Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Putten

Verordening vertrouwenscommissie benoeming burgemeester gemeente Putten

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatiePutten
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening vertrouwenscommissie benoeming burgemeester gemeente Putten
CiteertitelVerordening vertrouwenscommissie benoeming burgemeester Putten
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpOpenbaar bestuur en administratie: het organisme

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 61 lid 3 Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-10-2010Nieuwe regeling

30-09-2010

Puttens Weekblad 10-11-2010

197401

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening vertrouwenscommissie benoeming burgemeester gemeente Putten

De raad der gemeente Putten;

gelet op het bepaalde in artikel 61 lid 3 van de Gemeentewet;

 

besluit:

 

vast te stellen de volgende verordening:Verordening vertrouwenscommissie benoeming burgemeester gemeente Putten

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

  • In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    de minister:

    de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties;

  • b.

    de commissie:

    de vertrouwenscommissie;

  • c.

    de commissaris:

    de commissaris van de Koningin in de provincie Gelderland;

  • d.

    de secretaris:

    de secretaris van de commissie.

Artikel 2 Instelling en taak

  • 1.

    De raad stelt uit zijn midden een commissie samen die belast is met de beoordeling van kandidaten voor het ambt van burgemeester van de gemeente Putten;

  • 2.

    De commissie heeft tot taak de geschiktheid van kandidaten voor het ambt van burgemeester van de gemeente Putten te beoordelen en daarover schriftelijk en gemotiveerd verslag uit te brengen aan de raad en aan de commissaris.

  • 3.

    De commissie voert daartoe gesprekken met de door de commissaris geselecteerde kandidaten en eventueel andere op de lijst van sollicitanten voorkomende kandidaten;

  • 4.

    De commissie verschaft zich slechts door tussenkomst van de commissaris de door haar nodig geachte informatie over de kandidaten

  • 5.

    De commissie kan besluiten een door de commissaris als geschikt geachte kandidaat niet te ontvangen; in dat geval stelt de commissie de commissaris van dit besluit op de hoogte;

  • 6.

    De commissie doet in het 2e lid genoemde verslag vergezeld gaan van een advies aan de raad van twee kandidaten die naar haar oordeel voor benoeming in aanmerking komen, een en ander zoals bedoeld in artikel 61 van de Gemeentewet.

  • 7.

    Bij de beoordeling van de kandidaten laten de leden van de commissie zich leiden door de profielschets, zoals deze is vastgesteld door de raad.

Artikel 3 Samenstelling van de commissie

  • 1.

    De commissie bestaat uit zes leden, allen lid van de gemeenteraad van Putten, te weten:

    -         de heer L. van den Heuvel;

    -         de heer H. Luitjes;

    -         de heer J. Kuit;

    -         de heer K. van der Werf;

    -         de heer G. van Lagen en

    -         de heer E. Klompenhouwer.

  • 2.

    De commissie kiest uit haar midden een voorzitter en een plaatsvervangend voorzitter.

  • 3.

    Plaatsvervangende leden worden niet benoemd.

  • 4.

    Een wethouder wordt als adviseur toegevoegd aan de commissie. Hij is echter geen lid van de commissie en heeft geen stemrecht.

  • 5.

    Het lidmaatschap van de commissie vervalt bij het verlies van het raadslidmaatschap. In een aldus ontstane vacature wordt niet voorzien, tenzij de raad wegens bijzondere omstandigheden anders beslist.

  • 6.

    Adviseurs zijn geen lid van de commissie en hebben geen stemrecht.

  • 7.

    De griffier is secretaris van de commissie en verleent, waar nodig, ambtelijke bijstand. Ze neemt als adviseur deel aan de beraadslagingen, doch heeft geen stemrecht.

  • 8.

    Als plaatsvervangend secretaris van de commissie treedt de waarnemend griffier op.

Artikel 4 Vergaderingen

  • 1.

    De commissie vergadert zo dikwijls als de voorzitter of ten minste twee leden dit noodzakelijk achten.

  • 2.

    De vergaderingen van de commissie zijn besloten.

  • 3.

    Van elke vergadering wordt door de voorzitter ten minste 48 uur van tevoren aankondiging gedaan aan de leden en de adviseurs van de commissie, behoudens de situaties waarin sprake is, of dient te zijn, van spoedberaad.

  • 4.

    De commissie vergadert niet, indien niet ten minste de helft van het aantal leden aanwezig is.

  • 5.

    Van de vergaderingen wordt een afsprakenlijst opgesteld, die niet openbaar wordt gemaakt.

  • 6.

    De commissie kan gebruik maken van externe deskundige ondersteuning in de voorbereiding op de sollicitatieprocedure.

  • 7.

    De commissie kan gebruik maken van externe deskundige ondersteuning voor de beoordeling van kandidaten ten aanzien van persoons- en bestuursstijlkenmerken.

Artikel 5 Geheimhouding

  • 1.

    De commissie legt in elke vergadering, met toepassing van artikel 86 van de Gemeentewet, geheimhouding op over de inhoud van de stukken en het behandelde tijdens de vergadering.

  • 2.

    De voorzitter ziet erop toe dat aan het gestelde in het vorige lid wordt voldaan.

  • 3.

    De commissie en haar leden verstrekken geen inzage in de stukken noch informatie over de stukken en over het behandelde in haar vergadering aan raadsleden die geen zitting hebben in de commissie, noch aan andere.

  • 4.

    De commissie, noch de gemeenteraad zal de geheimhouding waartoe het eerste lid verplicht, opheffen.

  • 5.

    De geheimhouding blijft na ontbinding van de commissie van kracht.

  • 6.

    Het bepaalde in dit artikel is van overeenkomstige toepassing op de adviseur, de secretaris en de plaatsvervangend secretaris van de commissie.

Artikel 6 Verslag

  • 1.

    De bevindingen, bedoeld in artikel 2, worden vastgesteld bij meerderheid van de uitgebrachte stemmen, waarbij ieder lid van de commissie één stem heeft; de commissie streeft naar unanimiteit bij de besluitvorming.

  • 2.

    De mening van de minderheid wordt desgewenst in het verslag vermeld.

  • 3.

    Bij het staken van de stemmen over het uit te brengen verslag, wordt het nemen van een beslissing uitgesteld tot de volgende vergadering. Is uitstel van de beslissing niet mogelijk of staken de stemmen ook in die volgende vergadering, dan worden geen opvattingen van de commissie, maar de verschillende meningen binnen de commissie ter kennis van de gemeenteraad en de commissaris gebracht.

Artikel 7 Gesprekken met de kandidaten

  • 1.

    De secretaris nodigt, in overleg met de commissie, de kandidaten uit voor een gesprek met de commissie.

  • 2.

    De plaats en het tijdstip van een gesprek worden zodanig gekozen dat wordt voorkomen dat de kandidaten hierdoor aan anderen bekend raken of tijdens het bezoek aan de commissie met elkaar in contact komen.

Artikel 8 Ontbinding commissie

De vertrouwenscommissie wordt geacht te zijn ontbonden met ingang van de dag volgend op die waarop door de minister aan de gemeenteraad is bekend gemaakt dat in de vacature van burgemeester is voorzien.

Artikel 9 Archivering van stukken

  • 1.

    De voorzitter en de secretaris van de commissie dragen er zorg voor dat op het tijdstip bedoeld in artikel 9 alle archiefbescheiden die door de commissie zelf zijn opgemaakt onverwijld in een verzegelde envelop en gerubriceerd als "geheim" worden overgebracht naar een krachtens de wet door de raad aangewezen archiefbewaarplaats. Zij dragen er eveneens zorg voor dat uitvoering wordt gegeven aan het bepaalde in de volgende leden van dit artikel.

  • 2.

    Van de in het eerste lid bedoelde overbrenging wordt een verklaring van overbrenging als bedoeld in artikel 9 van het Archiefbesluit 1995 opgemaakt. In deze verklaring wordt melding gemaakt van de met toepassing van artikel 15, lid 1 sub a en c, van de Archiefwet 1995 gestelde beperkingen aan de openbaarheid, geldende voor een periode van 75 jaar.

  • 3.

    Originele bescheiden die de commissie heeft ontvangen van de Commissaris of van de kandidaten worden onmiddellijk aan dezen teruggezonden, met inachtneming van het bepaalde in XI.6 van de circulaire van de minister.

  • 4.

    Alle overige bescheiden en alle kopieën van de in dit artikel bedoelde bescheiden worden onmiddellijk vernietigd.

Artikel 10 Contactpersoon

  • 1.

    De voorzitter van de commissie treedt op als contactpersoon naar buiten.

  • 2.

    Alle stukken bestemd voor de commissie worden gericht aan de voorzitter en gezonden aan het privéadres van de secretaris van de commissie en aldaar bewaard.

  • 3.

    Alle stukken die van de commissie uitgaan worden door de voorzitter en de secretaris ondertekend en vanaf het privéadres van de secretaris verzonden.

  • 4.

    Het gebruik van e-mail is niet toegestaan, tenzij het louter procedurele aangelegenheden betreft.

Artikel 11 Onvoorziene aangelegenheden

In alle gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist de commissie.

Artikel 12 Inwerkingtreding en vervaldatum

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking de dag na haar vaststelling.

  • 2.

    Deze verordening vervalt met ingang van de dag volgend op die waarop aan het gemeentebestuur bekend is gemaakt dat in de vacature is voorzien.

Artikel 13 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als Verordening vertrouwenscommissie benoeming burgemeester Putten.