Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Lingewaal

Besluit mandaat, volmacht en machtiging gemeente Lingewaal 2013

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Lingewaal
Officiële naam regelingBesluit mandaat, volmacht en machtiging gemeente Lingewaal 2013
CiteertitelMandaatbesluit gemeente Lingewaal 2013
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Het Mandaatbesluit gemeente Lingewaal 2012 wordt ingetrokken en de tijdelijke mandaten zoals opgenomen in het tijdelijk aanwijzingsbesluit en mandaatbesluit uitvoering Wet BAG van de gemeente Lingewaal van 28 maart 2013 over te nemen in het Mandaatbesluit 2013

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Algemene wet bestuursrecht, Afdeling 10.1.1
  2. Gemeentewet, Art. 171 2e lid

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

29-08-201301-07-201307-10-2014Nieuwe regeling (2013)

23-07-2013

Lingewaaljournaal, 28-08-2013

Onbekend
01-02-2011Nieuwe regeling

25-01-2011

Lingewaaljournaal, 02-02-2011

Onbekend

Tekst van de regeling

Besluit mandaat, volmacht en machtiging gemeente Lingewaal 2013

Artikel 1

  • a De in de bijlage bij dit besluit genoemde functionarissen zijn gemandateerd de in de bijlage opgenomen bevoegdheden namens het college of de burgemeester uit te oefenen.

  • b In geval van afwezigheid van een gemandateerde, worden deze bevoegdheden uitgeoefend door hun plaatsvervanger, waar een plaatsvervanger is aangewezen of hun waarnemer, waar een waarnemer is aangewezen.

Artikel 2

Voor de toepassing van dit besluit wordt onder mandaat of ondermandaat tevens begrepen het op grond van volmacht dan wel machtiging verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen respectievelijk feitelijke handelingen, alsmede het nemen van besluiten anders dan bedoeld in artikel 1:3 van de Algemene wet bestuursrecht.

Artikel 3

De in kolom “ondermandaat aan:”genoemde medewerkers hebben via het afdelingshoofd ondermandaat gekregen. Het ondermandaat wordt hierbij schriftelijk te zijn gedaan en ter kennis van het bestuursorgaan te zijn gebracht.

Artikel 4

Het nemen van een voor belanghebbenden negatief besluit wordt aan het college respectievelijk de burgemeester voorbehouden, tenzij dat besluit op grond van wet- of regelgeving of daarop gebaseerd beleid slechts negatief kan zijn of het nemen van een negatief besluit uitdrukkelijk in dit besluit is gemandateerd.

Artikel 5

De op grond van dit besluit gemandateerden en ondergemandateerden stellen het college of de burgemeester in kennis van de op grond van dit besluit in mandaat genomen besluiten.

Artikel 6

Het Mandaatbesluit gemeente Lingewaal 2012 wordt ingetrokken en de tijdelijke mandaten zoals opgenomen in het tijdelijk aanwijzingsbesluit en mandaatbesluit uitvoering Wet BAG van de gemeente Lingewaal van 28 maart 2013 over te nemen in het Mandaatbesluit 2013

Artikel 7

Dit besluit treedt met terugwerkende kracht in werking op 1 juli 2013.

Ondertekening

Gemeente Lingewaal, 23-07-2013

Algemene mandaten gemeentesecretaris, sectorhoofden en medewerkers gemeente Lingewaal 1

Afkortingen functionarissen/ organen:

B&W: het college van burgemeester en wethouders

Brg.: burgemeester

G.: gemeentesecretaris

Afd.Mgr. RZ: afdelingsmanager Ruimtelijke Zaken

Afd.Mgr.VVH: afdelingsmanager Veiligheid, Vergunningverlening en Handhaving

Afd.Mgr. MZ: afdelingsmanager Maatschappelijke Zaken

Afd.Mgr.B&O: afdelingsmanager Bedrijfsvoering & Ondersteuning                

LEESWIJZER, De bevoegdheden staan zoveel mogelijk gerubriceerd per afdeling. De bevoegdheden die bij meer of alle afdelingen liggen worden genoemd in onderdeel Algemeen. Als de kolom ondermandaat is ingevuld (functie) dan is de boevoegheid door de afdelingshoofd in de kolom ervoor ondergemandateerd aan de medewerker met de genoemde functie. Dus als de kolom ondermandaat leeg is, dan is alleen het afdelingshoofd bevoegd om het besluit in mandaat te nemen. In sommige gevallen zijn de (onder) mandaten voorzien van een beperking. Als een bevoegdheid niet voorkomt op de lijst, dan heeft de burgemeester of het college de bevoegdheid niet gemandateerd en neemt de burgemeester of het college over dat onderwerp zelf de besluiten. Indien een verordening wordt genoemd als wettelijke basis betreft dit telkens de genoemde verordening van de gemeente Lingewaal.

Volgnr.  Bevoegdheid van:Gemandateerd aan:Ondermandaat is verleend aan:
Algemeen      
1. Het aanvragen van offertes en het besluiten tot het verstrekken van opdrachten/uitbesteding van werken en werkzaamheden tot een bedrag van € 25.000 dan wel wel bestellingen, alsmede het voeren van correspondentie hierover. De wettelijke basis is artikel 160 lid 1 onder e van de Gemeentewet. B&W G Coordinator RZ voor werkzaamheden afd.RZ
Afd.Mgr. RZ
Afd.Mgr. VVH
Afd.Mgr. MZ
Afd.Mgr. B&O
2. Het besluiten tot en het uitvoeren van handelingen die behoren tot de normale bedrijfsvoering en waaraan geen rechtsgevolg is verbonden, en die niet genoemd zijn in de andere bijlagen van dit besluit, alsmede het voeren van correspondentie hierover. Hieronder valt in ieder geval: het uitnodigen van bijeenkomsten, het toezenden van besluiten en handhavings-en toezichtscorrespondentie. B&W G Coordinator RZ voor werkzaamheden afd.RZ
Afd.Mgr. RZ
Afd.Mgr. VVH
Afd.Mgr. MZ
Afd.Mgr. B&O
3. Het vertegenwoordigen van de gemeente bij het passeren van notariële akten ter uitvoering van besluiten van de raad en het college van burgemeester en wethouders tot aankoop, verkoop of ruiling van onroerende zaken, het vestigen van zakelijke rechten op onroerende zaken. Brg. Afd.Mgr. MZ   Coordinator RZ voor werkzaamheden afd.RZ
4. Het voeren van algemene correspondentie van informatieve aard met bijvoorbeeld burgers, andere (semie)overheidsdiensten, adviseurs etc. B&W G Coordinator RZ voor werkzaamheden afd.RZ
Afd.Mgr. RZ
Afd.Mgr. VVH
Afd.Mgr. MZ
Afd.Mgr. B&O
5. Het behandelen van klachten als bedoeld in hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) en conform artikel 4 van het Reglement interne klachtbehandeling B&W G  
Afd.Mgr. RZ
Afd.Mgr. VVH
Afd.Mgr. MZ
Afd.Mgr. B&O
6. Alle besluiten op verzoeken op grond van de  Wet openbaarheid van bestuur (Wob) B&W G  
Afd.Mgr. RZ
Afd.Mgr. VVH
Afd.Mgr. MZ
Afd.Mgr. B&O
7. Het doen van openbare bekendmakingen/kennisgevingen, het geven van gelegenheid tot aanvulling of verbetering van aanvragen, het verdagen van beslistermijnen, het besluiten tot buiten behandeling laten van aanvragen en het verbinden van voorwaarden, voorschriften of beperkingen aan een beschikking, dan wel het wijzigen, aanvullen of intrekken van voorwaarden, voorschriften of beperkingen: alles in die gevallen dat de beslissing op het verzoek om beschikking is gemandateerd; en alles voor zover het aangelegenheden betreft waarvan de voorbereiding c.q uitvoering aan het organisatieonderdeel is opgedragen.De wettelijke basis is diverse wetten en regelingen. B&W en Brg. G Coordinator RZ voor werkzaamheden afd.RZ
Afd.Mgr. RZ
Afd.Mgr. VVH
Afd.Mgr. MZ
Afd.Mgr. B&O
8. Het verdagen van de door de raad, het college of de burgemeester te nemen besluiten op bezwaarschriften, voor zover het aangelegenheden betreft waarvan de voorbereiding c.q. de uitvoering aan het organisatieonderdeel is opgedragen. De wettelijke grondslag is art. 7:10 lid 3 en 7:24 lid 5 Awb. B&W en Brg. G Coordinator RZ voor werkzaamheden afd.RZ
Afd.Mgr. RZ
Afd.Mgr. VVH
Afd.Mgr. MZ
Afd.Mgr. B&O
9. Het doen van aangifte bij de politie met betrekking tot gemeente-eigendommen en zaken in algemeen beheer B&W G Coordinator RZ voor werkzaamheden afd.RZ
Afd.Mgr. RZ
Afd.Mgr. VVH
Afd.Mgr. MZ
Afd.Mgr. B&O
Middelen      
1. Het (elektronisch) ondertekenen van bankopdrachten: B&W Afd.Mgr. B&O Medewerkers taakveld Middelen van de afdeling B&O.
a. Bank voor Nederlandse Gemeenten
b. Rabobank
c. ING
3. Het verstrekken van geldleningen tot een bedrag van € 5.000,00 B&W Afd.Mgr. B&O Medewerkers taakveld Middelen van de afdeling B&O.
4. Het afhandelen (afwijzen en toekennen) van schadeclaims B&W Afd.Mgr. B&O  
Personeel en organisatie      
1. Het benoemen/aanstellen van personeel met inbegrip van de arbeidsvoorwaarden en het ondertekenen daarvan, met uitzondering van gemeentesecretaris en de afdelingshoofden. B&W G  
2. Het besluiten tot ontslag van personeel met inbegrip van het bepalen van de opzegtermijn, uitgezonderd strafontslag en het ondertekenen daarvan B&W G  
3. Het nemen van besluiten ter uitvoering van rechtspositieregelingen in de breedste zin van het woord en het ondertekenen daarvan B&W G  
4. Het toekennen van een bevordering, extra periodiek of andere vorm van beloning en het ondertekenen daarvan B&W G  
5. Het voeren van algemene correspondentie op het gebied van personeel en organisatie en het  ondertekenen daarvan B&W G  
6. Het ondertekenen van correspondentie ter afwikkeling van verzoeken om stageplaatsen en open sollicitaties B&W G Beleidsmedewerker P&O van de afdeling B&O
7.   B&W G Beleidsmedewerker P&O van de afdeling B&O
Ruimtelijke ontwikkeling      
1. Het geven van inzage in en het verstrekken van informatie of gegevens uit het gemeentelijke beperkingenregister, bedoeld in artikel 9 van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen onroerende zaken B&W Afd.Mgr. RZ Coördinator RZ, Medewerkers afd. RO en Medewerkers afd. VVH
Afd.Mgr. VVH
2. Het voeren van correspondentie van informatieve aard. B&W Afd.Mgr. RZ Coördinator RZ, Medewerkers afd. RO en Medewerkers afd. VVH
Afd.Mgr. VVH
3. Op verzoek ambtshalve informatie of adviezen geven aan andere bestuursorganen of overheden B&W Afd.Mgr. RZ Coördinator RZ
4. Het voeren van overleg met betrokken gemeenten over bestemmingsplannen op grond van artikel 3.1.1 Bro B&W Afd.Mgr. RZ  
5. Het verlenen en weigeren van een ontheffing verbodsbepaling voorbereidingsbesluit als bedoeld in artikel 3.7 lid 4, Wro B&W Afd.Mgr. RZ  
6. Het verlenen en weigeren van een ontheffing verbodsbepaling exploitatieplan als bedoeld in artikel 6.12, lid 6, Wro B&W Afd.Mgr. RZ  
7. Het doorbreken aanhoudingsplicht niet onherroepelijk exploitatieplan als bedoeld in artikel 50a, lid 3, van de Woningwet B&W Afd.Mgr. RZ  
8. Het voeren van algemene correspondentie in het kader van procedures om te komen tot goedgekeurde bestemmingsplannen B&W Afd.Mgr. RZ  
9. Het waarmerken en publiceren van digitale Wro-instrumenten (nadat het college een besluit heeft genomen of het bestemmingsplan door de gemeenteraad is vastgesteld) B&W Afd.Mgr. RZ Medewerkers taakveld Ruimtelijke Ordening van de afd. RZ
10. Het ondertekenen van overeenkomsten inzake koop en verkoop van (bouw)grond op basis van een B&W besluit B&W Afd.Mgr. RZ Medewerkers taakveld Ruimtelijke Ordening van de afd. RZ
11. Het voeren van correspondentie ter afwikkeling van transacties (grondverkoop, -verhuur etc). Hieronder wordt ook begrepen het bekendmaken van de jaarlijkse huuraanpassingen. B&W Afd.Mgr. RZ Medewerkers taakveld Ruimtelijke Ordening van de afd. RZ
12. Het verlenen, verlengen en weigeren van vergunningen aan woningeigenaren als bedoeld in artikel 15 van de Leegstandwet B&W Afd.Mgr. RZ Medewerkers taakveld Ruimtelijke Ordening van de afd. RZ
13. Het aangaan en het ondertekenen van privaatrechtelijke overeenkomsten tot verkoop-en verhuur van snippergroen tegen standaardtarieven zoals beschreven in het Snippergroenbeleid van de gemeenten Lingewaal B&W Afd.Mgr. RZ Medewerker economische zaken van de afd. RZ.
Civiele zaken      
1. Het nemen van besluiten op grond van de Aansluitverordening riolering gemeente Lingewaal B&W Afd.Mgr. RZ Coördinator RZ
2. Het aangaan en het ondertekenen van overeenkomsten met aannemers inzake gladheidsbestrijding binnen de spelregels van de Regeling Budgetbeheer B&W Afd.Mgr. RZ binnen de spelregels van de Regeling Budgetbeheer Coördinator RZ
3. Het geven van privaatrechtelijke toestemming voor het leggen van dammen/ duikers (behoudens eventueel eveneens benodigde publiek­rechtelijke vergunningen) alsmede het aangaan van overeenkomsten dienaangaande B&W Afd.Mgr. RZ Coördinator RZ
Bouwen, milieu en handhaving      
1. Het opstellen van het ontwerpbesluit op grond van het bepaalde bij of krachtens de Wabo. Dit betreft niet het afgeven van definitieve beschikkingen B&W Afd.Mgr. VVH  
2. Het voeren van correspondentie inzake het ontwerpbesluit, waaronder mede begrepen de correspondentie met betrekking tot uit te voeren en uitgevoerde controles B&W Afd.Mgr. VVH Medewerkers van het taakveld Bouwen van de afd. VVH
3. Het verdagen van de beslistermijn op grond van artikel 3:9, 3:11 en 3:12 van de Wabo B&W Afd.Mgr. VVH Medewerkers van het taakveld Bouwen van de afd. VVH
4. Het voeren van correspondentie m.b.t. ontvangstbevestiging en ontvankelijkheid van bouwaanvragen B&W Afd.Mgr. VVH Medewerkers van het taakveld Bouwen van de afd. VVH
5. Het stilleggen van sloopwerkzaamheden, indien wordt gesloopt in strijd met de bij of krachtens de Woningwet en het Bouwbesluit gegeven voorschriften. B&W Afd.Mgr. VVH. De brief waarmee deze maatregel wordt opgelegd wordt achteraf schriftelijk bevestigd door een brief ondertekend door B&W  
6. Het doen uitgaan van correspondentie van constaterende en/of waarschuwende aard in geval van (dreigende) overtredingen van apv-bepalingen, de Wabo en bestemmingsplannen zijnde de fase voorafgaande aan de eventuele officiële last onder bestuursdwang / dwangsom B&W Afd.Mgr. VVH  
10 De beoordeling of een bouwplan voor een reguliere en uitgebreide omgevingsvergunning niet in strijd is met redelijke eisen van welstand B&W Afd.Mgr. VVH  
11. Het in spoedeisende situaties aanzeggen van mondelinge bestuursdwang aan degene die in overtreding is onder vermelding van kostenverhaal op de overtreder B&W Afd.Mgr. VVH  
12. Het in spoedeisende situaties overgaan tot het inschakelen van bedrijven om milieuschade te herstellen of te voorkomen B&W Afd.Mgr. VVH  
13. Het toekennen en weigeren van huisnummers B&W Afd.Mgr. VVH  
Afd.Mgr MZ
14. Het nemen van besluiten op aanvragen voor een ontheffing volgens art. 2.12 lid 1 sub a onder 1,  2  en 3  en artikel 2.12 lid 2 van de Wabo B&W Afd.Mgr. VVH  
15. Het nemen van besluiten op een enkele aanvraag om omgevingsvergunning of een combinatie van, volgens paragraaf 3.2 reguliere procedure Wabo (Artikel 3.7 Wabo) B&W Afd.Mgr. VVH  
- bouwactiviteit;
- aanlegactiviteit;
- sloopactiviteit;
- gemeentelijke monumentactiviteit;
- inritactiviteit;
- milieuactiviteit;
- reclameactiviteit;
- kapactiviteit
16. Het besluiten op aanvragen om omgevingsvergunning volgens paragraaf 3.3 uitgebreide procedure Wabo: B&W Afd.Mgr. VVH  
gebruiksactivitet, sloop
rijksmonumentenactiviteit
ontheffingen volgens art. 2.12 lid 1 sub a onder 3 Wabo
17. Verdagen beslissing op aanvragen om omgevingsvergunning volgens paragraaf 3.2 reguliere procedure wabo, verdagen beslissing op aanvragen om omgevingsvergunning volgens paragraaf 3.3 uitgebreide procedure Wabo (Artikel 3.9 lid 2 Wabo / Artikel 3.12 lid 8 Wabo) B&W Afd.Mgr. VVH  
18. Doen van mededeling aan de inspecteur en aan de rijksdienst voor de monumentenzorg B&W Afd.Mgr. VVH  
19. Verlening omgevingsvergunning na beëindiging aanhouding / doorbreken aanhouding (artikel 3.3. Wabo) B&W Afd.Mgr. VVH  
20. Geheel of gedeeltelijk intrekken van omgevingsvergunning (artikel 2.5, 2.33, 3.23 en 5.19 Wabo) B&W Afd.Mgr. VVH  
21. Toepassing van bestuursdwang, bestaande uit het stillegen van de bouw- / sloopwerkzaamheden (artikel 125 Gem.wet ) B&W Afd.Mgr. VVH  
22. Ontwerpbesluit omgevingsvergunning van een beschermd monument (artikel 3.10 lid 1 d Wabo). B&W Afd.Mgr. VVH  
23. Het toetsen van bureauonderzoeken, booronderzoeken,  Programma van Eisen, Proefsleuvenonderzoek, archeologische begeleidingen en opgravingen artikel 17 Erfgoedverordening) voor zover de werkzaamheden niet kunnen worden uitgevoerd door de Regio Archeoloog. B&W Afd.Mgr. VVH  
24. Het voeren van correspondentie van informatieve aard na constatering van illegale bouwactiviteiten of illegaal gebruik van bestaande bouwwerken of van gebruik in strijd met het bestemmingsplan (de zogenaamde "vooraankondiging" van bestuursdwang of dwangsom) alsmede het ondertekenen van deze correspondentie. B&W Afd.Mgr. VVH  
25. Het stilleggen van de bouwactiviteiten in de hoedanigheid van toezichthouder en opspoorder van strafbare feiten in het kader van zowel Woningwet als de WRO en de Wabo, indien wordt gebouwd in strijd met de bij of krachtens de woningwet gegeven voorschriften, na overleg met de betrokken wethouder bouwzaken.  De brief waarmee deze maatregel wordt opgelegd wordt achteraf schriftelijk bevestigd  door een brief ondertekend door B&W. B&W Afd.Mgr. VVH  
26. Het nemen van conservatoire maatregelen waaronder stilleggen van de bedrijfsvoering in het kader van toezicht op het bij of krachtens de Wet milieubeheer bepaalde, indien een bedrijf wordt gevoerd in strijd met de bij of krachtens de Wet milieubeheer gegeven voorschriften, na overleg met de betrokken wethouder milieuzaken.  De brief waarmee deze maatregel wordt opgelegd wordt achteraf schriftelijk bevestigd  door een brief ondertekend door B&W. B&W Afd.Mgr. VVH  
APV en bijzondere wetten      
1. Het nemen van besluiten op grond van de APV, met uitzondering van besluiten ten aanzien van Koninginnedag en de Jaarwisseling B&W en Brg. Afd.Mgr. VVH  
2. Het doen uitgaan van preventieve bestuursdwangaanschrijvingen op grond van de APV in verband met dreigende overtredingen t.g.v. van aangekondigde woningontruimingen of anderszins en het ondertekenen van die besluiten B&W Afd.Mgr. VVH  
3. Besluiten op grond van de Wet op de Kansspelen B&W Afd.Mgr. VVH  
4. Het verlenen en weigeren van vergunningen als bedoeld in artikel 3 (horeca- of slijtersbedrijf) . Brg. Afd.Mgr. VVH  
5. De ontvangst te bevestigen van de aanvraag tot wijziging van het aanhangsel van de Drank-en horecavergunning op grond van artikel 30a van de Drank-en horecawet. Brg. Afd.Mgr. VVH  
6. Het verlenen van ontheffingen als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet (incidenteel schenken van alcoholische dranken) Brg. Afd.Mgr. VVH  
Welzijn      
1. Het nemen van besluiten bij of krachtens de Leerplichtwet B&W Afd.Mgr. MZ  
2. Het nemen van besluiten op de reguliere verzoeken om toekenning van exploitatiesubsidie op grond van de Subsidieverordening B&W Afd.Mgr. MZ  
3. Het toekennen van reguliere verzoeken leerlingenvervoer op grond van de verordening en/of de wet Leerlingenvervoer B&W Afd.Mgr. MZ Medewerkers taakveld Welzijn van de afdeling MZ tot € 5.000,00
4. Het besluiten tot het aangaan van huurovereenkomsten naar aanleiding van reguliere verzoeken tot huur van gymzalen en het ondertekenen daarvan B&W Afd.Mgr. MZ Medewerkers taakveld Welzijn van de afdeling MZ tot € 5.000,00
5. Het verstrekken en weigeren van een Gehandicaptenparkeerkaart passagier / bestuurder/instelling B&W Afd.Mgr. MZ Medewerkers taakveld Welzijn van de afdeling MZ tot € 5.000,00
6. Het nemen van besluiten bij of krachtens de Wet maatschappelijke ondersteuning en de Verordening maatschappelijke ondersteuning, alsmede het aangaan van bruikleenovereenkomsten die voortvloeien uit de verstrekking van voorzieningen op grond van de Wet maatschappelijke ondersteuning B&W Afd.Mgr. MZ, recht van ondermandaat tot € 25.000,00 Medewerkers taakveld Welzijn van de afdeling MZ
7. Alle besluiten ten aanzien van het beheer van begraafplaatsten op grond van de Verordening beheer gemeentelijke begraafplaatsen B&W Afd.Mgr. MZ Medewerkers taakveld Welzijn van de afdeling MZ
8. Het beoordelen van de volledigheid van een aanvraag voor opname van een gastouder in het Landelijk Register Kinderopvang. B&W Afd.Mgr. MZ  
9. Het besluit om een aanvraag op grond van de Wet kinderopvang niet in behandeling te nemen indien sprake is van een incomplete of onjuiste aanvraag en deze niet binnen twee weken is aangevuld dan wel gecorrigeerd. B&W Afd.Mgr. MZ  
10. Het opnemen van een gastouder in het Landelijk Register Kinderopvang op grond van de Wet kinderopvang in het geval de administratieve toets en de toets op locatie voldoende zijn beoordeeld B&W Afd.Mgr. MZ  
11. Het voorlopig opnemen van een gastouder in het Landelijk Register Kinderopvang op grond van de Wet kinderopvangin het geval de administratieve toets voldoende is beoordeeld en de toets op locatie nog niet is uitgevoerd. B&W Afd.Mgr. MZ  
12. Het onverwijld uitschrijven van een gastouder uit het Landelijk Register Kinderopvang indien deze voorlopig in het register was opgenomen en in het geval de toets op locatie onvoldoende is beoordeeld. B&W Afd.Mgr. MZ  
13. Het nemen van besluiten als bedoeld in artikel 14 van de Monumentenwet, de Erfgoedverordening en de subsidieverordening Monumenten B&W Afd.Mgr. MZ  
14. Het bepalen dat de aanvrager van een omgevingsvergunning voor een aanlegactiviteiteen rapport dient over te leggen waarin de archeologische waarde van het terrein dat blijkens de aanvraag zal worden verstoord naar het oordeel van burgemeester en wethouders in voldoende mate is vastgesteld, bedoeld in artikel 39 van de Monumentenwet B&W Afd.Mgr. MZ  
Burgerzaken      
1. Het op verzoek verstrekken van gegevens als bedoeld in artikel 2 van de Verordening GBA B&W Afd.Mgr. MZ Medewerkers taakveld Burgerzaken van de afdeling MZ
2. Het afgeven van rijbewijzen als bedoeld in de Wegenverkeerswet Brg. Afd.Mgr. MZ Medewerkers taakveld Burgerzaken van de afdeling MZ
3. Het verstrekken van paspoorten en reisdocumenten bij of krachtens de Paspoortwet Brg. Afd.Mgr. MZ Medewerkers taakveld Burgerzaken van de afdeling MZ
4. Het behandelen van correctieverzoeken op grond van de wet GBA Brg. Afd.Mgr. MZ  
5. Het in ontvangst nemen en het opvragen van documenten inzake Naturalisatie en Optie Brg. Afd.Mgr. MZ Medewerkers taakveld Burgerzaken van de afdeling MZ
6. Het aanwijzen van een incidentele trouwlocatie/ huis der gemeente op grond van artikel 108 juncto 147 Gemeentewet, artikel 1 Besluit burgerlijke stand 1994 en artikel 5 lid 1 Wet rechten burgerlijke stand B&W Afd.Mgr. MZ  
7. Het in ontvangst nemen van reisdocumenten en rijbewijzen Brg. Afd.Mgr. MZ Medewerkers taakveld Burgerzaken van de afdeling MZ
Uitvoering wet BAG      
1. Beheren, invoeren en actualiseren van gegevens en het bijhouden van een register op basis van de Wet basisregistratie adressen en gebouwen, waaronder en niet gelimiteerd tot de volgende taken en bevoegdheden: B&W Afd.Mgr. MZ Beheerder basisregistraties van de afdeling MZ en de medewerker taakveld automatisering van de afdeling B&O.
a. het opstellen van de ‘ambtelijke verklaringen’;
b. het toetsen van (overige) brondocumenten aan de vereisten voor inschrijving ingevolge artikel 11 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen;
c. het, op grond van het bepaalde in artikel 10, tweede lid, van de Wet BAG, inschrijven van de in of op grond van artikel 10, eerste lid van de Wet BAG aangewezen brondocumenten in het adressenregister dan wel het gebouwenregister;
d. het ingevolge artikel 9 van de Wet BAG verzorgen van een zodanige opzet van het adressenregister en het gebouwenregister, dat de inhoud daarvan duurzaam kan worden bewaard en te allen tijde binnen een redelijke termijn raadpleegbaar en beschikbaar is;
e. het, ingevolge artikel 14 van de Wet BAG, zorg dragen voor een goede beschikbaarheid, werking en beveiliging van de adressenregistratie respectievelijk de gebouwenregistratie;
f. het op basis van de brondocumenten opnemen van gegevens in de adressenregistratie en de gebouwenregistratie overeenkomstig de voorschriften uit de artikelen 14A en 15 van de Wet BAG;
g. het ontvangen, doorgeleiden en afhandelen van meldingen zoals bedoeld in artikel 37 en verzoeken zoals bedoeld in artikel 38 van de Wet BAG, inclusief de verwerking daarvan zoals bedoeld in de artikelen 31, 39, 40 en 41 van de Wet BAG;
h. het onderhouden dan wel doen onderhouden van het berichtenverkeer met de Landelijke Voorziening basisregistraties adressen en gebouwen zoals bedoeld in artikel 31 van de Wet BAG;
i. het op verzoek aan eenieder verlenen van inzage in het adressenregister, het gebouwenregister, de adressenregistratie en de gebouwenregistratie, alsmede het aan eenieder verstrekken van de in de adressenregistratie respectievelijk de gebouwenregistratie opgenomen gegevens zoals bedoeld in artikel 32, eerste lid onder a van de Wet BAG;
j. het bevorderen van de nakoming van de gemeentelijke verplichtingen in het kader van de Wet BAG, met inbegrip van de inrichting van de processen, de conformiteit van het gebruikte informatiesysteem en de beveiligingsmaatregelen alsmede het rapporteren over die nakoming daarvan aan burgemeester en wethouders.Alsmede het rapporteren over de nakoming daarvan aan burgemeester en wethouders;
2. het uitgeven van inschrijfnummers en identificatienummers op grond van de Wet BAG in het (geautomatiseerde) adressen-en gebouwenregister; B&W Afd.Mgr. MZ Beheerder basisregistraties van de afdeling MZ en de medewerker taakveld automatisering van de afdeling B&O.
3. Het vaststellen van de geometrie van panden en verblijfsobjecten, de controle van de geometrie (uitbesteed aan de stichting GBKN), zoals bedoeld in artikel 8 van de Wet GBA alsmede het vergelijken van geclogen luchtfoto's met bestaande BAG gegevens; Als ambtenaren aangewezen voor de vaststelling van de definitieve geometrie van panden en verblijfsobjecten, zoals bedoeld in artikel 8 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen, aan te wijzen; B&W Afd.Mgr. MZ Beheerder basisregistraties van de afdeling MZ en de medewerker taakveld automatisering van de afdeling B&O.
4. Het opmaken van een proces-verbaal van constateringen van gebouwen die illegaal zijn of die vrijgesteld zijn van een vergunning (art. 10, lid 1b Wet BAG); B&W Afd.Mgr. MZ Medewerker bouw-en woningtoezicht van het taakveld Bouwen van de afdeling VVH
5. Het opmaken van een schriftelijke verklaring strekkende tot het signaleren van wijzigingen in de feitelijke situatie van objecten, die van invloed zijn op de gebouwenregistratie en niet in een ander krachtens Wet BAG aangewezen brondocument zijn opgenomen. B&W Afd.Mgr. MZ Medewerker bouw-en woningtoezicht van het taakveld Bouwen van de afdeling VVH
6. Beheer Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen onroerende zaken (WKBP) B&W Afd.Mgr. MZ Beheerder basisregistraties van de afdeling MZ en de medewerker taakveld automatisering van de afdeling B&O.

 

Algemene mandaten functionarissen niet in dienst van de gemeente Lingewaal 2

LEESWIJZER, De bevoegdheden staan gerubriceerd per organisatie. Als in de kolom ondermandaat is ingevuld dat de boevoegheid tot ondermandaat mogelijk is, moet hiervoor eerst nog door de gemandateerde een besluit worden genomen. Indien de kolom ondermandaat leeg is, dan is alleen genoemde functionaris  bevoegd om het besluit in mandaat te nemen. Als een bevoegdheid niet voorkomt in de lijst, dan heeft het college of de burgemeester de bevoegdheid niet gemandateerd en meemt hij over dat onderwerp zelf de besluiten (de lijst is niet-limitatief). Indien een verordening wordt genoemd als wettelijke basis betreft dit telkens de genoemde verordening van de gemeente Lingewaal.

 Afkortingen functionarissen/ organen:                          

B&W: het college van burgemeester en wethouders

Brg.: burgemeester

DB RSD: dagelijks bestuur regionale sociale dienst Alblasserwaard-Oost/Vijfherenlanden

Dir. LMA: directie van Loyalis Maatwerkadministratie BV

Reg. A: de Regio-archeoloog van Regio Rivierenland

Volgnr.OMSCHRIJVING BEVOEGDHEIDBevoegdheid van:Gemandateerd aan:Ondermandaat aan:
Regionale Sociale Dienst Alblasserwaard-Oost/Vijfheerenlanden  
1. Het ondertekenen van verzoeken om gegevens te complementeren: B&W DB RSD Met bevoegdheid DB RSD tot ondermandaat aan medewerkers RSD
2. Het besluiten op aanvragen van een uitkering en / of voorzieningen op grond van: B&W DB RSD Met bevoegdheid DB RSD tot ondermandaat aan medewerkers RSD
WWB, Ioaw, Ioaz, Wvg, bijzondere bijstand en gemeentelijk sociaal fonds en langdurigheidtoeslag en het ondertekenen daarvan
3. Het besluiten tot hervatting uitkering WWB, Ioaw, Ioaz na: B&W DB RSD Met bevoegdheid DB RSD tot ondermandaat aan medewerkers RSD
1.       tijdelijk werk
2.       vakantieperiode voorzover geen arbeidskansen zijn gemist
3.       na opschorting i.v.m. nader onderzoek
4.       onderbreking van minder dan 30 dagen
en het ondertekenen daarvan
4. Het besluiten tot voortzetting WWB, Ioaw, Ioaz, Bbz uitkering en periodieke bijzondere bijstand na heronderzoek als er geen wijzigingen zijn opgetreden en het ondertekenen daarvan B&W DB RSD Met bevoegdheid DB RSD tot ondermandaat aan medewerkers RSD
5. Het besluiten tot beëindiging WWB, Ioaw, Ioaz, Bbz in verband met: B&W DB RSD Met bevoegdheid DB RSD tot ondermandaat aan medewerkers RSD
1.       werkaanvaarding, gezamenlijke huishouding, verhuizing naar een andere gemeente, overlijden
2.       niet voldoen aan inlichtingenplicht
3.       beëindiging Wvg i.v.m. verhuizing / overlijden
en het ondertekenen daarvan
6. Het besluiten naar aanleiding van debiteuren heronderzoek B&W DB RSD Met bevoegdheid DB RSD tot ondermandaat aan medewerkers RSD
1.       conform aflossingscapaciteit
2.       of hoger bedrag met instemming van cliënt
3.       voldoet niet aan betalingsverplichting
4.       aanmaningen
en het ondertekenen daarvan
7. Het besluiten tot verstrekking van een garantstelling kredietbank ten behoeve van het verstrekken leningen in het kader van schuldregelingen en het ondertekenen daarvan B&W DB RSD Met bevoegdheid DB RSD tot ondermandaat aan medewerkers RSD
8. Het besluiten tot het afgeven van een Verklaring omtrent Inkomen en Vermogen en het ondertekenen daarvan B&W DB RSD Met bevoegdheid DB RSD tot ondermandaat aan medewerkers RSD
9. Het besluiten tot een hersteltermijn in het kader van de WWB, Ioaw, Ioaz, Bbz, gemeentelijk sociaal fonds, langdurigheidstoeslag en Wvg bij: B&W DB RSD Met bevoegdheid DB RSD tot ondermandaat aan medewerkers RSD
1.       aanvraag
2.       naar aanleiding van een heronderzoek
3.       niet inleveren rechtmatigheidsonderzoeksformulier / onvoldoende inlichtingen en / of bewijsstukken overleggen
en het ondertekenen daarvan
10. Het uitvoeren van de werkzaamheden met betrekking tot schuldhulpverlening (met ingang van 1 april 2007) B&W DB RSD Met bevoegdheid DB RSD tot ondermandaat aan medewerkers RSD
Loyalis      
1. Het nemen van besluiten bij of krachtens de bovenwettelijke werkloosheidsregeling, de suppletieregeling en de naastwettelijke regelingen B&W Dir. LMA  
2. Het afhandelen van verzoeken in het kader van de Wet openbaarheid van bestuur en in het kader van de Wet Nationale Ombudsman, voor zover die verzoeken verband houden met de uitvoering van de onder 1. genoemde regelingen B&W Dir. LMA  
3. Het beslissen op bezwaarschriften, met dien verstande dat degene die betrokken is bij het besluitvormingsproces ten aanzien van het bezwaarschrift niet ook betrokken is geweest bij het besluitvormingsproces in eerste aanleg B&W Dir. LMA  
4. Het inzake de uitvoering van de onder 1. genoemde regelingen in rechte optreden en hoger beroep of cassatie instellen tegen rechterlijke uitspraken, dan wel afzien van hoger beroep of cassatie. Indien het een zaak betreft met een kennelijk aanmerkelijk financieel belang of rechtspositioneel belang, oefent de Dir. LMA deze bevoegdheid niet uit dan na verkregen instemming van B&W B&W Dir. LMA  
Regio archeoloog      
1. Het toetsen van bureauonderzoeken, booronderzoeken,  Programma van Eisen, Proefsleuvenonderzoek, archeologische begeleidingen en opgravingen (artikel 17 Erfgoedverordening) B&W Reg A.