Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Roerdalen

Verordening voortgangsgesprekken burgemeester

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Roerdalen
Officiële naam regelingVerordening voortgangsgesprekken burgemeester
CiteertitelVerordening voortgangsgesprekken burgemeester
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 61, Gemeentewet
  2. artikel 147, Gemeentewet

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

31-10-200808-02-2013nieuwe regeling

30-10-2008

Trompetter

geen

Tekst van de regeling

<vet>Verordening voortgangsgesprekken burgemeester</vet>De raad van de gemeente RoerdalenOverwegende dat gelet op het belang van verantwoord gemeentebestuur het wenselijk wordt geacht om op zorgvuldige wijze de visie van de gemeenteraad op het functioneren van de burgemeester te bepalen;Gelet op de artikelen 61 en 147 van de Gemeentewet;Gelezen het voorstel van het presidium van 20 oktober 2008;<vet>Besluit: 2008/10/30 12</vet>Vast te stellen de volgende 'Verordening voortgangsgesprekken burgemeester'.

 

Artikel 1 Algemene bepalingen

  • 1. Per ambtsperiode worden minimaal drie voortgangsgesprekken met de burgemeester gevoerd. 

  • 2. In de eerste ambtsperiode van de burgemeester wordt in elk geval in het eerste jaar een voortgangsgesprek met de burgemeester gevoerd. 

  • 3. Met een waarnemend burgemeester wordt periodiek een voortgangsgesprek gevoerd. De frequentie daarvan wordt bepaald door het raadspresidium aan de hand van de waarnemingstermijn.

     

Artikel 2 Samenstelling commissie

  • 1. De raad stelt een commissie in die wordt belast met het voeren van voortgangsgesprekken met de burgemeester.  

  • 2. De voortgangsgesprekken worden door een commissie gevoerd die is samengesteld uit:de fractievoorzitters van alle in de gemeenteraad vertegenwoordigde partijen. 

  • 3. Plaatsvervangende leden worden niet benoemd. 

  • 4. De griffier van de gemeente is secretaris van de commissie. 

  • 5. De voorzitter van de commissie treedt, voor zover nodig, op als contactpersoon naar binnen en buiten.

     

Artikel 3 Voorzitterschap

  • 1. De commissie kiest zelf uit haar midden een voorzitter en een plaatsvervangend voorzitter. 

  • 2. De voorzitter- is verantwoordelijk voor een goede voorbereiding van het voortgangsgesprek; - leidt het voortgangsgesprek;- is verantwoordelijk voor een goede afhandeling van het voortgangsgesprek.

     

Artikel 4 Voorbereiding

  • 1. Leden commissie en de burgemeester worden, voor zover van toepassing, in de gelegenheid gesteld het document met conclusies en afspraken van het voorgaande voortgangsgesprek in te zien. 

  • 2. Minimaal 4 weken voor het voortgangsgesprek verzoekt de voorzitter de leden van de commissie en de burgemeester om bespreekpunten aan te dragen op basis waarvan de opzet van het voortgangsgesprek wordt bepaald 

  • 3. Minimaal twee weken voor het gesprek ontvangen de leden van de commissie en de burgemeester van de voorzitter een schriftelijke uitnodiging; deze bevat in elk geval plaats, tijdstip en de agenda (inclusief bespreekpunten) van het voortgangsgesprek. 

  • 4. Betrokkenen die niet in staat zijn het voortgangsgesprek bij te wonen delen dit tijdig aan de voorzitter mee.

     

Artikel 5 Quorum

  • 1. Het voortgangsgesprek vindt alleen plaats indien minimaal tweederde van de leden, inclusief de voorzitter, afgerond naar beneden op hele getallen, bij het gesprek aanwezig is. 

  • 2. Bij teveel afmeldingen stelt de griffier alle betrokkenen in kennis van de afgelasting van het voortgangsgesprek. Hierop ontvangen de betrokkenen zo spoedig mogelijk een nieuwe uitnodiging.

     

Artikel 6 Voortgangsgesprek

  • 1. Het voortgangsgesprek vindt plaats in beslotenheid. 

  • 2. De bij de benoeming van de burgemeester vastgestelde profielschets is de leidraad voor het voortgangsgesprek. Daarnaast kunnen ook nog andere onderwerpen (zie artikel 4.2) aan de orde komen.  

  • 3. De commissie legt in elke vergadering, met toepassing van artikel 86 van de Gemeentewet, geheimhouding op over de inhoud van de verslagen en het behandelde tijdens de gesprekken.  

  • 4. De commissie, noch de raad, zal de geheimhouding waartoe in het derde lid is besloten opheffen.

     

Artikel 7 Conclusies

  • 1. De griffier stelt een document in concept op met conclusies en afspraken en legt deze voor commentaar voor aan de commissie. De commissie stelt het document vast. 

  • 2. Aan de hand van de door de commissie vastgestelde conclusies en afspraken is de burgemeester gerechtigd om zijn eventueel afwijkende mening of aanvullende opmerkingen aan het verslag toe te voegen. De conclusies, de afspraken en de opmerkingen van de burgemeester worden als één document beschouwd. 

  • 3. Het onder 2 bedoelde document wordt ter vertrouwelijke kennis gebracht van de commissie, de burgemeester en de Commissaris der Koningin van de provincie Limburg.

     

Artikel 8 Archivering

  • 1. De griffier draagt zorg voor een afdoende vertrouwelijke archivering van de stukken. 

  • 2. Nadat de burgemeester niet meer werkzaam is in de gemeente worden de stukken onder verantwoordelijkheid van de griffier binnen 5 jaar vernietigd.

     

Artikel 9 Stemming en Onvoorziene gevallen

  • 1. De commissie neemt beslissingen bij gewone meerderheid van stemmen. In geval de stemmen staken geeft de stem van de voorzitter de doorslag. Commissieleden zijn gerechtigd hun afwijkende mening in het in artikel 7 lid 2 bedoelde document op te laten nemen. 

  • 2. In alle gevallen waarin deze verordening niet voorziet beslist de commissie bij gewone meerderheid van stemmen. In geval de stemmen staken geeft de stem van de voorzitter de doorslag.

     

Artikel 10 In werking treding

Deze verordening treedt in werking en de commissie treedt in functie op de eerste dag na de vaststelling van de verordening door de gemeenteraad van de gemeente.

 

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 30 oktober 2008.De griffier,                                            De voorzitter,

R.J.J. Notermans                                drs. C.A.M. Hanselaar-van Loevezijn