Organisatie | Sint Anthonis |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Reglement presidium gemeenteraad Sint Anthonis 2010 |
Citeertitel | Reglement presidium gemeenteraad Sint Anthonis 2010 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | bestuur en recht |
Geen.
Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad van de gemeente Sint Anthonis, art. 6 lid 6
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
04-11-2010 | 19-12-2017 | nieuwe regeling | 25-10-2010 Peelrandwijzer 03-11-2010 | Geen. | |
04-11-2010 | 24-04-2014 | nieuwe regeling | 25-10-2010 Peelrandwijzer 03-11-2010 | Geen. |
Reglement Presidium gemeenteraad Sint Anthonis 2010.
De Raad van de gemeente Sint Anthonis;
gelezen het voorstel van het Presidium van 28 september 2010;
gelet op artikel 6, lid 6 Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad van de gemeente Sint Anthonis 2010;
vast te stellen het volgende reglement voor de werkzaamheden, taken en bevoegdheden van het presidium.
Artikel 2 Agenda, presentatie en verslaglegging
1. De griffier stelt in overleg met de voorzitter de voorlopige agenda van de vergadering samen en stuurt deze uiterlijk 48 uur voorafgaand aan de vergadering toe aan de leden van het presidium, voor zover mogelijk voorzien van de relevante bijlagen.
2. De griffier houdt de presentatie bij.
3. De griffier verzorgt een verslag van de vergadering in de vorm van een afsprakenlijst, met vermelding van de aanwezige leden. In uitzonderlijke gevallen kan van deze vorm worden afgeweken, zulks in overleg met het presidium.
1. De vergaderingen van het presidium zijn niet openbaar.
2. Raads- en commissieleden en de leden van het college kunnen de vergaderingen van het presidium als toehoorder bijwonen.
3. Overige belangstellenden kunnen op uitnodiging van het presidium een vergadering bijwonen.
Het presidium is belast met de volgende procedurele taken:
1. Het vaststellen van de voorlopige agenda’s van de raadscommissies, de raadsvergaderingen en informatie- en discussieavonden (daaronder begrepen de gemeentegesprekken).
2. De vaststelling van de afhandelingsprocedures van de aan de raad gerichte brieven.
3. Het vaststellen van het jaarlijkse vergaderschema.
4. Het functioneren van raad en commissies inclusief de daarbij behorende deskundigheidsbevordering.
5. Het voeren van functionerings- en beoordelingsgesprekken met de burgemeester.
6. Het voeren van functionerings- en beoordelingsgesprekken met de raadsgriffier.
7. Het toezicht op de uitvoering van de regeling fractieondersteuning.
8. Het doen van aanbevelingen aan de raad inzake de organisatie van de werkzaamheden van de raad en van zijn commissies en van de griffie.
9. De verdere ontwikkeling van het dualisme alsmede het periodiek evalueren daarvan.
1. De fractievoorzitters of hun plaatsvervangers zijn stemgerechtigd.
2. Besluiten worden in principe op basis van unanimiteit /consensus genomen.
3. Indien door een van de fractievoorzitters stemming wordt verlangd, heeft elke fractievoorzitter één stem. Het presidium kan geen besluiten nemen indien niet meer dan de helft van zijn leden of hun plaatsvervangers aanwezig zijn. Bij staken van stemmen beslist de voorzitter of bij diens afwezigheid de plaatsvervangend voorzitter van de gemeenteraad.
4. Stemming vindt mondeling plaats, tenzij een van de leden schriftelijke stemming verlangt.