Organisatie | Brummen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Organisatieregeling gemeente Brummen |
Citeertitel | Organisatieregeling gemeente Brummen |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Gemeentewet
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2010 | 01-07-2013 | nieuwe regeling | 14-12-2010 Gemeentethuis (Regiobode), 29-12-2010 | Geen |
Organisatieregeling gemeente Brummen
De ambtelijke organisatie van de gemeente Brummen wordt ingedeeld in organisatorische eenheden. Deze organisatorische eenheden worden aangeduid met de benaming van "afdeling". De volgende afdelingen worden onderscheiden:
Per afdeling worden voor de onderscheiden functionele gebieden groepen medewerkers gevormd, met de benaming “team”.
De plaats van deze afdelingen en teams in de ambtelijke organisatie wordt aangegeven in een organogram, dat als bijlage 1 bij deze verordening is gevoegd.
Het algemeen beheer en beleid over de gehele organisatie berusten bij het college.
De eindverantwoordelijkheid voor het dagelijks beheer van de gehele organisatie is gelegd bij de gemeentesecretaris, die daarbij wordt ondersteund door het managementteam (MT).
Artikel 4 Organisatieveranderingen
Op basis van de vastgestelde taakopdrachten kan het managementteam door tussenkomst van de gemeentesecretaris, voorstellen doen aan het college, om de hoofdstructuur van de organisatie of een afdeling zoals neergelegd in artikel 2 te wijzigen.
Het advies van de Ondernemingsraad wordt gevraagd over de voorgenomen wijzigingen van de hoofdstructuur of die van een afdeling.
Artikel 5 Taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden van de gemeentesecretaris
toetst de aan de bestuursorganen ter besluitvorming aangeboden ambtelijke adviezen op beslissingsrijpheid. In het bijzonder let hij daarbij op een voldoende geïntegreerde en gecoördineerde advisering. Stukken die naar zijn mening daaraan niet voldoen worden door hem terugverwezen naar de verantwoordelijk manager;
Artikel 6 Delegatie en mandatering
Bij de verdeling van taken en bevoegdheden binnen de gemeentelijke organisatie wordt het uitgangspunt van delegatie en mandaat zoveel mogelijk toegepast.
Het college, respectievelijk de burgemeester kan, na overleg met de gemeentesecretaris, voor nader door haar, respectievelijk hem aan te geven categorieën van zaken de uitoefening van bevoegdheden en de ondertekening van stukken mandateren aan door haar, respectievelijk hem aan te wijzen ambtenaren.
Mandatering vindt plaats gehoord de afdelingsmanager en de betrokken ambtenaar. De gemandateerde bevoegdheid wordt uit naam en onder verantwoordelijkheid van het college, respectievelijk de burgemeester uitgeoefend. Zij geven te dien aanzien zo nodig nadere aanwijzingen.
Het college, respectievelijk de burgemeester verwerkt de besluiten tot het verlenen van mandaat in een verzamelbesluit, dat voor een ieder ter inzage wordt gelegd. Zij doen daarvan mededeling aan de raad.
In de organisatie is eenheid in de uitoefening van de aan de ambtelijke organisatie opgedragen taken een randvoorwaarde. Ter bewaking hiervan en ter bevordering van een goede samenwerking en samenhang tussen de afdelingen, voert de gemeentesecretaris met de afdelingsmanagers regelmatig gezamenlijk overleg. Dit overleg wordt aangeduid met de benaming "Managementteam".
De gemeentesecretaris is voorzitter van het managementteam.
De voorzitter van het managementteam kan in voorkomende gevallen (naar aanleiding van de agenda of op verzoek van een lid van het MT) functionarissen uitnodigen aan het overleg deel te nemen.
De leden van het managementteam kunnen zich allen in geval van afwezigheid wegens verlof of ziekte laten vervangen. Het managementteam bepaalt wie als vervanger van de afdelingsmanager de vergaderingen kunnen bijwonen. Ingeval van afwezigheid van de voorzitter treedt de loco-secretaris als voorzitter op.
De gemeentesecretaris als voorzitter van het managementteam stelt de vergaderdata en de agenda voor de vergaderingen van het managementteam vast. De leden van het managementteam kunnen zaken voor agendering indienen bij de voorzitter. De voorzitter zorgt er voor dat de agenda en de bijbehorende stukken worden gereedgemaakt en zo mogelijk ten minste vijf dagen voor de vergadering in het bezit zijn van de leden van het managementteam.
In overleg met de gemeentesecretaris kunnen leden van het managementteam, onder door hen gezamenlijk te bepalen leiding en ondersteuning gevende ambtenaren, deelopdrachten (projecten) van het managementteam uitvoeren. Zij rapporteren daarover aan het managementteam, dat het uiteindelijke advies daarover aan het college van burgemeester en wethouders uitbrengt.Het managementteam is verantwoordelijk voor:
Met betrekking tot de kwaliteit van de dienstverlening zal, in nader overleg met de burgemeester, informatie verstrekt moeten worden voor het jaarverslag van de burgemeester.
Eenmaal per kwartaal vindt overleg plaats tussen het college en het managementteam over beleidsontwikkelingen en in gang gezet nieuw beleid.
De gemeentesecretaris draagt zorg voor de verslaglegging van de conclusies van het overleg.
Voor zover hij/zij zulks in aanvulling op hetgeen daaromtrent in deze verordening is bepaald nodig acht, stelt de voorzitter van het managementteam in overleg met het managementteam procedures vast voor de behandeling van zaken die door het bestuur aan het ambtelijk apparaat ter voorbereiding of uitvoering zijn opgedragen.
pleegt periodiek overleg met de portefeuillehouder over beleidsaangelegenheden van de hem toegewezen taakgebieden, de prioriteitstelling en de planning van de daaruit voortvloeiende werkzaamheden. De afdelingsmanager kan bepalen of ook medewerkers aan dit overleg deelnemen. Van dit overleg wordt een kort verslag gemaakt.
Essentiële onderwerpen worden door de afdelingsmanager ter kennis gebracht aan het managementteam en het college van burgemeester en wethouders.
Elke zaak wordt primair voorbereid en uitgevoerd door de afdeling tot wiens taakgebied de desbetreffende zaak behoort, tenzij anders wordt bepaald.
Indien een zaak het taakgebied van een andere afdeling raakt, vraagt de primair met de voorbereiding of uitvoering belaste afdeling, in het kader van integrale beleidsvoorbereiding, aanvullend advies aan die andere afdeling.
Het aanvullend advies wordt rechtstreeks uitgebracht aan de afdeling die met de voorbereiding of uitvoering belast is.
Een afdeling kan ook uit eigen beweging aanvullend advies uitbrengen De gemeentesecretaris wordt hiervan op de hoogte gesteld, indien hierdoor eerder afgesproken planningen en procedures zouden worden beïnvloed.
Bij verschil van inzicht voegt de afdeling, die primair met de voorbereiding of uitvoering belast is, het aanvullende advies onverkort aan het advies toe.
Bij blijvend verschil van inzicht tussen de afdelingen of tussen een afdeling en de gemeentesecretaris, worden de verschillende standpunten uitdrukkelijk aan het advies toegevoegd.
Ten aanzien van aangelegenheden waarin dit gewenst wordt geacht geeft het college van burgemeester en wethouders een kader aan voor de inbreng van de ambtelijk organisatie bij het ontwikkelen van beleid. Dit kader wordt aangeduid met de benaming "bestuursopdracht". Het college van burgemeester en wethouders stelt nadere regels vast waaraan de inhoud van bestuursopdrachten moet voldoen.
De bepalingen in dit artikel geven op hoofdlijnen de verantwoordelijkheden en bevoegdheden van de controllers weer. Nadere uitwerking daarvan is opgenomen in de functiebeschrijving. De concern-controller is verantwoordelijk voor de ontwikkeling en implementatie van het management control systeem en de coördinatie van de hierna genoemde taken van het controllersteam:
Artikel 15 Onvoorziene gevallen
In alle gevallen waarin deze verordening niet voorziet beslist het college.