Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Krimpen aan den IJssel

REGLEMENT VOOR DE GEMEENTELIJKE BEVOLKINGSADMINISTRATIE

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieKrimpen aan den IJssel
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingREGLEMENT VOOR DE GEMEENTELIJKE BEVOLKINGSADMINISTRATIE
CiteertitelREGLEMENT VOOR DE GEMEENTELIJKE BEVOLKINGSADMINISTRATIE
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-199504-12-2013Onbekend

13-12-1994

Onbekend

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

REGLEMENT VOOR DE GEMEENTELIJKE BEVOLKINGSADMINISTRATIE

Burgemeester en wethouders van de gemeente Krimpen aan den IJssel;

gelet op de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens en de Verordening persoonsregistraties;

gelet op de Wet persoonsregistraties (Stbl. 1988, 665);

besluiten vast te stellen het volgende

REGLEMENT VOOR DE GEMEENTELIJKE BEVOLKINGSADMINISTRATIE

HOOFDSTUK 1 Algemene bepalingen

Artikel 1 Begripsbepalingen

Dit reglement verstaat onder:

  • a.

    de wet: de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (Stbl.494, 1994);

  • b.

    verordening: de Verordening persoonsregistraties, vastgesteld door de gemeente-raad op 29 november 1990;

  • c.

    bevolkingsadministratie: de geautomatiseerde administratie met persoonsgege-vens van de bevolking bestaande uit de basisadministratie en de aangehaakte gegevens;

  • d.

    basisadministratie: de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens als bedoeld in artikel 2 van de wet;

  • e.

    aangehaakte gegevens: in de bevolkingsadministratie opgenomen gegevens anders dan ter uitvoering van de wet;

  • f.

    houder: degene die zeggenschap heeft over de bevolkingsadministratie zijnde burgemeester en wethouders;

  • g.

    beheerder: de functionaris die onder verantwoordelijkheid van de houder is belast met de dagelijkse zorg voor de bevolkingsadministratie;

  • h.

    bewerker: degene die, niet werkzaam binnen de gemeentelijke organisatie, het geheel of een gedeelte van het geautomatiseerde systeem onder zich heeft waarmee de bevolkingsadministratie wordt gevoerd;

  • i.

    ingeschrevene: degene ten aanzien van wie een persoonslijst als bedoeld in artikel 1 van de wet, in de basisadministratie van de gemeente is opgenomen;

  • j.

    ingezetene: de ingeschrevene op wiens persoonslijst niet het gegeven van zijn overlijden of van zijn vertrek uit Nederland als actueel gegeven is opgenomen;

  • k.

    afnemer: afnemer als bedoeld in artikel 1 van de wet;

  • l.

    binnengemeentelijke afnemer: elke afnemer die een orgaan is van de gemeente;

  • m.

    derde: elke andere persoon of instelling dan een afnemer en de ingeschrevene.

Artikel 2 Beheer van de bevolkingsadministratie

  • 1.

    Beheerder van de bevolkingsadministratie is het hoofd van de afdeling Burger-zaken.

  • 2.

    Bewerker van de bevolkingsadministratie is een bij besluit van burgemeester en wethouders aangewezen instantie, welke in geval van calamiteiten de bevolkings-administratie tijdelijk verzorgt.

Artikel 3 Verbanden met andere gemeentelijke registraties

Op grond van een besluit krachtens artikel 10 van de verordening persoonsregistraties worden, met het oog op het koppelen van gegevens vanuit de bevolkingsadministratie door de beheerder van de gemeentelijke Leerplichtadministratie, welke registratie wordt beheerd door het hoofd van de afdeling Burgerzaken:

  • a.

    gegevens opgehaald vanuit de gemeentelijke basisadministratie personen en opgenomen in de Leerplichtregistratie waarbij een binnengemeentelijke afnemersindicatie wordt geplaatst op de persoonslijst van betrokkene;

  • b.

    mutaties ontvangen van op de persoonslijst van ingeschrevene aangebrachte actualiseringen waar een binnengemeentelijke afnemersindicatie voorkomt op de persoonslijst;

  • c.

    opgave gedaan van eerste inschrijvingen op grond van geboorte en vestiging in de gemeentelijke basisadministratie personen.

HOOFDSTUK 2 Bepalingen met betrekking tot de basisadministratie

Artikel 4 Rechtstreekse toegang tot de basisadministratie

Rechtstreekse toegang tot de basisadministratie hebben:

  • a.

    de beheerder;

  • b.

    de door de beheerder aangewezen ambtenaren werkzaam op de afdeling Burgerzaken;

  • c.

    de door de beheerder aangewezen tijdelijke krachten en stagiaires, werkzaam c.q. stage lopend op de afdeling Burgerzaken, die in verband met geheimhouding een daartoe strekkende verklaring ondertekenen;

  • d.

    de bewerker en diens medewerkers, voor zover dat noodzakelijk is voor de uitvoering van de in artikel 2 bedoelde overeenkomst tussen de bewerker en de houder;

  • e.

    met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de wet de volgende binnengemeentelijke afnemers ter uitvoering van publiekrechtelijke taken:

    • -

      sector Financiën;

    • -

      sector Ruimte en Burgerzaken, afdeling Milieu, Economische en Juridische Zaken;

    • -

      sector Ruimte en Burgerzaken, afdeling Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Verkeer;

    • -

      sector Welzijn, afdelingen Onderwijs en Welzijn;

    • -

      Gemeentelijke Sociale Dienst;

    • -

      Dienst Openbare Werken, technische administratie;

Artikel 5 Verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers en de gegevens die worden verstrekt.

Met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de wet worden systematisch gegevens verstrekt aan binnengemeentelijke afnemers.

In bijlage 1 van dit reglement is aangegeven welke binnengemeentelijke afnemers welke gegevens ontvangen ten behoeve van welke taak.

Artikel 6 Overige verstrekkingen en de gegevens die kunnen worden verstrekt.

  • 1.

    Met inachtneming van artikel 100, tweede lid van de wet kunnen, in andere gevallen dan bedoeld in de artikelen 98 en 99 van de wet, op schriftelijk verzoek gegevens worden verstrekt.

    In bijlage 11 van dit reglement is aangegeven aan welke categorieën van instanties onder welke voorwaarden informatie kan worden verstrekt.

  • 2.

    In bijzondere gevallen kunnen tevens gegevens als bedoeld in artikel 100, derde lid van de wet worden verstrekt, voor zover de persoonlijke levenssfeer daardoor niet onevenredig wordt geschaad.

HOOFDSTUK 3 Bepalingen met betrekking tot de aangehaakte gegevens.

Artikel 7 Doel van de bevolkingsadministratie.

De bevolkingsadministratie heeft voor wat betreft de aangehaakte gegevens tot doel:

  • a.

    informatie te leveren aan de afdeling Burgerzaken ter uitvoering van taken, verband houdende met de administratie die bij de afdeling Burgerzaken moet worden gevoerd;

  • b.

    de afnemers, genoemd in de artikelen 10, tweede lid en 11, te voorzien van gegevens, voor zover deze gegevens noodzakelijk zijn voor de vervulling van de taken van die afnemers;

  • c.

    de derden, genoemd in artikel 11 te voorzien van gegevens, in de gevallen genoemd in dit reglement;

  • d.

    een ingezetene en een ingeschrevene van hem betreffende gegevens te voorzien;

  • e.

    statistische informatie te leveren.

Artikel 8 Categorieën van personen van wie gegevens zijn opgenomen en opgenomen gegevens.

De bevolkingsadministratie bevat:

  • a.

    van ingezetenen de aangehaakte gegevens opgenomen in bijlage 111 van dit reglement;

  • b.

    van ingeschrevenen de aangehaakte gegevens opgenomen in bijlage IV van dit reglement;

Artikel 9 Wijze van verkrijging.

Aangehaakte gegevens in de bevolkingsadministratie worden, voor zover niet verkregen onder de regelgeving die van toepassing was tot 1 oktober 1994,verkre- gen door opgave van de ingezetene, besluiten van burgemeester en wethouders, de gemeenteraad, de ambtenaar burgerzaken in het kader van de uitvoering van wettelijke bepalingen en door het geautomatiseerde systeem gegenereerde gegevens.

Artikel 10 Rechtstreekse toegang tot aangehaakte gegevens in de bevolkings-administratie.

  • 1.

    Op de rechtstreekse toegang tot aangehaakte gegevens in de bevolkingsadministratie is artikel 4, onder a, b, c, d en e van overeenkomstige toepassing.

  • 2.

    De in artikel 4, onder e genoemde afnemers hebben rechtstreekse toegang tot de aangehaakte gegevens van ingezetenen als bedoeld in bijlage III.

  • 3.

    De in artikel 4, onder e genoemde afnemers hebben rechtstreekse toegang tot de aangehaakte gegevens van ingeschrevenen als bedoeld in bijlage IV, mits deze gegevens nodig zijn voor de uitvoering van hun taak.

Artikel 11 Verstrekkingen en de gegevens die worden verstrekt.

  • a.

    aan belanghebbenden kunnen op verzoek statistische gegevens omtrent panden en inwoners worden verstrekt, voor zover de verstrekking geen gegevens van ingezetenen en ingeschrevenen bevat.

  • b.

    op schriftelijk verzoek kunnen aangehaakte gegevens worden verstrekt.

    In bijlage 11 is aangegeven aan welke categorieën van instanties onder welke voorwaarden aangehaakte gegevens kunnen worden verstrekt voor zover de persoonlijke levenssfeer daardoor niet onevenredig wordt geschaad.

Artikel 12 Verwijderen van gegevens.

Aangehaakte gegevens worden door de beheerder uit de bevolkingsadministratie verwijderd na een daartoe strekkend besluit van de houder.

De beheerder verwijdert deze gegevens binnen 1 jaar nadat het besluit is genomen.

Artikel 13 Protocolplicht.

De beheerder houdt van het verstrekken van aangehaakte gegevens als bedoeld in artikel 11 gedurende het jaar volgend op de verstrekking een protocol bij, voor zover aannemelijk is dat het achterwege laten daarvan het belang van de ingezetene onevenredig schaadt.

Artikel 14 Recht op inzage en kennisneming van verstrekking.

  • 1.

    Verzoeken ten aanzien van aangehaakte gegevens als bedoeld in de artikelen 29 en 32 van de Wet persoonsregistraties worden ingediend bij de beheerder.

  • 2.

    De beheerder beslist namens de houder over de in het eerste lid genoemde verzoeken.

  • 3.

    De beheerder kan van de verzoeker verlangen dat deze zich in persoon bij hem vervoegt, ter vaststelling van de identiteit van de verzoeker.

Artikel 15 Recht op correctie.

Verzoeken ter verbetering, aanvulling of verwijdering van aangehaakte gegevens als bedoeld in artikel 31 van de Wet persoonsregistraties worden ingediend bij de houder.

Artikel 16 Vernietiging

Vernietiging van aangehaakte gegevens geschiedt met inachtneming van de Archiefwet.

HOOFDSTUK 4 Overige bepalingen

Artikel 17 Beveiliging.

De beheerder treft ten behoeve van de technische en organisatorische beveiliging de maatregelen als vermeld in de wet en regelgeving Gemeentelijke Basis Administratie persoonsgegevens.

Artikel 13 van de Verordening persoonsregistraties is van toepassing op de aangehaakte gegevens.

Artikel 18 Terugmeldingsplicht.

Indien de in de artikelen 3, 4 en 5 genoemde beheerders gegevens bekend zijn of worden die van belang zijn voor de bijhouding van de basisadministratie dan wel moeten leiden tot een onderzoek ter verkrijging van de juiste gegevens, wordt de beheerder van de bevolkingsadministratie hiervan per omgaande schriftelijk op de hoogte gebracht.

Artikel 19 Slotbepaling

  • 1.

    Dit reglement wordt aangehaald als Reglement voor de gemeentelijke bevolkingsadministratie.

  • 2.

    Het reglement ligt ter inzage bij het openbaar register als bedoeld in artikel 4 van de Verordening persoonsregistraties.

Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van Krimpen aan den IJssel op 13 december 1994.

De secretaris, De voorzitter,