Organisatie | Urk |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Algemene regeling budgethouders gemeente Urk |
Citeertitel | Algemene regeling budgethouders gemeente Urk |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen.
Geen.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-11-2006 | Nieuwe regeling | 01-03-2007 Gemeentelijke website (intranet) | 2007000362 |
deelbudgethouder: de ambtenaar, die qua specifieke deskundigheid door de mastertbudgethouder is aangewezen , en binnen de daarvoor aangegeven grenzen, verantwoordelijk is voor het aangaan van verplichtingen, zoals omschreven in artikel 3 (kostencategorieniveau);budget: onder budget wordt verstaan het geheel van middelen tot uitdrukking komend op een (sub)product van de beheersbegroting van de gemeente Urk met de daarbij behorende taakstellingen;
De begroting van de gemeente is een optelsom van de productinformatie (beheersbegrotingen) en is voortschrijdend. De productinformatie geeft namelijk per subproduct weer, wat de te verwachten kosten en de taakstelling voor het lopende begrotingsjaar en daarop volgende drie jaren zijn. De omschrijving van een subproduct geeft binnenlijns aan hoe het budget is en wordt bepaald (prestatie x tarief.)Hiermee wordt bedoeld, dat een budget meer is dan een zak geld. Lid c. is toegevoegd om het mogelijk te maken, dat diverse taken voor de uitvoering neergelegd word bij ter zake gespecialiseerde medewerkers. Met name speelt dit een rol bij o.a. het onderhoud van de gemeentelijke gebouwen/verzekeringen. De zgn. dwarsbudgethouders.
Artikel 2 Het beheren van budgetten
De volgende budgetten worden aangemerkt als niet te beheren (onderdelen van) budgetten:
- doorbelasting kostenplaatsen;
- toevoeging/onttrekkingen aan reserves en voorzieningen;
- reeds aangegane contracten, incl. abonnementen, lidmaatschappen en contributies;
- doeluitkeringen van provincie en/of rijk en de algemene uitkering uit het gemeentefonds;
- te innen belastingen en heffingen op grond van de belastingverordeningen;
- dividenden en winstuitkeringen;
De in lid b. aangegeven budgetten zijn veelal bij de primitieve begroting vastgesteld en als zodanig niet meer te beinvloeden. Wijzigingen treden slechts op bij tussentijdse aanpassing van de begroting of bij het beschikbaar stellen van kredieten.
Verplichtingen zijn overeenkomsten tot levering van goederen, aanneming van werk en/of verlening van diensten. Deze worden onderscheiden in verplichtingen inzake uitgaven - hierna te noemen bestellingen - en verplichtingen inzake inkomsten - hierna te noemen orders.
Artikel 4 Aangegaan verplichtingen
Indien geen toereikend budget aanwezig is c.q. een budget wordt overschreden, wordt door de masterbudgethouder in overleg met de verantwoordelijke portefeuillehouder aanvullende budgetruimte gevraagd bij burgemeester en wethouders. Hiervan wordt vooraf melding gedaan aan de beleidsmedewerker planning en control, teneinde te komen tot bijstelling van de begroting.
Elke handeling kent een oorzaak en gevolg. Bij een goed inzicht in de ontwikkeling van het budget is het van belang de lopende verplichtingen bij te houden. Tussen het aangaan van de verplichting en de uitvoering kan een behoorlijke tijd verlopen. Ook het in rekening brengen kan op zich laten wachten, Indien men verplichtingen niet vastlegt kan men bij de beoordeling van het budget deze over het hoofd zien. De vastlegging van de verplichting is vanuit zijn verantwoordelijkheid voor het budget bij de budgethouder neergelegd. Zie voor vastlegging van de verplichtingen bij kredieten model bijlage A. Voor de overige verplichtingen vindt vastlegging plaats conform de infoset Financieel Management Systeem Gemeente Urk.
Artikel 5 Bevoegdheid tekenen opdrachten door (deel) budgethouders
De bevoegdheid geldt alleen voor de posten en bedragen, die in de goedgekeurde begroting en/of begrotingswijzigingen zijn opgenomen.
Toelichting. Indien er goede taakomschrijvingen en duidelijke doelstellingen per product aanwezig zijn is het niet meer nodig, dat voor elk onderdeel het de afdelingsmanager, de directie of het college van burgemeester en wethouders worden geconfronteerd met uitvoeringszaken. Zij worden op deze wijze alleen geconfronteerd met afwijkingen en uitzonderingen. Verder is aansluiting gezocht bij het gestelde in de nota Inkoop en aanbestedingsbeleid gemeente Urk.
De (master) (deel) budgethouder legt vast bij welke leveranciers hij/zij de bij artikel 5 genoemde offertes heeft gevraagd. De ontvangen offertes worden door de budgethouder systematisch gearchiveerd en de motivering van de uiteindelijke keuze van de leverancier wordt door de budgethouder aangetekend.
De budgethouder voor de financiële administratie, zijnde de beleidsmedewerker planning en control (comptabele), of één of meer door deze aangewezen medewerk(st)ers, is verantwoordelijk voor een adequate budget- en kredietbewaking, alsmede voor het samenhangende proces van informatievoorziening en de jaarverslaglegging, zulks met inachtneming van - uit een oogpunt van deugdelijke administratieve organisatie - te stellen eisen aan interne controle en functiescheiding.
Artikel 8 Fiattering betalingen
Artikel 7 en 8 betreffen de administratie van de gemeente. De verantwoordelijke voor de (concern)administratie is de beleidsmedewerker planning en control (comptabele). Deze functionaris moet zorg dragen voor een goede bijhouding in de administratie. Dit betekent, dat alle stukken, waaruit een boeking, wijziging in de administratie kan voortvloeien aangeleverd moeten worden aan de administratie. Naast de budgetregistratie kent de administratie eveneens een administratie voor de uren, debiteuren en crediteuren. Alle te betalen facturen lopen via de crediteurenadministratie. Alle te ontvangen bedragen lopen via de debiteurenadministratie. Uit dien hoofde zal de facturering c.q. het in rekening stellen van bedragen worden uitgevoerd door de administratieve afdeling, op aanwijzing van de verantwoordelijke budgethouder. Indien de administratie tijdig en volledig wil zijn dient aan de fiattering van nota's termijnen te worden gesteld. De budgethouder is en blijft verantwoordelijk.
Binnen dit artikel komt naar voren, dat een onderschrijding niet goed behoeft te zijn. Het budget is niet alleen geld, maar is altijd gekoppeld aan het (kunnen) uitvoeren van een bepaalde taak.
Een onderschrijding kan aangeven dat de taakstelling niet is gehaald. Zowel bij een over- als ook bij een onderschrijding dient dit te worden verklaard en gemotiveerd. De managementrapportages vormen tevens de basis voor de bestuursrapportages richting de gemeenteraad. Daarnaast zal bij de samenstelling van de jaarrekening eveneens een budgetverslag door de budgethouders moeten worden aangeleverd. Dit laat onverlet, dat indien er aanleiding toe bestaat, de budgethouder tussendoor rapporteert over zijn budget aan de masterbudgethouder c.q. Burgemeester en Wethouders.
Artikel 10 Overige instructies
De budgethouder rapporteert binnen 14 dagen aan de masterbudgethouder:
- de werkelijke uitkomsten en tussentijdse ontwikkelingen van het budget;
- de jaareinde prognose van het te besteden bedrag (toel.: dient het jaarbudget verhoogt of verlaagd te worden);
- de stand van het verbruik van het budget in verhouding tot de uitvoering van de taakstelling (toel,: is bij verbruik van het budget van 50% ook de taakstelling met 50% volbracht?), de kostendekkingspercentages en overige kerncijfers;
Aldus besloten in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders der gemeente Urk, gehouden op 1 maart 2007,
De voorzitter, De secretaris,
Als gevolg van de invoering van het Urker klantmodel moeten er diverse regelingen worden gewijzigd. In dat kader is ook de Algemene regeling budgethouders gemeente Urk in technische zin aangepast. Zo zijn de directeur, de adjunct-directeur en de afdelingsmanagers aangewezen als masterbudgethouder. Tevens is wat de bedragen betreft aansluiting gezocht bij de aanbestedingsnota. Belangrijk is dat bij het geven van opdrachten aan derden voldoende offertes worden gevraagd. Het aantal hangt af van de omvang van het budget. Verplichtingen tussen € 2.500 en € 75.000 moeten worden mee ondertekend door de afdelingsmanager. Bij verplichtingen boven € 75.000 tekent de directeur mee. De nieuwe regeling is op het intranet te vinden.