Organisatie | Raalte |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Reglement van Orde gemeenteraad |
Citeertitel | Onbekend |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen.
reglement van orde gemeenteraad
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
29-06-2011 | 01-06-2011 | Reglement van Orde gemeenteraad | 26-05-2011 Weekblad voor Salland, 29-06-2011 | geen | |
07-02-2008 | Reglement van Orde gemeenteraad | 07-02-2008
| Geen. |
Hoofdstuk I ALGEMENE BEPALINGEN
Het presidium vervult namens de raad de werkgeversrol ten aanzien van de griffie, daaronder begrepen de aangelegenheden met betrekking tot de inrichting en het takenpakket van de griffie. De voorzitter en de plaatsvervangende voorzitter voeren de rechtspositionele zaken van de griffier, diens plaatsvervanger en medewerkers binnen de griffie uit, onverminderd het bepaalde in de artikelen 107 en 107d van de Gemeentewet.
Hoofdstuk II SAMENSTELLING RAAD
Indien boven de kandidatenlijst een aanduiding was geplaatst, voert de fractie in de raad deze aanduiding als naam. Indien geen aanduiding boven de kandidatenlijst was geplaatst, deelt de fractie in de eerste vergadering van de raad aan de voorzitter mee welke naam deze fractie in de raad wil voeren.
Artikel 16 Besloten raadsvergadering
De besluitenlijst van een besloten vergadering wordt niet rondgedeeld, maar ligt uitsluitend voor de leden ter inzage. Deze besluitenlijst wordt binnen een maand in een besloten vergadering ter vaststelling aangeboden. Tijdens deze vergadering neemt de raad een besluit over het al dan niet openbaar maken van deze besluitenlijst. De vastgestelde besluitenlijst wordt door de voorzitter en de griffier ondertekend.
Indien de raad op grond van artikel 25, derde en vierde lid, artikel 55, tweede en derde lid, of artikel 86, tweede en derde lid, van de Gemeentewet voornemens is de geheimhouding op te heffen wordt, indien daarom wordt verzocht door het orgaan dat geheimhouding heeft opgelegd, binnen een maand in een besloten vergadering met het desbetreffende orgaan overleg gevoerd.
Paragraaf 1 Planning en agendering
Voordat de schriftelijke oproep wordt verzonden stelt het presidium de voorlopige agenda van de vergadering vast.
Artikel 19 Sluitingstermijn stukken
Onderwerpen worden niet op de voorlopige agenda geplaatst, indien de betreffende stukken niet tijdig (volgens schema) en volledig zijn gedeponeerd bij de griffie.
Zolang een bij de griffie gedeponeerd stuk niet door de raad is behandeld, kan het door of vanwege de indiener worden gewijzigd door middel van een aanvullend stuk, dat gericht moet zijn aan de voorzitter en gedeponeerd moet worden bij de griffie. De griffier stelt een afschrift daarvan terstond beschikbaar aan de leden, voegt het toe aan het desbetreffende dossier en publiceert het.
Paragraaf 1 Orde der vergadering
Artikel 27 Toehoorders en pers
De toehoorders, inclusief de vertegenwoordigers van de pers, kunnen uitsluitend op de voor hen bestemde plaatsen openbare vergaderingen bijwonen.Het geven van tekenen van goed- of afkeuring of het op andere wijze verstoren van de orde is verboden.
Artikel 28 Geluid- en beeldregistratie
Degenen die in de vergaderzaal tijdens de raadsvergadering geluid- dan wel beeldregistraties willen maken, doen hiervan voorafgaand aan de vergadering een verzoek aan de voorzitter en gedragen zich naar zijn aanwijzingen.
Artikel 29 Mobiele telefoons en dergelijke
In de vergaderzaal, met inbegrip van de publieke tribune, is tijdens de vergadering het gebruik en het stand-by houden van mobiele telefoons of andere communicatiemiddelen, die inbreuk kunnen maken op de orde van de vergadering, zonder toestemming van de voorzitter niet toegestaan.
Artikel 30 Schorsing en sluiting vergadering
De voorzitter kan de vergadering schorsen of sluiten, indien hij dit met het oog op de loop van werkzaamheden of ter handhaving van de orde wenselijk acht.
Indien een lid of een andere spreker beledigende uitdrukkingen gebruikt, de orde verstoort of instemming betuigt met dan wel aanspoort tot onwettige handelingen, wordt hij door de voorzitter vermaand en in de gelegenheid gesteld de woorden of de gedragingen die tot de waarschuwing aanleiding hebben gegeven, terug te nemen.
Artikel 37 Ontnemen van het woord
Wanneer een spreker van de gelegenheid, bedoeld in de artikelen 35 en 36 geen gebruik maakt dan wel doorgaat van het onderwerp af te wijken, beledigende uitdrukkingen te gebruiken, te interrumperen, de orde te verstoren of instemming te betuigen met dan wel aan te sporen tot onwettige handelingen, kan de voorzitter hem na een herhaalde waarschuwing het woord ontnemen.
De voorzitter kan een spreker, op wie artikel 37 is toegepast, en ieder ander lid dat zich schuldig maakt aan gedragingen als in dat artikel bedoeld, uitsluiten van de verdere bijwoning van de vergadering op de dag waarop de uitsluiting plaatsheeft.
Artikel 40 Primus bij hoofdelijke stemming
Voorafgaande aan elke hoofdelijke stemming wordt door de griffier een stemmingsnummer getrokken. Daartoe wordt bij loting een volgnummer van de presentielijst aangewezen; bij het daar genoemde lid begint de hoofdelijke stemming.
Artikel 42 Moties vreemd aan de orde
De behandeling van een motie over een niet op de agenda opgenomen onderwerp vindt plaats vóór de rondvraag als bedoeld in artikel 47, nadat alle op de agenda voorkomende onderwerpen zijn behandeld.
Het verzoek tot het houden van een interpellatie als bedoeld in artikel 155 van de Gemeentewet wordt, behoudens in naar het oordeel van de voorzitter spoedeisende gevallen, ten minste 48 uur voor het begin van de vergadering schriftelijk bij de griffier ingediend. Het verzoek bevat een duidelijke omschrijving van het onderwerp waarover inlichtingen worden verlangd alsmede de te stellen vragen.
De griffier brengt de inhoud van het verzoek zo spoedig mogelijk ter kennis van de voorzitter, de overige leden en het college. Bij de behandeling van de ingekomen stukken van de eerstvolgende vergadering na indiening van het verzoek wordt het verzoek in stemming gebracht. Het verzoek tot het houden van een interpellatie wordt gehonoreerd indien ten minste één vijfde van het aantal raadsleden met het verzoek instemt. De voorzitter bepaalt op welk tijdstip tijdens de vergadering de interpellatie zal worden gehouden.
Indien de besluitenlijst naar hun mening onjuistheden bevat, kunnen de leden dit tot 48 uur voor het begin van de vergadering waarin de vaststelling van de besluitenlijst plaatsvindt melden bij de griffier. Noodzakelijke wijzigingen worden door middel van een wijzigingslijst aan de leden meegedeeld. Deze wijzigingslijst maakt deel uit van de besluitvorming.
Van het gesprokene in de raadsvergadering wordt een digitale opname gemaakt, die zo spoedig mogelijk samen met de besluitenlijst op de gemeentelijke internetsite wordt geplaatst. De griffier draagt er zorg voor dat de opnames gedurende de lopende en de twee daarop volgende zittingsperioden van de raad worden bewaard en door een ieder die geen toegang heeft tot het internet desgevraagd kunnen worden beluisterd.
Bij de raad ingekomen brieven, waaronder schriftelijke mededelingen van het college aan de raad, worden wekelijks op een lijst geplaatst.De stukken worden onderverdeeld in de volgende categorieën:
Deze lijst wordt aan de leden van de raad beschikbaar gesteld en bij de ingekomen stukken ter inzage gelegd. Daarbij wordt, op voorstel van de griffier, de wijze van afdoening van de ingekomen stukken aangegeven. Indien de leden van de raad een andere wijze van afdoening voorstaan dan de griffier heeft geadviseerd, wordt dit binnen veertien dagen gemeld aan de griffier. Het verzoek tot een andere afdoening wordt voorgelegd aan het presidium voor agendering voor een raadpleinsessie of een raadsvergadering. In de overige gevallen worden de ingekomen stukken overeenkomstig het advies afgehandeld.Tegelijk met de raadsagenda wordt een overzicht van alle ingekomen stukken van de voorafgaande periode aan de leden van de raad toegezonden.
Artikel 48 Spreekrecht inwoners en belanghebbende niet-inwoners in raadsvergadering
De voorzitter geeft het woord op volgorde van aanmelding. De voorzitter kan van de volgorde afwijken, indien dit in het belang is van de orde van de vergadering. Elke spreker krijgt maximaal vijf minuten het woord. De voorzitter verdeelt de spreektijd evenredig over de sprekers als er meer dan zes sprekers zijn. De voorzitter kan tevens in bijzondere gevallen afwijken van de maximale duur van de spreektijd.
De raad heeft op grond van het gelijkheidsbeginsel geen ruimte om de punten genoemd in het tweede lid onder a tot en met d aan te passen, uit te breiden of anderszins. Daartoe dient eventueel een nieuw reglement van orde te worden opgesteld en in een volgende vergadering ter vaststelling aan de raad te worden aangeboden.
Artikel 51 Indienen (sub)amendementen
Vanaf het moment waarop een voorstel ter behandeling en vaststelling bij de griffie is gedeponeerd, zo ook tijdens de beraadslaging over het onderwerp, kan elk lid een amendement indienen. Een amendement wordt schriftelijk bij de voorzitter ingediend. De tekst van het amendement wordt door de voorzitter voorgelezen.
Na het sluiten van de beraadslaging en voordat de raad tot stemming overgaat, heeft een lid het recht zijn uit te brengen stem kort te motiveren. Hij maakt zijn wens kenbaar aan de voorzitter.
Artikel 57 Stemming over personen
De stemming is nietig, indien het aantal ingeleverde stembriefjes groter is dan dat van de leden die de presentielijst hebben getekend minus het aantal leden dat zich van stemming moet onthouden op grond van de Gemeentewet of indien het getal van de behoorlijk ingevulde stembriefjes minder bedraagt dan het voor de opening van de vergadering vereiste aantal leden.
Hoofdstuk V SPECIFIEKE PROCEDURES
Artikel 67 Gemeenschappelijke regelingen
Een lid van de raad, een wethouder, de burgemeester of de secretaris, die door de gemeenteraad is aangewezen tot lid van het algemeen bestuur van een openbaar lichaam of van een ander gemeenschappelijk orgaan, ingesteld op grond van de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) heeft het recht om - in aansluiting op de behandeling van de lijst van ingekomen stukken òf voor het sluiten van de vergadering - verslag te doen over zaken die in het algemeen bestuur als bedoeld aan de orde zijn. Een door de raad gewenste bespreking van dit verslag kan de voorzitter verwijzen naar de desbetreffende commissie.
Wanneer een lid van de raad een persoon als bedoeld in het eerste lid ter verantwoording wenst te roepen over zijn wijze van functioneren als zodanig, besluit de raad over het toestaan daarvan. De regels voor het vragen van inlichtingen, als bedoeld in artikel 70, zijn van overeenkomstige toepassing.
Paragraaf 1 Inlichtingen van ambtenaren
Indien de raad ambtenaren wil horen die vallen onder de verantwoordelijkheid van het college, dan nodigt hij hen door tussenkomst van het college uit. Het college beslist of aan de uitnodiging gevolg wordt gegeven.
Artikel 72 Overleg met ambtenaren
In een mondeling overleg kunnen met instemming van het college inlichtingen worden verschaft door daartoe door het college aangewezen ambtenaren.
Artikel 75 Herziening reglement
Ieder lid kan schriftelijk voorstellen een of meer bepalingen van dit reglement te herzien. Naar aanleiding van voorstellen wordt de raad geadviseerd door het presidium. Indien door de raad op voorstel van het presidium een commissie voor de werkwijze is ingesteld, adviseert deze commissie de raad hierin.
In de gevallen waarin dit reglement niet voorziet of bij twijfel omtrent de toepassing van het reglement, beslist de voorzitter.