Organisatie | Wijchen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening op de Monumentencommissie 2010 |
Citeertitel | Verordening op de Monumentencommissie 2010 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | volkshuisvesting en woningbouw |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-10-2010 | 01-10-2010 | nieuwe regeling | 23-09-2010 Wegwijs, 6-10-2010 | 10 RZ 019 |
gezien het voorstel van Burgemeester en Wethouders;
gelet op artikel 147 en 149 van de Gemeentewet;
Gelet op artikel 15 van de Monumentenwet 1988;
Gelet op artikel 2.1 en 2.2 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht;
in te trekken de "Verordening op de Monumentencommissie 2002;
hiervoor in de plaats vast te stellen de "Verordening op de Monumentencommissie 2010".
De commissie heeft tot taak Burgemeester en Wethouders op verzoek of uit eigen beweging te adviseren over:
het Register van beschermde monumenten als bedoeld in artikel 3 van de Monumentenwet 1988;
aanvragen wijzigingsvergunning als bedoeld in artikel 11 van de Monumentenwet 1988 of artikel 10 en 24 van de Erfgoedverordening 2010 Gemeente Wijchen;
Burgemeester en Wethouders kunnen over de inhoud van de stukken, die aan de monumentencommissie worden overlegd of ter inzage worden verstrekt, geheimhouding opleggen.
De commissie is bevoegd deskundigen te horen met dien verstande, dat zij daar toestemming van Burgemeester en Wethouders voor nodig heeft als er aan het horen van deskundigen kosten voor de gemeente zijn verbonden.
Aldus besloten door de gemeenteraad van Wijchen in de
openbare raadsvergadering van .
De Voorzitter, De Griffier,
Toelichting op de "Verordening op de Monumentencommissie 2010".
Door de komst van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht per 1 oktober 2010, is het noodzakelijk dat de verordening wordt aangepast. De verordening dient Wabo-proof te zijn om te voorkomen dat er onbevoegde en niet rechtsgeldige adviezen worden uitgebracht door de monumentencommissie.
In artikel 15 van de Monumentenwet 1988 is de inschakeling van een monumentencommissie verplicht. Deze commissie heeft onder andere tot taak Burgemeester en Wethouders te adviseren over de vergunningen met betrekking tot Rijksmonumenten.
De monumentencommissie is een externe adviseur als bedoeld in de Algemene Wet Bestuursrecht (AWB). Dit betekent dat de algemene regels die de AWB in Afdeling 3.3 geeft (over advisering) op de advisering door de monumentencommissie van toepassing zijn. Dit houdt onder andere in dat Burgemeester en Wethouders aan de monumentencommissie een termijn kunnen stellen waarbinnen zij advies verwachten.
De instelling is mede gebaseerd op artikel 82 van de Gemeentewet, voor zover het gemeentelijke monumenten betreft. Dit impliceert dat het een vaste commissie van advies aan Burgemeester en Wethouders is, ingesteld door de Gemeenteraad op voorstel van het college. De commissie heeft alleen adviserende bevoegdheden.
De algemene beginselen van behoorlijk bestuur eisen dat besluiten zorgvuldig en niet willekeurig worden genomen. Het formuleren van een beleid is daarom noodzaak. De huidige Monumentennota 2008-2015 bevat het beleid voor de gemeente Wijchen.
Op dit moment zijn de volgende instanties vertegenwoordigd in de monumentencommissie:
De overige leden komen allemaal uit Wijchen en zitten op persoonlijke titel in de commissie.
Ieder heeft zijn eigen specifieke kennis over cultuurhistorie in de gemeente Wijchen.
Er is een ambtelijk secretaris, maar die heeft echter geen stemrecht in de commissie.
Bij voltallige bezetting bestaat de commissie uit 8 personen.
Een lidmaatschap van maximaal twee periodes wordt voorgestaan om zo de kans op verstarring en eenzijdigheid zoveel mogelijk te verkleinen.
Het voorbereiden en uitvoeren van monumentenbeleid is een aangelegenheid van Burgemeester en Wethouders. Daarom ligt het voor de hand bij ontstentenis van de voorzitter uit het college een plaatsvervangend voorzitter aan te wijzen.
De adviezen van de commissie dienen uiteindelijk vertaald te worden in beleidsvoorstellen. Doordat de secretaris van de commissie een ambtenaar is, kan hij dienen als schakel tussen enerzijds de commissie en anderzijds het ambtelijk apparaat en bestuur.
Door een wijziging in de Monumentenwet 1988 mogen collegeleden geen lid meer zijn van de monumentencommissie. Deze wijziging is in 2009 ingegaan.
Voor de goede orde is geregeld wie bepalen wanneer de monumentencommissie bijeen komt.
Toelichting artikel 5, leden 3 en 4.
Voorkomen dient te worden dat adviezen slechts gedragen worden door twee of minder leden.
Een uitzondering wordt gemaakt op de hoofdregel zoals die is neergelegd in hetzelfde artikel onder de leden 3 en 4.
Het kan voor komen dat bepaalde gegevens, bijvoorbeeld financiële, door eigenaren van monumenten vertrouwelijk aan Burgemeester en Wethouders worden verstrekt. Het is niet wenselijk dat die gegevens dan in de openbaarheid komen.
Hoewel de commissie is samengesteld uit deskundigen, kan het gebeuren dat er behoefte ontstaat om nadere deskundigheid in te roepen. Dit artikel biedt hiervoor de ruimte. Uiteraard heeft de adviseur geen stemrecht.
Een gekwalificeerde meerderheid is niet noodzakelijk. Dit is niet wenselijk omdat die eis tot gevolg kan hebben dat er soms besluiten (lees: het uitbrengen van adviezen) niet genomen kunnen worden. Een gewone meerderheid, de helft plus één, is voldoende.
Hiermee wordt beoogd eventuele belangenverstrengeling te voorkomen.
De commissie is uitsluitend adviserend aan Burgemeester en Wethouders.
Het college betrekt de adviezen van de commissie bij haar besluitvorming.
Burgemeester en Wethouders zijn er mee gebaat de nuanceringen binnen de gemeentelijke monumentencommissie te kennen en nemen zelf hun eigen verantwoordelijkheid.
Dit is net als lid 6 opgenomen om het college te informeren over de verschillende opvattingen binnen de commissie.