Organisatie | Roerdalen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening rekenkamercommissie gemeente Roerdalen |
Citeertitel | Verordening rekenkamercommissie |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-07-2007 | 29-07-2015 | nieuwe regeling | 24-05-2007 Trompetter | geen |
Hoofdstuk 2 Taak, samenstelling en bevoegdheden van de gemeentelijke rekenkamercommissie
Artikel 3 Benoeming en samenstelling rekenkamercommissie
De voorzitter draagt zorg voor het tijdig en periodiek bijeenroepen van de vergaderingen van de rekenkamercommissie, het leiden van de vergaderingen, het bewaken van de uitvoering van de onderzoeksopzet en de werkwijze en het bevorderen van een zorgvuldige besluitvorming. De voorzitter voert hiertoe regelmatig overleg met het secretariaat.De rekenkamercommissie wijst uit haar midden een plaatsvervangend voorzitter aan, die bij verhindering of ontstentenis van de voorzitter de taken van de voorzitter waarneemt.
Artikel 6 Vergoeding voor werkzaamheden van de externe leden van de rekenkamer-commissie
Het externe lid ontvangt een vergoeding voor het bijwonen van de vergaderingen en het uitvoeren van werkzaamheden ten behoeve van de rekenkamercommissie.
De uurloonvergoeding voor het externe lid, tevens voorzitter, voor het verrichten van(met name onderzoeks-)werkzaamheden voor de rekenkamercommissie, voor zover niet|betrekking hebbende op het voorbereiden en bijwonen van vergaderingen van derekenkamercommissie, te bepalen op € 40,- bruto (all-in), welk bedrag jaarlijks zal wordengeïndexeerd op basis van de consumentenprijsindex van het CBS.
De commissie stelt een reglement van orde voor haar vergaderingen en andere werkzaam-heden vast. Zij zendt het reglement na vaststelling onverwijld ter kennisneming naar de gemeenteraad.
Artikel 10 Onderzoeksopdracht en bevoegdheden
De rekenkamercommissie is bevoegd bij alle leden van een gemeentelijk bestuursorgaan en bij alle ambtenaren de mondelinge en schriftelijke inlichtingen in te winnen die zij nodig acht voor de uitvoering van het onderzoek. De leden van het gemeentestuur en de ambtenaren van de gemeente zijn verplicht de gevraagde inlichtingen binnen de door de commissie gestelde termijn te verstrekken.
Om de onderzoeken van de rekenkamercommissie naar behoren te kunnen uitvoeren zijn de stukken, die onder oplegging van geheimhouding aan de rekenkamercommissie ter beschikking worden gesteld, ook beschikbaar voor de secretaris van de rekenkamer-commissie en de door de rekenkamercommissie aangewezen (externe) deskundigen.
Hoofdstuk 3 Werkwijze van de rekenkamercommissie
Artikel 15 Uitvoering van het onderzoek en rapportage
De rekenkamercommissie stelt betrokkenen in de gelegenheid om binnen een door haar te stellen termijn die tenminste twee weken bedraagt, hun zienswijze op het concept-onderzoeksrapport aan de rekenkamercommissie kenbaar te maken. Betrokkenen zijn in elk geval degenen wier taakuitvoering (mede) voorwerp van onderzoek is of is geweest. De rekenkamercommissie bepaalt wie verder als betrokkenen worden aangemerkt.
Na vaststelling door de rekenkamercommissie worden het onderzoeksrapport, de nota met conclusies en aanbevelingen en de zienswijze van betrokkenen op het rapport zo spoedig mogelijk, onder toezending van een afschrift aan het college van burgemeester en wethouders en betrokkenen aan de betrokken gemeenteraad aangeboden.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de gemeenteraad van Roerdalend.d. 24 mei 2007.
De griffier, De burgemeester,
w.g. w.g.
R.J.J. Notermans drs. R.J. Persoon
Toelichting 1 Artikelsgewijze toelichting
<vet>Artikel 1. </vet>Dit artikel bevat enkele definities om te voorkomen dat bepaalde begrippen telkens in hun geheel moeten worden uitgeschreven.<vet>Artikel 2.</vet>Wanneer gemeenten geen rekenkamer instellen, stellen zij op grond van artikel 81o van de Gemeentewet regels vast voor de uitoefening van de rekenkamerfunctie oftewel rekenka-mercommissie genaamd.<vet>Artikel 3.</vet>De raad benoemt de leden van de rekenkamercommissie; vier leden uit de raad van de gemeente Roerdalen, gecompleteerd met één extern lid, die tevens voorzitter van de rekenkamercommissie is. De rekenkamercommissie is een orgaan dat vanuit een eigenstandige verantwoordelijkheid en onafhankelijk van de raad opereert. Het overleg tussen raad (of een vertegenwoordiging van de raad) en de leden van de rekenkamercommissie dient tot wederzijdse informatievoor-ziening.<vet>Artikel 4.</vet>De verplichting deze eed of verklaring en belofte af te leggen vloeit voor de rekenkamer rechtstreeks voort uit artikel 81g van de Gemeentewet. Deze bepaling wordt van overeen-komstige toepassing verklaard op de externe leden van de rekenkamercommissie.<vet>Artikel 5.</vet>Dit artikel handelt over het ontslag van de leden en over de mogelijkheid (of soms verplich-ting) hen op non-activiteit te stellen in bepaalde situaties.<vet>Artikel 6.</vet>In dit artikel is vastgelegd dat de externe leden voor hun werkzaamheden een vergoeding ontvangen.<vet>Artikel 7.</vet>De rapporten van de rekenkamercommissie zijn in beginsel openbaar maar op grond van de belangen genoemd in artikel 10 van de Wob kunnen rapporten of gedeelten daarvan als geheim worden aangemerkt.<vet>Artikel 8.</vet>De rekenkamercommissie is zelfstandig verantwoordelijk voor de besteding van het budget dat beschikbaar is voor de uitvoering van haar taak. Ten laste van het budget worden de in het tweede lid genoemde kosten gebracht.<vet>Artikel 9.</vet>Artikel 81i van de Gemeentewet wordt van overeenkomstige toepassing verklaard op de rekenkamercommissie. In het reglement van orde moeten/kunnen zaken als de verhouding secretaris-voorzitter, de procedure die wordt gevolgd bij onderzoeken, hoe wordt omgegaan met verzoeken van derden om onderzoek te verrichten enzovoorts geregeld.<vet>Artikel 10.</vet>De rekenkamercommissie dient onafhankelijk te zijn en om deze onafhankelijkheid te bevorderen is het van belang dat zij zelfstandig de onderzoeksonderwerpen kan kiezen. Het in handen van de commissie leggen van de uitwerking van de vraagstelling en de vaststelling van de onderzoeksopzet bevordert de onafhankelijkheid. De rekenkamercommissie kan op verzoek van de raad een onderzoek instellen maar is niet verplicht het verzoek van de raad in te willigen. Zie toelichting bij artikel 14. Om te waarborgen dat de rekenkamercommissie bij de uitvoering van haar onderzoek voor het vormen van objectieve oordelen over voldoende en relevante gegevens kan beschikken, is het van belang over zo ruim mogelijke bevoegdheden tot het inwinnen van informatie te beschikken. Daarom is voorzien in de bevoegdheid om inlichtingen in te winnen van alle leden van het gemeentebestuur en van alle ambtenaren van beide gemeenten.De in lid 5 genoemde quick scans kunnen een vervolg krijgen door het geven van commentaar op ontwikkelingsprocessen die binnen een gemeente lopen. Dit commentaar kan dan in de vorm van een brief naar de betreffende gemeenteraad.<vet>Artikel 11, 12 en 13.</vet>Deze artikelen behoeven geen toelichting.<vet>Artikel 14.</vet>Zie ook toelichting bij artikel 10. Het verzoek van de raad wordt in artikel 182, tweede lid van de Gemeentewet expliciet genoemd. Doordat deze mogelijkheid uitdrukkelijk in de wet is genoemd, wordt er een bepaald gewicht toegekend aan het verzoek van de raad. Indien de rekenkamercommissie niet voldoet aan een goed gemotiveerd verzoek zal zij daarvoor goede gronden moeten aanvoeren.<vet>Artikel 15.</vet>Uit oogpunt van zorgvuldigheid is het van groot belang dat de onderzochte partij de kans krijgt om te reageren op het (nog niet gepubliceerde) ontwerp onderzoeksrapport. Er vindt dan wederhoor plaats waarbij de feitelijke bevindingen die uit het onderzoek voortvloeien aan de betreffende ambtenaren worden voorgelegd met de vraag eventuele onjuistheden uit te halen en te corrigeren. Indien van toepassing wordt de verantwoordelijke wethouder of het college de gelegenheid geboden om te reageren op de conceptaanbevelingen die de rekenkamercommissie verbindt aan de (gecorrigeerde) bevindingen. Tot slot brengt de rekenkamercommissie een definitief rapport naar buiten met bevindingen, conclusies en eventueel aanbevelingen.Ook kan de rekenkamercommissie variatie aanbrengen in de manier waarop de uitkomsten van onderzoek naar buiten worden gebracht. Naast rapporten kan worden gedacht aan het organiseren van conferenties en workshops of zelfs het publiceren van handreikingen. Vanzelfsprekend zal hieraan een rapportage ten grondslag liggen.<vet>Artikel 16.</vet>De rekenkamercommissie wordt bijgestaan door een ambtelijk secretaris. De rekenkamercommissie dient zelfstandig te functioneren en in het derde lid is voorzien in een rechtstreekse verantwoordingsrelatie van de secretaris ten opzichte van de rekenkamercommissie.<vet>Artikel 17 tot en met 18.</vet>Deze artikelen behoeven geen toelichting.