Organisatie | Weststellingwerf |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieverordening gemeente Weststellingwerf 2008 |
Citeertitel | Subsidieverordening gemeente Weststellingwerf 2008 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | Subsidieverordening gemeente Weststellingwerf 2008 |
Geen.
Gemeentewet, artikel 149 en Algemene wet bestuursrecht, titel 4.2
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2009 | 01-01-2016 | Nieuwe regeling | 06-10-2008 Stellingwerf + Griffioen 15-10-2008 | 2008-000358/r |
Hoofdstuk I Algemene bepalingen
Paragraaf 1 Inleidende bepalingen
De subsidieverlening heeft als doel: het ondersteunen en stimuleren van plaatselijke activiteiten, het vergroten van de ontplooiingsmogelijkheden van mensen, het stimuleren van zelfredzaamheid, deelnemen aan maatschappelijke activiteiten en het instandhouden van het daarvoor geëigende voorzieningenniveau in de gemeente Weststellingwerf.
Voor de toepassing van deze verordening wordt verstaan onder:
- aanvrager: rechtpersoon of (groep van) natuurlijke personen die subsidie aanvragen in de zin van titel 4.2 Algemene wet bestuursrecht.- activiteit: verrichting of werkzaamheid die de aanvrager gaat uitvoeren; - actief (jeugd)lid: contributiebetalend lid van een instelling die zich bezighoudt met: ■ vormen van sportbeoefening die worden erkend (bijvoorbeeld door de NOC/NSF); ■ ontmoetingsactiviteiten, kennis- en vaardighedenoverdracht; of ■ belangbehartiging in verband met het maatschappelijk functioneren van personen, groepen of sociale verbanden die geheel en in hoofdzaak worden uitgevoerd door onbetaalde vrijwilligers;■ amateurkunstbeoefening waarbij de leden de artistieke activiteiten feitelijk uitvoeren.- Actieve (jeugd)leden ontvangen voor hun inspanningen geen presentiegeld of andere vergoedingen (anders dan onkostenvergoeding op declaratiebasis); - activiteitenprogramma: lijst van voorgenomen activiteiten die zijn aangemeld voor subsidieverlening in het kader van de stimuleringsregeling kunst en cultuur.- amateurkunst: kunst die niet-beroepsmatig, maar uit liefhebberij wordt bedreven. - basissubsidie: financiële tegemoetkoming in de vorm van een startbedrag als tegemoetkoming in de (vaste) lasten van een instelling, vermeerderd met (extra) toeslagen; - instelling: vereniging, stichting of groep die zich - zonder winstoogmerk - het behartigen van ideële of materiële belangen ten doel stelt voor (een deel van) de ingezetenen van de gemeente Weststellingwerf, blijkend uit statuten, huishoudelijk reglement en/of aantoonbaar feitelijke activiteiten;- jeugdlid: contributie betalende jeugdige of jongere;- niet-professionele instelling: een instelling die in hoofdzaak taken uitvoert of laat uitvoeren door één of meer vrijwilligers; - professionele instelling: een instelling die in hoofdzaak taken uitvoert of laat uitvoeren door één of meer betaalde beroepskrachten;- prestatie: in meetbare eenheden omschreven resultaten; - subsidietijdvak: periode waarin de subsidie is of wordt verstrekt; - voorziening: vermogensbestanddelen die worden gereserveeerd voor kosten die niet binnen de reguliere exploitatie kunnen worden opgevangen;- vrijwilliger: een persoon die taken uitvoert voor een instelling, anders dan beroepsmatig en zonder betaling op grond van een arbeidsovereenkomst.
Met de uitvoering van deze verordening en het bepaalde in titel 4.2 Algemene wet bestuursrecht zijn burgemeester en wethouders belast, tenzij de raad de uitvoering geheel of gedeeltelijk aan zich zelf heeft voorbehouden.
Subsidie wordt verstrekt aan privaatrechtelijke rechtspersonen. Het verstrekken van een subsidie aan natuurlijke personen kan alleen geschieden, indien de doelmatigheid en doeltreffendheid van de subsidieverlening zich hiertegen niet verzetten. Subsidie kan worden toegekend voor activiteiten die volgens burgemeester en wethouders in voldoende mate het belang van de gemeente en haar inwoners dienen. Subsidie wordt niet verleend voor activiteiten die:
- dienen ter verspreiding van partijpolitieke, godsdienstige of levensbeschouwelijke opvattingen; - (hoofdzakelijk) gericht zijn op het maken van winst.
Paragraaf 2 Aanvullende bepalingen
Artikel 8 Weigering en intrekking
De subsidieverlening kan naast de gevallen bedoeld in artikel 4:25 en artikel 4:35 van de Algemene wet bestuursrecht in ieder geval worden geweigerd indien gegronde redenen bestaan om aan te nemen dat:- de activiteiten van de aanvrager niet passen in het gemeentelijke beleid met betrekking tot de subsidieverlening;- de activiteiten niet aanwijsbaar ten goede zullen komen aan ingezetenen van de gemeente;- geldmiddelen niet of in onvoldoende mate zullen worden besteed voor het doel waarvoor de subsidie is aangevraagd;- de aanvrager doelstellingen beoogt of activiteiten zal ontplooien die in strijd zijn met de wet, het algemeen belang of de openbare orde;- de aanvrager ook zonder subsidieverstrekking over voldoende gelden kan beschikken - hetzij uit eigen middelen, hetzij uit middelen van derden - om de kosten van de activiteiten te dekken.
Indien burgemeester en wethouders hebben bepaald dat bij de aanvraag om subsidievaststelling een accountantsrapport moet worden overgelegd dient uit de verklaring van getrouwheid van de accountant te blijken of:- gelet op het financiële beleid en het beheer van de subsidieontvanger de toepasselijke subsidiebepalingen en subsidievoorschriften zijn nageleefd, en- of de subsidie is aangewend voor het doel waarvoor deze ter beschikking is gesteld.
De door burgemeester en wethouders aangewezen accountant is bevoegd een "review" uit te voeren met betrekking tot de controlewerkzaamheden die de controlerende accountant van de subsidieontvanger heeft verricht. De subsidieontvanger draagt ervoor zorg dat de controlerende accountant hiermee instemt.
Burgemeester en wethouders kunnen op grond van deze verordening beleidsregels vaststellen over de volgende onderwerpen:de activiteiten en onkosten die voor subsidieverlening in aanmerking te komen;de criteria voor de opbouw van de subsidies, de vorm en de hoogte van de subsidiebedragen;de criteria om een instelling tot deze subsidieverordening toe te laten;de uiterste datum van indiening van een aanvraag om subsidie;de uiterste datum van beslissen op een aanvraag om subsidie;de eisen waaraan een ontvankelijke aanvraag om subsidie moet voldoen. de nadere voorwaarden die aan de subsidieverlening kunnen worden verbonden;het overdragen van subsidie aan derden, anders dan als betaling voor goederen of diensten;de emancipatie, de non-discriminatie en het democratisch functioneren van een subsidieontvangende rechtspersoon;de manier waarop of de middelen waarmee de gesubsidieerde activiteit wordt verricht;de vorming van reserves, de omvang ervan en de aan de reserves toe te voegen bedragen;de uiterste datum van indiening van een aanvraag tot subsidievaststelling;de stukken die de aanvrager moet overleggen ter verantwoording;de uiterste datum van beslissen op een aanvraag tot subsidievaststelling;de uiterste datum van de betaling of afrekening van de subsidie.
Paragraaf 3 Per boekjaar verstrekte subsidies aan rechtspersonen
Artikel 14 Inleidende bepaling
In deze subsidietitel wordt de subsidieverlening geregeld waarop de bepalingen van toepassing zijn, bedoeld in afdeling 4.2.8 Algemene wet bestuursrecht.
Indien de subsidieontvanger zijn inkomsten in overwegende mate ontleent aan subsidie die op basis van deze verordening wordt verstrekt is artikel 4:76 Algemene wet bestuursrecht van overeenkomstige toepassing op het financiële verslag.
Artikel 16 Vrijstelling accountantsonderzoek
Burgemeester en wethouders kunnen vrijstelling verlenen van de verplichtingen als bedoeld in artikel 4:78, eerste tot en met vierde lid Algemene wet bestuursrecht.
Hoofdstuk II Incidentele subsidies
Artikel 19 Aan wie en waarvoor
Incidentele subsidies kunnen worden toegekend aan instellingen die zich bezighouden met het welzijn, de kunst en cultuur, de sport, recreatie en het toerisme, de zorg, de educatie, de maatschappelijke ontwikkeling en participatie in de gemeente Weststellingwerf.<vet>Titel 1 Waarderingsubsidie</vet>
Artikel 20 Inleidende bepaling
De subsidieverlening onder deze subsidietitel is bedoeld om tegemoet te komen in de kosten van activiteiten waarbij in beginsel geen verband bestaat tussen de feitelijke kosten, de aard of de inhoud van de activiteiten en de hoogte van de subsidie.
Artikel 21 Aan wie en waarvoor
Waarderingsubsidie kan worden toegekend, zowel aan professionele instellingen als aan niet-professionele instellingen.
Artikel 25 Inleidende bepaling
Investeringsubsidies komen voor in de volgende verschijningsvormen:- Elementaire voorzieningen: de infrastructuur (gronden, gebouwen, opstallen, kleed- en was- gelegenheden) van sportvelden, ijs- en atletiekbanen, sporthallen, sportzalen, zwembaden en dorpshuizen.- Noodzakelijke voorzieningen: de basisvoorzieningen met een duurzaam karakter die noodzakelijk zijn voor het naar behoren kunnen gebruiken en/of het laten functioneren van een elementaire voorziening.- Gewenste voorzieningen: de voorzieningen met een duurzaam karakter die wenselijk zijn voor een beter gebruik en/of het optimaler laten functioneren van de elementaire en/of noodzakelijke voorzieningen.- Bijzondere voorzieningen: ■ de aanpassing van elementaire voorzieningen die door gewijzigd gebruik en/ of veranderde maatschappelijke opvattingen te rechtvaardigen is en daarom onbruikbaar dreigt te worden; ■ het ingrijpend onderhoud dat in verband met gebreken aan een elementaire voorziening is ontstaan en redelijkerwijs niet te voorzien of te voorkomen is geweest, ondanks het gepleegde reguliere onderhoud.
- Burgemeester en wethouders kunnen op aanvraag investeringswensen in een programma opnemen. - De aanvraag om opneming in het investeringsprogramma moet uiterlijk zijn ingediend op 1 april van het jaar voorafgaande aan het subsidietijdvak waarop de investeringssubsidie betrekking heeft. - Op verzoek van de aanvrager of op eigen initiatief kunnen burgemeester en wethouders de aanvrager de gelegenheid bieden tot het geven van een toelichting op de ingediende investeringswensen en/of het geven van nadere aanvullende (financiële) informatie.
Artikel 30 Beslissing en uitbetaling
Burgemeester en wethouders kunnen in een beleidsregel vastleggen op welke uiterlijke termijn:
<vet>Titel 3 ActiviteitensubsidieParagraaf 1 Stimuleringsregeling kunst en cultuur</vet>
Artikel 31 Inleidende bepaling
De subsidieverlening onder deze paragraaf stimuleert het organiseren van openbare uitvoeringen, manifestaties, presentaties, voorstellingen of exposities die voor een breed publiek toegankelijk zijn en waaraan publicitair bekendheid wordt gegeven via de media en/of het verspreiden van affiches of programmabladen.
Artikel 35 Beslissing en uitbetaling
Op de aanvraag om subsidie wordt een beslissing tot verlening genomen:
Artikel 36 Doelmatig gebruik van subsidie
Indien blijkt dat bij twee of meer instellingen voor een belangrijk deel dezelfde personen betrokken zijn en/of de activiteiten waarvoor subsidie wordt gevraagd in belangrijke mate met elkaar overeenkomen, kunnen burgemeester en wethouders bepalen dat betreffende instellingen gezamenlijk gebruikmaken van de subsidiemogelijkheden in deze subsidieparagraaf.<vet>Paragraaf 2 Basissubsidie sport en amateurkunst </vet>
Artikel 37 Inleidende bepaling
De subsidieverlening onder deze paragraaf is bedoeld om de sport, de amateurkunst- en/of cultuurbeoefening - onder meer - voor en door jeugdigen en/of jongeren te stimuleren.
Artikel 41 Beslissing en uitbetaling
Burgemeester en wethouders kunnen in een beleidsregel vastleggen op welke uiterlijke termijn:
Artikel 42 Inleidende bepaling
De subsidieverlening onder deze paragraaf is bedoeld om een instelling de gelegenheid te bieden haar activiteiten (tijdelijk) voort te zetten.
Hoofdstuk III Structurele subsidies
Artikel 47 Inleidende bepaling
In dit hoofdstuk wordt de verstrekking geregeld van structurele subsidies. Structurele subsidies komen voor in de verschijningsvormen:
Artikel 48 Inleidende bepaling
De meerjarige afspraak over budgetsubsidie vermeldt in elk geval:- de kaders en/of de beleidsaccenten met betrekking tot de (jaarlijkse) prestatieafspraken en zo nodig de daarbij behorende budgetsubsidie per subsidietijdvak;- de manier waarop de naleving, beoordeling of bijstelling van de overeengekomen (prestatie)afspraken zijn beslag krijgt.
Artikel 53 Beslissing en uitbetaling
Burgemeester en wethouders kunnen in een beleidsregel vastleggen op welke uiterlijke termijn:
Artikel 54 Inleidende bepaling
Een meerjarige activiteitensubsidie kan op verzoek worden aangegaan of verlengd voor een subsidietijdvak van twee tot ten hoogste vier jaar. Het subsidietijdvak is gelijk aan het kalenderjaar.
Artikel 58 Subsidievaststelling en verantwoording
Burgemeester en wethouders kunnen in een beleidsregel vastleggen:
Artikel 62 Overgangsbepalingen
Besluiten, genomen met toepassing van de "Algemene subsidieverordening gemeente Weststellingwerf 2001", die golden op het moment van de inwerkingtreding van deze verordening en waarvoor deze verordening overeenkomstige besluiten kent, gelden als besluiten genomen met inachtneming van deze verordening.