Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
's-Hertogenbosch

Reglement Reclamecriteria 's-Hertogenbosch 2005

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
Organisatie's-Hertogenbosch
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingReglement Reclamecriteria 's-Hertogenbosch 2005
CiteertitelReglement Reclamecriteria 's-Hertogenbosch 2005
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpruimtelijke ordening, verkeer en vervoer
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Regelt de criteria waaraan de welstandscommissie aanvragen om bouwvergunning voor reclamesdient te beoordelen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

art. 12a Woningwet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

30-01-2006Onbekend

20-12-2005

Bossche Omroep, 29-01-2006

05.1296

Tekst van de regeling

Intitulé

Reglement Reclamecriteria ’s-Hertogenbosch 2005

De gemeenteraad van 's-Hertogenbosch in zijn openbare vergadering van

20 december 2005;

gezien het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 15 november 2005, regnr. 05.1296;

gelet op artikel 12a van de Woningwet en de Gemeentewet:

Besluit

Artikel 3, lid 5, van de Reclamecriteria 2005 gewijzigd vast te stellen zodat de bepaling komt te luiden:

“per inrichting mag maximaal één reclame-uiting evenwijdig aan en vlak tegen de gevel worden aangebracht. Indien een inrichting meerdere geveleenheden beslaat zijn maximaal twee reclameuitingen evenwijdig aan en vlak tegen de gevel toegestaan. Dit laatste is uitsluitend van toepassing indien geen reclame-uiting in de zin van het genoemde in lid 7, is of wordt geplaatst”.

Hoofdstuk 1 Inleidende bepalingen

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze richtlijnen wordt verstaan onder:

  • 1.

    reclame: het visueel in het openbaar aanprijzen van of aandacht vestigen op diensten, goederen, activiteiten of namen;

  • 2.

    geveleenheid: deel van een gevelwand dat door zijn verticale architectonische indeling als een eenheid kan worden beschouwd;

  • 3.

    kabelgoot: hulpconstructie bestemd voor het wegwerken van elektrische leidingen;

  • 4.

    bedrijfsgebouw: een gebouw dat in gebruik is bij één of meer gebruikers, uitsluitend voor zakelijke doeleinden;

  • 5.

    lichtbak: van binnen verlichte bak, meestal met transparant glas of kunststof ervoor, waarop afbeeldingen, teksten enz. kunnen staan, m.n. om reclame te maken;

  • 6.

    weg: weg als bedoeld in artikel 1 van de A.P.V. 1996.

  • 7.

    Inrichting: elke door de mens bedrijfsmatig of in een omvang alsof zij bedrijfsmatig was, ondernomen bedrijvigheid die binnen een zekere begrenzing pleegt te worden verricht, inclusief culturele en overheidsinstellingen;

  • 8.

    bouwbord: reclame ten behoeve van een grootschalig nieuw- of verbouwproject;

  • 9.

    projectbord: reclame ten behoeve van een grootschalig inrichtingsproject in de openbare ruimte

  • 10.

    beschermde stads- en dorpsgezichten: als zodanig op grond van artikel 35 van de Monumentenwet 1988 aangewezen gebieden;

  • 11.

    winkelconcentratiegebieden: gebieden waarin winkels zijn geconcentreerd, zoals winkelcentra;

  • 12.

    bedrijventerrein: gebied waar diverse bedrijven zijn gevestigd dan wel zich kunnen vestigen;

  • 13.

    woongebied: gebied waarin het wonen de hoofdfunctie is;

  • 14.

    sportcomplex: groep bij elkaar horende gebouwen en/ of terreinen waar sport bedreven kan worden;

  • 15.

    Buitengebied: deel van de gemeente dat buiten de bebouwde kom ligt.

Hoofdstuk 2 Administratieve bepaling

Artikel 2 Beoordeling

Burgemeester en wethouders vragen ten behoeve van de beoordeling van de reclame het advies van de Welstandscommissie.

Hoofdstuk 3 Beschermde Stads- en Dorpsgezichten

Artikel 3
  • 1.

    lichtkranten, lichtslangen en lichtreclame met veranderlijk of intermitterend licht en lichtprikkabels zijn niet toegelaten;

  • 2.

    reclames in de vorm van lichtreflecterende borden zijn niet toegelaten;

  • 3.

    lichtreclame is niet toegelaten, tenzij de verlichting van een sobere en ingetogen kwaliteit is;

  • 4.

    reclames dienen evenwijdig aan en vlak tegen de gevel worden geplaatst;

  • 5.

    per inrichting mag maximaal één reclame-uiting evenwijdig aan en vlak tegen de gevel worden aangebracht. Indien een inrichting meerdere geveleenheden beslaat zijn maximaal twee reclameuitingen evenwijdig aan en vlak tegen de gevel toegestaan. Dit laatste is uitsluitend van toepassing indien geen reclame-uiting in de zin van het genoemde in lid 7, is of wordt geplaatst;

  • 6.

    indien meerdere inrichtingen achter één geveleenheid zijn gevestigd, is per inrichting één reclame toegelaten, die slechts plat en vlak tegen de gevel mag worden uitgevoerd;

  • 7.

    reclame, loodrecht op de gevel, is niet toegelaten, tenzij het handelt om een reclame-uiting van een bijzondere en hoogwaardige kwaliteit. Deze mag echter niet verlicht of aangelicht zijn. Voorts dient een maximale maatvoering van 80x80x5 cm in acht te worden genomen. Uitzonderingen vormen een historisch element zoals een gaper bij een apotheek, voor zover het de maatvoering betreft. Indien hieraan wordt voldaan, mag slechts één reclame, haaks op de gevel, worden aangebracht;

  • 8.

    reclame dient te bestaan uit losse of schrijfletters, direct op of boven de etalagepui, waarbij ook het plaatsen van het bedrijfslogo, aansluitend op de belettering, is toegelaten;

  • 9.

    reclame met verticaal aangebrachte belettering is niet toegestaan;

  • 10.

    reclames aan gevels mogen niet hoger worden aangebracht dan de benedenkant van de raamdorpels van de eerste verdieping, tenzij een inrichting uitsluitend op de verdieping(en) is gevestigd;

  • 11.

    elektrische leidingen dienen in de reclame-uiting zelf of in de gevel te worden weggewerkt, tenzij dit om aantoonbare redenen niet mogelijk is;

  • 12.

    een kabelgoot mag een afmeting van maximaal 5 x 3 cm. hebben;

  • 13.

    vlak tegen de gevel aangebrachte reclames, mogen, gemeten vanaf de gevel of pui waaraan de reclame wordt aangebracht, geen grotere diepte hebben dan 8 cm;

  • 14.

    kabelgoten en andere hulpconstructies dienen dezelfde kleur te hebben als het gevelvlak of de pui, waartegen de reclame wordt aangebracht;

  • 15.

    reclame die zich richt op de Binnendieze, is niet toegelaten;

  • 16.

    reclame in de vorm van vlaggen, banieren of andere vormen van dundoeken, is niet toegelaten, met uitzondering van culturele evenementen en tentoonstellingen, ten behoeve van het evenement zelf;

  • 17.

    reclame ten behoeve van aan huis gebonden beroepen of aan huis gebonden bedrijvigheid met een oppervlakte groter dan 0,25 m2 zijn niet toegelaten;

  • 18.

    naast de reeds toegelaten reclame, is op de volant van een zonnescherm of tegen de luifel reclame of de naam van de betreffende inrichting tot maximaal 10% van de volant of de luifel toegelaten;

  • 19.

    reclame aan lichtmasten is niet toegelaten;

  • 20.

    reclameborden “te koop/te huur” mogen een oppervlakte hebben van maximaal 1 m2 en mogen in de vorm van een “V-bord” dan wel een plat bord worden aangebracht. Indien het gaat om gevels met een oppervlakte van meer dan 100 m2, kan hier 1 procent van de overmaat aan worden toegevoegd. Het moet dan wel gaan om de oppervlakte van het geveldeel waarachter de te verkopen of te verhuren ruimte zich bevindt.

  • 21.

    reclame die afbreuk doet aan de kwaliteit van de openbare ruimte en die qua plaatsing, kleurstelling, materiaalgebruik en/of detaillering de harmonie van de gebouwenarchitectuur verstoort is niet toegelaten.

Hoofdstuk 4 Winkelconcentratiegebieden

Artikel 4
  • 1.

    lichtkranten, lichtslangen en lichtreclame met veranderlijk of intermitterend licht en lichtprikkabels zijn niet toegelaten;

  • 2.

    per geveleenheid mogen maximaal 2 reclames, waarvan 1 loodrecht op de gevel, worden aangebracht;

  • 3.

    reclames dienen loodrecht op, of evenwijdig aan en vlak tegen de gevel te zijn geplaatst;

  • 4.

    reclame mag slechts direct op of boven de etalagepui worden aangebracht, waarbij ook het plaatsen van het bedrijfslogo, aansluitend op de belettering, is toegelaten;

  • 5.

    reclames mogen niet hoger worden aangebracht dan de benedenkant van de raamdorpels van de eerste verdieping, tenzij een inrichting uitsluitend op de verdieping(en) is gevestigd;

  • 6.

    loodrecht op de gevel aangebrachte reclames mogen niet hoger worden aangebracht dan de scheiding van de begane grond en de eerste verdieping;

  • 7.

    reclames in de vorm van lichtreflecterende borden zijn niet toegelaten;

  • 8.

    reclames mogen verlicht worden uitgevoerd, mits geen gebruik wordt gemaakt van lichtbakken;

  • 9.

    reclame met verticaal aangebrachte belettering is niet toegestaan;

  • 10.

    elektrische leidingen dienen in de reclame-uiting zelf of in de gevel te worden weggewerkt, tenzij dit om aantoonbare redenen niet mogelijk is;

  • 11.

    vlak tegen de gevel aangebrachte reclames, mogen, gemeten vanaf de gevel of de pui waartegen de reclame wordt aangebracht, geen grotere diepte hebben dan 15 cm;

  • 12.

    een kabelgoot mag een omvang van maximaal 5 x 3 cm hebben;

  • 13.

    kabelgoten en andere hulpconstructies dienen dezelfde kleur te hebben als het gevelvlak of de pui, waartegen de reclame wordt aangebracht;

  • 14.

    als in een pand meerdere inrichtingen zijn gevestigd mag per inrichting 1 reclame worden aangebracht;

  • 15.

    naast de reeds toegelaten reclame mag op de volant van een zonnescherm of tegen de luifel reclame of de naam van de betreffende inrichting worden aangebracht tot maximaal 10% van de volant of de luifel;

  • 16.

    reclame ten behoeve van aan huis gebonden beroepen of aan huis gebonden bedrijvigheid mag geen grotere oppervlakte hebben dan 0,25 m2;

  • 17.

    reclameborden “te koop/te huur” mogen een oppervlakte hebben van maximaal 1 m2 en mogen in de vorm van een “V-bord” dan wel een plat bord worden aangebracht. Indien het gaat om gevels met een oppervlakte van meer dan 100 m2, kan hier 1 procent van de overmaat aan worden toegevoegd. Het moet dan wel gaan om de oppervlakte van het geveldeel waarachter de te verkopen of te verhuren ruimte zich bevindt;

  • 18.

    reclame die afbreuk doet aan de kwaliteit van de openbare ruimte en die qua plaatsing, kleurstelling, materiaalgebruik en/of detaillering de harmonie van de gebouwenarchitectuur verstoort is niet toegelaten.

Hoofdstuk 5 Bedrijventerreinen en bedrijfsgebouwen

Artikel 5
  • 1.

    reclames mogen loodrecht op en/of vlak tegen en evenwijdig aan de gevel en op daken worden geplaatst;

  • 2.

    de maatvoering van de reclame dient aan te sluiten op de massa en maatvoering van het gebouw waarop de reclame wordt aangebracht;

  • 3.

    verlichte reclame is toegelaten doch mag niet intermitterend zijn;

  • 4.

    verticale belettering is niet toegelaten;

  • 5.

    reclamezuilen, met een hoogte van maximaal 3 meter en maximaal 1 per bedrijf, zijn toegelaten;

  • 6.

    reclame ten behoeve van aan huis gebonden beroepen of aan huis gebonden bedrijvigheid mag geen grotere oppervlakte hebben dan 0,25 m2;

  • 7.

    reclameborden te huur/te koop (makelaarsborden) mogen een oppervlakte van maximaal 6 m2 hebben en in de vorm van een “V -bord” of plat bord aan het pand worden aangebracht;

  • 8.

    reclame die afbreuk doet aan de kwaliteit van de openbare ruimte en die qua plaatsing, kleurstelling, materiaalgebruik en/of detaillering de harmonie van de gebouwenarchitectuur verstoort is niet toegelaten.

Hoofdstuk 6 Woongebieden

Artikel 6
  • 1.

    lichtkranten en lichtreclame zijn niet toegelaten;

  • 2.

    reclames dienen vlak tegen en evenwijdig aan de gevel te worden geplaatst, uitzonderingen vormen een historisch element zoals een gaper bij een apotheek;

  • 3.

    reclames in de vorm van lichtreflecterende borden zijn niet toegelaten;

  • 4.

    per inrichting mag maximaal 1 reclame-uiting worden aangebracht;

  • 5.

    reclame die niet aan of in het pand zelf is bevestigd/aangebracht, is niet toegelaten;

  • 6.

    reclames aan gevels mogen niet hoger worden aangebracht dan de benedenkant van de raamdorpels van de eerste verdieping;

  • 7.

    naast de reeds toegelaten reclame is op de volant van een zonnescherm of tegen de luifel reclame of de naam van de betreffende inrichting toegelaten tot maximaal 10% van de volant of de luifel;

  • 8.

    reclame ten behoeve van aan huis gebonden beroepen of aan huis gebonden bedrijvigheid mag geen grotere oppervlakte hebben dan 0,25 m2;

  • 9.

    reclameborden te huur/te koop (makelaarsborden) mogen een oppervlakte van maximaal 1 m2 hebben en in de vorm van een “V -bord” of plat bord aan het pand worden aangebracht;

  • 10.

    reclame in de vorm van dundoeken, banieren of vlaggen, is niet toegelaten;

  • 11.

    reclame die afbreuk doet aan de kwaliteit van de openbare ruimte en die qua plaatsing, kleurstelling, materiaalgebruik en/of detaillering de harmonie van de gebouwenarchitectuur verstoort is niet toegelaten.

Hoofdstuk 7 Sportcomplexen

Artikel 7
  • 1.

    Reclame op sportcomplexen is toegestaan, indien deze zich, met uitzondering van naamsaanduidingen, beperkt tot en gericht is op het sportcomplex zelf. Het aanbrengen van reclames niet gericht op het complex zelf, is niet aanvaardbaar;

  • 2.

    reclameborden rondom een veld dienen uitsluitend gericht te zijn naar de binnenzijde, met een achterzijde, die qua kleur past in de omgeving en reclamevrij is;

  • 3.

    reclame mag een maximale hoogte 1.20 m boven het maaiveld hebben, met uitzondering van reclame op functionele bouwwerken, zoals bijvoorbeeld een tribune, een scorebord of winddoeken;

  • 4.

    lichtreclame is niet toegelaten;

  • 5.

    reclame die afbreuk doet aan de kwaliteit van de openbare ruimte en die qua plaatsing, kleurstelling, materiaalgebruik en/of detaillering de harmonie van de gebouwenarchitectuur verstoort is niet toegelaten.

Hoofdstuk 8 Buitengebied

Artikel 8
  • 1.

    licht- of verlichte reclame is niet toegelaten;

  • 2.

    reclames in de vorm van lichtreflecterende borden zijn niet toegelaten;

  • 3.

    reclames mogen vlak tegen en evenwijdig aan de gevel te worden geplaatst;

  • 4.

    per inrichting/bedrijf is 1 reclame toegelaten;

  • 5.

    reclame die niet aan of in het pand zelf is bevestigd/aangebracht is niet toegelaten;

  • 6.

    reclames aan gevels mogen niet hoger worden aangebracht dan de benedenkant van de raamdorpels van de eerste verdieping;

  • 7.

    reclame ten behoeve van aan huis gebonden beroepen of aan huis gebonden bedrijvigheid mag geen grotere oppervlakte hebben dan 0,25 m2;

  • 8.

    reclame aan lichtmasten is niet toegelaten;

  • 9.

    reclame in de vorm van dundoeken, banieren of vlaggen, is niet toegelaten;

  • 10.

    reclameborden te huur/te koop (makelaarsborden) mogen een oppervlakte van maximaal 1 m2 hebben en in de vorm van een “V -bord” of plat bord aan het pand worden aangebracht;

  • 11.

    reclame die afbreuk doet aan de kwaliteit van de openbare ruimte en die qua plaatsing, kleurstelling, materiaalgebruik en/of detaillering de harmonie van de gebouwenarchitectuur verstoort is niet toegelaten;

Hoofdstuk 9 Terrassen, ramen, zonneschermen, luifels, abri’s en lichtmasten

Artikel 9

Ten aanzien van reclame op terrassen, zonneschermen, luifels, abri’s en lichtmasten, geldt dat uitsluitend aanduidingen zijn toegestaan:

  • 1.

    op het niet transparante deel van een zijschot van een terras, met een maximale afmeting van 40 cm x 20 cm tot maximaal 10% van het zijschot;

  • 2.

    naast de reeds toegelaten reclame, mag reclame in losse belettering op de etalageruit worden aangebracht. De belettering mag op maximaal twee ramen worden aangebracht, waarbij maximaal 10 % van de oppervlakte van een raam mag worden afgesloten;

  • 3.

    op de volant van een zonnescherm of tegen de luifel: reclame of de naam van de betreffende inrichting tot maximaal 10% van de volant of de luifel;

  • 4.

    op de volant van een parasol reclame of de naam van de betreffende inrichting tot maximaal 10% van de volant;

  • 5.

    op abri’s, indien wordt voldaan aan de volgende maten:

    • a)

      de poster(papier)maat is 118,5 x 175,0 cm

    • b)

      het bedrukte oppervlak van het papier is 117,0 x 174,0 cm

    • c)

      het zichtbare deel (binnen het frame) is 115,0 x 171,0 cm;

  • 6.

    het aanbrengen van een lichtbak aan een gemeentelijke lichtmast wordt alleen toegestaan buiten beschermde stads- en dorpsgezichten en het buitengebied en langs door het college aangewezen, respectievelijk aan te wijzen, invalswegen;

  • 7.

    reclame die aan gemeentelijke lichtmasten is bevestigd, heeft een vaste maat van 1,00 meter hoog en 0,70 meter breed terwijl de dikte maximaal 20 cm mag bedragen;

  • 8.

    van aanduidingsborden met een identieke boodschap mogen er maximaal vijf per straat en 25 in de hele stad geplaatst worden;

  • 9.

    borden moeten haaks op de as van de weg boven trottoir of berm aan worden gebracht, met de onderkant op een hoogte van 3,50 meter en op een afstand van minimaal 25 meter van kruisingen en splitsingen van wegen.

Hoofdstuk 10 Bouw- en projectborden

Artikel 10

Bij bouw- en projectreclame, geplaatst op of aan een onroerende zaak dan wel op een bouwterrein, geldt als uitgangspunt dat:

  • 1.

    er maximaal één bouwreclame per project wordt aangebracht;

  • 2.

    er maximaal één projectreclame per project wordt aangebracht;

  • 3.

    de reclame-uiting een rechthoekig formaat heeft;

  • 4.

    de maximale oppervlakte per reclame-uiting in een beschermd stads- of dorpsgezicht 6,00 m2 bedraagt, daarbuiten is een maat van maximaal 12 m2 toegelaten;

  • 5.

    de reclame-uiting achter de hekken, voor zover aanwezig, wordt geplaatst;

  • 6.

    binnen 2 maanden na de oplevering, dan wel zodra het bouwwerk is verkocht of verhuurd, de reclame dient te worden verwijderd

Afhankelijk van aard, omvang en situering van het bouw- of inrichtingsproject kan van genoemde maten en aantallen worden afgeweken indien dit de kwaliteit van de openbare ruimte niet verstoort.

Hoofdstuk 11 Uitzonderingen naar aard van de reclame

Artikel 11 Algemene uitzonderingen

Deze criteria zijn niet van toepassing op:

  • 1.

    niet-verlichte opschriften, aankondigingen en afbeeldingen in het inwendig gedeelte van een bouwwerk, tenzij die zichtbaar vanaf de openbare weg zijn gesitueerd;

  • 2.

    niet-verlichte opschriften en aankondigingen betrekking hebbend op het beroep, de dienst of het bedrijf dat in of op het bouwwerk wordt uitgeoefend of waarvoor dat is bestemd, en voorts op naamborden, mits deze opschriften, aankondigingen en naamborden gezamenlijk geen grotere oppervlakte hebben dan 0,25 m2 en geen van allen een grotere afmeting in één richting hebben dan 0,5 meter.

Hoofdstuk 12 Slotbepalingen

Artikel 12 Afwijkingen

Burgemeester en Wethouders handelen volgens deze criteria, tenzij dat voor een of meer belanghebbenden gevolgen zou hebben, die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zijn in verhouding tot de met de criteria te dienen doelen. De Welstandscommissie dient in de gelegenheid te worden gesteld om te adviseren over een voornemen tot afwijking van de criteria.

Artikel 13 Titel

Deze criteria kunnen aangehaald worden als Reclamecriteria ’s-Hertogenbosch 2005.

Artikel 14 Inwerkingtreding

De reclamecriteria van de gemeente ‘s-Hertogenbosch treden in werking op de dag na publicatie.

's-Hertogenbosch,

De gemeenteraad voornoemd,

De griffier, De voorzitter,

drs. A. van der Jagt, mr. dr. A.G.J.M. Rombouts