Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Zuidplas

Legesverordening 2011

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieZuidplas
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingLegesverordening 2011
CiteertitelLegesverordening 2011
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, art. 156

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

23-12-201028-12-2012nieuwe regeling

14-12-2010

Hart van Holland, 22-12-2010

R10188

Tekst van de regeling

Intitulé

Legesverordening 2011

 

 

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:a dag’: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;b ‘week’: een aaneengesloten periode van zeven dagen;c ‘maand’: het tijdvak dat loopt van 1e dag in een kalendermaand tot de 1e dag in de volgende kalendermaand;d ‘jaar’: het tijdvak dat loopt van de 1e dag in een kalenderjaar tot 1e dag in het volgende kalenderjaar;e ‘kalenderjaar’: de periode van 1 januari tot en met 31 december. 

Artikel 2 belastbaar feit

Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven ter zake van het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten, genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:1 het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een afschrift van of een abonnement op stukken als bedoeld in Hoofdstuk 2 Bestuursstukken, van de bij deze verordening behorende tarieventabel, van vertegenwoordigers van de pers en ten behoeve van de openbare bibliotheken in de gemeente Nieuwerkerk aan den IJssel.2 het in behandeling nemen van een aanvraag als bedoeld in onderdeel 16.1 van de bij deze verordening behorende tarieventabel, indien deze aanvraag een vergunning betreft voor non-profitinstelling, die zich blijkens haar statuten de uitoefening ten doel stelt van activiteiten van maatschappelijke, sociale of culturele aard en waarbij de activiteiten in hoofdzaak worden verricht door vrijwilligers.3 diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;4 diensten met betrekking tot een aanvraag tot verlening of gehele of gedeeltelijke intrekkingvan een omgevingsvergunning of wijziging van voorschriften van een omgevingsvergunning,voor zover die aanvraag betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een inrichtingals bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht. 

Artikel 5 Maatstaven van heffing en tarieven

  • 1

    De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel, met inachtneming van het overigens in dit artikel bepaalde.

  • 2

    Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zou zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, bedoeld in artikel 2.10, derde lid, van de Crisis- en herstelwet.

  • 3

    Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur.Het gevorderde bedrag wordt mondeling dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt. 

Artikel 7 termijnen van betaling

  • 1

    In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:a mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;b schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 14 dagen na de dagtekening van de kennisgeving. 

  • 2

    De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Vermindering of teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 10 Overdracht van bevoegdheden

Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening in de loop van het kalenderjaar, indien de wijzigingena. van zuiver redactionele aard zijn;b. een tariefsverlaging betreffen;c. een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in de loop van dat kalenderjaar in werking treedt en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft:1. hoofdstuk 2 (reisdocumenten);2. hoofdstuk 3 (rijbewijzen);3 hoofdstuk 6 (verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens);4. onderdeel 1.9.1 (verklaring omtrent het gedrag);5. hoofdstuk 14 (kansspelen);een en ander voor zover met die wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.  

Artikel 11 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en invordering van de leges.

Artikel 12 Overgangsrecht

  • 1

    De artikelen en tarieventabellen van de “legesverordeningen 2010” van 15 december 2009, laatstelijk gewijzigd bij besluit van het college van burgemeester en wethouders van 4 mei 2010, vervallen met ingang van de in artikel 13, tweede lid, genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijven op de belastbare feiten:a. die zich voor datum hebben voorgedaan;b. waarop de Wet ruimtelijke ordening of de Woningwet zoals deze luidden voor inwerkingtreding van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht nog moeten worden toegepast, met dien verstande dat de van toepassing zijnde tarieven worden verhoogd met 1,75 % waarbij de uitkomst rekenkundig wordt afgerond op twee decimalen. 

  • 2

    Indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in artikel 13, tweede lid,opgenomen datum van ingang van de heffing, blijft de in het eerste lid genoemde verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover de heffing van de leges hiervoor in die periode plaatsvindt. 

Artikel 13 Inwerkingtreding

  • 1

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.  

  • 2

    De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2011.

Artikel 14 Citeerartikel

Deze verordening wordt aangehaald als: Legesverordening 2011.

Tarieventabel 1  

Titel 1 Algemene dienstverleningDe tarieven worden verhoogd met omzetbelasting indien het gehanteerde tarief betrekking heeft op een activiteit die door de Minister van Financiën wordt aangemerkt als een belaste prestatieHoofdstuk 1 Burgerlijke stand1.1.1 Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap in de raadszaal van het gemeentehuis te Nieuwerkerk aan den IJssel op: 1.1.1.1 maandag en dinsdag, om 09.00 uurIn het voormalig gemeentehuis te Moordrecht bestaat geen mogelijkheid om kosteloos te trouwen. € 01.1.1.2 maandag en dinsdag tussen 10.00 en 16.00 uur € 2441.1.1.3 woensdag t/m vrijdag tussen 09.00 en 16.00 uur € 2441.1.1.4 zaterdag tussen 09.00 en 16.00 uur € 5751.1.1.5 Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of de registratie van een partnerschap in de volgende gelegenheden: Trouwzaal voormalig gemeentehuis te Moordrecht en Batavier 1.1.1.6 maandag t/m vrijdag tussen 09.00 en 16.00 uur € 3461.1.1.7 maandag t/m vrijdag tussen 17.00 en 21.00 uur € 3461.1.1.8 zaterdag tussen 09.00 en 16.00 uur € 677Kerkgebouw Zevenhuizen 1.1.1.9 maandag t/m vrijdag tussen 09.00 en 16.00 uur € 2441.1.1.10 maandag t/m vrijdag tussen 17.00 en 21.00 uur € 2441.1.1.11 zaterdag tussen 09.00 en 16.00 uur € 575Swanla (Catgezaal) 1.1.1.12 maandag t/m vrijdag tussen 09.00 en 16.00 uur € 2441.1.1.13 maandag t/m vrijdag tussen 17.00 en 21.00 uur € 2441.1.1.14 zaterdag tussen 09.00 en 16.00 uur € 575Swanla (Pub) 1.1.1.15 maandag t/m vrijdag tussen 09.00 en 16.00 uur € 2441.1.1.16 maandag t/m vrijdag tussen 17.00 en 21.00 uur € 2441.1.1.17 Zaterdag tussen 09.00 en 16.00 uur € 575Swanla (Theaterzaal) 1.1.1.18 maandag t/m vrijdag tussen 09.00 en 16.00 uur € 2441.1.1.19 maandag t/m vrijdag tussen 17.00 en 21.00 uur € 2441.1.1.20 zaterdag tussen 09.00 en 16.00 uur € 575Op Moer (Zuidplaszaal) 1.1.1.21 maandag t/m vrijdag tussen 09.00 en 16.00 uur € 2441.1.1.22 maandag t/m vrijdag tussen 17.00 en 21.00 uur € 2441.1.1.23 zaterdag tussen 09.00 en 16.00 uur € 575De Vierkap 1.1.1.24 maandag t/m vrijdag tussen 09.00 en 16.00 uur € 2441.1.1.25 maandag t/m vrijdag tussen 17.00 en 21.00 uur € 2441.1.1.26 zaterdag tussen 09.00 en 16.00 uur € 5751.1.1.27 Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap in een bijzonder huis ingevolge artikel 64, Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek € 3461.1.1.28 Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap , die niet in het gemeentehuis en niet in de andere gelegenheden bedoeld in 1.1.1 t/m 1.1.1.26plaats vindt, anders dan op grond van artikel 64, Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek, op 1.1.1.29 maandag t/m vrijdag tussen 10.30 en 17.00 uur € 3461.1.1.30 zaterdag tussen 10.00 en 17.00 uur € 6771.1.1.31 Het tarief bedraagt voor het verstrekken van 1.1.1.32 een trouw- of partnerschapboekje € 261.1.1.33 Een duplicaat trouw- of partnerschapboekje € 311.1.1.34 Het tarief bedraagt voor het doen van naspeuringen in de registers van de burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier € 231.1.1.35 Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand. 1.1.1.36 Het tarief bedraagt voor gemeentelijke getuigen, per getuige 1.1.1.37 Indien het huwelijk of partnerregistratie plaats vindt in de raadszaal van het gemeentehuis € 271.1.1.38 Indien het huwelijk of partnerregistratie plaats vindt op een andere locatie dan de raadszaal in het gemeentehuis € 511.1.1.39 Het tarief bedraagt voor een incidentele benoeming van een ambtenaar burgerlijke stand (reeds benoemd door de rechtbank) voor één dag € 150,00

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten1.2.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 1.2.1.1 tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen(Rijksleges: € 23,45 / Gemeenteleges: € 28,65) € 52,10

1.2.1.2 tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in 1.2.1.1 (zakenpaspoort)(Rijksleges: € 29,56 / Gemeenteleges: € 28,64) € 58,201.2.1.3 tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort)(Rijksleges: € 23,45 / Gemeenteleges: € 28,65) € 52,101.2.1.4 tot het bijschrijven van een kind in een reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 direct bij de aanvraag van dit nieuwe reisdocument (Rijksleges: € 0,00) € 9,201.2.1.5 tot het bijschrijven van een kind middels een sticker in een al uitgegeven reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3(Rijksleges: € 0,00) € 21,501.2.1.6 tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) aan personen in de leeftijd tot en met dertien jaar(Rijksleges: € 18,15 / Gemeenteleges: € 25,70/ Korting: € 34,65) € 9,201..2.1.7 tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) aan personen in de leeftijd van veertien jaar en ouder(Rijksleges: € 18,15 / Gemeenteleges: € 25,70) € 43,851.2.2 De tarieven als genoemd in de onderdelen 1.2.1.1 tot en met 1.2.1.3 alsmede in 1.2.1.7 worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van (Rijksleges: € 45,00) € 45,001.2.3 Het tarief als genoemd in 1.2.2 wordt bij een gecombineerde spoedlevering van een nieuw reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 en het bijschrijven van één of meer kinderen als bedoeld in 1.2.1.4, slechts één keer per reisdocument berekend. 1.2.4 Het tarief als genoemd in onderdeel 1.2.1.5 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag per kindersticker van(Rijksleges: € 45,00) € 451.2.5 Het tarief voor het in behandeling nemen van een aangifte van vermissing van een reisdocument als bedoeld in dit hoofdstuk bedraagt, per reisdocument (Rijksleges: € 0,00) € 23.20

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen1.3.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs € 36,201.3.2 Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met € 33,501.3.3 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een zogeheten eigen verklaring, zoals vastgesteld door het CBR 1.3.4 Bij vermissing, dan wel het niet voldoen aan de inleverplicht van een rijbewijs is telkens verschuldigd € 18

 

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens1.4.1 Voor de toepassing van dit hoofdstuk, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd. 1.4.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 1.4.2.1 tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking € 7,201.4.2.2 tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar: 1.4.2.2.1 voor 25 verstrekkingen € 1251.4.2.2.2 voor 50 verstrekkingen € 2491.4.2.2.3 voor 75 verstrekkingen € 3731.4.2.2.4 voor 100 of meer verstrekkingen € 4981.4.3 In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens als bedoeld in artikel 10, tweede lid, van het Besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens € 2,301.4.4 Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de gemeentelijke basisadministratie, voor ieder daaraan besteed kwartier € 28

Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister1.5 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een inlichting betreffende de registratie van de aanvrager als kiezer bedoeld in artikel D4 van de Kieswet € 7,20

Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens1.6.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van 1.6.1.1 een aanvraag tot het verkrijgen van een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens € 7,101.6.1.2 Bij verstrekking op papier van persoonsgegevens uit enig onder de werking van de Wet bescherming persoonsgegevens vallendepersoonsregistratie € 5,501.6.1.3 Voor het verstrekken van informatie over het in het jaar voorafgaande aan het verzoek, aan derden verstrekte informatie de aanvrager betreffende, uit enig onder de werking van de Wet bescherming persoonsgegevens vallende persoonsregistratie € 5,501.6.2 Indien voor hetzelfde bericht op grond van de onderdelen 1.6.1.1, 1.6.1.2 en 1.6.1.3 meerdere vergoedingen kunnen worden gevraagd, wordt slechts de hoogste gevraagd.

Hoofdstuk 7 Bestuursstukken1.7.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar 1.7.1.1 op de stukken van de raadsvergaderingen € 1481.7.1.2 op de stukken van de raadscommissies € 138

Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie1.8.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 1.8.1.1 tot het verstrekken van een fotokopie van een plan, zoals bestemmingsplan, voorbereidingsbesluit, streekplan, wegenkaart behorende bij de legger bedoeld in onderdeel 1.8.2.2, structuurplan of stadsvernieuwingsplan: 1.8.1.1.1 in formaat A4 of kleiner, per bladzijde € 0,051.8.1.2 tot het verstrekken van een lichtdruk van een plan, zoals bestemmingsplan, voorbereidingsbesluit, streekplan, wegenkaart behorende bij de legger bedoeld in onderdeel 1.8.2.2, structuurplan of stadsvernieuwingsplan, per dm2 lichtdruk € 1,601.8.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift van of uittreksel uit: 1.8.2.1 de gemeentelijke basisregistratie adressen of de gemeentelijke basisregistratie gebouwen, bedoeld in artikel 2 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen € 11,701.8.2.2 de legger bedoeld in artikel 27 van de Wegenwet € 11,701.8.2.3 de inschrijving in het register bedoeld in artikel 6, eerste lid, van de Monumentenwet 1988 € 11,701.8.2.4 het openbare register van beschermde monumenten bedoeld in artikel 20 van de Monumentenwet 1998 € 11,701.8.2.5 het gemeentelijke beperkingenregister of de gemeentelijke beperkingenregistratie, bedoeld in artikel 5, eerste lid van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen, dan wel tot het verstrekken van een aan die registratie ontleende verklaring, als bedoeld in artikel 9, eerste lid, onder c, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen( het gaat dan om:1. een gewaarmerkt afschrift of uittreksel van een in het gemeentelijke beperkingenregister ingeschreven beperkingenbesluit, beslissing in administratief beroep of rechtelijke uitspraak, dan wel vervallenverklaring van een publiekrechtelijke beperking;2. een gewaarmerkt afschrift of uittreksel van in de gemeentelijke beperkingenregistratie opgenomen gegevens;3. een schriftelijke verklaring dat de in de gemeentelijke beperkingenregistratie opgenomen gegevens geen publiekrechtelijke beperking van kracht is ten aanzien van de daarbij aangegeven onroerende zaak of zaken). € 11,701.8.3 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van kopieën van: 1.8.3.1 het gemeentelijke adressenbestand of delen daarvan, per adres € 11,701.8.3.2 het gemeentelijke relatiebestand adres-kadastraal perceel of delen daarvan, per gelegde relatie € 11,701.8.3.3 het gemeentelijke adrescoördinatiebestand of delen daarvan, per adrescoördinaat € 11,70

Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken1.9 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 1.9.1 tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag(Rijksleges € 24,80 )(Gemeenteleges € 5,35 ) € 30,15 1.9.2 tot het verkrijgen van een attestatie de vitaIndien dit stuk vereist is voor de uitbetaling van pensioenen, gagementen of riddersoldijen bedraagt het tarief € 0,00. € 7,201.9.3 tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening € 7,501.9.4 Tarieven voor naturalisatie en optie worden geheven volgens de op dat moment geldend “Besluit optie-en naturalisatiegelden”

Hoofdstuk 10 Gemeentearchief1.10.1 Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van naspeuringen in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier € 17

Hoofdstuk 11 Huisvestingswet1.11 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 1.11.1 tot het verkrijgen van een huisvestingsvergunning als bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de Huisvestingswet € 27,501.11.4 tot het verkrijgen van een vergunning tot gehele of gedeeltelijke onttrekking van woonruimte aan de bestemming tot bewoning als bedoeld in artikel 30, eerste lid, onderdeel a, van de Huisvestingswet € 27,501.11.5 tot het verkrijgen van een vergunning tot samenvoeging van woonruimte met andere woonruimte als bedoeld in artikel 30, eerste lid, onderdeel b, van de Huisvestingswet € 27,501.11.6 tot het verkrijgen van een vergunning tot omzetting van zelfstandige woonruimte in onzelfstandige woonruimte als bedoeld in artikel 30, eerste lid, onderdeel c, van de Huisvestingswet € 27,50

Hoofdstuk 12 Leegstandwet1.12 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 1.12.1 tot het verkrijgen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandwet € 1021.12.2 tot verlenging van een vergunning tot tijdelijke verhuur van woonruimte als bedoeld in artikel 15, vierde lid, van de Leegstandwet € 51

Hoofdstuk 13 Winkeltijdenwet1.13 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 1.13.1 voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet of het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet € 16,50

 

 

 

 

Hoofdstuk 14 Kansspelen1.14.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen:(er is geen aanwezigheidsvergunning meer vereist voor alle speelautomaten, maar slechts nog voor kansspelen; bij de behendigheidsautomaten is de aanwezigheidsvergunning vervallen e.e.a als gevolg van de wijziging per 1 juli 2010 van de Wet op de kansspelen) 1.14.1.1 voor een periode van twaalf maanden voor één kansspelautomaat € 23,501.14.1.2 voor een periode van twaalf maanden voor twee of meer kansspeelautomaten, voor de eerste kansspelautomaat € 23,50en voor iedere volgende kansspelautomaat € 351.14.1.3 voor één speelautomaat, welke vergunning geldt voor een periode van 5 jaar € 941.14.1.4 voor twee of meer kansspelautomaten, welke vergunning geldt voor een periode van 5 jaar , voor de eerste kansspelautomaat € 94en voor iedere volgende kansspelautomaat € 1411.14.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning) € 8,651.14.3 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 28 van de Wet op de kansspelen (prijsvraagvergunning)(geen gemeentelijke vergunning is vereist voor het organiseren van prijsvragen met een uitgeloofde prijs van een waarde tussen € 2.300 en € 4.500 als gevolg van de wijziging per 1 juli 2010 van de Wet op de kansspelen) € 8,65

 

 

 

 

Hoofdstuk 15 Telecommunicatie1.15.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid, van de Telecommunicatiewet 1.15.1.1 Indien het tracé meer dan 1.000 m1 is € 1291.15.1.21.15.1.3 indien het tracé meer dan 1.000 m1 doch niet meer dan 4.000 m1 isindien het tracé meer dan 4.000 m1 is € 179€ 2271.15.1.3 indien met betrekking tot een melding overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, verhoogd met € 791.15.1.4 indien de melder verzoekt om een inhoudelijke afstemming bij de beoordeling van aanvragen als bedoeld in artikel 5.5 van de Telecommunicatiewet, verhoogd met € 791.15.1.5 indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. 1.15.2 Indien een begroting als bedoeld in 1.18.1.5 is uitgebracht, wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de melder ter kennis is gebracht, tenzij de melding voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 16 Verkeer en vervoer1.16 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 1.16.1 tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 € 32,501.16.2 tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 9.1 van de Regeling voertuigen € 32,501.16.3 tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) € . 361.16.4 tot het verkrijgen van een duplicaat gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 52 van het BAWB, indien de in bezit zijnde parkeerkaart is versleten en/of geheel of ten dele onleesbaar is geworden, zonder dat de aanvrager verzoekt om het duplicaat een nieuwe geldigheidsduur toe te kennen € 361.16.5 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om vergunning voor de aanleg van een invalidenparkeerplaats € 27,751.16.6 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een verlenging van vergunning als bedoeld in 1.19.5 € 20,351.16.7 Indien een medische keuring is vereist worden tarieven als bedoeld in 1.16.5 en 1.16.6 verhoogd met € 13,751.16.8 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het verkrijgen van een ontheffing van de rechtsgevolgen van een blauwe zone als bedoeld in artikel 25 van het reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, voor één kalenderjaar: 1.16.8.1 voor het eerste motorvoertuig € 0,001.16.8.2 voor het tweede motorvoertuig € 20,001.16.8.3 voor het derde motorvoertuig € 60,001.16.8.4 voor het vierde motorvoertuig € 120,001.16.8.5 voor het vijfde motorvoertuig € 200,001.16.8.6 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een zogeheten bezoekerskaart door middel waarvan ontheffing als bedoeld in 1.16.8. wordt verleend voor één dagdeel € 1,001.16.8.7 Onder motorvoertuig wordt verstaan de omschrijving in artikel 1, onder z, juncto artikel 25, lid 2, van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, luidende:Een motorvoertuig op meer dan twee wielen, niet zijnde een gehandicaptenvoertuig. 1.16.8.8 De leges als bedoel in 1.16.8,1 tot en met 1.16.8.6 zijn verschuldigd bij de aanvang van het belastingjaar, of zo dit later is, bij de aanvang van de belastingplicht.Indien de belastingplicht in de loop van het belastingjaar aanvangt, is de belasting verschuldigd voor zoveel twaalfde gedeelten van de voor dat haar verschuldigde belasting als er in dat jaar, na de aanvang van de belastingplicht nog volle kalendermaanden overblijven.Indien de belastingplicht in de loop van het belastingjaar eindigt, wordt op schriftelijk verzoekontheffing verleend voor zoveel twaalfde gedeelten als er in dat jaar, na het einde van de belastingplicht, nog volle kalendermaanden overblijven.1.16.8.9 Bij vermissing of omwisseling van een ontheffing als bedoeld in 1.16.8 is een bedrag verschuldigd van € 20,00

Hoofdstuk 17 Diversen.1.17.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van: 1.17.1.1 gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina € 0,101.17.1.2 afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen: 1.17.1.3 per pagina op papier van A4-formaat € 0,101.17.1.4 per pagina op papier van A4-formaat, in kleur € 0,301.17.1.5 per pagina op papier van A3-formaat € 0,201.17.1.6 per pagina op papier van A3-formaat, in kleur € 0,601.17.1.7 per pagina op papier van A0-formaat € 1,501.17.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot 1.17.2.1 het postaal versturen van de stukken als bedoeld in dit hoofdstuk € 8,30

 

Hoofdstuk 18 Vergunningen krachtens de Algemene Plaatselijke Verordening niet vallend onder de Europese dienstenrichtlijn (zie Titel 3 hoofdstukken 2 en 3 van deze tarieventabel)1.18 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot : 1.18.1 het verkrijgen van een vergunning of ontheffing als genoemd in de Algemene Plaatselijk Verordening, met uitzondering van de onder 1.17.2.1tot en met 1.17.3.4 genoemde vergunningen € 8,751.18.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van aanvraag tot 1.18.2.1 het verkrijgen van een vergunning tot venten in de gemeente, als bedoeld in artikel 5.5.2 van de Algemene Plaatselijke Verordening 1.18.2.2 geldig voor één dag gedurende één maand € 8,751.18.2.3 geldig voor één dag gedurende één jaar € 42,351.18.3 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot: 1.18.3.1 Het verkrijgen van een standplaatsvergunning in de gemeente, als bedoeld in artikel 5.2.3 van de Algemene Plaatselijke verordening 1.18.3.2 geldig voor één dagdeel in de week € 8,751.18.3.3 geldig voor één dagdeel in een week gedurende één maand € 22,101.18.3.4 geldig voor één dagdeel in een week gedurende één jaar € 263,251.18.4 Indien een aanvraag als bedoeld in dit hoofdstuk leid tot een afwijzende beschikking is met uitzondering van de verschuldigde advieskosten van externe adviseurs de helft van het tarief verschuldigd

 

 

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/ omgevingsvergunningHoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen2.1.1 Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:

2.1.1.1 aanlegkosten:de aannemingssom inclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1,eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor deuitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voorzover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, deomzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamhedengeheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in dezetitel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in heteconomisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken ofwerkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft;

2.1.1.2 bouwkosten:de aannemingssom inclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1,eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor deuitvoering van werken 1989 (UAV 1989), voor het uit te voeren werk, ofvoor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusiefomzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, ofzoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien het bouwengeheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titelonder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economischverkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van hetbouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;

2.1.1.3 sloopkosten:de aannemingssom inclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1,eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor deuitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voorzover deze ontbreekt, een raming van de sloopkosten, de omzetbelastingniet inbegrepen. Indien het slopen geheel of gedeeltelijk doorzelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder sloopkostenverstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zoumoeten worden betaald voor het slopen van het bouwwerk waarop deaanvraag betrekking heeft;

2.1.1.4 Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.2.1.2 In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven,hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.2.1.3 In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijnomschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor hettoetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebbendezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.

Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag2.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:2.2.1 om vooroverleg in verband met het verkrijgen van een indicatie of eenvoorgenomen project in het kader van de Wabo vergunbaar is 

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning2.3 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag omeen omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigdeleges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het projectgeheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft ende verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met deaanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven enovereenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van dezetitel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling ofandere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.

2.3.1 Bouwactiviteiten2.3.1.1 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft opeen bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van deWabo, bedraagt het tarief 1,47 % van de bouwkosten met een minimumvan €1502.3.1.1.1 De borgsom bedraagt voor het melden door middel van daartoe bij deomgevingsvergunning betrekking hebbende op bouwactiviteiten alsbedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, verstrekteformulieren van de aanvang en beëindiging van de bouwwerkzaamhedenwaarvoor een omgevingsvergunning is verleend.2.3.1.1.2 De teruggaaf van de borgsom vindt per omgaande plaats als demeldingen bedoeld in 2.3.1.1.1 tijdig zijn gedaan.Onder tijdig wordt verstaan:a. binnen zeven dagen na de aanvang van de bouwwerkzaamhedenenb. binnen zeven dagen na de beëindiging van debouwwerkzaamheden

2.3.1.2 Extra welstandstoetsOnverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief voor:2.3.1.2.1 Reclames:€ 30,00- + € 25,00 aan administratiekosten = € 55,002.3.1.2.2 Bouwkosten lager dan € 4.000 :€ 30,00 + € 25,00 aan administratiekosten = € 55,002.3.1.2.3 Bouwkosten van € 4.000-€ 25.000:€ 26,00 + € 25,00 aan administratiekosten = € 51,00 + 2 promille vande bouwkosten2.3.1.2.4 Bouwkosten van € 25.000 - € 120.000 :€ 52,00 + € 25,00 aan administratiekosten = € 77,00 + 1,10 promillevan de bouwkosten2.3.1.2.5 Bouwkosten van € 120.000 - € 230.000€98,00 +€ 25,00 aan administratiekosten =€ 123,00 + 1,10 promillevan de bouwkosten2.3.1.2.6 Bouwkosten van € 230.000 - € 455.000:€ 237,00 + € 25,00 aan administratiekosten = € 262,00 + 0,60 promillevan de bouwkosten2.3.1.2.7 Bouwkosten van € 455.000 en hoger:€ 469,00 + € 25,00 aan administratiekosten = € 494 + 0,25 promille vande bouwkosten2.3.1.2.8 De welstandsleges worden naar boven afgerond op € 5.Vervolgens wordt de uitkomst verhoogd met omzetbelasting.De welstandsleges worden berekend tot een aan maximum van€ 20.000.000 aan bouwkosten. De welstandsleges voor definitievebouwaanvragen worden, ongeacht het vooroverleg en het aantalwijzigingen op het oorspronkelijke bouwplan, slechts éénmaal in rekeninggebracht.

Verplicht advies agrarische commissie2.3.1.3 Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief,indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoeldeaanvraag een advies van de agrarische commissie wordt beoordeeld:De door de gemeente verschuldigde advieskosten van de externeadviseur.

Achteraf ingediende aanvraag2.3.1.4 Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief,indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend naaanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit:

2.3.2 Aanlegactiviteiten2.3.2.1 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft opeen aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van deWabo, bedraagt het tarief:

2.3.3 Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van eenbouwactiviteitIndien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft opeen activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo,en tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1,eerste lid, onder a, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in deonderdelen 2.3.1 : € 2502.3.3.1 indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1°, van de Wabo wordttoegepast (binnenplanse afwijking) bedraagt het tarief2.3.3.2 Indien artikel 2.12, tweede lid, onder a, onder 2o, van de Wabo wordttoegepast (buitenplanse kleine afwijking) bedraagt het tarief2.3.3.3 Indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3o, van de Wabo wordttoegepast (buitenplanse afwijking) bedraagt het tarief2.3.3.4 indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast(tijdelijke afwijking) bedraagt het tarief2.3.3.5 indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast(afwijking van exploitatieplan) bedraagt het tarief2.3.3.6 indien de aanvraag een project van provinciaal betreft, de activiteit in strijdis met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van deWet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabowordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving) bedraagt hettarief € 2502.3.3.7 indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteitin strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid,van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van deWabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving)bedraagt het tarief2.3.3.8 indien artikel 2.12, eerste lid, onder d., van de Wabo wordt toegepast(afwijking van voorbereidingsbesluit) bedraagt het tariefvan het op grond van de onderdelen 2.3.1.1 verschuldigde bedrag;2.3.4 Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van eenbouwactiviteitIndien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft opeen activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo,en niet tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1,eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:2.3.4.1 indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1°, van de Wabo wordttoegepast (binnenplanse afwijking):2.3.4.2 indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2°, van de Wabo wordttoegepast (buitenplanse kleine afwijking):2.3.4.3 indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3°, van de Wabo wordttoegepast (buitenplanse afwijking):2.3.4.4 indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijkeafwijking)2.3.4.5 indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast(afwijking van exploitatieplan)2.3.4.6 indien de aanvraag een project van provinciaal belang betref, de activiteitin strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1. derde lid,van de ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van deWabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving )2.3.4.7 indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteitin strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid,van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van deWabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving)2.3.4.8 indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast(afwijking van voorbereidingsbesluit)

2.3.5 In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie totbrandveiligheidIndien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft opeen activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo,bedraagt het tarief:2.3.5.1 Indien het betreft een vergunning voor het tijdelijk in gebruik houden vaneen bouwwerk en/of inrichting ten behoeve van een evenement2.3.5.2 Indien het betreft een vergunning voor het in gebruik houden van eenbouwwerk en/of inrichting, met een bruto-vloeroppervlak van:2.3.5.2.1 minder dan 100 m2 € 5112.3.5.2.2 100 m2 of meer, doch minder dan 500 m2 € 8332.3.5.2.3 500 m2 of meer, doch minder dan 1.000 m2 € 1.1122.3.5.2.4 1.000 m2 of meer, doch minder dan 1.500 m2 € 1.2452.3.5.2.5 1.500 m2 of meer € 1.452vermeerderd met € 120 voor elke 500 m.2 of gedeelte daarvanboven de 2.000 m2.2.3.5.2.6 Indien de aanvraag is ingediend in verband met eenwijziging van eenbouwwerk en/of inrichting, met een bruto-vloeroppervlak van:2.3.5.2.7 minder dan 100 m2 € 5212.3.5.2.8 100 m2 of meer, doch minder dan 500 m2 € 8332.3.5.2.9 500 m2 of meer, doch minder dan 1.000 m2 € 1.1122.3.5.2.10 1.000m2of meer, doch minder dan 1.500 m2 € 1.245vermeerderd met € 117 voor elke 500 m2 of gedeelte daarvanboven de 2.000 m2.

Brandpreventieadviezen2.3.5.2.10 Voor het uitbrengen van brandpreventieadviezen door de brandweer metbetrekking tot aanvragen om bouwvergunning voor nieuwbouw, moetende volgende advieskosten in rekening worden gebracht:Bouwkosten Advieskostenminder dan of gelijk aan € 25.000 € 3,30 per € 500 met eenminimum van € 78meer dan € 25.000, doch minder danof gelijk aan € 250.000 € 163, verhoogd met € 2,30voor elke € 500 boven€ 25.000meer dan € 250.000 doch minder danof gelijk aan € 907.500 € 1.160 verhoogd met€ 1,15voor elke € 500 boven€ 250.000

meer dan € 907.500 € 2.678 verhoogd met2,5 promille van het gedeelteboven € 907.500

2.3.6. Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- ofdorpsgezichten2.3.6.1. Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft opeen activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld inartikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, of op een activiteit alsbedoeld in artikel 2.2., eerste lid, onder b, van de Wabo met betrekking toteen krachtens provinciale verordening of de Erfgoedverordening 2010gemeente Zuidplas aangewezen monument, waarvoor op grond van dieprovinciale verordening of artikel 10, twee lid van die gemeentelijkeverordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:2.3.6.1.1 voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van eenbeschermd monument:2.3.6.1.2 voor het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een monument opeen wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht:2.3.6.2 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op hetslopen van een bouwwerk in een beschermd stads- of dorpsgezicht,bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder h, van de Wabo, of het slopen vaneen bouwwerk in een krachtens provinciale verordening of degemeentelijke verordening aangewezen stads- of dorpsgezicht, bedoeld inartikel 2.2., eerste lid, onder c, van de Wabo, waarvoor op grond van dieprovinciale verordening of gemeentelijke verordening een vergunning ofontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

2.3.7 Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads ofdorpsgezicht2.3.7A indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op hetslopen van een bouwwerk bedraagt het tarief:2.3.7.1.1 in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of €voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g,van de Wabo, of waarvoor op grond van een provinciale verordening eenvergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid,aanhef en onder a, van de Wabo:2.3.7.1.2 in gevallen waarvoor op grond van artikel 8.1.1 van de Bouwverordeningeen vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2. eerste lid,aanhef en onder a, van de Wabo, bedraagt het tariefAanleggen of veranderen weg2.3.8 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op hetaanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanlegvan een weg waarvoor op grond van een bepaling in een provincialeverordening of artikel 2.11 van de Algemene plaatselijke verordening eenvergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef eneerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:Uitweg/inrit2.3.9 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op hetmaken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van eenuitweg waarvoor ingevolge een bepaling in een provinciale verordening ofartikel 2.12. van de Algemene plaatselijke verordening> een vergunning ofontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en ondere, van de Wabo, bedraagt het tarief:Kappen2.3.10 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op hetvellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor ingevolge een bepalingin een provinciale verordening of artikel 4.11 van de Algemene plaatselijkeverordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

2.3.10A HandelsreclameIndien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft ophandelsreclame met behulp van een opschrift, aankondiging of afbeeldingin welke vorm dan ook, die zichtbaar is vanaf een voor het publiektoegankelijke plaats, waarvoor ingevolge een bepaling in een provincialeverordening of artikel 4.4.2 van de Algemene plaatselijke verordening eenvergunning of ontheffing is vereist, en indien niet tevens sprake is van eenactiviteit als bedoeld in onderdeel 2.3.1.1 (bouwactiviteit), bedraagt hettarief

Opslag van roerende zaken2.3.11 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op deopslag van roerende zaken in een bepaald gedeelte van de provincie ofde gemeente, waarvoor ingevolge een bepaling in een provincialeverordening of artikel 4.4.1 van de Algemene plaatselijke verordening>een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:2.3.11.1 indien de activiteit bestaat uit het daar opslaan van roerende zaken,bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder j , van de Wabo:€ 2502.3.11.2 indien de activiteit bestaat uit het als eigenaar, beperkt gerechtigde ofgebruiker van een onroerende zaak toestaan of gedogen dat daarroerende zaken worden opgeslagen, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid,onder k, van de Wabo:

2.3.12. Projecten of handelingen in het kader van deNatuurbeschermingswet 19982.3.12.1 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft ophandelingen in een beschermd natuurgebied die schadelijk kunnen zijnvoor het natuurschoon, de natuurwetenschappelijke betekenis of voor dedieren of planten, als bedoeld in artikel 16, eerste lid, van deNatuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief:2.3.12.2 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op hetrealiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voorhabitats en soorten in een door de minister van Landbouw, Natuur enVoedselkwaliteit aangewezen gebied als bedoeld in artikel 19d, eerste lid,van de Natuurbeschermingswet 1998

Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet2.3.13 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft opeen handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de Flora enFaunawet ontheffing nodig is, bedraagt het tarief

Andere activiteiten2.3.14 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op hetverrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaandeonderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling:2.3.14.1 behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezencategorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysiekeleefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo,bedraagt het tarief:2.3.14.2 behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening ofwaterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die vaninvloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2,tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:2.3.14.2.1 als het een gemeentelijke verordening betreft: het bedrag dat op grondvan deze tarieventabel voor de betreffende vergunning of ontheffingverschuldigd is als de activiteit zou worden uitgevoerd zonderomgevingsvergunning. Als de activiteit in geen enkel geval kan wordenuitgevoerd zonder omgevingsvergunning bedraagt het tarief2.3.14.2.2 als het een provinciale of waterschapsverordening betreft: het bedrag vande voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om eenomgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uiteen begroting die door het college van burgemeester en wethouders isopgesteld. Indien een begroting als bedoeld in de eerste volzin isuitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfdewerkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis isgebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk isingetrokken.

Omgevingsvergunning in twee fasen2.3.15 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in tweefasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo,bedraagt het tarief:2.3.15.1 voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikkingmet betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassingvan de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraagvoor de eerste fase betrekking heeft;2.3.15.2 voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikkingmet betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uittoepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop deaanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.

Beoordeling bodemrapport2.3.16 Onverminderd het bepaalde in de voorafgaande onderdelen van dithoofdstuk bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor dein dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld:2.3.16.1 voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport2.3.16.2 voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport

2.3.17 Advies2.3.17.1 Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dithoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wettelijk voorschriftaangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengenover de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag omeen omgevingsvergunning: het bedrag van de voorafgaand aan het inbehandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning aande aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door hetcollege van burgemeester en wethouders is opgesteld.2.3.17.2 Indien een begroting als bedoeld in 2.3.17.1 is uitgebracht, wordt eenaanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dagwaarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij deaanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

2.3.18 Verklaring van geen bedenkingen2.3.18.1 Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dithoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemenemaatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring vangeen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kanworden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:2.3.18.1.1 indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moetafgeven:

 

 

 

Hoofdstuk 4 Vermindering2.4.1 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning is voorafgegaan dooreen aanvraag om vooroverleg of beoordeling van een conceptaanvraagals bedoeld in hoofdstuk 2, waarop de eerstgenoemde aanvraagbetrekking heeft, worden de ter zake van het vooroverleg of debeoordeling van de conceptaanvraag geheven leges in minderinggebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag omde omgevingsvergunning bedoeld in hoofdstuk 3.2.4.2 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft opmeer dan vijf activiteiten, bestaat aanspraak op vermindering van leges,met uitzondering van het legesdeel in verband met adviezen ofverklaringen van geen bedenkingen als bedoeld in de onderdelen 2.3.16en 2.3.17. De vermindering beloopt:2.4.2.1 bij 5 tot 10 activiteiten: 2 % van de voor die activiteiten verschuldigde leges;2.4.2.2 bij 10 tot 15 activiteiten: 3 % van de voor die activiteiten verschuldigde leges;2.4.2.3 bij 15 of meer activiteiten:(nieuw) 5 % van de voor die activiteiten verschuldigde leges.

Hoofdstuk 5 Teruggaaf2.5.1 Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunningvoor bouw-, aanleg- of sloopactiviteitenAls een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor eenproject dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- ofsloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7,intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente,bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaafbedraagt:2.5.1.1 indien de aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van 2 weken nahet in behandeling nemen ervanvan de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteitverschuldigde leges;2.5.1.2 indien de aanvraag wordt ingetrokken na 2 weken en binnen 3 weken nahet in behandeling nemen ervanvan de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteitverschuldigde leges;2.5.1.3 indien de aanvraag wordt ingetrokken na 4 weken en binnen 4 weken nahet in behandeling nemen ervanvan de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteitverschuldigde leges.

2.5.2 Teruggaaf als gevolg van intrekking verleendeomgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteitenAls de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een projectdat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten alsbedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt op aanvraagvan de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deelvan de leges, mits deze aanvraag is ingediend binnen 6 maanden naverlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik isgemaakt. De teruggaaf bedraagt:van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteitverschuldigde leges.

2.5.3 Teruggaaf als gevolg van het weigeren van eenomgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteitenAls de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheelof gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeldin de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 of 2.3.7 weigert, bestaat aanspraak opteruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteitverschuldigde leges.2.5.4 Minimumbedrag voor teruggaafEen bedrag minder dan € 100wordt niet teruggegeven.2.5.5 Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geen bedenkingenVan de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.1.2, 2.3.17 en2.3.18 wordt geen teruggaaf verleend.

Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning2.6 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag totgehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning alsbedoeld in artikel 2.33, tweede lid, onder b, van de Wabo, tenzij onderdeel2.5.2 van toepassing is: € 100

Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project2.7 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag totwijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar deomstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project:

Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten2.8.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tothet vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerstelid, van de Wet ruimtelijke ordening2.8.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tothet wijzigen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerstelid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening

Hoofdstuk 9 In deze titel niet benoemde beschikking2.10 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag omeen andere, in deze titel niet benoemde beschikking: € 100 

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijnHoofdstuk 1 Horeca3.1.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning ingevolge artikel 3 van de Drank- en Horecawet € 1093.1.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding als bedoeld in artikel 30 van de Drank- en Horecawet € 1093.1.3 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet € 27,50

Hoofdstuk 2 VervallenHoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven3.3 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om: 3.3.1 een exploitatievergunning of wijziging van een exploitatievergunning als bedoeld in artikel 3.4, eerste lid, van de Algemene plaatselijke verordening, anders dan een wijziging bedoeld in onderdeel 3.3.2 3.3.1.1 voor een seksinrichting € 1.5253.3.1.2 voor een escortbedrijf € 1.5253.3.2 wijziging van een exploitatievergunning in verband met uitsluitend een wijziging van het beheer in een seksinrichting of escortbedrijf, als bedoeld in artikel 3.15, tweede lid, van de Algemene plaatselijke verordening: 3.3.2.1 voor een seksinrichting € 1.5253.3.2.2 voor een escortbedrijf € 1.525

Hoofdstuk 4 Splitsingsvergunning woonruimte3.4 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een splitsingsvergunning als bedoeld in artikel 33 van de Huisvestingswet € 30,50

Hoofdstuk 5 vervallen

 

 

Hoofdstuk 6 Brandbeveiligingsverordening 3.6 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een inrichting, als bedoeld in artikel 2, eerste lid, van de Brandbeveiligingsverordening € 1.525

Hoofdstuk 7 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking3.7 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking € 1.525

Behorende bij raadsbesluit van 14 december 2010.

De griffier van de gemeente Zuidplas,

P. van Vugt