Organisatie | Oldebroek |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland 2010 |
Citeertitel | Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland 2010 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp |
Geen.
Wet Veiligheidsrisico's.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2017 | wijziging | 10-11-2016 Gemeenteblad Apeldoorn, 30-12-2016 | 255852 | ||
01-01-2011 | 01-01-2017 | wijziging | 18-12-2010 Huis aan Huis, 8 februari 2011 | Onbekend. |
Gewijzigde Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland 2010
De colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten Aalten, Apeldoorn, Berkelland, Bronckhorst, Brummen, Doetinchem, Elburg, Epe, Ermelo, Heerde, Harderwijk, Hattem, Lochem, Montferland, Nunspeet, Oldebroek, Oost Gelre, Oude IJsselstreek, Putten, Voorst, Winterswijk en Zutphen, ieder voor zoveel zijn bevoegdheden betreft;
het voorstel van het algemeen bestuur tot wijziging van de Gemeenschappelijke Regeling
Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland;
dat de gemeenteraden zoals vereist op grond van artikel 1, tweede en derde lid van de Wet gemeenschappelijke regelingen, de betreffende colleges toestemming hebben gegeven om de gemeenschappelijke regeling te wijzigen;
de Wet veiligheidsregio’s, de Wet gemeenschappelijke regelingen, de Gemeentewet, de Politiewet 2012, de Algemene wet bestuursrecht en overige van toepassing zijn de wetten en regelingen;
vast te stellen de volgende (1e) wijziging van de ‘Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland 2010’:
Hoofdstuk II Belang, taken, bevoegdheden
De veiligheidsregio behartigt de belangen van de gemeenten op het terrein van de brandweerzorg, rampenbestrijding, crisisbeheersing en geneeskundige hulpverlening, zoals neergelegd in de Wet veiligheidsregio’s en draagt bij de behartiging van deze belangen zorg voor afstemming met de taken van de gemeenten in het kader van de
Bevolkingszorg, bedoeld in artikel 18 van de Wet veiligheidsregio’s.
Hoofdstuk III Het algemeen bestuur
Artikel 7 Werkwijze en ondertekening stukken
Onverminderd het bepaalde in artikel 12, tweede lid, van de Wet veiligheidsregio’s worden in ieder geval de algemeen directeur, de regionaal commandant, de directeur publieke gezondheid en de coördinerend functionaris gemeenten uitgenodigd bij de vergaderingen aanwezig te zijn. In de vergaderingen kunnen zij hun zienswijze geven ten aanzien van te behandelen onderwerpen.
1. Het algemeen bestuur besluit bij meerderheid van stemmen. Als de stemmen staken, beslist de stem van de voorzitter.
2. Er is sprake van een gewogen stemverhouding. Het nemen van besluiten door het algemeen bestuur vindt plaats volgende de volgende stemverdeling:
a. gemeenten beneden 20.000 inwoners: 1 stem;
b. gemeenten met 20.000 tot 40.000 inwoners : 2 stemmen;
c. gemeenten met 40.000 tot 60.000 inwoners: 3 stemmen;
d. gemeenten met 60.000 tot 80.000 inwoners: 4 stemmen;
e. gemeenten met 80.000 tot 100.000 inwoners: 5 stemmen;
f. gemeenten met 100.000 of meer inwoners: 6 stemmen.
3. Voor de toepassing van het vorige lid wordt het aantal inwoners van een gemeente vastgesteld op de door het Centraal Bureau voor de Statistiek openbaar gemaakte bevolkingscijfers per 1 januari van het betreffende jaar.
Hoofdstuk IV Het dagelijks bestuur
De leden van het dagelijks bestuur worden door het algemeen bestuur uit zijn midden aangewezen waarbij rekening wordt gehouden met een evenwichtige geografische afvaardiging vanuit de deelnemende gemeenten of, als hieraan toepassing is gegeven, de indeling van de territoriale afstemmingsoverleggen, bedoeld in artikel 14.
Hoofdstuk VI Territoriale afstemmingsoverleggen
Artikel 14 Territoriaal afstemmingsoverleg
Het algemeen bestuur draagt zorg voor de samenstelling en de inrichting
van deze territoriale afstemmingsoverleggen, in ieder geval met betrekking tot de afstemming van de uitvoering van de brandweertaken in het betreffende gebied, de afstemming met en tussen de gemeenten en de afstemming met de taken van de burgemeester ingevolge de artikelen 4, 5, 6 en 7 van de Wet veiligheidsregio’s.
Artikel 17 Tegemoetkoming in de kosten
Het algemeen bestuur kan, met inachtneming van het bepaalde in artikel 21 van de wet, nadere regels vaststellen betreffende het verlenen van een tegemoetkoming in de kosten, die de leden van het algemeen bestuur en het dagelijks bestuur maken in de uitoefening van hun functie.
Hoofdstuk XI Financiële bepalingen
Artikel 21 Administratie en controle
Het algemeen bestuur stelt regels vast met betrekking tot de organisatie van de financiële administratie en van het beheer van de geldmiddelen, met inachtneming van de artikelen 212 en 213 van de Gemeentewet.
De verhouding per gemeente van het in de algemene uitkering van het gemeentefonds opgenomen bedrag voor het cluster openbare orde en veiligheid/ brandweer en rampenbestrijding wordt één maal per vier jaar vastgesteld op basis van de laatste septembercirculaire van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en geldt als verdeelsleutel voor de gemeentelijke bijdragen in de volgende vier jaren. Bij de herijking wordt de toename van de fictieve wooneenheden uit de septembercirculaire 2015 in mindering gebracht bij het bepalen van de omvang van de woonruimten.
Als de verhouding per gemeente, zoals vastgesteld op grond van het vierde lid van dit artikel, in enig jaar als gevolg van wijzigingen van de maatstaven voor het cluster openbare orde en veiligheid/brandweer en rampenbestrijding in het gemeentefonds meer dan 5% afwijkt, dan zal de verhouding opnieuw worden vastgesteld; de nieuwe verhouding zal gelden met ingang van het jaar dat de wijzigingen van de maatstaven voor het cluster openbare orde/brandweer en rampenbestrijding van kracht zijn.
Artikel 23 Begrotingswijzigingen
De bepalingen met betrekking tot de ontwerpbegroting zijn mede van toepassing op
wijzigingen van de begroting, met uitzondering van het bepaalde in artikel 35, eerste, derde en vierde lid, van de wet, voor zover het betreft wijzigingen van de begroting die voor de gemeenten budgettair neutraal zijn, zowel wat betreft de exploitatie-uitgaven
als de investeringen en die geen invloed hebben op de omvang van de algemene reserve en het weerstandsvermogen van de VNOG.
Artikel 25 Financiële middelen
Indien het algemeen bestuur constateert dat de raad van een gemeente weigert de uitgaven voor de veiligheidsregio op de gemeentebegroting te zetten, doet het algemeen bestuur onverwijld aan gedeputeerde staten het verzoek over te gaan tot toepassing van het bepaalde in de artikelen 194 en 195 van de Gemeentewet.
Hoofdstuk XII Gevolgen taakoverdracht
Reeds bestaande en toekomstige claims, in welke vorm ook, die samenhangen met het eigendomsrecht van enige voorziening als bedoeld in artikel 26 en hun oorsprong vinden in de periode vóór de eigendomsoverdracht gaan niet mee over naar de veiligheidsregio, maar blijven voor rekening en risico van de betreffende gemeente, tenzij schriftelijk anders wordt overeengekomen.
Hoofdstuk XIII Toetreding, uittreding, wijziging en opheffing
De gemeenschappelijke regeling kan slechts worden opgeheven voor zover dat op grond van de Wet veiligheidsregio´s mogelijk is. Indien de Wet veiligheidsregio’s niet
tot opheffing van de gemeenschappelijke regeling verplicht maar opheffing wel mogelijk maakt en opheffing wenselijk is, wordt een besluit tot opheffing van deze gemeenschappelijke regeling niet genomen voordat de colleges van tweederde van de gemeenten, die tezamen tenminste tweederde van het aantal in het algemeen bestuur uit te brengen stemmen vertegenwoordigen, ieder voor zover het zijn bevoegdheden betreft, daarmee hebben ingestemd.
Hoofdstuk XV Overgangs- en slotbepalingen
Artikel 33 Sociale statuten voormalige regio’s
In aanvulling op het bepaalde in artikel 19 geldt met betrekking tot het personeel, dat op 31 december 2003 werkzaam was ten behoeve van de Regionale Brandweer-, GHOR- en Centrale Post Ambulancevervoertaken van de Regio Achterhoek, alsmede ten behoeve van de Regionale Brandweer en GHOR-taken van het ISV Noordwest-Veluwe en de Regio Stedendriehoek, het Sociaal Statuut, zoals vastgesteld door het algemeen bestuur van de Regio Achterhoek op 14 december 1998, door het algemeen bestuur van het ISV Noordwest-Veluwe op 4 oktober 2000 en door het algemeen bestuur van de Regio Stedendriehoek op 26 maart 2003.
De veiligheidsregio treedt, met ingang van 1 april 2004, in de rechten en plichten van de Regio Achterhoek, het ISV Noordwest-Veluwe en de Regio Stedendriehoek voor wat betreft de in artikel 5 van de Gemeenschappelijke Regeling 2004 omschreven Regionale Brandweer-, GHOR- en Centrale Post Ambulancevervoer-taken.
De wijziging van de regeling treedt met inachtneming van het bepaalde in artikel 26 van de wet in werking op 1 januari 2017.