Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Urk

Reglement voor de verwerking van persoonsgegevens krachtens de verordening gemeentelijke basisadministratie Urk 2010

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieUrk
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingReglement voor de verwerking van persoonsgegevens krachtens de verordening gemeentelijke basisadministratie Urk 2010
CiteertitelReglement voor de gemeentelijke basisadministratie 2010
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
  2. Wet bescherming persoonsgegevens
  3. Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens Urk

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

16-04-2009Wijziging

16-04-2009

Het Urkerland

2009000742

Tekst van de regeling

Intitulé

Reglement voor de verwerking van persoonsgegevens krachtens de verordening gemeentelijke basisadministratie Urk 2010

Burgemeester en wethouders van de gemeente Urk;gelet op de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (Stb. 1994, 494) en de Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens Urk;gelet op de Wet bescherming persoonsgegevens (Stb. 2000, 302);overwegende dat de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens verplicht tot het vaststellen van een Verordening waarin of krachtens waarbij de verstrekking van gegevens aan binnengemeentelijke afnemers en derden wordt vastgelegd;besluitenonder intrekking van het op 10 juli 2008 vastgestelde reglement voor de gemeentelijke basisadministratie vast te stellen het volgende<vet>‘Reglement voor de gemeentelijke basisadministratie’</vet>

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Artikel 1 Begripsbepalingen

Dit reglement verstaat onder:

  • a.

    de wet: de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (Stb 1994, 494);

  • b.

    de minister: de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

  • c.

    verordening: de Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens Urk vastgesteld door de gemeenteraad op 18 september 2003;

  • d.

    basisadministratie: de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens als bedoeld in artikel 2 van de wet;

  • e.

    verantwoordelijke: degene die zeggenschap heeft over de basisadministratie zijn de burgemeester en wethouders;

  • f.

    beheerder: de functionaris die namens de verantwoordelijke is belast met de dagelijkse zorg voor de basisadministratie;

  • g.

    ingeschrevene: degene ten aanzien van wie een persoonslijst als bedoeld in artikel 1 van de wet, in de basisadministratie van de gemeente is opgenomen;

  • h.

    persoonslijst: het geheel van gegevens als bedoeld in artikel 34, eerste lid van de wet over &#xE9;&#xE9;n persoon in een basisadministratie;

  • i.

    afnemer: een bestuursorgaan;

  • j.

    buitengemeentelijke afnemer: elke andere afnemer dan een binnengemeentelijke afnemer;

  • k.

    binnengemeentelijke afnemer: elke afnemer die een orgaan is van de gemeente waarvan het college van burgemeester en wethouders de verantwoordelijke is voor de verwerking van persoonsgegevens in de desbetreffende basisadministratie;

  • l.

    derde: elke andere persoon of instelling dan een afnemer en de ingeschrevene.

Artikel 2  

Met inachtneming van het bepaalde in de artikelen 4, 5 en 6 regelt de verantwoordelijke de toegang tot de GBA dan wel de verstrekking uit de GBA voor de binnengemeentelijke afnemers die gegevens uit de GBA nodig hebben voor de vervulling van hun taken, zodanig dat deze afnemers aan hun verplichtingen krachtens de artikelen 3b en 62 van de wet kunnen voldoen.

Hoofdstuk 2 Bepalingen met betrekking tot beheer, geautomatiseerde verbanden, rechtstreekse toegang tot en verstrekkingen uit de basisadministratie

Artikel 3 Beheer van de basisadministratie

  • 1.

    Beheerder van de basisadministratie is de manager van de afdeling Publiekszaken;

  • 2.

    De beheerder is bevoegd nadere invulling te geven aan:

    • a.

      (te leggen) verbanden met andere gemeentelijke registraties;

    • b.

      (rechtstreekse) toegang tot de basisadministratie middels andere geautomatiseerde toepassingen;

    • c.

      verstrekkingen aan binnengemeentelijke afnemers of daaraan gelijkgestelden, die geen rechtstreekse toegang hebben tot de basisadministratie.

Artikel 4 Verbanden met andere gemeentelijke gegevensinzameling

  • 1.

    Op grond van artikel 1 van de verordening, kunnen met het oog op het langs geautomatiseerde weg met elkaar in verband brengen, gegevens van persoonslijsten worden verstrekt aan gegevensverzamelingen van een binnengemeentelijke afnemer;

  • 2.

    Verstrekkingen als bedoeld in lid 1, worden opgenomen in bijlage 1;

  • 3.

    Bijlage 1 bevat de volgende gegevens:- naam binnengemeentelijke afnemer;- taak ten behoeve waarvan de verstrekking plaatsvindt;- de te verstrekken gegevens van de persoonslijst.

Artikel 5 Rechtstreekse toegang tot de basisadministratie

Rechtstreekse toegang tot de basisadministratie hebben:

  • a.

    de beheerder;

  • b.

    met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de wet de in bijlage 2 genoemde binnengemeentelijke afnemers, voor wat betreft de daarbij genoemde gegevens, ten behoeve van hun taak.

Artikel 6 Verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers die geen rechtstreekse toegang hebben en de gegevens die worden verstrekt

Met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de Wet worden aan de in bijlage 3 genoemde binnengemeentelijke afnemers gegevens verstrekt die benodigd zijn voor het uitoefenen van hun taak.

Artikel 7 Overige verstrekkingen en de gegevens die kunnen worden verstrekt

  • 1.

    Met inachtneming van artikel 100, tweede lid van de wet kunnen in andere gevallen dan bedoeld in de artikelen 98 en 99 van de wet op schriftelijk verzoek over personen incidenteel gegevens worden verstrekt aan

    • a.

      de in bijlage 4 genoemde rechtspersonen

    • b.

      natuurlijke personen, ten behoeve van een persoonlijk, niet-commercieel belang, met voorafgaande schriftelijke toestemming van de ingeschrevene van wie gegevens worden verstrekt.

    • c.

      de echtgenoot/echtgenote/geregistreerd partner en meerderjarige kinderen mits de identiteit van de verzoeker deugdelijk wordt vastgesteld en verzoeker en de persoon wiens gegevens het betreft in de GBA op hetzelfde adres staan ingeschreven.

  • 2.

    Met inachtneming van artikel 100, eerste lid onder a van de wet, wordt een verzoek als bedoeld in het eerste lid onder a van dit artikel, alleen ingewilligd, voor zover de verstrekking noodzakelijk is in het belang van de bescherming van de betrokkene of van de rechten en vrijheden van anderen.

Artikel 8 Terugmeldplicht

  • 1.

    Een binnengemeentelijke afnemer die gerede twijfel heeft over de juistheid van een authentiek gegeven dat hij verstrekt heeft gekregen uit de basisadministratie, doet hiervan mededeling aan de verantwoordelijke;

  • 2.

    De verantwoordelijke regelt de wijze waarop de mededelingen worden gedaan;

  • 3.

    De verantwoordelijke regelt de wijze waarop de kennisgeving aan de binnengemeentelijke afnemer naar aanleiding van een terugmelding wordt gedaan, met inachtneming van het bepaalde in artikel 62 van de wet en de artikelen 62 en 63 van het besluit GBA.

Artikel 9 Beveiliging

De beheerder treft ten behoeve van de technische en organisatorische beveiliging de maatregelen als vermeld in het vastgestelde Informatiebeveiligingsplan GBA en privacy.

Hoofdstuk 3 Overige bepalingen

Artikel 10 Slotbepaling

  • 1.

    Dit reglement wordt aangehaald als Reglement voor de gemeentelijke basisadministratie;

  • 2.

    Het reglement ligt ter inzage bij de afdeling Publiekszaken, Singel 9, 8321 GT Urk.

     

Aldus besloten in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders der gemeente Urk, gehouden op 16 april 2009,De secretaris,                                                        De burgemeester,

1  

Lijst van binnengemeentelijke applicaties waaraan gegevens uit de bevolkingsadministratie kunnen worden verstrekt met het oog op het in verband brengen van gegevens uit beide bestanden.

 

 

 

 

BRS

Diverse gemeentelijke taken

Persoonsgegevens, oudergegevens, nationaliteitsgegevens, huwelijksgegevens, overlijdensgegevens, adresgegevens, verblijfstitelgegevens en verwijsgegevens.

 

2  

Lijst van binnengemeentelijke afnemers met de raadpleegmogelijkheidDe volgende dienstonderdelen van de gemeente Urk hebben rechtstreeks toegang tot de basisadministratie: 

 

 

 

 

Afdeling Publiekszaken: × Teleportaal (front-office)

Wet GBA, Kieswet, Besluit Burgerlijke Stand, Burgerlijk wetboek, Nationaliteitswetgeving, Wet op de lijkbezorging, Wet justitiële documentatie, Vreemdelingenwet, Paspoortwet, Regelgeving Rijbewijzen, Wet Maatschappelijke Ondersteuning, Wet Werk en Bijstand, Wet Kinderopvang, Wet Inburgering, Woningwet, Wet op de Ruimtelijke Ordening Invorderingswet en Gemeentelijke belastingverordeningen

Alle gegevens op PL en verwijsgegevens

Afdeling Publiekszaken:Cluster Burgerzaken

Wet GBA, Kieswet, Besluit Burgerlijke Stand, Burgerlijk wetboek, Nationaliteitswetgeving, Wet op de lijkbezorging, Wet justitiële documentatie, Vreemdelingenwet, Paspoortwet en Regelgeving Rijbewijzen

Alle gegevens op PL en verwijsgegevens

Afdeling Publiekszaken:× Cluster Sociale Zaken

Wet Werk en Bijstand, Wet Kinderopvang, en Wet Inburgering

Persoonsgegevens, oudergegevens, nationaliteitsgegevens, huwelijksgegevens, overlijdensgegevens, adresgegevens, kindgegevens, verblijfstitelgegevens, gezagsgegevens, reisdocumentengegevens en verwijsgegevens

Afdeling Publiekszaken:× Cluster Bouwen & Wonen

Woningwet, Wet op de Ruimtelijke Ordening

Persoonsgegevens, oudergegevens, overlijdensgegevens, adresgegevens en verwijsgegevens

Afdeling Publiekszaken:× Cluster Belastingen

lnvorderingswet, Gemeentelijke belastingverordeningen

Persoonsgegevens, oudergegevens, huwelijksgegevens, overlijdensgegevens, adresgegevens en verwijsgegevens

Afdeling Directiestaf:× Cluster Invordering

Invorderingswet

Persoonsgegevens, oudergegevens, huwelijksgegevens, overlijdensgegevens, adresgegevens en verwijsgegevens.

Afdeling Ontwikkeling & Advies: × Cluster Onderwijs

Leerplichtwet

Persoonsgegevens, oudergegevens, huwelijksgegevens, overlijdensgegevens, adresgegevens, kindgegevens en verwijsgevens.

Afdeling Interne Dienstverlening

Basisadministratie Adressen en Gebouwen

Persoonsgegevens en adresgegevens

De verantwoordelijke (= het College van B&amp;W) kan, indien noodzakelijk nadere aanwijzingen geven met betrekking tot beveiliging en ter bescherming van de persoonlijke levenssfeer. Alle binnengemeentelijke afnemers beschikken hooguit over een beperkte gedeeltelijke inzage.

3  

Lijst van binnengemeentelijke afnemers waar systematisch gegevens aan worden verstrekt uit de GBA 

 

 

 

 

Cluster Invordering van de afdeling Directiestaf

Uitvoering gemeentelijke belastingverordeningen

Mutatiegegevens: overlijden.

Cluster Milieu van de afdeling Publiekszaken

Uitvoering gemeentelijke verordening op de heffing en invordering van afvalstoffen

Mutatiegegevens: geboorten, vestigingen, binnenverhuizingen, vertrekken, emigraties en overlijden.

Cluster Sociale Zaken van de afdeling Publiekszaken

Uitvoering Wet Inburgering Nieuwkomers

Mutatiegegevens: vestigingen.

Afdeling Ontwikkeling en Advies, taakveld Jeugdzorg

Uitvoering verwijsindex risicojongeren (ingesteld n.a.v. de aanstaande wijziging van Wet Jeugd en Gezin).

A-nummer, BSN, naam, geb. datum, geslacht, adres en indicatie geheimhouding van jongeren van 0-23 jaar

 

4  

Overzicht van de vrije derden, waaraan gegevens kunnen worden verstrekt uit de GBA 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bibliotheek (geen onderdeel van de gemeente)

Voor de bijhouding van de ledenadministratie

Vrije derde

Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

Mogelijk

Ja

Art. 100 Wet GBA

Buitenlandse EU-overheden

Ter uitvoering van de opgedragen taken

Vrije derde

Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

Mogelijk

Ja

Art. 100 Wet GBA

Buitenlandse niet EU-overheden (met passend beschermingsniveau met betrekking tot persoonsgegevens) www.cbpweb.nl

Ter uitvoering van de opgedragen taken

Vrije derde

Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

Mogelijk

Ja

Art. 100 Wet GBA

Buitenlandse vertegenwoordigingen hier ten lande

Ter uitvoering van de opgedragen taken

Vrije derde

Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

Mogelijk

Ja

Art. 100 Wet GBA

Bureau voor Rechtshulp

Ter uitvoering van de opgedragen taken

Vrije derde

Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

Mogelijk

Ja

Art. 100 Wet GBA

Crematoria, begraafplaatsen (niet-gemeentelijke)

Voor de bijhouding van registraties verband houdende met het begraven en cremeren

Vrije derde

Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

Mogelijk

Ja

Art. 100 Wet GBA

Culturele organisaties

Voor de aan deze organisaties opgedragen taken.

Vrije derde

Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

Mogelijk

Ja

Art. 100 Wet GBA

Fondsverwervende organisaties

Voor de aan deze organisaties opgedragen taken.

Vrije derde

Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

Mogelijk

Ja

Art. 100 Wet GBA

Instellingen/organisaties ten behoeve van:× Maatschappelijke dienstverlening× Algemene/geestelijke gezondheidszorg× Kinderopvang× Jeugdwelzijnswerk× Ouderenzorg× Gehandicaptenzorg× Werkvoorziening

Voor de aan deze organisaties opgedragen taken.

Vrije derde

Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

Mogelijk

Ja

Art. 100 Wet GBA

Kerken (niet zijnde de SILA)

Voor het bijhouden van de ledenadministratie

Vrije derde

Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

Mogelijk

Ja

Art. 100 Wet GBA

Kredietbank (privaatrechtelijk, bijvoorbeeld een stichting)

Voor de aan de organisatie opgedragen taken.

Vrije derde

Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

Mogelijk

Ja

Art. 100 Wet GBA

Migrantenorganisaties

Voor het bijhouden van de ledenadministratie

Vrije derde

Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

Mogelijk

Ja

Art. 100 Wet GBA

Natuurlijke personen

Vooraf schriftelijke toestemming betrokkene (persoon/gezaghouder)

Vrije derde

Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

Mogelijk

Ja

Art. 100 Wet GBA

Ouderenorganisaties

Voor het bijhouden van de ledenadministratie

Vrije derde

Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

Mogelijk

Ja

Art. 100 Wet GBA

Patiëntenverenigingen

Voor het bijhouden van de ledenadministratie

Vrije derde

Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

Mogelijk

Ja

Art. 100 Wet GBA

Pensioenfondsen (tenzij art. 34 Pensioen- en Spaarfondsenwet van toepassing is)

Voor de aan deze organisatie opgedragen taken

Vrije derde

Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

Mogelijk

Ja

Art. 100 Wet GBA

Plaatselijke afdelingen van politieke partijen

Voor het bijhouden van de ledenadministratie

Vrije derde

Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

Mogelijk

Ja

Art. 100 Wet GBA

Reclassering/verslaafdenzorg

Voor de aan deze organisatie opgedragen taken

Vrije derde

Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

Mogelijk

Ja

Art. 100 Wet GBA

Sportorganisaties en -verenigingen

Voor het bijhouden van de ledenadministratie

Vrije derde

Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

Mogelijk

Ja

Art. 100 Wet GBA

Stichting Bureau Nieuwkomers

Voor de aan deze organisatie opgedragen taken

Vrije derde

Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

Mogelijk

Ja

Art. 100 Wet GBA

Thuiszorgorganisaties

Voor de aan deze organisatie opgedragen taken

Vrije derde

Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

Mogelijk

Ja

Art. 100 Wet GBA

Vakorganisaties

Voor het bijhouden van de ledenadministratie

Vrije derde

Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

Mogelijk

Ja

Art. 100 Wet GBA

Verenigingen en stichtingen met maatschappelijk of filantropisch doel

Voor de aan de organisaties opgedragen taken

Vrije derde

Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

Mogelijk

Ja

Art. 100 Wet GBA

Vrouwenorganisaties

Voor het bijhouden van de ledenadministratie

Vrije derde

Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

Mogelijk

Ja

Art. 100 Wet GBA

Woningbouwverenigingen/ woningbouwcorporaties

Ten behoeve van de bijhouding van de huurdersadministratie en de woningtoewijzing

Vrije derde

Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

Mogelijk

Ja

Art. 100 Wet GBA

Ziekenhuizen

Voor het uitoefenen van patiëntenzorg, het verlenen van medische zorg en het innen van rekeningen i.v.m. die zorg

Vrije derde

Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

Mogelijk

Ja

Art. 100 Wet GBA