Organisatie | Deventer |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Organisatiebesluit gemeente Deventer |
Citeertitel | Organisatiebesluit Gemeente Deventer |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2007 | 01-01-2007 | Onbekend | 27-10-2009 Onbekend | Onbekend |
Hoofdstuk 1 Begripsbepaling en uitgangspunten inrichting organisatie
In dit besluit wordt verstaan onder:
Financiële administratie: het systematisch vastleggen en verwerken van de financiële gegevens van (onderdelen van) de organisatie ten behoeve van de financieel-economische positie, het financiële beheer, de uitvoering van de begroting, het afwikkelen van vorderingen en schulden alsmede tot het afleggen van rekening en verantwoording daarover.
Artikel 2 Algemene uitgangspunten voor de inrichting van de organisatie
Aan het hoofd van de ambtelijke organisatie staat de gemeentesecretaris die als algemeen directeur verantwoordelijk is voor het doelmatig, doeltreffend en rechtmatig functioneren van de ambtelijke organisatie waaronder de kwaliteit en tijdigheid van ambtelijke adviezen en de inzet van middelen op het gebied van de bedrijfsvoering.
De eerstelijns ondersteunende, adviserende taken van het management op het gebied van financiën, juridische zaken en organisatie (AO, kwaliteitszorg, besturing en beheersing), de uitvoering van de planning- en controlcyclus en de uitvoering van control(e)taken op het gebied van de bedrijfsvoering zijn ondergebracht binnen het team unitcontrol van de eenheden.
Hoofdstuk 2. College van Burgemeester en Wethouders
Artikel 3 College van Burgemeester en Wethouders
Het college van Burgemeester en Wethouders richt zich op de inhoudelijke en procesmatige sturing van politiek bestuurlijk relevante onderwerpen en ontwikkelingen en verstrekt daartoe bestuursopdrachten aan de ambtelijke organisatie waarbij bestuurlijke besluitvorming en ambtelijke advisering helder worden onderscheiden.
Voor de uitoefening van één of meer van zijn bevoegdheden kan het college van Burgemeester en Wethouders mandaat verlenen. Indien er sprake is van mandatering van bevoegdheden, worden deze vastgelegd in de Lijst van bevoegdheden. De verlening van mandaat vindt plaats overeenkomstig het bepaalde in de Regeling tot verlening van bevoegdheden krachtens attributie, delegatie, mandaat en volmacht gemeente Deventer.
Artikel 4 Werkwijze college van Burgemeester en Wethouders
De taken van de leden van het college van Burgemeester en Wethouders worden bij het aantreden van een nieuw college van Burgemeester en Wethouders vastgelegd in een portefeuilleverdeling. Daarbij wordt tevens de onderlinge vervanging van de leden van het college van Burgemeester en Wethouders vastgelegd.
Bestuurlijke projecten zijn onderwerpen die als zodanig door het college van Burgemeester en Wethouders zijn benoemd. Het betreft niet permanente onderwerpen die een relatie met meerdere beleidsprogramma’s/-velden hebben, een doorlooptijd van meer dan een jaar hebben en zodanig van belang zijn dat aansturing door één portefeuillehouder gewenst is. Jaarlijks stelt het college van burgemeester en Wethouders de lijst met bestuurlijk projecten vast.
Elk lid van het college van Burgemeester en Wethouders is ten aanzien van de onderwerpen in zijn portefeuille bestuurlijk verantwoordelijk voor:
de kwaliteit (inhoud en proces) en de tijdigheid van de voorbereiding van ambtelijke adviezen ter besluitvorming door het college van Burgemeester en Wethouders waarbij het advies alle ter zake doende argumenten en overwegingen bevat, inclusief afwijkende (ambtelijke) adviezen, die noodzakelijk zijn om een goed besluit te nemen;
Hoofdstuk 3. Structuur van de ambtelijke organisatie
Artikel 5 Organisatieonderdelen
Het ambtelijke apparaat van de gemeente is ingedeeld in de volgende organisatieonderdelen:
Artikel 6 Kernopdracht van de organisatieonderdelen
De eenheid Bedrijfsvoering ontwikkelt visies en (beleids-)kaders op het gebied van de middelenfuncties en adviseert en ondersteunt het management bij de uitvoering daarvan. De eenheid Bedrijfsvoering doet dat op het gebied van Personeel, Informatie, Juridisch zaken, Organisatie, Financiën, Automatisering en Huisvesting. De eenheid Bedrijfsvoering voert op het gebied van financiën ook enkele gemeentebrede control(e) taken. Daarnaast is de eenheid Bedrijfsvoering verantwoordelijk voor de uitvoering van de gemeentelijke belastingtaken.
De eenheid Ruimte en Samenleving is verantwoordelijk voor de regie op en realisatie van een groot aantal programma’s. Deze programma's omvatten sociaal maatschappelijke thema's, ruimtelijk technisch onderwerpen maar ook de veiligheid op straat. Binnen de eenheid Ruimte en Samenleving zijn alle toezichthoudende en handhavende taken op het gebied van het verlenen van vergunningen ondergebracht.
De eenheid StadThuis vormt de frontoffice van de gemeentelijke organisatie met dienstverlening in de brede zin van het woord naar burgers en bedrijven. Binnen de eenheid StadThuis vinden alle eerste contacten met burgers en bedrijven plaats (zowel fysieke, telefonische, papieren als elektronische contacten) en worden ook zoveel mogelijk zaken direct afgehandeld. De eenheid is verantwoordelijk voor publiekszaken en voor werk, inkomen zorg en de leefomgeving. Verder vallen onder de eenheid de wijkaanpak en musea, Stadsarchief en Athenaeumbibliotheek.
De eenheid Strategische Ontwikkeling is verantwoordelijk voor de strategische visieontwikkeling van de gemeente in de meest brede zin van het woord. In voortdurend samenspel met bestuur, samenleving en organisatie, wordt de koers uitgezet van Deventer op langere termijn. De eenheid kent inhoudelijk een brede focus op het terrein van ruimte, economie, sociale en maatschappelijke zaken in de Deventer samenleving.
Het team Bestuurs- en Directieondersteuning ondersteunt het bestuur en de directie op verschillende terreinen. Binnen dit team wordt de besluitvorming van de directie en het college van Burgemeester en Wethouders voorbereid en vastgelegd. Hier vindt de afstemming met het Presidium plaats ten behoeve van de besluitvorming van de raad en de beantwoording van de raadsvragen. Daarnaast zijn binnen dit team de kabinets- en representatieve aangelegenheden ondergebracht.
Het team Concerncontrol adviseert de gemeentesecretaris en directie over de ontwikkelde kaders op middelengebied of adviseert om deze te laten ontwikkelen. Het team voert gemeentebrede, eenheidsoverstijgende control(e)taken uit op het gebied van de middelenfuncties. Het team voert zelfstandig of, in opdracht van de gemeentesecretaris of het college van Burgemeester en Wethouders, onderzoeken uit op basis van risicoanalyses en doet voorstellen voor verbetering. Het team heeft naast de controlrol een belangrijke stimulerende rol in kwaliteitsverbetering van de beheersing en besturing van de processen binnen de gemeentelijke organisatie.
De Brandweer heeft als taak het repressief en preventief optreden bij het beperken, bestrijden en voorkomen van brand, het beperken van brandgevaar, het voorkomen en beperken van ongevallen bij brand en alles wat daarmee samenhangt. Verder heeft de Brandweer een taak bij het beperken en bestrijden van gevaar voor mensen en dieren, bij ongevallen anders dan bij brand.
Artikel 9 Ondersteunende werkzaamheden deelneming in rechtspersonen
Bij oprichting van en deelneming in rechtspersonen als bedoeld in het tweede lid van artikel 160 van de Gemeentewet, bepaalt het college van Burgemeester en Wethouders welke organisatie onderdelen ten behoeve van de vertegenwoordigers van het gemeentebestuur ter zake ondersteunende werkzaamheden verrichten.
Ambtenaren die als vertegenwoordiger van het gemeentebestuur deel uitmaken van enig bestuur of raad van rechtspersonen, zijn verplicht op nader door het college van Burgemeester en Wethouders te bepalen wijze verslag uit te brengen aan het college van Burgemeester en Wethouders omtrent hun werkzaamheden als bestuurslid van de desbetreffende rechtspersoon.
De in het tweede lid genoemde vertegenwoordigers van het gemeentebestuur in door het college van Burgemeester en Wethouders opgerichte rechtspersonen en de in het eerste lid aangewezen organisatieonderdelen bevorderen voor zover mogelijk, dat het beheer van deze rechtspersonen voldoet aan de regels die gelden voor de gemeentelijke organisatie onderdelen.
Hoofdstuk 4. Management van de ambtelijke organisatie
Artikel 11 Ondersteuning van het college van Burgemeester en Wethouders door de
De gemeentesecretaris toetst voorstellen en adviezen vanuit de ambtelijke organisatie op integraliteit en besluitrijpheid. Voorstellen en adviezen die niet voldoen aan de eisen stuurt de gemeentesecretaris, na overleg met de portefeuillehouder, met vermelding van zijn bevindingen terug naar het betrokken organisatieonderdeel.
Indien een portefeuillehouder of de directeur van de betrokken eenheid van oordeel is dat het voorstel of advies in het college van Burgemeester en Wethouders moet worden gebracht dan zorgt de gemeentesecretaris er voor dat de opvattingen van zowel de portefeuillehouder en/of de betrokken eenheid als van hemzelf op een zorgvuldige wijze aan het college van Burgemeester en Wethouders worden voorgelegd.
Artikel 17 Benoeming directeuren en overige leidinggevende functies
Directeuren en de concerncontroller worden door de gemeentesecretaris, gehoord hebbende het
college van Burgemeester en Wethouders, benoemd, geschorst en ontslagen.
De commandant van de Brandweer is in dienst bij de Veiligheidsregio IJsselland en is op
detacheringbasis werkzaam onder verantwoordelijkheid van de gemeentesecretaris.
Overige leidinggevende functies worden door de naast hoger gelegen leidinggevende gehoord
hebbende de directeur van de eenheid benoemd. De bevoegdheden op het gebied van schorsing
en ontslag worden nader geregeld in de mandatenregeling personele bevoegdheden gemeente
Het college van Burgemeester en Wethouders draagt zorg voor een adequate scheiding van
taken, functies, bevoegdheden en verantwoordelijkheden waarbij aan de eisen van
controltechnische functiescheiding wordt voldaan en de betrouwbaarheid van de verstrekte
informatie aan het bestuur en het ambtelijk management is gewaarborgd.
Voor het financieel beheer worden onderscheiden de functies: directeur bedrijfsvoering,
concerncontroller, unitcontroller, teammanager Gemeenteadministratie, treasurer, kassier en
ambtenaar der gemeentelijke belastingen.
De functies van directeur bedrijfsvoering, concerncontroller en unitcontroller zijn onderling
onverenigbaar en zijn onverenigbaar met die van teammanager Gemeenteadministratie,
treasurer, kassier en ambtenaar der gemeentelijke belastingen alsmede met enige andere
wezenlijk aantastende vermenging van de noodzakelijk aan te brengen functiescheiding.
De functies directeur bedrijfsvoering, treasurer, teammanager Gemeenteadministratie, kassier en
ambtenaar der gemeentelijke belastingen worden exclusief aan de eenheid Bedrijfsvoering
De functie concerncontroller wordt exclusief aan het organisatieonderdeel Concerncontrol
Bij afwezigheid van de concerncontroller wordt zijn taak waargenomen door de algemeen
directeur. Bij langdurige afwezigheid van de concerncontroller wijst de algemeen directeur een
De directeur bedrijfsvoering draagt de zorg voor:
de ontwikkeling van visies en (beleids-)kaders op het gebied van financiën en het tijdige
signaleren van dreigende verstoringen in het (meerjaren)begrotingsevenwicht;
b.het adviseren over en beoordelen van de financiële aspecten/risico’s met betrekking tot
het ontwikkelen en actueel houden van een systeem van kostentoerekening tussen eenheden
en een passende budgethouderregeling;
het opzetten, coördineren en ontwikkelen van de gemeentebrede planning en control cyclus;
het bewaken en beoordelen van de rechtmatigheid, kwaliteit van de financiële onderbouwing
en de juistheid en volledigheid van bijdragen van eenheden in het kader van de planning en
control cyclus op basis van de opgestelde kaders en richtlijnen;
Organisatiebesluit gemeente Deventer
het beoordelen van door het college van Burgemeester en Wethouders en raad vastgestelde
begrotingswijzigingen voorbereid door de eenheden en het waarborgen dat deze juist zijn
gehanteerd en dat sprake is van volledige en betrouwbare informatie;
g.het beoordelen van (beleids-)voorstellen aan het college van Burgemeester en Wethouders op
rechtmatigheid, kwaliteit, juistheid en volledigheid van de financiële onderbouwing door middel
van medeparaaf in het geval sprake is van overschrijding van het budgettaire kader, een
beroep op algemene middelen, afwijking van vastgestelde financiële kaders, voorschriften en
richtlijnen en wijziging van tarieven/belastingen en rechten van burgers;
h.het beheer van de “Dienstmiddelen”.
De directeur bedrijfsvoering legt de opzet en uitvoering van het planning en control systeem vast
in richtlijnen en tijdsplanningen. Het geheel wordt ter goedkeuring aan directie en college van
Burgemeester en Wethouders voorgelegd.
De directeur bedrijfsvoering geeft leiding aan de treasurer, de teammanager
Gemeenteadministratie, de ambtenaar der gemeentelijke belastingen en de unitcontroller van de
eenheid bedrijfsvoering. Hij regelt de vervanging van deze functionarissen bij afwezigheid.
De concerncontroller adviseert de algemeen directeur over ontwikkelde kaders op het gebied van
de bedrijfsvoering. In voorkomende gevallen, vooral waar kaderstelling geheel ontbreekt kan de
concerncontroller de algemeen directeur adviseren deze te laten ontwikkelen.
Onder verantwoordelijkheid van de algemeen directeur houdt de concerncontroller control op de
bedrijfsvoering van de ambtelijke organisatie.
De concerncontroller is verantwoordelijk voor het toezicht op de verbijzonderde interne controle
binnen eenheden en het opzetten van een gemeentebreed systeem voor risicomanagement.
De concerncontroller onderzoekt, in opdracht van de algemeen directeur, de directie of het college
van Burgemeester en Wethouders, mogelijke risico’s en probleemsituaties en de doelmatigheid,
doeltreffendheid en rechtmatig van het functioneren van de organisatie en doet voorstellen voor
De concerncontroller rapporteert over de uitvoering van zijn taken aan de algemeen directeur.
Indien hij bij de uitoefening van zijn (advies-)taken een ten opzichte van de algemeen directeur
afwijkend standpunt heeft, doet hij daarvan, na overleg met de algemeen directeur mededeling
aan het college van Burgemeester en Wethouders.
De concerncontroller treedt op als contactpersoon van de gemeente voor de accountant en
coördineert voor de gemeente de accountantscontrole. Hij treedt hierbij in nauw overleg met de
Een unitcontroller draagt voor zijn eenheid de zorg voor de ondersteuning en advisering van het
het financiële beleid en beheer waaronder het onderhouden van de bedrijfsadministratie,
tijdsregistratie en inrichting van de financiële-en de projectadministratie;
de uitvoering van de planning en control cyclus;
de opzet en de werking van de administratieve organisatie en kwaliteitszorg;
het uitvoeren van de eerste lijns control(e)taken op het gebied van de bedrijfsvoering en de
het bevorderen en bewaken van de doelmatigheid, de doeltreffendheid en de financiële
rechtmatigheid van het beheer en de administratie;
Organisatiebesluit gemeente Deventer
de verdeling, analyse en interpretatie van de beschikbare financiële en niet-financiële
gegevens, zodat deze geschikt zijn voor de sturing en de beheersing van processen en
het voorzien van beleidsvoorstellen van (financiële) adviezen.
Een unitcontroller adviseert de directeur van zijn eenheid gevraagd en ongevraagd over de
onderwerpen genoemd in het eerste lid.
Indien een unitcontroller een meer doelmatig of doeltreffend beheer mogelijk acht, treedt hij
hierover in overleg met de directeur van zijn eenheid.
Een unitcontroller heeft een eigen verantwoordelijkheid voor de tijdigheid, de volledigheid, de
juistheid en de toereikendheid van de onder zijn verantwoordelijkheid gevoerde administraties en
verstrekte informatie en voor de financieel rechtmatigheid van de begroting, tussentijdse
rapportages, de rekening en de beleidsvoorstellen van zijn dienst. Indien er sprake is van een
afwijkend standpunt met de directeur of overige leidinggevende van zijn eenheid, doet de
unitcontroller hiervan mededeling bij het desbetreffende stuk.
De treasurer geeft uitvoering aan de treasuryfunctie. De treasuryfunctie omvat alle activiteiten die
zich richten op het besturen en beheersen van, het verantwoorden over en het toezicht houden op
de gemeentebrede financiële vermogenswaarden, de financiële stromen, de financiële posities en
de hieraan verbonden risico’s.
De treasurer voert zijn taken uit binnen de kaders van de “Wet Financiering Decentrale
Overheden” en artikel 14 van de “Financiële verordening gemeente Deventer” en het
De teammanager Gemeenteadministratie draagt de zorg voor het voeren van de gemeentelijke
financiële administratie en het systematisch vastleggen en verwerken van financiële gegevens
alsmede de registratie van bezittingen, activa en vermogen.
De Gemeenteadministratie draagt de zorg voor het in stand houden en het juiste gebruik van het
gemeentelijke rekeningschema en de gemeentelijke productenlijst.
De teammanager Gemeenteadministratie draagt de zorg voor het opstellen van de balans bij de
De teammanager Gemeenteadministratie draagt zorg voor de tijdigheid, de volledigheid, de
juistheid en toereikendheid van de onder zijn verantwoordelijkheid gevoerde administraties en
De teammanager Gemeenteadministratie draagt zorg voor de afdrachten sociale premies, de
aangiften rijksbelastingen, de declaraties BTW compensatiefonds en de kwartaalaanlevering van
financiële gegevens aan het CBS.
De teammanager Gemeenteadministratie ziet toe op de bewaring van contante geldmiddelen en
geldwaardige papieren en de verantwoording van contante inkomsten.
De teammanager Gemeenteadministratie ziet toe op het tijdig nemen van
invorderingsmaatregelen en van wettelijke vervolgmaatregelen bij het in gebreke blijven.
De teammanager Gemeenteadministratie functioneert tevens als ambtenaar belast met de
invordering van gemeentelijke belastingen als bedoeld in het tweede lid, letters c en e van artikel
231 van de Gemeentewet (nog controleren).
Het beheer van contante geldmiddelen en geldswaardige papieren is opgedragen aan de kassier.
De teammanager Gemeenteadministratie geeft leiding aan de kassier. Hij regelt de vervanging
van de kassier bij afwezigheid.
Het college van Burgemeester en Wethouders stelt regels en richtlijnen vast met betrekking tot de
taken van de kassier in de “Kasinstructie gemeente Deventer”.
De teammanager Belastingen is ambtenaar als bedoeld in het tweede lid, letters b en d van artikel
231 van de Gemeentewet en is als zodanig belast met alle aangelegenheden betreffende de
heffing van de gemeentelijke belastingen en de Wet waardering onroerende zaken.
De teammanager Belastingen heeft met betrekking tot de gemeentelijke belastingen de taak
gevraagd en ongevraagd te adviseren, regelgeving te verzorgen en daaraan uitvoering te geven
en toe te zien op een juiste toepassing van de desbetreffende wettelijke regels.
Voor zover de uitvoering en heffing van gemeentelijke belastingen is opgedragen aan anderen, is
de teammanager Belastingen bij uitsluiting belast met:
de behandeling van bezwaar-, beroep- en verzoekschriften op het gebied van gemeentelijke
Op basis van de door de Raad vastgestelde programmabegroting stelt het college van
Burgemeester en Wethouders de productenramingen vast. Het college van Burgemeester en
Wethouders wijst de producten met bijbehorende budgetten en investeringskredieten uit de
programmabegroting toe aan de directeuren van de eenheden.
Het college van Burgemeester en Wethouders stelt nadere regels en richtlijnen vast over de taken
en bevoegdheden van functionarissen die aangewezen zijn als budgethouder van
productbudgetten en investeringskredieten.
Het college van Burgemeester en Wethouders stelt nadere regels en richtlijnen vast met
betrekking tot het maken van begrotingswijzigingen als gevolg van voorstellen voor nieuw beleid
of beleidsintensiveringen of beperkingen.
Mede op basis van de programmabegroting en productenramingen stellen de directeuren van de
eenheden programmaplannen en/of teamplannen vast. In een programmaplan en/of teamplan
worden de taken en de te leveren prestaties, producten en diensten en de daarvoor in te zetten
Een directeur wijst de ter beschikking gestelde productbudgetten en investeringskredieten op
basis van programmaplannen en teamplannen toe aan functionarissen, die ten aanzien van de
desbetreffende productbudgetten en investeringskredieten invulling geven aan het
Aanbieding door het college van Burgemeester en Wethouders van de jaarrekening aan de Raad
impliceert de decharge van de onder de verantwoordelijkheid van het college van Burgemeester
en Wethouders vallende ambtenaren met betrekking tot het gevoerde beheer en de administratie.
Zulks behoudens later (in rechte) gebleken onregelmatigheden.
Onverminderd de verantwoordelijkheid van het college van Burgemeester en Wethouders ligt de
eindverantwoordelijkheid voor de jaarrekening bij de algemeen directeur. In de jaarrekening wordt
verantwoording afgelegd aan het college van Burgemeester en Wethouders over de uitputting van
Organisatiebesluit gemeente Deventer
de ter beschikking gestelde budgetten en investeringskredieten en de daarmee bereikte doelen.
De vaststelling van de jaarrekening door de Raad mede op basis van de verklaring van de externe
accountant strekt tot decharge van het college van Burgemeester en Wethouders behoudens later
(in rechte) gebleken onregelmatigheden.
Het gestelde in het vorige lid is niet van toepassing indien en voor zover het college van
Burgemeester en Wethouders voor aanbieding van de jaarrekening aan de Raad schriftelijk aan
de gemeentesecretaris heeft meegedeeld niet akkoord te gaan met één of meerdere onderdelen
Het college van Burgemeester en Wethouders stelt op basis van een door de gemeenteraad vast te
stellen “Archiefverordening” in het “Besluit Informatiebeheer” regels vast voor:
de aanwijzing en inrichting van de in het gemeentelijke archiefbewaarplaats berustende
het beheren van de in de gemeentelijke archiefbewaarplaats berustende archiefbescheiden;
het beheren van de archiefbescheiden bij de organisatie onderdelen, voor zover deze
archiefbescheiden niet naar de gemeentelijke archiefplaats zijn overgebracht;
het toezicht op de niet in het gemeentelijke archief berustende archiefbescheiden.
De gemeentearchivaris draagt rechtstreeks onder de bestuurlijke verantwoordelijkheid van het college
van Burgemeester en Wethouders de zorg voor:
het beheer van de in de gemeentelijke archiefbewaarplaats berustende archiefbescheiden;
het toezicht op de niet in de gemeentelijke archiefbewaarplaats berustende archiefbescheiden.
Elke directeur draagt onder de bestuurlijke verantwoordelijkheid van het college van Burgemeester en
het inrichten en in stand houden van ruimten, bestemd voor de bewaring van de
archiefbescheiden van de onder hem vallende organisatieonderdeel, voor zover deze bescheiden
niet naar de gemeentelijke archiefbewaarplaats dienen te worden overgebracht;
het middelenbeheer voor de bewaring van de archiefbescheiden genoemd onder letter a;
het beheer van de bij zijn organisatieonderdeel berustende archiefbescheiden.
Binnen de gemeentelijke organisatie is een ondernemingsraad bestaande uit medewerkers vanuit
In de ondernemingsraad komen alle onderwerpen aan de orde die vallen onder de
informatieplicht, de instemmings- en adviesbevoegdheid als bedoeld in de artikelen 24, 25 en 27
De gemeentesecretaris functioneert voor de centrale ondernemingsraad als bestuurder in de zin
van de WOR en bevordert het formeel en informeel overleg.
Organisatiebesluit gemeente Deventer
Tussen de gemeentesecretaris en de ondernemingsraad worden nadere afspraken gemaakt over
de onderlinge werkwijze en de betrokkenheid en inzet van medewerkers in de ondernemingsraad
Ten behoeve van het organisatieonderdeel Brandweer is een onderdeelcommissie ingesteld.
De commandant van de Brandweer functioneert voor deze onderdeelcommissie als bestuurder in
Tussen de ondernemingsraad en de onderdeelcommissie worden afspraken gemaakt over de