Organisatie | Sint Anthonis |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Nadere regels voor grafbedekkingen op de gemeentelijke begraafplaatsen in de gemeente Sint Anthonis |
Citeertitel | Nadere regels voor grafbedekkingen op de gemeentelijke begraafplaatsen in de gemeente Sint Anthonis |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | algemeen |
Geen.
Beheersverordening gemeentelijke begraafplaatsen art. 19
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-04-2004 | Nieuwe regeling. | 17-02-2004 Peelrandwijzer 10-03-2004 | Geen. |
UITVOERINGSBESLUIT VOOR GRAFBEDEKKINGEN OP DE GEMEENTELIJKE BEGRAAFPLAATSEN IN DE GEMEENTE SINT ANTHONIS.
HET COLLEGE VAN DE GEMEENTE SINT ANTHONIS;
gelet op het bepaalde in artikel 19 van de "Beheersverordening gemeentelijke begraafplaatsen gemeente Sint Anthonis;
vast te stellen de volgende nadere regels voor grafbedekkingen op de gemeentelijke begraafplaatsen in de gemeente Sint Anthonis
De verordening verstaat onder:
1. Bij de schriftelijke aanvraag om toestemming tot het hebben of vervangen van een gedenkteken behoort een werktekening te worden ingediend.
2. Op deze werktekening dienen tenminste vermeld te worden:
a. een boven-, voor- en zijaanzicht met alle hoogte-, breedte, dikte- en lengtematen;
b. de soort, kleur en bewerking van het te gebruiken materiaal;
c. of de letters e.d. ingehakt of van metaal zijn;
e. de handtekening van de rechthebbende
3. De werktekening dient minstens een week voor het plaatsen te worden ingediend bij de administratie. De administratie geeft bericht wanneer de rechthebbende het gedenkteken kan plaatsen. Bij afwijkingen van de in dit besluit genoemde maten en materialen beslist het college van de gemeente Sint Anthonis; de administratie adviseert hierin.
4. Daar waar van gemeentewege een fundering is aangebracht, dient het gedenkteken op deze fundering te worden geplaatst.
5. Gedenktekens op een urnengraf in de urnentuin dienen op het deksel van de urnenkelder te worden bevestigd.
Alvorens de in artikel 2 genoemde toestemming wordt verleend, worden de persoonsgegevens van de overledene geverifieerd.
1. De grafruimte bij enkele graven en dubbeldiepe graven heeft een breedte van 1,25 meter en een lengte van 2,25 meter.
2. De grafruimte bij dubbele graven heeft een breedte van 2 x 1,25 meter = 2,50 meter en een lengte van 2,25 meter.
3. De grafruimte bij een kindergraf heeft een breedte van 1,00 meter en een lengte van 1,25 meter.
1. Alle grafbedekkingen dienen in het midden van de uitgegeven grafruimte te worden aangebracht.
2. Grafbedekkingen van enkele en dubbeldiepe graven dienen een breedte te hebben van 0,95 meter.
3. Grafbedekkingen van dubbele graven (naast elkaar) dienen een breedte te hebben van 2,20 meter.
4. Grafbedekkingen van kindergraven dienen een breedte te hebben van 0,70 meter.
Op een urnengraf mag een gedenkteken worden aangebracht ter grootte van de afdekplaat. Het gedenkteken mag niet hoger dan 0,50 meter zijn.
Rechthebbenden hebben de mogelijkheid om een afdekplaat van een urnennis in de urnenmuur te laten graveren. Op het plateautje voor de urnennis kan een bloemetje of ander persoonlijk teken geplaatst worden.
Het tijdstip van plaatsing van het gedenkteken dient tenminste 2 werkdagen tevoren bekendgemaakt te worden aan de beheerder. Het plaatsen van de gedenktekens dient plaats te vinden op werkdagen van maandag tot en met vrijdag van 09.00 tot 16.00 uur.
Alle sporen van afval, ontstaan tengevolge van werkzaamheden op of aan de gedenktekenen moeten van de begraafplaats worden verwijderd. Beschadigingen ontstaan tengevolge van werkzaamheden op of aan de gedenktekenen moeten worden hersteld.
Artikel 13 Onderhoud door de rechthebbende
Indien de rechthebbende nalaat de grafbedekking behoorlijk te onderhouden of te herstellen, kan het college de hiervoor in aanmerking komende voorwerpen of zo nodig de gehele grafbedekking doen verwijderen. Het verwijderde blijft gedurende twee maanden ter beschikking van de rechthebbende en vervalt daarna aan de gemeente, zonder dat deze tot enige vergoeding verplicht is.
De verwijdering vindt niet plaats dan nadat de rechthebbende per aangetekende brief is opgeroepen om te worden ingelicht over de toestand van de grafbedekking. Als het adres van de rechthebbende niet bekend is, geschiedt de oproeping door mededeling op het mededelingenbord op de begraafplaats; bij het graf wordt een verwijzing naar de mededeling aangebracht.
Aldus vastgesteld door het college van de gemeente Sint Anthonis in zijn vergadering van 17 februari 2004 onder de bepaling dat deze voorschriften met ingang van 1 april 2004 in werking treden.Burgemeester en wethouders van Sint Anthonis,
de secretaris, de burgemeester,
Th.F. Peters J.M.J. Verbeeten