Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
's-Hertogenbosch

Reglement gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 2010

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
Organisatie's-Hertogenbosch
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingReglement gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 2010
CiteertitelReglement gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 2010
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
  2. Verordening gemeentelijke basisadministratie 2009
  3. Wet bescherming persoonsgegevens
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-201001-01-2010Onbekend

30-03-2010

Bossche Omroep, 11-04-2010

10.334

Tekst van de regeling

Intitulé

Reglement gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens ‘s-Hertogenbosch 2010

Burgemeester en wethouders van de gemeente ‘s-Hertogenbosch;

gelet op de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens en de Verordening gemeentelijke basisadministratie ‘s-Hertogenbosch 2009;

gelet op de Wet bescherming persoonsgegevens;

besluiten vast te stellen, het:

Reglement gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens ‘s-Hertogenbosch 2010.

Afdeling I: Algemene bepalingen

Artikel 1. Begripsbepalingen

Dit reglement verstaat onder:

  • a.

    de wet: de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (Stb.1994, 494);

  • b.

    verordening: de Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens ‘s-Hertogenbosch 2009;

  • c.

    bevolkingsadministratie: de geautomatiseerde administratie met persoonsgegevens van de bevolking bestaande uit de basisadministratie en de aangehaakte gegevens;

  • d.

    basisadministratie: de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens als bedoeld in artikel 2 van de wet;

  • e.

    aangehaakte gegevens: in de bevolkingsadministratie opgenomen gegevens anders dan ter uitvoering van de wet;

  • f.

    verantwoordelijke: het college van burgemeester en wethouders van ‘s-Hertogenbosch;

  • g.

    beheerder: hoofd van de afdeling Burgerzaken;

  • h.

    bewerker: degene die, niet werkzaam binnen de gemeentelijke organisatie, het geheel of een gedeelte van het geautomatiseerde systeem onder zich heeft waarmee de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens wordt gevoerd zijnde Centric Public Sector Solutions B.V. te Eindhoven of diens rechtsopvolger;

  • i.

    ingeschrevene: degene ten aanzien van wie een persoonslijst als bedoeld in artikel 1 van de wet, in de basisadministratie van de gemeente is opgenomen;

  • j.

    geregistreerde: degene die geen ingeschrevene is en over wie gegevens zijn opgenomen in de bevolkingsadministratie van de gemeente;

  • k.

    afnemer: afnemer als bedoeld in artikel 1 van de wet;

  • l.

    binnengemeentelijke afnemer: elke afnemer die een orgaan is van de gemeente;

  • m.

    derde: elke andere persoon of instelling dan een afnemer en de ingeschrevene.

Artikel 2. Verbanden met andere gemeentelijke registraties

Overeenkomstig het bepaalde in artikel 3 van de verordening danwel op grond van een afzonderlijk besluit worden, met het oog op het met elkaar in verband brengen, aan de afdelingen zoals vermeld in bijlage I, gegevens verstrekt. Deze registraties worden beheerd door het hoofd van het desbetreffende dienstonderdeel.

Afdeling II: Bepalingen met betrekking tot de basisadministratie.

Artikel 3. Rechtstreekse toegang tot de basisadministratie

Ter uitvoering van artikel 5 van de verordening hebben met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de wet, de binnengemeentelijke afnemers zoals genoemd in bijlage I behorende bij dit reglement, rechtstreekse toegang tot de basisadministratie.

Artikel 4. Overige verstrekkingen

De in bijlage II vermelde gegevens zijn de extra gegevens die aan binnengemeentelijke afdelingen verstrekt worden buiten de in de tabel buitengemeentelijke afnemers reeds opgenomen gegevens. Ter uitvoering van artikel 7 van de verordening worden met inachtneming van artikel 100 van de wet aan de in bijlage III vermelde derden op verzoek de in die bijlage genoemde gegevens verstrekt.

Afdeling III. Bepalingen met betrekking tot de aangehaakte gegevens

Artikel 6. Doel van de bevolkingsadministratie

De bevolkingsadministratie heeft voor wat betreft de aangehaakte gegevens tot doel:

  • a.

    informatie te leveren aan de sector Bestuurszaken ten behoeve van een doelmatige vervulling van de hem opgedragen taak;

  • b.

    de afnemers, genoemd in de artikelen 9, tweede lid en 10, te voorzien van gegevens, voor zover deze gegevens noodzakelijk zijn voor de vervulling van de taken van die afnemers;

  • c.

    de derden, genoemd in artikel 10, te voorzien van gegevens, in de gevallen bedoeld in dit reglement;

  • d.

    een ingeschrevene en een geregistreerde van hem betreffende gegevens te voorzien.

  • e.

    informatie te leveren ten behoeve van instellingen van gezondheidszorg en wetenschappelijk doel.

Artikel 7. Categorieën van personen van wie gegevens zijn opgenomen en de opgenomen gegevens

De bevolkingsadministratie bevat van de geregistreerde en van de ingeschrevene de aangehaakte gegevens zoals vermeld in bijlage IV behorende bij dit reglement.

Artikel 8. Wijze van verkrijging

Aangehaakte gegevens in de bevolkingsadministratie worden verkregen uit de basisadministratie of op aangifte van de burger.

Artikel 9. Rechtstreekse toegang tot aangehaakte gegevens in de bevolkingsadministratie

  • 1.

    Op de rechtstreekse toegang tot aangehaakte gegevens in de bevolkingsadministratie is artikel 5 van de Verordening en artikel 3 van het Reglement van overeenkomstige toepassing.

  • 2.

    Rechtstreekse toegang tot aangehaakte gegevens in de bevolkingsadministratie hebben de binnengemeentelijke afnemers, ten behoeve de hen opgedragen taak en wat betreft de aangehaakte gegevens zoals genoemd in bijlage V behorende bij dit reglement.

Artikel 10. Verstrekkingen en de gegevens die worden verstrekt

Aan afnemers en derden kunnen op verzoek aangehaakte gegevens worden verstrekt.

Artikel 11. Verwijdering van gegevens

Aangehaakte gegevens worden door de beheerder uit de bevolkingsadministratie verwijderd na een daartoe strekkend besluit van de houder. De beheerder verwijdert deze gegevens binnen 12 weken nadat het daartoe strekkend besluit van de verantwoordelijke genomen is.

Artikel 12. Protocolplicht

De beheerder houdt voor het verstrekken van aangehaakte gegevens als bedoeld in artikel 10 gedurende het jaar volgend op de verstrekking een protocol bij, voor zover aannemelijk is dat het achterwege laten daarvan het belang van de geregistreerde onevenredig schaadt.

Artikel 13. Recht op inzage en kennisneming van verstrekking

  • 1.

    Aanvragen om inzage ten aanzien van aangehaakte en aanvragen om mededelingen van derden verstrekkingen ten aanzien van aangehaakte gegevens, worden ingediend bij de beheerder.

  • 2.

    De beheerder beslist namens de verantwoordelijke binnen 4 weken op de in het eerste lid genoemde aanvragen.

  • 3.

    De beheerder draagt zorg voor een deugdelijke identificatie van de aanvrager en kan, indien nodig, van de aanvrager verlangen dat deze zich in persoon bij hem vervoegt, ter vaststelling van de identiteit van de aanvrager.

Artikel 14. Recht op correctie

  • 1.

    Aanvragen om correctie van aangehaakte gegevens als bedoeld in artikel 36 Wet bescherming persoonsgegevens worden schriftelijk ingediend bij de verantwoordelijke.

  • 2.

    Het bepaalde in artikel 36 van de Wet bescherming persoonsgegevens is overeenkomstig van toepassing.

Artikel 15. Vernietiging

Vernietiging van aangehaakte gegevens geschiedt met inachtneming van de Archiefwet.

Afdeling IV: Overige bepalingen

Artikel 16. Beveiliging

  • 1.

    De beheerder treft ten behoeve van de technische en organisatorische beveiliging de maatregelen als vermeld in de krachtens artikel 7 van de verordening vastgestelde nadere regels.

  • 2.

    Overigens zijn de betreffende bepalingen onverkort van toepassing op het gebruik van de gegevens door de binnengemeentelijke afnemers, ongeacht de wijze waarop die afnemers toegang hebben tot die gegevens.

  • 3.

    De beheerder kan te allen tijde onderzoeken of binnengemeentelijke afnemers zich houden aan de nadere regels als bedoeld in het eerste lid, zonodig treft hij geëigende maatregelen teneinde nakoming daarvan te bevorderen.

  • 4.

    Bij weigerachtigheid tot nakoming van de nadere regels of de in het derde lid getroffen maatregelen, is de beheerder gerechtigd een verleende toegang tot- of verstrekking uit de basisadministratie te beëindigen.

Artikel 17. Terugmelding

De in dit reglement bedoelde afnemer verstrekt bij gerede twijfel over de juistheid van een authentiek gegeven, aan de beheerder de inlichtingen die van belang zijn voor de bijhouding van basisadministratie. Artikel 62 van de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens is hierbij van overeenkomstige toepassing.

Artikel 18. Citeertitel

Dit reglement kan worden aangehaald als Reglement gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens ‘s-Hertogenbosch 2010.

Artikel 19. Slotbepaling en inwerkingtreding

Dit reglement treedt, met terugwerkende kracht, in werking op 1 januari 2010.

‘s-Hertogenbosch, 30 maart 2010

Burgemeester en wethouders van ‘s-Hertogenbosch,

De secretaris, De Burgemeester

mr. drs. I.A.M. Woestenburg, mr. dr. A.G.J.M. Rombouts

Bijlage I Verbanden met andere gemeentelijke registraties (Artikel 3 Verordening GBA 2010) en rechtstreekse toegang tot de GBA (Artikel 4 Verordening GBA 2010)

Sector

Afdeling

Bestuurszaken

BSV en DVL

 

PB

 

BO

 

OOV

Cultuur, Welzijn en Sociale zaken

J&O

 

AMSZ

 

CWS

Stadsbedrijven

ST

 

Weener groep

 

BOR

 

GEO

 

S&R

Stadsontwikkeling

ORV

 

BOU

 

EZ

 

MIL

 

JUR

 

WGZ

 

ROS

Financien, Informatievoorziening en belastingen

CFA

 

H&I

Bijlage II Overzicht taken per afdeling

Gegevens

set

 

Profiel OVV

CFA

Profiel

SO/JUR

BZ/

BO

Profiel SB/BOR

Profiel SB/GEO

Profiel S&R

Profiel ROS

SO/BOU

Categorie

01

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

01.10

Administratie

nummer

x

 

x

 

x

x

x

x

 

01.20

BSN

x

 

x

 

x

x

x

x

 

02.10

Voornamen

x

 

x

 

x

x

x

x

 

02.20

Titel/predikaat

x

 

x

 

 

 

 

 

 

02.30

Voorvoegsel

x

 

x

 

x

x

x

x

 

02.40

Geslachtsnaam

x

 

x

 

x

x

x

x

 

03.10

Geboortedatum

x

 

x

 

x

x

x

 

 

03.20

Geboorteplaats

x

 

x

 

 

 

 

 

 

03.30

Geboorteland

x

 

x

 

 

 

 

 

 

04.10

Geslacht

x

 

x

 

 

 

x

x

 

61.10

Naam

gebruik

x

 

 

 

x

x

x

x

 

83.10

Aanduiding

onderzoek

x

 

x

 

 

 

 

 

 

83.20

Datum ingang

onderzoek

x

 

x

 

 

 

 

 

 

83.30

Datum einde

onderzoek

x

 

x

 

 

 

 

 

 

85.10

Datum ingang

geldigheid

 

 

 

 

 

 

 

 

 

86.10

Datum opneming

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Gegevens

set

 

Profiel OVV

CFA

Profiel

SO/JUR

BZ/

BO

Profiel SB/BOR

Profiel SB/GEO

Profiel S&R

Profiel ROS

SO/BOU

Categorie

01 en 02

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

01.20

BSN

 

 

 

 

 

 

 

 

x

02.10

Voornamen

 

 

 

 

 

 

 

 

x

02.30

Voorvoegsel

 

 

 

 

 

 

 

 

x

02.40

Geslachtsnaam

 

 

 

 

 

 

 

 

x

04.10

Geslacht

 

 

 

 

 

 

 

 

x

Gegevens

set

 

Profiel OVV

CFA

Profiel

SO/JUR

BZ/

BO

Profiel SB/BOR

Profiel SB/GEO

Profiel S&R

Profiel ROS

SO/BOU

Categorie

04

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

05.10

Nationaliteit

 

 

 

x

 

 

 

 

 

65.10

Aanduiding

bijzonder Ned

 

 

 

x

 

 

 

 

 

Gegevens

set

 

Profiel OVV

CFA

Profiel

SO/JUR

BZ/

BO

Profiel SB/BOR

Profiel SB/GEO

Profiel S&R

Profiel ROS

SO/BOU

Categorie

55

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

01.10

Administratie-nummer

 

 

 

x

 

 

 

 

 

01.20

SoFi-nummer

 

 

 

x

 

 

 

 

 

02.10

Voornamen

 

 

 

x

 

 

 

 

 

02.20

Titel/predikaat

 

 

 

x

 

 

 

 

 

02.30

Voorvoegsel

 

 

 

x

 

 

 

 

 

02.40

Geslachtsnaam

 

 

 

x

 

 

 

 

 

03.10

Geboortedatum

 

 

 

x

 

 

 

 

 

03.20

Geboorteplaats

 

 

 

x

 

 

 

 

 

03.30

Geboorteland

 

 

 

x

 

 

 

 

 

04.10

Geslacht

 

 

 

x

 

 

 

 

 

06.10

Datum H / PR

 

 

 

x

 

 

 

 

 

06.20

Plaats H / PR

 

 

 

x

 

 

 

 

 

06.30

Land H / PR

 

 

 

x

 

 

 

 

 

07.10

Datum ont-binding

 

 

 

x

 

 

 

 

 

07.20

Plaats ont-binding

 

 

 

x

 

 

 

 

 

07.30

Land ont-binding

 

 

 

x

 

 

 

 

 

07.40

Reden ont-binding

 

 

 

x

 

 

 

 

 

Gegevens

set

 

Profiel OVV

CFA

Profiel

SO/JUR

BZ/

BO

Profiel SB/BOR

Profiel SB/GEO

Profiel S&R

Profiel ROS

SO/BOU

Categorie

06

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

08.10

Datum

overlijden

 

 

 

 

 

 

x

 

 

08.20

Plaats

overlijden

 

x

 

 

 

 

x

 

 

08.30

Land overlijden

 

x

 

 

 

 

 

 

 

Gegevens

set

 

Profiel OVV

CFA

Profiel

SO/JUR

BZ/

BO

Profiel SB/BOR

Profiel SB/GEO

Profiel S&R

Profiel ROS

SO/BOU

Categorie

07

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

70.10

Indicatie geheim

x

 

 

 

 

 

x

 

 

Gegevens

set

 

Profiel OVV

CFA

Profiel

SO/JUR

BZ/

BO

Profiel SB/BOR

Profiel SB/GEO

Profiel S&R

Profiel ROS

SO/BOU

Categorie

08

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

09.10

Gemeente van inschrijving

x

 

x

 

x

x

 

x

 

09.20

Datum inschrij-

ving gem

 

 

x

 

 

 

 

 

 

10.20

Gemeentedeel

x

 

x

 

x

x

 

x

 

11.10

Straatnaam

x

 

x

 

x

x

 

x

 

11.20

Huisnummer

x

 

x

 

x

x

 

x

 

11.30

Huisletter

x

 

x

 

x

x

 

x

 

11.40

Nummer-toevoeging

x

 

x

 

x

x

 

x

 

11.50

Aanduiding bij nummer

x

 

x

 

x

x

 

x

 

11.60

Postcode

x

 

x

 

x

x

 

x

 

12.10

Locatie-beschrijving

x

 

x

 

x

x

 

x

 

83.10

Aanduiding onderzoek

x

 

x

 

 

 

 

 

 

83.20

Datum ingang onderzoek

x

 

x

 

 

 

 

 

 

83.30

Datum einde onderzoek

x

 

x

 

 

 

 

 

 

Gegevens

set

 

Profiel OVV

CFA

Profiel

SO/JUR

BZ/

BO

Profiel SB/BOR

Profiel SB/GEO

Profiel S&R

Profiel ROS

SO/BOU

Categorie

58

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

09.10

Gemeente van inschrijving

 

 

 

x

 

 

x

 

 

09.20

Datum inschrijving gem

 

 

 

x

 

 

x

 

 

10.20

Gemeentedeel

 

 

 

x

 

 

x

 

 

10.30

Datum adreshouding

 

 

 

x

 

 

x

 

 

11.10

Straatnaam

 

 

 

x

 

 

x

 

 

11.20

Huisnummer

 

 

 

x

 

 

x

 

 

11.30

Huisletter

 

 

 

x

 

 

x

 

 

11.40

Nummer-

toevoeging

 

 

 

x

 

 

x

 

 

11.50

Aanduiding bij nummer

 

 

 

x

 

 

x

 

 

11.60

Postcode

 

 

 

x

 

 

x

 

 

12.10

Locatie-

Beschrijving

 

 

 

x

 

 

x

 

 

13.10

Land waarnaar vertrokken

 

 

 

 

 

 

x

 

 

13.20

Datum vertrek uit Nederland

 

 

 

 

 

 

x

 

 

13.30

Adres buitenland waarnaar vertrokken

 

 

 

 

 

 

x

 

 

13.40

Adres buitenland waarnaar vertrokken

 

 

 

 

 

 

x

 

 

13.50

Adres buitenland waarnaar vertrokken

 

 

 

 

 

 

x

 

 

Gegevens

set

 

Profiel OVV

CFA

Profiel

SO/JUR

BZ/

BO

Profiel SB/BOR

Profiel SB/GEO

Profiel S&R

Profiel ROS

SO/BOU

Categorie

21

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

02.10

Voornamen

 

 

 

 

 

 

x

 

 

02.20

Titel/predikaat

 

 

 

 

 

 

x

 

 

02.30

Voorvoegsels

 

 

 

 

 

 

x

 

 

02.40

Geslachtsnaam

 

 

 

 

 

 

x

 

 

03.10

Geboortedatum

 

 

 

 

 

 

x

 

 

09.10

Gemeente uitschrijving

 

 

 

 

 

 

x

 

 

09.20

Datum uitschrijving

 

 

 

 

 

 

x

 

 

Bijlage III Overige verstrekkingen en de gegevens die kunnen worden verstrekt. (artikel 7 Verordening GBA 2010)

Aan de volgende instellingen die deze informatie nodig hebben voor de uitvoering van de hun opgedragen taak

  • -

    Woningbouwcorporaties, t.b.v. niet-commerciële doeleinden

  • -

    Organisaties met een maatschappelijk doel

  • -

    Onderwijsinstellingen, t.b.v. niet-commerciële doeleinden

  • -

    Organisaties op levensbeschouwelijke grondslag

  • -

    Van overheidswege gesubsidieerde instellingen, t.b.v. niet-commerciële doeleinden

  • -

    Vakorganisaties

  • -

    Instellingen t.b.v. gezondheidszorg, t.b.v niet-commerciële doeleinden

  • -

    Centraal Bureau voor Genealogie t.b.v. niet-commerciële doeleinden

  • -

    Natuurlijke personen die aantonen bij de verstrekking een gerechtvaardigd en niet-commercieel belang te hebben worden de volgende gegevens verstrekt

    • -

      Geslachtsnaam

    • -

      Geslachtsnaam van de (eerdere) echtgeno(o)t(e)

    • -

      Het adres

    • -

      De gemeente van inschrijving

    • -

      De geboortedatum

    • -

      Datum van overlijden

    • -

      Het naamgebruik

    • -

      Adresinformatie

Bijlage IV

  • a.

    De aangehaakte gegevens ten aanzien van de ingezetene betreffen de

    • -

      gezinsrelatie

    • -

      informatie omtrent adresbewoning

    • -

      vrije aantekening (aantekeningen t.b.v. binnengemeentelijk gebruik).

  • b.

    De aangehaakte gegevens van de geregistreerde betreffen de:

    • -

      de persoonslijstgegevens van de niet (meer) ingeschrevene, m.u.v. de verwijsgegevens;

    • -

      onder a. genoemde gegevens

Bijlage V

Voor zover van belang voor de hun opgedragen taken hebben de hierna genoemde binnengemeentelijke afnemers rechtstreeks toegang tot de aangehaakte gegevens als vermeld in bijlage V onder a:

Dienstonderdeel:

Dienst Bestuurszaken,

  • -

    afdeling Burgerzaken

  • -

    afdeling CWS; bureau Voorzieningen

  • -

    afdeling CWS; centrum voor werk en inkomen

  • -

    afdeling CWS; bureau onderwijs

  • -

    afdeling Financiën en Informatievoorziening; bureau belastingen

  • -

    afdeling Financiën en Informatievoorziening; bureau Verslaglegging

Stadsontwikkeling:

  • -

    Financieel Management,

  • -

    Openbare Ruimten en Verkeer

  • -

    Bureau Milieu

  • -

    Bureau Wonen

Stadsbedrijven:

  • -

    bureau Openbare Ruimten

  • -

    Financiën en Informatievoorziening

  • -

    Stadstoezicht

  • -

    Weenergroep

Regiopolitie Brabant-Noord