Organisatie | Krimpen aan den IJssel |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening cliëntenraad leerlingenvervoer Krimpen aan den IJssel |
Citeertitel | Verordening cliëntenraad leerlingenvervoer Krimpen aan den IJssel |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
02-07-2009 | Onbekend | 02-07-2009 Onbekend | Onbekend |
Artikel 2 Taken en bevoegdheden
Tot de onder het tweede lid genoemde onderwerpen horen niet klachten, bezwaarschriften en andere zaken die op individuele cliënten betrekking hebben. Evenmin adviseert de cliëntenraad over de uitvoering van wettelijke voorschriften voor zover bij de uitvoering geen ruimte voor gemeentelijk beleid is gelaten.
Artikel 7 Adviezen cliëntenraad
De adviezen van de cliëntenraad aan het college worden gegeven overeenkomstig de mening van de meerderheid van de cliëntenraad. Op verzoek kan het minderheidsstandpunt in het advies worden opgenomen.
Artikel 10 Huishoudelijk reglement
De cliëntenraad maakt een huishoudelijk reglement met inachtneming van de bepalingen uit deze verordening. In het reglement worden in elk geval de taken van de voorzitter, plaatsvervangend voorzitter en secretaris opgenomen. Een afschrift van het reglement wordt ter kennisneming gezonden aan het college.
Deze verordening kan worden aangehaald als: Verordening cliëntenraad leerlingenvervoer Krimpen aan den IJssel.
Aldus besloten door de raad van de gemeente Krimpen aan den IJssel in zijn openbare vergadering van 2 juli 2009.
In de Verordening is ervoor gekozen uitsluitend ouders – als cliënten – deel te laten uitmaken van de cliëntenraad. In voorkomend geval kunnen de gemeente en/of de cliëntenraad eventueel andere partijen betrekken bij het overleg, zoals de scholen of de vervoerder, maar formeel hebben deze partijen geen zitting in de cliëntenraad. Voor de invulling van het begrip “ouders” wordt aangesloten bij de VNG-modelverordening leerlingenvervoer (zie artikel 1 onder b). Het gaat om ouders, voogden of verzorgers van de leerling die van het leerlingenvervoer gebruik maakt.
Artikel 2 Taken en bevoegdheden
De cliëntenraad behartigt slechts de collectieve belangen van cliënten. Derhalve adviseert de cliëntenraad niet over individuele klachten, bezwaarschriften of ander zaken die op individuele cliënten betrekking hebben.
Afhankelijk van het schooltype kan de problematiek van leerlingen bij de uitvoering van het leerlingenvervoer verschillen. Het platform leerlingenvervoer (waaruit deze cliëntenraad is ontstaan) adviseerde een ledental van 8 leden om cliënten met kinderen die verschillende schoolsoorten bezoeken te kunnen vertegenwoordigen.
Het informele platform leerlingenvervoer is in 2007 opgericht. De leden zijn gekozen na een oproep aan alle ouders om zich kandidaat te stellen. Opnieuw een oproep doen aan alle ouders doet geen recht aan het werk dat al is verzet door de huidige leden van het informele platform leerlingenvervoer. Daarom is gekozen deze leden te installeren als leden van de cliëntenraad leerlingenvervoer. Het huidige platform telt 6 leden, dat betekent dat er 2 vacatures zijn.
Na de instelling is de cliëntenraad verantwoordelijk voor de werving en selectie van nieuwe leden. De leden worden ook dan benoemd door het college.
Uitsluitend ouders met één of meer kinderen in het leerlingenvervoer kunnen zitting hebben in de cliëntenraad. Hierop is slechts één uitzondering, namelijk indien niet direct een opvolger gevonden kan worden voor een ouder die geen cliënt meer is. Dan bepaalt de Verordening dat de ouder, zolang er nog geen vervanging is gevonden, de functie mag blijven vervullen. Achtergrond hiervan is dat op deze manier de continuïteit van de cliëntenraad gewaarborgd is. Er kan een kortere of langere zittingsduur worden vastgesteld.
In de regeling is voorzien in ambtelijke ondersteuning en vergaderruimte om de cliëntenraad ook feitelijk in staat te stellen zijn werk te doen.
Gemeenten zijn hiertoe niet verplicht, aangezien gemeenten ook niet wettelijk verplicht zijn een cliëntenraad in te stellen. Zo kan bijvoorbeeld het secretariaat van het overleg ook aan de cliëntenraad worden opgedragen. Verder kan in de regeling worden vastgelegd dat er minder vaak of vaker vergaderd wordt door de cliëntenraad. Overigens zijn leden van de cliëntenraad tot geheimhouding verplicht van alle vertrouwelijke gegevens waarmee ze in aanraking komen. Dit vloeit voort uit artikel 2:5 Awb.
Zoals ook al aangegeven onder de artikelen 6 tot en met 8 zijn gemeenten, aangezien zij ook niet verplicht zijn een cliëntenraad in te stellen, niet verplicht de cliëntenraad een onkostenvergoeding toe te kennen.
Niettemin kan een onkostenvergoeding ertoe bijdragen dat de cliëntenraad feitelijk in staat is zijn werk te doen.
In de Verordening is voor een combinatie van faciliteiten gekozen; gebruik van gemeentelijke faciliteiten en daarnaast vergoeding van andere in redelijkheid gemaakte kosten.
Omdat de cliëntenraad gebruik kan maken van gemeentelijke faciliteiten lijkt een maximum bedrag van € 500 redelijk.
Een jaarlijkse stijging van dit bedrag, bijvoorbeeld door indexering, ligt voor de hand.
Artikel 10 Huishoudelijk reglement
De cliëntenraad dient in een huishoudelijk reglement te regelen hoe de interne taken en bevoegdheden ingevuld worden. Het college ontvangt hiervan een afschrift. Het reglement is bijgevoegd.
Na vaststelling van de Verordening moet deze worden bekendgemaakt en ter inzage worden gelegd. De regeling is pas na bekendmaking verbindend.
Huishoudelijk reglement van de cliëntenraad leerlingenvervoer Krimpen aan den IJssel behorende bij de door de raad op 2 juli 2009 vast gestelde Verordening cliëntenraad leerlingenvervoer Krimpen aan den IJssel .
Artikel 1 Voorzitter en plaatsvervangend voorzitter
De voorzitter en bij diens verhindering de plaatsvervangende voorzitter is tevens penningmeester. De penningmeester voert de financiële huishouding van de cliëntenraad. Alle kosten boven de €100,- dienen vooraf geaccordeerd te worden door de gemeente. De andere kosten worden op declaratiebasis vergoed door de gemeente.
De cliëntenraad kan externe adviseurs raadplegen maar zij hebben geen formele zitting in de cliëntenraad noch stemrecht over de te nemen besluiten.
Artikel 5 Quorum en besluitvorming
Indien in een vergadering het vereiste aantal leden niet aanwezig is, wordt een nieuwe vergadering belegd op de in artikel 3 voorgeschreven wijze, met dien verstande dat er slechts 2 dagen tussen de rondzending van de oproep en de datum van de vergadering behoeven te verlopen. Deze laatste vergadering wordt gehouden en is gerechtigd besluiten te nemen ongeacht het aantal leden dat is opgekomen.
Wordt bij een stemming over personen bij de eerste stemming geen gewone meerderheid behaald, dan vindt herstemming plaats tussen hen die bij de eerste stemming de meeste stemmen kregen. Bij deze herstemming is diegene gekozen die dan de meeste stemmen op zich verenigd heeft. Indien de stemmen staken, beslist het lot.
Artikel 7 Communicatie en informatie
De secretaris bevordert de communicatie met alle belanghebbenden en doet dit tenminste door er zorg voor te dragen dat goedgekeurde verslagen van vergaderingen en het jaarverslag zo spoedig mogelijk worden verspreid onder de belanghebbenden. Het verslag is eveneens in een verkorte versie, op een algemeen toegankelijke plaats, digitaal en/of schriftelijk ter inzage voor de belangstellenden.
Artikel 9 Samenstelling van de cliëntenraad
Ouders en/of verzorgers van leerlingen woonachtig in de gemeente Krimpen aan den
IJssel, die gebruik maken van het leerlingenvervoer. De cliëntenraad bestaat uit