Organisatie | Urk |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening op de rekening- annex auditcommissie |
Citeertitel | Verordening op de rekening- annex auditcommissie |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
24-02-2005 | Nieuwe regeling | 24-02-2005 Het Urkerland | Nieuwe regeling |
De raad van de gemeente Urk;gelet op de adviezen van het seniorenoverleg van 1 februari 2005 en raadscommissie I van 8 februari 2005;gelezen het voorstel van het presidium van 1 februari 2005;gelet op artikel 84 van de Gemeentewet;besluit:vast te stellen de volgende<vet>‘Verordening op de rekening- annex auditcommissie’</vet>
De commissie heeft de volgende taken:
het voorbereiden van:- de bespreking(en) in de functionele raadscommissie en de beoordeling door de gemeenteraad, van de kadernota, de programbegroting, de rekening en het financiële jaarverslag;- de aanbesteding van de accountantscontrole;- het programma van eisen voor de accountantscontrole, binnen het door de raad gestelde budgettaire kader;
het voeren van overleg (met de accountant) over onder meer:- te maken afspraken omtrent de normstelling op grond van wet- en regelgeving;- de goed keurings- en rapportagetoleranties;- de communicatie en rapportagestructuur;- begrotings(on)rechtmatigheid;- het jaarlijks op te stellen controleplan voor de accountantscontrole;
De commissie vergadert zo dikwijls er zaken aan de orde zijn waarover zij op grond van artikel 3 adviseert, overlegt of de bespreking voorbereidt.
Bij het bespreken van een onderwerp als genoemd in artikel 3 kunnen door de voorzitter ook worden uitgenodigd de raadsgriffier, de gemeentesecretaris, de portefeuillehouder financiën en de (concern)controller. Zij mogen aan de bespreking in de commissie deelnemen, maar nemen niet deel aan de besluitvorming.
De commissie kan een reglement van orde voor haar vergaderingen en andere werkzaamheden vaststellen. Zij zendt het reglement en de eventuele latere wijzigingen hierop na vaststelling onverwijld ter kennisneming naar de raad. Het reglement mag niet strijdig zijn met hetgeen in deze verordening is geregeld.
Indien tijdens een vergadering van de commissie minder dan twee leden zijn opgekomen, wordt de vergadering niet gehouden en belegt de voorzitter een nieuwe vergadering.
De geheimhouding kan eveneens worden opgelegd door burgemeester en wethouders ten aanzien van stukken die zij aan de commissie overleggen. Daarvan wordt op de stukken melding gemaakt. De geheimhouding wordt door allen die van de stukken kennis dragen, in acht genomen totdat burgemeester en wethouders haar opheffen.
Van een vergadering van de commissie wordt een beknopt verslag gemaakt dat uitsluitend in de commissie wordt verspreid. Het verslag wordt ter vaststelling opgenomen op de concept agenda voor de eerstkomende vergadering van de commissie.
De commissie legt haar advies of de overleg- dan wel besprekingsresultaten vast in een rapportage. De rapportage wordt ter kennis van de gemeenteraad gebracht.