.15.1.1voor een periode van twaalf maanden voor één speelautomaat56,5057,10
1.15.1.2 voor een periode van twaalf maanden voor twee of meer speelautomaten, voor de eerste speelautomaat56,5057,10
 en voor iedere volgende speelautomaat34,0034,30
1.15.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning vanaf € 4500)40,4040,80 
1.15.3 N.v.t.  
1.15.4 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor het exploiteren van een speelgelegenheid151,50  153,00 
1.15.5 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor een speelautomatenhal404,00  408,00 
1.15.6 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing voor leeftijdsvereiste exploitatie speelautomatenhal30,30    30,60 

 

1.16Hoofdstuk 16 Rioolaansluiting NIEUW2012
1.16.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzoek om te mogen aanluiten op de bestaande riolering  

 

1.17Hoofdstuk 17 Telecommunicatie2011 2012 
 Vergunningen/instemmingsbesluiten kabels en leidingen  
1.17.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzoek om vergunning of instemming voor:  
1.17.2 het (ver)leggen, onderhouden en verwijderen van kabels en leidingen, als bedoeld in artikel 5.4 van de Telecommunicatiewet303,00  306,00 
1.17.3vermeerderd met een bedrag per m1 sleuf tot 1.000 m1 van1,701,70
1.17.4vermeerderd met een bedrag per m1 sleuf tussen 1.001 en 5.000 m1 van1,701,55

 

 1.17.5 vermeerderd met een bedrag per m1 sleuf boven 5.000 m1 van              1,70 1,25     
 1.17.6 het maken van handholes, per handhole 303,00 306,00

 

1.18Hoofdstuk 18 Verkeer en vervoer2011 2012
1.18.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.18.1.1 tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 199025,25  25,50 
1.18.1.2 tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 9.1 van de Regeling voertuigen32,30  32,60 
1.18.1.3 tot het verkrijgen van een individuele gehandicaptenparkeerplaats (Verkeersbesluit)30,3030,60 
1.18.1.4tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABB)gratisgratis
 1.18.1.5 tot wijziging van een ontheffing artikel 87 RVV                                                          30,30  15,00 

 

1.19 Hoofdstuk 19 Diversen2011 2012
 1.19.1een beschikking op aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen   7,70   

 

 

Titel 2Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving  
2.1Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen 
2.1.1.Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder: 
2.1.1.1Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder: 
 gebruiksfunctie:            
 de gedeelten van een of meer bouwwerken op een perceel of standplaats, 
 die dezelfde gebruiksbestemming hebben en die tezamen een gebruikseenheid 
 vormen, zoals omschreven in het Bouwbesluit 2003; 
2.1.1.2gebruiksoppervlakte: 
 gebruiksoppervlakte in vierkante meter (m2) wordt bepaald zoals omschreven in NEN 2580; 
2.1.1.3vooroverleg: 
 een vooroverleg volgende uit een verzoek hierom en daarmee als zodanig erkend door gemeente en aanvrager/verzoeker, waarvan een concept- aanvraag deel uit maakt. 
2.1.1.4concept- aanvraag: 
 een concept- aanvraag is een schriftelijk verzoek, middels de vastgestelde formulieren en daarmee als zodanig erkend door gemeente en aanvrager/verzoeker tot advisering inzake één of meerdere deelaspecten van een voorgenomen project voordat er sprake is van een aanvraag tot een (omgevings)vergunning 
2.1.1.5Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht. 
2.1.2 In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld. 
2.1.3 In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld. 
   

 

2.2Hoofdstuk 2 Vooroverleg/concept- aanvraag2011 2012 
2.2.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een:  
2.2.1.1 concept- aanvraag/ vooroverleg in verband met het verkrijgen van een indicatie of een voorgenomen project in het kader van de WABO vergunbaar is176,75  178,50 

 

2.3Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning20112012
 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.  
 Heffingsgrondslag  
 Dit is de grondslag op basis waarvan leges worden geheven. Er worden meerdere grondslagen gebruikt, afhankelijk van het te leveren product:  
 a. de aanvraag betrekking op heeft, als omschreven onder artikel 2.1. van deze titel;  
 b. vast tarief per product, als omschreven in het van toepassing zijnde artikel;  
 c. overige grondslagen, als omschreven in het van toepassing zijnde artikel.  
2.3.1Bouwactiviteiten  
2.3.1.1. Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, wordt het tarief bepaald op basis van de gebruiksfunctie(s) en de gebruiksoppervlakte daarvan. Wanneer een bouwactiviteit meer dan één gebruiksfunctie kent wordt het tarief bepaald op basis van de som van de tarieven per gebruiksfunctie en daaraan gekoppelde gebruiksoppervlakte. Er kan naast een nieuwe gebruiksfunctie ook sprake zijn van activiteiten binnen een bestaande gebruiksfunctie. In het laatste geval wordt gerekend met de gebruiksoppervlakte waar de bouwactiviteiten (bijvoorbeeld interne wijzigingen, dakkapel) plaatsvinden ook al blijft de gebruiksfunctie in aard ongewijzigd.  
 Dit alles is te berekenen aan de hand van het onderstaande.  
2.3.1.1.1Wanneer sprake is van één van de volgende gebruiksfuncties:  
 - bijeenkomstfunctie;  
 - gezondheidsfunctie  
 - logiesfunctie;  
 - winkelfunctie  
 wordt het volgende tarief gehanteerd:  
2.3.1.1.1.1 Bij een gebruiksoppervlakte van het aangevraagde tot en met 20 m², bedraagt het tarief:151,50153,00
2.3.1.1.1.2 Bij een gebruiksoppervlakte van het aangevraagde van 21 m² tot en met 200 m², bedraagt het tarief:151,50153,00
 vermeerderd met22,2222,44
 voor elke vierkante meter gebruiksoppervlakte vanaf 21 m2.  
2.3.1.1.1.3 Bij een gebruiksoppervlakte van het aangevraagde van 201 m² tot en met 500 m², bedraagt het tarief:4.151,104.192,20
 vermeerderd met16,6716,84
 voor elke vierkante meter gebruiksoppervlakte vanaf 201 m2  
2.3.1.1.1.4 Bij een gebruiksoppervlakte van het aangevraagde van 501 m² tot en met 2000 m², bedraagt het tarief:9.152,109.244,20
 vermeerderd met15,1515,30
 voor elke vierkante meter gebruiksoppervlakte vanaf 501 m2  
2.3.1.1.1.5 Bij een gebruiksoppervlakte van het aangevraagde van meer dan 2000 m², bedraagt het tarief:31.877,1032.194,20 
 vermeerderd met14,6514,80
 voor elke vierkante meter gebruiksoppervlakte vanaf 2001 m2  
2.3.1.1.2.Wanneer sprake is van één van de volgende gebruiksfuncties:  
 - kantoorfunctie;  
 - sportfunctie;  
 - onderwijsfunctie  
 wordt het volgende tarief gehanteerd:  
2.3.1.1.2.1 Bij een gebruiksoppervlakte van het aangevraagde tot en met 20 m², bedraagt het tarief:151,50153,00
2.3.1.1.2.2 Bij een gebruiksoppervlakte van het aangevraagde van 21 m² tot en met 200 m², bedraagt het tarief:151,50153,00
 vermeerderd met20,2020,40
 voor elke vierkante meter gebruiksoppervlakte vanaf 21 m2.  
2.3.1.1.2.3 Bij een gebruiksoppervlakte van het aangevraagde van 201 m² tot en met 500 m², bedraagt het tarief:3.787,503.825,00
 vermeerderd met15,1515,30
 voor elke vierkante meter gebruiksoppervlakte vanaf 201 m2  
2.3.1.1.2.4 Bij een gebruiksoppervlakte van het aangevraagde van 501 m² tot en met 2000 m², bedraagt het tarief:8.332,508.415,00
 vermeerderd met12,6312,76
 voor elke vierkante meter gebruiksoppervlakte vanaf 501 m2  
2.3.1.1.2.5 Bij een gebruiksoppervlakte van het aangevraagde van meer dan 2000 m², bedraagt het tarief:27.277,5027.555,00
 vermeerderd met10,1010,20
 voor elke vierkante meter gebruiksoppervlakte vanaf 2001 m2  
2.3.1.1.3.Wanneer sprake is van één van de volgende gebruiksfuncties:  
 - woonfunctie;  
 - industriefunctie;  
 - overige gebruiksfunctie;  
 wordt het volgende tarief gehanteerd:  
2.3.1.1.3.1 Bij een gebruiksoppervlakte van het aangevraagde tot en met 20 m², bedraagt het tarief:151,50153,00
2.3.1.1.3.2 Bij een gebruiksoppervlakte van het aangevraagde van 21 m² tot en met 200 m², bedraagt het tarief:151,50 153,00
 vermeerderd met20,0020,20
 voor elke vierkante meter gebruiksoppervlakte vanaf 21 m2.  
2.3.1.1.3.3 Bij een gebruiksoppervlakte van het aangevraagde van 201 m² tot en met 500 m², bedraagt het tarief:3.751,503.789,00
 vermeerderd met18,9919,18
 voor elke vierkante meter gebruiksoppervlakte vanaf 201 m2  
2.3.1.1.3.4 Bij een gebruiksoppervlakte van het aangevraagde van 501 m² tot en met 2000 m², bedraagt het tarief:9.448,509.543,00
 vermeerderd met12,6312,76
 voor elke vierkante meter gebruiksoppervlakte vanaf 501 m2  
2.3.1.1.3.5 Bij een gebruiksoppervlakte van het aangevraagde van 2001 m² tot en met 10000 m², bedraagt het tarief:28.393,50  28.683,00 
 vermeerderd met7,587,66
 voor elke vierkante meter gebruiksoppervlakte vanaf 2001 m2  
2.3.1.1.3.6 Bij een gebruiksoppervlakte van het aangevraagde van meer dan 10000 m², bedraagt het tarief:89.033,5089.963,00 
 vermeerderd met5,055,10
 voor elke vierkante meter gebruiksoppervlakte vanaf 10001 m2  
2.3.1.1.4Wanneer sprake is van de volgende gebruiksfunctie:  
 - industriefunctie (agrarisch);  
 wordt het volgende tarief gehanteerd:  
2.3.1.1.4.1 Bij een gebruiksoppervlakte van het aangevraagde tot en met 20 m², bedraagt het tarief:151,50153,00
2.3.1.1.4.2 Bij een gebruiksoppervlakte van het aangevraagde van 21 m² tot en met 200 m², bedraagt het tarief:151,50153,00
 vermeerderd met5,055,10
 voor elke vierkante meter gebruiksoppervlakte vanaf 21 m2.  
2.3.1.1.4.3 Bij een gebruiksoppervlakte van het aangevraagde van 201 m² tot en met 500 m², bedraagt het tarief:1.060,501.071,00
 vermeerderd met4,044,08
 voor elke vierkante meter gebruiksoppervlakte vanaf 201 m2  
2.3.1.1.4.4 Bij een gebruiksoppervlakte van het aangevraagde van 501 m² tot en met 2000 m², bedraagt het tarief:2.272,502.295,00 
 vermeerderd met3,033,06
 voor elke vierkante meter gebruiksoppervlakte vanaf 501 m2  
2.3.1.1.4.5 Bij een gebruiksoppervlakte van het aangevraagde van meer dan 2000 m², bedraagt het tarief:6.817,506.885,00
 vermeerderd met2,532,56
 voor elke vierkante meter gebruiksoppervlakte vanaf 2001 m2  
2.3.1.1.5Wanneer sprake is van één van de volgende gebruiksfuncties:  
 - industriefunctie (agrarisch licht);  
 - industriefunctie (licht);  
 wordt het volgende tarief gehanteerd:  
2.3.1.1.5.1 Bij een gebruiksoppervlakte van het aangevraagde tot en met 20 m², bedraagt het tarief:151,50153,00
2.3.1.1.5.2 Bij een gebruiksoppervlakte van het aangevraagde van 21 m² tot en met 200 m², bedraagt het tarief:151,50153,00
 vermeerderd met4,044,08
 voor elke vierkante meter gebruiksoppervlakte vanaf 21 m2.  
2.3.1.1.5.3 Bij een gebruiksoppervlakte van het aangevraagde van 201 m² tot en met 500 m², bedraagt het tarief:878,70887,40
   3,283,31
 voor elke vierkante meter gebruiksoppervlakte vanaf 201 m2  
2.3.1.1.5.4 Bij een gebruiksoppervlakte van het aangevraagde van 501 m² tot en met 2000 m², bedraagt het tarief:1.862,701.880,40
 vermeerderd met2,532,56
 voor elke vierkante meter gebruiksoppervlakte vanaf 501 m2  
 2.3.1.1.5.5 Bij een gebruiksoppervlakte van het aangevraagde van 2001 m² tot en met 10000 m², bedraagt het tarief:5.657,705.720,40
 vermeerderd met2,022,04
 voor elke vierkante meter gebruiksoppervlakte vanaf 2001 m2  
2.3.1.1.5.6 Bij een gebruiksoppervlakte van het aangevraagde van meer dan 10000 m², bedraagt het tarief:21.817,7022.040,40
 vermeerderd met1,521,54
 voor elke vierkante meter gebruiksoppervlakte vanaf 10001 m2  
2.3.1.1.6Wanneer sprake is van de volgende gebruiksfunctie:  
 - industriefunctie (glastuinbouw);  
 wordt het volgende tarief gehanteerd:  
2.3.1.1.6.1 Bij een gebruiksoppervlakte van het aangevraagde tot en met 20 m², bedraagt het tarief:151,50153,00
2.3.1.1.6.2 Bij een gebruiksoppervlakte van het aangevraagde van 21 m² tot en met 10.000 m², bedraagt het tarief:151,50153,00
 vermeerderd met 0,610,62
 voor elke vierkante meter gebruiksoppervlakte vanaf 21 m2.  
2.3.1.1.6.3 Bij een gebruiksoppervlakte van het aangevraagde van 10.001 m² tot en met 30.000 m², bedraagt het tarief:6.239,306.340,60
 vermeerderd met0,300,30
 voor elke vierkante meter gebruiksoppervlakte vanaf 10.001 m2  
2.3.1.1.6.4 Indien het gebruiksoppervlakte van het aangevraagde groter is dan 30.000 m², bedraagt het tarief:12.239,30  12.340,60 
 vermeerderd met 0,150,15
 voor elke vierkante meter gebruiksoppervlakte vanaf 30.001 m2  
2.3.1.1.7Wanneer sprake is van de volgende gebruiksfunctie:  
 - industriefunctie (foliekassen);  
 wordt het volgende tarief gehanteerd:  
2.3.1.1.7.1 Bij een gebruiksoppervlakte van het aangevraagde tot en met 20 m², bedraagt het tarief:151,50153,00
2.3.1.1.7.2 Indien het gebruiksoppervlakte van het aangevraagde groter is dan 20 m² , bedraaagt het tarief:151,50153,00
 vermeerderd met 0,17 0,17
 voor elke vierkante meter gebruiksoppervlakte vanaf 21 m2.  
2.3.1.1.8Wanneer sprake is van bouwwerken geen gebouw zijnde  
 wordt het volgende tarief gehanteerd:101,00102,00
 vermeerderd met:2,022,04
 per m2 van het grondoppervlakte waar de aanvraag op van toepassing is met een maximum van:1.515,001.530,00
 Achteraf ingediende aanvraag (legalisatie)   
2.3.1.1.9 Onverminderd het bepaalde in de onderdelen 2.3.1.1 t/m 2.3.1.1.8 wordt het tarief, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de activiteit verhoogd met:100%100%  
 van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges met een minimum van 202,00204,00
 en een maximum van5.050,005.100,00 
2.3.2Aanlegactiviteiten  
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief:  353,50       357,00 
2.3.3Planologisch strijdig gebruik  
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1:  
2.3.3.1 indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1°, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse ontheffing (3.6 lid 1 onder c WRO)):  227,25      229,50
2.3.3.2 indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2°, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking): 530,25      535,60
2.3.3.3 indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3°, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking): 4.040,00    4.080,40
2.3.3.4 indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking): 1.060,50    1.071,10
2.3.3.5 indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toepast (afwijking van exploitatieplan): 1.060,50    1.071,10
2.3.3.6 indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving): 1.060,50    1.071,10 
2.3.3.7 indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving): 1.060,50    1.071,10 
2.3.3.8 indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):  1.060,50    1.071,10
2.3.3.9Als voor de aanvraag een ruimtelijke onderbouwing dient te worden vervaardigd, wordt het onder 2.3.3.3 genoemde bedrag verhoogd met de kosten van die activiteit , zoals deze voorafgaand aan het opstarten van de benodigde procedure aan de aanvrager zijn meegedeeld en blijken uit een begroting c.q. een offerte die door of vanwege het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.  
2.3.4In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in realtie tot brandveiligheid  
2.3.4.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning  
 betrekking heeft op het verkrijgen, wijzigen en/of uitbreiden van een gebruiksvergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een bouwwerk als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief indien: de betreffende gebruiksoppervlakte bedraagt:  
 a. tot en met maximaal 100 m2 475,71480,47
 b. meer dan 100 m2 tot en met 500 m2 330,71334,47
 vermeerderd per m2 met 1,451,46
  c. meer dan 500 m2 tot en met 2.000 m2 785,71789,47
 vermeerderd per m2 met 0,540,55
  d. meer dan 2.000 m2 tot en met 5.000 m2 1.605,711.629,47
  vermeerderd per m2 met 0,130,13 
 e. meer dan 5.000 m2 tot en met 50.000 m2 2.105,712.129,47
 vermeerderd per m2 met 0,030,03
 f. meer dan 50.000 m2 3.105,713.129,47
 vermeerderd per m2 met 0,010,01
2.3.4.1.aIndien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verkrijgen, wijzigen en/of uitbreiden van een gebruiksvergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een tijdelijke inrichting, bedraagt het tarief indien de betreffende gebruiksoppervlakte bedraagt:  
 a. tot en met maximaal 100 m2 48,05
 b. meer dan 100 m2 tot en met 500 m2 33,05
 vermeerderd per m2 met 0,15
 c. meer dan 500 m2 tot en met 2.000 m2 78,05
 vermeerderd per m2 met 0,06
 d. meer dan 2.000 m2 tot en met 5.000 m2 172,04
 vermeerderd per m2 met 0,013
  e. meer dan 5.000 m2 tot en met 50.000 m2 222,03
 vermeerderd per m2 met  0,003
 f. meer dan 50.000 m2 322,03
 vermeerderd per m2 met  0,001
 2.3.4.2 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een verklaring van overdracht van gebruiksvergunning aan de nieuwe gebruiker: 50,50  
2.3.4.3Een geweigerde gebruiksvergunning komt niet voor teruggaaf in aanmerking.  
2.3.5Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten  
2.3.5.1 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, bedaagt het tarief:  
2.3.5.1.1. voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een monument:  252,50        255,00 
2.3.5.2.  Indien de aanvraag voor een omgevingsvergunning zoals in 2.3.5.1 voorafgegaan wordt door een vooroverleg en/of concept- aanvraag dan vervalt de legesheffing zoals genoemd in 2.3.5.1.1.  
2.3.6Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht  
2.3.6.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in gevallen waarvoor op grond van artikel 8.1.1 van de Bouwverordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief: 151,50        153,00 
2.3.6.2 Sloopmelding   
2.3.6.2.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een sloopmelding als bedoeld in artikel 8.2.1 van de bouwverordening 50,50          51,00 
2.3.7Aanleggen of veranderen van weg   
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale of gemeentelijke verordening c.q. beleidsregel een vergunning of ontheffing is vereist , als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief  80,80          81,60 
2.3.8Uitweg/inrit  
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2:12 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief:  80,8081,60 
2.3.9Kappen  
2.3.9.1  Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor ingevolge een bepaling in een provinciale verordening of bomenverordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief:  45,4545,90
2.3.10Projecten of handelingen in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998   
2.3.10.1 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelingen in een beschermd natuurgebied die schadelijk kunnen zijn voor het natuurschoon, de natuurwetenschappelijke betekenis of voor de dieren of planten, als bedoeld in artikel 16, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief: 80,8081,60
2.3.10.2  Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in een door de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aangewezen gebied als bedoeld in artikel 19d, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998, bedraagt het tarief: 80,8081,60
2.3.11Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet   
2.3.11.1 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de Flora- en Faunawet ontheffing nodig is, bedraagt het tarief:  80,8081,60
2.3.12 Omgevingsvergunning in twee fasen   
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:   
2.3.12.1  voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft;   
2.3.12.2 voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft;  
2.3.13Advies   
2.3.13.1 Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij algemene maatregel van bestuur, provinciale of gemeentelijke verordening aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning, als bedoeld in artikel 2.26, derde lid, van de Wabo: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting van bovengenoemde bestuursorganisatie of instantie.   
2.3.13.2 Indien de begroting als bedoeld in 2.3.13.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag (verder) in behandeling genomen. Indien de aanvrager voor de vijfde werkdag na mededeling de aanvraag schriftelijk intrekt wordt het bedrag volgende uit de begroting als bedoeld in 2.3.13.1 niet in rekening gebracht.   
2.3.14Verklaring van geen bedenkingen  
2.3.14.1 Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:   
2.3.14.1.1indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven: 530,25 535,60
2.3.14.1.2 indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven: het bedrag dat aan de aanvrager wordt medegedeeld, blijkt uit een specificatie van bovengenoemde bestuursorganisatie of instantie.  
2.3.14.2 Indien de specificatie als bedoeld in 2.3.14.1.2 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen.Indien de aanvrager voor de vijfde werkdag na mededeling de aanvraag schriftelijk intrekt wordt het bedrag bedoeld in 2.3.14.1.2 niet in rekening gebracht.  
2.3.15Handelsreclame  
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het oprichten, hebben, veranderen van handelsreclame langs provinciale wegen waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder h en i, van de WABO, bedraagt het tarief     -80,00

 

2.4Hoofdstuk 4 Vermindering2011 2012
2.4.1 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning is voorafgegaan door een aanvraag om vooroverleg/conceptaanvraag als bedoeld in hoofdstuk 2, waarop de eerstgenoemde aanvraag betrekking heeft, worden de ter zake van het vooroverleg/ conceptaanvraag geheven leges in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag om de omgevingsvergunning bedoeld in hoofdstuk 3.  
2.4.2 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op meer dan één activiteit, bestaat aanspraak op vermindering van leges, met uitzondering van het legesdeel in verband met adviezen of verklaringen van geen bedenkingen als bedoeld in de onderdelen 2.3.14 en 2.3.15. De vermindering bedraagt:  
2.4.2.1bij 2 tot 5 activiteiten:5% 5%
 met een maximum van505,00 510,00
2.4.2.2bij 6 tot 10 activiteiten:8% 8%
 met een maximum van1.010,00 1.020,00
2.4.3 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning volledig en direct ontvankelijk is, en dus voldoet aan de wettelijke indieningsvereisten en het vastgestelde toetsingsprotocol, bestaat aanspraak op vermindering van het legesbedrag.  
 De vermindering bedraagt5%5%
 met een maximum van1.010,001.020,00
2.4.5 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning en de hierbij horende stukken volledig digitaal zijn ingediend wordt het legesbedrag zoals bepaald in 2.3 verminderd met5%5%
 met een maximum van505,00510,00

 

2.5Hoofdstuk 5 Teruggaaf2011 2012
2.5.1 Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten  
 Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:  
2.5.1.1 indien de aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van 2 weken na het in behandeling nemen ervan:50%50%   
 van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;  
2.5.1.2 indien de aanvraag wordt ingetrokken na 2 weken en binnen 8 weken na het in behandeling nemen ervan:25%25%
 van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;  
2.5.1.3 indien de aanvraag wordt ingetrokken na 8 weken en binnen 26 weken na het in behandeling nemen ervan:10%10% 
 van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;  
2.5.2 Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten.  
2.5.2.1 Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1., 2.3.2., 2.3.6. en 2.3.7., intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze aanvraag is ingediend binnen 5 jaren na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt.  
 De teruggaaf bedraagt:25%25%
 van de op grond van de in 2.5.1. genoemde onderdelen verschuldigde leges. Van teruggaaf is geen sprake wanneer er toepassing is gegeven aan artikel 2.5.6. tenzij de intrekking tevens geldt voor de activiteiten waarop artikel 2.5.6. van toepassing is.  
2.5.3 Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten  
2.5.3.1 Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1.,2.3.2., 2.3.6. en 2.3.7., weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges.  
 De teruggaaf bedraagt:50%50%
 van de op grond van de in 2.5.3.1. genoemde onderdelen verschuldigde leges  
2.5.3.2 Indien op basis van wettelijke onvolledigheid/niet ontvankelijkheid het verzoek als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 of 2.3.7 niet (verder) in behandeling wordt genomen, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges.  
 De teruggaaf bedraagt:60%60%
 van de op grond van die onderdelen verschuldigde leges. Het minimum bedrag aan leges mag echter nooit minder bedragen dan151,50153,00
2.5.3.3 Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.5.3.1. wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak.  
2.5.3.4 Indien er sprake is van het weigeren van een omgevingsvergunning bestaat geen recht op teruggave van het in Titel 3 onderdeel 3.1.4 genoemde bedrag  
2.5.4Minimumbedrag voor teruggaaf  
2.5.2.1Een bedrag minder dan:50,5051,00
 wordt niet teruggegeven.  
2.5.5Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geen bedenkingen  
 Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.17. en 2.3.18. wordt geen teruggaaf verleend.  
2.5.6. Indien een aanvraag tot wijziging van het verkrijgen van een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 of 2.3.7, die reeds is verleend maar waarvan nog geen gebruik is gemaakt, worden enkel de leges welke betrekking hebben op de wijziging berekend volgens de in 2.3 genoemde heffingsgrondslagen. De oorspronkelijke omgevingsvergunning wordt gezien als huidige toestand. Het vorenstaande vindt geen toepassing indien de afwijking zodanig is dat naar de omstandigheden beoordeeld in essentie een nieuwe bouwplan sprake is.  
    

 

2.6Hoofdstuk 6 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project2011 2012
2.6.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project:50,50  51,00 

 

2.7Hoofdstuk 7 Bestemmingswijzigingen2011 2012
2.7.1. Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een principeverzoek om planologische medewerking707,00714,00    
 Indien een definitieve aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing van het geldende bestemmingsplan, omgevingsvergunning inclusief besluit tot het opheffen van de strijdigheid met het bestemmingsplan of wijziging van het bestemmingsplan op basis van een eerder behandeld principeverzoek binnen 6 maanden na de datum van verzending van het positief standpunt  in behandeling wordt genomen, worden de daarvoor geheven leges met deze leges verrekend.  
2.7.2 Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een voorbereidingsbesluit als bedoeld in artikel 3.7, eerste lid van de Wet ruimtelijk ordening bedraagt:1.717,001.734,00
2.7.3 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening tenzij dit wordt geregeld via een exploitatieovereenkomst of een exploitatieplan.5.050,005.100,50
2.7.4 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening tenzij dit wordt geregeld via een exploitatieovereenkomst of een exploitatieplan.4.040,004.080,40
2.7.5 Het tarief bedraagt voor de herziening van een (gedeelte van een) bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid van de Wet ruimtelijke ordening, nadat er eerst een omgevingsvergunning inclusief besluit tot het opheffen van de strijdigheid met het bestemmingsplan is genomen.2.878,502.907,30
2.7.6 Als voor de aanvraag een bestemmingsplan(herziening) dient te worden vervaardigd, wordt het onder 2.7.3, 2.7.4 en 2.7.5 genoemde bedrag verhoogd met de kosten van die activiteit, zoals deze voorafgaand aan het opstarten van de benodigde procedure aan de aanvrager zijn meegedeeld en blijken uit een begroting c.q. Een offerte die door of vanwege het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.  
2.7.6.1 De aanvrager krijgt de gelegenheid om binnen 7 werkdagen na de verzenddatum schriftelijk aan te geven of hij met het begrote bedrag akkoord gaat dan wel dat hij op een andere wijze voorziet in het leveren van een goede ruimtelijke onderbouwing.  
2.7.7Ontheffing verbodsbepaling in voorbereidingsbesluit  
2.7.7.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een ontheffing van het verbod tot wijziging van het gebruik van gronden of bouwwerken als bedoeld in artikel 3.7, vierde lid, van de Wet ruimtelijke ordening656,50663,00
2.7.8Ontheffing verbodsbepaling in exploitatieplan  
2.7.8.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een ontheffing van het verbod om bepaalde werken of werkzaamheden uit te voeren als bedoeld in artikel 6.12, zesde lid, van de Wet ruimtelijke ordening:656,50663,00 
2.7.9Toetsen bepaalde werken of werkzaamheden aan exploitatieplan  
2.7.9.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag te toetsen of voorgenomen werken of werkzaamheden voor het bouwrijp maken van het exploitatiegebied, de aanleg van nutsvoorzieningen of het inrichten van de openbare ruimte in het exploitatiegebied voldoen aan de eisen en regels van een exploitatieplan:656,50663,00
2.7.9.2 Leges worden niet geheven voor diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) of op een andere manier zijn of worden verhaald.  

 

2.8Hoofdstuk 8 In deze titel niet benoemde beschikking2011 2012
2.8.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking:176,75178,50

 

Titel 3   Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn  
3.1Hoofdstuk 1 Horeca2011 2012
3.1.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 3 van de Drank- en Horecawet404,00408,00
3.1.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding als bedoeld in artikel 30 van de Drank- en Horecawet of het wijzigen van de leidinggevenden151,50153,00
3.1.3 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 4 lid 5 of artikel 35 van de Drank- en Horecawet70,7071,40
3.1.4 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing ten behoeve van verlenging van de sluitingstijden voor horecabedrijven101,00102,00
3.1.5 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing voor geluidhinder (tarief per dag met maximum van 250 euro)30,3030,60
3.1.6Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een (omgevings)vergunning waarbij getoetst wordt volgens de Wet Bevordering Integriteitsbeoordelingen Openbaar Bestuur (BIBOB) wordt vermeerderd met500,00505,00

 

3.2Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten2011 2012
3.2.1. Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning voor het organiseren van een evenement als bedoeld in artikel 2:25 van de Algemene plaatselijke verordening (evenementenvergunning), indien het betreft:  
3.2.1.1 een grootschalig evenement (met meer dan 1000 bezoekers en/of deelnemers) of een evenement met verhoogd risicoprofiel151,50153,00
3.2.1.2een middelgroot evenement (tussen de 100 en 1000 bezoekers en/of deelnemers)101,00102,00
3.2.1.3een klein evenement (tot 100 bezoekers en/of deelnemers)50,5051,00
3.2.1.4 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een vergunning voor het organiseren van een snuffelmarkt als bedoeld in artikel 5:23 van de Algemene plaatselijke verordening30,30     -

 

3.3Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven2011 2012
3.3.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een exploitatievergunning of wijziging van een exploitatievergunning als bedoeld in de Algemene plaatselijke verordening, anders dan een wijziging bedoeld in onderdeel 3.3.2:  
3.3.1.1voor een seksinrichting1.111,001.122,00
3.3.1.2voor een escortbedrijf1.111,001.122,00 
3.3.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om wijziging van een exploitatievergunning in verband met uitsluitend een wijziging van het beheer in een seksinrichting of excortbedrijf, als bedoeld in de Algemene plaatselijke verordening :  
3.3.2.1voor een seksinrichting111,10 112,20
3.3.2.2voor een escortbedrijf111,10 112,20

 

3.4Hoofdstuk 4 Splitsingsvergunning woonruimte2011 2012
3.4.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een splitsingsvergunning als bedoeld in artikel 33 van de Huisvestingswet176,7594,95

 

3.5Hoofdstuk 5 Leefmilieuverordening 
3.5.1N.v.t. 

 

3.6Hoofdstuk 6 Brandbeveiligingsverordening 
3.6.1N.v.t. (verwijzing naar hoofdstuk 2.7) 

 

3.7Hoofdstuk 7 Overig2011 2012
3.7.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een:  
3.7.1.1Inzamel(ings)vergunning (collecteren en direct dialogue)30,30      -
3.7.1.2Inzamel(ings)vergunning (afvalstoffen)30,3030,60
3.7.1.3Vervallen (Ontheffing aanbieden gedrukte / geschreven stukken en afbeeldingen)30,30      -
3.7.1.4Ontheffing aantasting groenvoorziening door voertuigen30,3030,60
3.7.1.5Ontheffing asverstrooiing30,3030,60
3.71.6Ontheffing beperking verkeer in natuurgebieden30,3030,60
3.7.1.7Vervallen (Ontheffing betreden plantsoen)30,30      -
3.7.1.8Ontheffing geluidhinder (tafief per dag met maximum van 250 euro)30,3030,60
3.7.1.9Vervallen (Ontheffing houden bijen)30,30      -
3.7.1.10Vervallen (Ontheffing houden hinderlijke of schadelijke dieren)30,30      -
3.7.1.11Ontheffing parkeren voertuigen autobedrijven c.s.30,3030,60
3.7.1.12Ontheffing parkeren grote voertuigen30,3030,60
3.7.1.13Ontheffing parkeren reclamevoertuigen (1 maand)60,6061,20
3.7.1.14Ontheffing parkeren reclamevoertuigen (1 jaar)252,50255,00
3.7.1.15Vervallen (Ontheffing plaatsen voorwerpen op of aan de weg)30,30      -
3.7.1.16Ontheffing nachtverblijf buiten kampeerterrein30,3030,60
3.7.1.17Vervallen (Ontheffing artikel 87 RVV, huifkarren e.d.), zie 1.18.1.530,30      -
3.7.1.18Vervallen (Ontheffing artikel 7.1 Voertuigenreglement)30,30      -
3.7.1.19Ontheffing samenscholing30,3030,60
3.7.1.20Ontheffing stalling kampeermiddelen30,3030,60
3.7.1.21Vervallen (Ontheffing te koop aanbieden voertuigen)30,30      -
3.7.1.22Vervallen (Ontheffing uitrijden meststoffen op feestdagen en in weekenden)        -
3.7.1.23Vervallen (Ontheffing uitvliegen duiven)30,30      -
3.7.1.24Vervallen (Ontheffing verbod van vrijheid van meningsuiting)30,30      -
3.7.1.25Vervallen (Vergunning ter beschikking stellen consumentenvuurwerk)30,30      -
3.7.1.26Verklaring geen bezwaar opstijgen luchtballon, helicopter. e.d.40,4040,80
3.7.1.27Verklaring geen bezwaar wedstrijden op de weg40,4040,80
3.7.1.28Vervallen (Vrijstelling verplichting mbt verkoopregister)30,30      -
3.7.1.29Ontheffing zondagswet30,3030,60
3.7.1.30Ontheffing betreden gesloten woning of lokaal30,3030,60
3.7.1.31Huisnummerbesluit (op verzoek)75,7576,50
3.7.1.32Vervallen (Kapvergunning ivm omgevingsvergunning)45,45      -
3.7.1.33Ontheffing vervoer gevaarlijke stoffen (weg)80,8081,60
3.7.1.34Besluit aanstellen verkeersregelaars30,3030,60
3.7.1.35Besluit onttrekking weg aan openbaar verkeer30,3030,60
3.7.1.36Exploitatievergunning horecabedrijf404,00408,00
3.7.1.37Exploitatievergunning horecabedrijf (wijziging inrichting of leidinggevenden)111,10112,00
3.7.1.38Standplaatsvergunning op grond van artikel 5.18 van de APV       -40,00

 

 3.8      Hoofdstuk 8 in deze titel niet benoemde beschikking 2011     2012  
 3.8.1      Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking:         -   40,00

De griffier

drs. A.G. Joosten