Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Raalte

Verordening Adviesraad Werk en Inkomen

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieRaalte
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening Adviesraad Werk en Inkomen
CiteertitelVerordening Adviesraad Werk en Inkomen
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Ingetrokken bij besluit van de raad d.d. 30 juni 2011.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Wet werk en bijstand, art. 47
  2. Wet werk en bijstand, art. 7, lid 1
  3. Gemeentewet, art. 150

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

14-07-201101-01-201101-01-2011intrekking

30-06-2011

Weekblad voor Salland, 13-07-2011

1100100
27-02-2008Nieuwe regeling

20-12-2004

Weekblad van Salland 27-02-2008

D-1760

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening Adviesraad Werk en Inkomen

De Raad van de gemeente Raalte, gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 2004Gelet op artikel 47 en artikel 7 lid 1 van de Wet werk en bijstand (stb. 2003,375) en gelet op artikel 150 van de GemeentewetBesluitvast te stellen de Verordening Adviesraad Werk en Inkomen.

Artikel 1 Begripsbepaling.

Deze verordening verstaat onder:

  • 1.

    client: degene die een uitkering, voorziening of subsidie ontvangt op grand van een door de afdeling Sociale zaken uitgevoerde wettelijke of aanvullende regelingen.

  • 2.

    Adviesraad het uit clienten en vertegenwoordigers van belangenorganisaties bestaand orgaan met taken en bevoegdheden zoals in deze verordening omschreven

  • 3.

    Afdeling: de afdeling sociale zaken van de gemeente Raalte.

  • 4.

    College: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Raalte.

  • 5.

    Raad: de gemeenteraad van de gemeente Raalte

  • 6.

    Wetten: alle wetten en regelingen op het terrein van sociale zekerheid die uitgevoerd worden door de afdeling sociale zaken en de publieksbalie

  • 7.

    Afdelingshoofd: het hoofd van de afdeling sociale zaken of diens vertegenwoordiger.

Artikel 2 Doelstelling:

  • 1.

    De Adviesraad behartigt de collectieve belangen van ingezetenen die aanspraak (kunnen) maken op een uitkering of vergoeding ingevolge de door de gemeente uit te voeren sociale zekerheidswetten of die een beroep doen op een gemeentelijke voorziening.

  • 2.

    De adviesraad is een instrument dat inzicht dient te verschaffen in hetgeen er onder (potentiële) clienten leeft om waar mogelijk te komen tot een grotere inbreng van clienten.

  • 3.

    De adviesraad fungeert als contactpunt in de gemeente in relatie tot groepen / individuele clienten.

  • 4.

    De adviesraad is een instrument ter beoordeling van de kwaliteit van de dienstverlening aan de clienten door de afdeling.

Artikel 3 Taken, bevoegdheden en adviserlng.

  • 1.

    De adviesraad geeft gevraagd en ongevraagd advies aan het college van burgemeester en wethouders en het afdelingshoofd, over alle aangelegenheden die de uitvoering en (de kwaliteit van) de dienstverlening door de afdeling raken.

  • 2.

    De adviesraad geeft gevraagd en ongevraagd advies aan het college en de raad over het feit, of de gemeente volledig gebruik maakt van de ruimte die de wetgever haar biedt.

  • 3.

    De adviesraad geeft gevraagd en ongevraagd advies aan het college over alle onderwerpen die de vorming, de controle en de evaluatie van het gemeentelijk beleid ten aanzien van clienten betreffen.

  • 4.

    Indien het college wil komen tot vorming van nieuw beleid, wijziging of evaluatie van beleid (inclusief uitvoering) word! de adviesraad werk en inkomen in de gelegenheid gesteld hierover advies uit te brengen in een zodanig stadium dat advisering nog zin heeft.

  • 5.

    De is zelfstandig bevoegd advies te vragen aan de Adviesraad.

  • 6.

    De adviesraad adviseert bij voorkeur schriftelijk binnen vier weken na ontvangst van het verzoek daartoe. Deze termijn kan op schriftelijk verzoek van de adviesraad 66nmaal met 4 weken worden verdaagd.

  • 7.

    De adviesraad kan besluiten een gevraagd advies niet uit brengen en stelt met opgave van redenen de gemeente hiervan tijdig in kennis.

  • 8.

    Een advies wordt met meerderheid van stemmen uitgebracht Het minderheidsstandpunt wordt in het advies vermeld.

  • 9.

    Indien het college afwijkt van het uitgebrachte advies wordt de adviesraad gemotiveerd daarover in kennis gesteld. Dit geschiedt bij voorkeur schriftelijk.

  • 10.

    De adviesraad behoudt zich het recht voor om adviezen aan de gemeente openbaar te maken.

  • 11.

    Het college maakt in de daartoe relevante stukken op herkenbare wijze melding van de door de adviesraad uitgebrachte adviezen, alsmede de gemotiveerde reactie daarop.

  • 12.

    De adviesraad verzamelt, analyseert en beoordeelt ideeën, wensen, ervaringen en klachten van (potentiële) clienten en adviseert het college op basis daarvan aangaande beleid en uitvoering.

  • 13.

    Niet tot de bemoeienis van de adviesraad behoren klachten, bezwaarschriften en andere zaken, die op de individuele client betrekking hebben, maar wel de hiervoor gehanteerde procedures, regelingen en richtlijnen. Evenmin behoren tot de bemoeienis voorschriften over de uitvoering van wettelijke taken voor zover bij deze uitvoering geen ruimte is gelaten voor gemeentelijk beleid.

Artikel 4 Informatievoorziening.

  • 1.

    De gemeente is verplicht de adviesraad op tijd van informatie te voorzien die nodig is om de in artikel 3 genoemde taken goed te kunnen uitvoeren.

  • 2.

    Het college draagt er zorg voor dat plannen met name in essentie, met inbegrip van overwegingen en (voorgenomen) keuzes, aan de adviesraad worden gepresenteerd.

  • 3.

    Voor het goed functioneren van de adviesraad verstrekt de gemeente ongevraagd alle benodigde informatie, waaronder nota's en verordeningen die door de gemeente worden voorbereid op het gebied van sociale zaken en door het Rijk opgestelde nota's en circulaires.

  • 4.

    De adviesraad ontvangt alle relevante beleidsinformatie op een dusdanig tijdstip, dat er daadwerkelijk invloed mogelijk is op de besluitvorming.

  • 5.

    Het college draagt er zorg voor, dat alle onderwerpen die een advies van de adviesraad vereisen,voorafgaand aan de beslissing, ter advisering worden voorgelegd aan de adviesraad.

  • 6.

    De gemeente kan voor een met name te noemen tijdsduur geheimhouding vragen bij het verstrekken van informatie en het vragen van advies. De adviesraad zal zich hieraan voor de gestelde termijn houden.

  • 7.

    Als contactpersoon / aanspreekpunt gelden voor de adviesraad de voorzitter en de secretaris, Vanuit de gemeente is dit het afdelingshoofd.

Artikel 5 Samenstelling, benoeming en rechts-bescherming.

  • 1.

    De adviesraad bestaat uit 9 leden alsmede hun plaatsvervangers.

  • 2.

    In de adviesraad zitten personen die deskundig zijn op het gebied van en actief betrokken zijn bij clienten en hun ervaringen.

  • 3.

    Minimaal een derde deel van de leden dient client te zijn.

  • 4.

    De overige 6 leden zijn lid namens:1 lid namens de Stichting Carinova1 lid namens Stichting Vluchtelingenwerk Raalte1 lid namens de vakbonden1 lid namens de ouderenbonden in de gemeente Raalte1 lid namens de gezamenlijke Caritas van de katholieke kerken in de gemeente Raalte1 lid namens de diaconieen van de protestants-christelijke kerken in de gemeente Raalte.

  • 5.

    De adviesraad kiest uit haar midden een voorzitter en een secretaris.

  • 6.

    Leden en plaatsvervangende leden van de adviesraad worden benoemd door het college. Een kandidaat voor de functie van individueel lid wordt na het ontstaan van een vacature voorgedragen uit de groep plaatsvervangende individuele leden.

  • 7.

    Na afloop van de reguliere zittingsperiode of als er geen geschikte reserve kandidaten voor een vacature beschikbaar zijn, worden alle uitkeringsgerechtigden in de gelegenheid gesteld hun belangstelling kenbaar te maken voor de functie van (plaatsvervangend) individueel lid.

  • 8.

    De leden ontvangen voor het bijwonen van een vergadering een vergoeding overeenkomstig artikel 14 van het Rechtspositiebesluit raads - commissieleden met een maximum van 12 vergaderingen per jaar. De vergoeding wordt 1 x per jaar uitbetaald aan de hand van depresentielijsten van de bijgewoonde vergaderingen.

  • 9.

    Leden die afgevaardigd zijn namens een organisatie en daar in loondienst zijn, ontvangen geen vergoeding.

  • 10.

    De onkostenvergoedingen worden niet in mindering gebracht op de uitkering.

  • 11.

    Leden van de adviesraad die organisaties vertegenwoordigen, hebben zitting zonder last maar met ruggespraak.

  • 12.

    Als de hoedanigheid waaraan een lid zijn benoeming ontleent eindigt, dan kan hij nog maximaal 3 maanden lid zijn.

  • 13.

    De plaatsvervangende leden hebben alleen stemrecht bij afwezigheid van het lid dat zij vervangen.

Artikel 6 Zittingsduur en schorsing.

  • 1.

    De leden van de adviesraad worden benoemd voor een periode van drie jaar. Hiena kunnen zij eenmaal worden herbenoemd.

  • 2.

    De adviesraad stelt een rooster van aftreden op, waarbij na het derde jaar van bestaan, elk jaar een derde van de leden aftreedt.

  • 3.

    Het lidmaatschap eindigt:- op verzoek van het betreffende lid;- als de periode verstreken is en het lid niet voor herbenoeming in aanmerking komt;- indien het lid wordt geschorst;- op het moment dat degene in wiens plaats een lid is benoemd, zou aftreden door overlijden van het lid.

  • 4.

    Tot schorsing wordt overgegaan:indien het lid handelt in strijd met dit reglement;- wanneer het lid herhaaldelijk verzuimt zonder kennisgeving aan vergaderingen deel te nemen;- als het lid spreekt namens de adviesraad zonder machtiging daartoe;- bij het schenden van expliciet afgesproken geheimhouding;- bij herhaaldelijke verstoring van de vergaderorde.

  • 5.

    Een schorsing kan plaatsvinden:- nadat het betreffende lid in de gelegenheid is gesteld zich door de adviesraad te laten horen;- op voorstel van de adviesraad met meerderheid van stemmen en met redenen omkleed door het college.

Artikel 7 Werkwijze, vergadering en overleg vergadering.

  • 1.

    De adviesraad komt eenmaal in de 10 weken bijeen, of zoveel vaker als waartoe de adviesraad besluit.

  • 2.

    De agenda en bijbehorende stukken ontvangen de leden 5 werkdagen voor de vergadering.

  • 3.

    De agenda voor een overleg wordt gezamenlijk door partijen opgesteld.

  • 4.

    Tenminste 2 x per jaar vindt een overlegvergadering plaats met de portefeuillehouder sociale zaken.

  • 5.

    Vergaderingen zijn openbaar, tenzij de adviesraad op grond van aspecten van vertrouwelijkheid of geheimhouding anders beslist.

  • 6.

    De adviesraad kan uit zijn midden werkgroepen benoemen die besluitvorming op een bepaald gebied of over een bepaald onderwerp voorbereiden.

  • 7.

    De adviesraad is alert op ontwikkelingen en knelpunten in het stelsel van de sociale zekerheid en arbeidsvoorziening / arbeids re-integratie. De adviesraad geeft daarover signalen af en wisselt die uit met overheden en instanties.

  • 8.

    De adviesraad bevordert dat werkzoekenden / clienten waar mogelijk benoemd worden in commissies die het college van burgemeester en wethouders adviseren op het terrein van sociale zekerheid en op dat van re-integratie.

Artikel 8 Faciliteiten

  • 1.

    Het college stelt jaarlijks aan de adviesraad een budget beschikbaar.

  • 2.

    Ter controle van de besteding daarvan zal door de adviesraad jaarlijks een werkplan met begroting en een jaarverslag met jaarrekening worden opgesteld.

  • 3.

    De gemeente stelt vergaderruimte met gebruik van de nodige voorzieningen beschikbaar.

Artikel 9 Verantwoording

  • 1.

    De adviesraad stelt jaarlijks een werkplan op met daarbij behorende begroting.

  • 2.

    In een jaarverslag wordt verantwoording afgelegd over de besteding van het budget.

  • 3.

    De adviesraad legt in zijn jaarverslag verantwoording af over de wijze waarop clienten werden geïnformeerd.

  • 4.

    De adviesraad publiceert ten minste tweemaal per jaar over zijn activiteiten en brengt dit in ieder geval ter kennis aan alle clienten van de gemeente, het college, de gemeenteraad en de in de adviesraad vertegenwoordigde belangenorganisaties.

Artikel 10 Slotbepaling.

  • 1.

    De adviesraad stelt een huishoudelijk reglement vast.

  • 2.

    In geval van geschillen doet de adviesraad een beroep op het college.

  • 3.

    ledere twee jaar wordt het functioneren van de adviesraad geëvalueerd. Mede op basis daarvan wordt bepaald in welke vorm continuering van de werkzaamheden zal geschieden.

  • 4.

    In zaken waarin deze verordening niet voorziet beslist het college, na het inwinnen van het gegevens van de adviesraad.

  • 5.

    Wijziging van deze verordening kan eerst na een advies van de adviesraad.

  • 6.

    Deze verordening kan worden aangehaald als de "Verordening Adviesraad Werk en Inkomen".

  • 7.

    Deze verordening treedt in werking op de dag van afkondiging.

Aldus besloten in de openbare vergadering d.d. 20 december 2004De griffier de voorzitter