Organisatie | Waalre |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Waalre houdende regels voor de raadscommissies |
Citeertitel | Verordening op de raadscommissies |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Verordening op de raadscommissies.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
10-06-2010 | 18-08-2017 | nieuwe regeling | 25-05-2010 | . |
Hoofdstuk 2 INSTELLING, TAKEN EN SAMENSTELLING
Een raadscommissie heeft de volgende taken:a. Beeldvorming (informatie, kennisoverdracht, dialoog en uitwisselen van opvattingen).b. het na de behandeling van een voorstel of onderwerp, dat betrekking heeft op de in artikel 2, tweede of derde lid, genoemde onderwerpen vaststellen of de beeldvorming is afgerond en het voorstel of onderwerp rijp is voor behandeling in de raad.c. het uitbrengen van advies aan de raad uit eigener beweging.d. het voeren van overleg met het college of de burgemeester over in ieder geval door het college of de burgemeester verstrekte inlichtingen en het gevoerde bestuur ten aanzien van de in artikel 2, tweede of derde lid, genoemde onderwerpen.e. De voorbereidende raadscommissie heeft bovendien tot taak samen met het college onderwerpen en zaken te bespreken, zonder dat daar direct een voorstel aan ten grondslag ligt.
a. Een raadscommissie is bevoegd om, in het geval dat de commissie oordeelt dat de beeldvorming omtrent het voorstel of onderwerp niet is afgerond, en het voorstel of onderwerp derhalve niet rijp is voor behandeling in de raad, het desbetreffende voorstel terug te sturen naar het college dan wel het college te verzoeken om schriftelijk aanvullende informatie te verstrekken.b. In het geval dat een voorstel door de raadscommissie wordt teruggestuurd naar het college, wordt het voorstel door de raad van de agenda afgevoerd en komt een mogelijk nieuw dan wel aangepast voorstel terug op de agenda van de raadscommissie; c. Indien de raadscommissie het college verzoekt om schriftelijk aanvullende informatie te verstrekken blijft het voorstel op de raadsagenda gehandhaafd en komt het college per omgaande met een oplegnotitie dan wel brief naar de raad.
Een lid kan zowel raadslid als fractievertegenwoordiger zijn. De artikelen 10, 11, 12, 13 en 15 van de Gemeentewet zijn van overeenkomstige toepassing op een lid van een raadscommissie. De fractievertegenwoordigers hoeven, hoewel dit wel de voorkeur heeft, tijdens de laatste verkiezingen van de raad niet geplaatst te zijn op de kandidatenlijst van de desbetreffende fractie.
Paragraaf 1 TIJDSTIP VAN VERGADEREN EN VOORBEREIDING
Artikel 13 Ter inzage leggen van stukken
Stukken ter toelichting van de onderwerpen of voorstellen op de agenda, worden gelijktijdig met het verzenden van de schriftelijke oproep voor een ieder op het gemeentehuis ter inzage gelegd. Indien na het verzenden van de schriftelijke oproep stukken ter inzage worden gelegd, wordt hiervan mededeling gedaan aan de leden van de raad en zo mogelijk in een openbare kennisgeving.
Artikel 14 Openbare kennisgeving
De openbare kennisgeving vermeldt:
a. de datum, aanvangstijd en plaats, alsmede de voorlopige agenda van de vergadering;
b. de wijze waarop en de plaats waar een ieder de agenda en de daarbij behorende stukken kan inzien;
c. de mogelijkheid tot het uitoefenen van het spreekrecht als bedoeld in artikel 17.
Paragraaf 2 ORDE DER VERGADERING
Bij binnenkomst in de vergaderzaal tekent ieder lid onmiddellijk de presentielijst. Aan het einde van elke vergadering wordt die lijst door de voorzitter en de commissiegriffier door ondertekening vastgesteld.
Artikel 16 Spreekrecht burgers
Het woord kan niet gevoerd worden over:
a. niet geagendeerde onderwerpen;
b. een besluit van het gemeentebestuur waartegen bezwaar en beroep openstaat of heeft opengestaan;
c. benoemingen, keuzen, voordrachten of aanbevelingen van personen;
d. een gedraging waarover een klacht ex artikel 9:1 van de Algemene wet bestuursrecht kan of kon worden ingediend.
e. de inhoud van de ter vaststelling aangeboden besluitenlijst van de vergadering.
De spreker voert het woord, nadat de voorzitter hem dit heeft verleend. De voorzitter kan de inspreker toestaan aan de beraadslaging van het aan de orde zijnde onderwerp deel te nemen en/of de deelnemers aan de commissievergadering toestaan om aan de inspreker verhelderende vragen te stellen. Er vindt geen discussie plaats tussen een inspreker en deelnemers van de vergadering.
De leden, de voorzitter, de burgemeester en de wethouders, hebben het recht een voorstel tot wijziging van de concept besluitenlijst aan de raadscommissie te doen, indien de besluitenlijst onjuistheden bevat of niet duidelijk weergeeft wat is besloten. Een voorstel tot wijziging dient voor de aanvang van de vergadering schriftelijk bij de (commissie)griffier te worden ingediend.
a. de namen van de voorzitter, de (commissie)griffier, de burgemeester en de wethouders, de medewerkers en de ter vergadering aanwezige leden, allen voor zover aanwezig, alsmede van de overige personen die het woord gevoerd hebben;
b. een vermelding van de zaken die aan de orde zijn geweest;
c. een samenvatting van het advies aan de raad alsmede een ingenomen minderheidsstandpunt met vermelding van de namen van de leden die een minderheidsstandpunt hebben ingenomen.
f. bij het desbetreffende agendapunt de naam en de hoedanigheid van die personen aan wie het op grond van het bepaalde in artikel 24 door de raadscommissie is toegestaan deel te nemen aan de beraadslagingen.
Artikel 20 Handhaving orde; schorsing
Indien een spreker zich in beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen uitlaat, afwijkt van het in behandeling zijnde onderwerp, een andere spreker herhaaldelijk interrumpeert, dan wel anderszins de orde verstoort, wordt hij door de voorzitter tot de orde geroepen. Indien de betreffende spreker, hieraan geen gevolg geeft, kan de voorzitter hem gedurende de vergadering waarin zulks plaats heeft over het aanhangige onderwerp het woord ontzeggen.
Hoofdstuk 5 BESLOTEN VERGADERING
Op een besloten vergadering zijn de bepalingen van deze verordening van overeenkomstige toepassing voor zover deze bepalingen niet strijdig zijn met het besloten karakter van de vergadering.
Deze besluitenlijst wordt zo spoedig mogelijk in een besloten vergadering ter vaststelling aangeboden. Tijdens deze vergadering neemt de raadscommissie een beslissing over het al dan niet openbaar maken van de besluitenlijst. De vastgestelde besluitenlijst wordt door de voorzitter en de commissiegriffier ondertekend.
Voor de afloop van de besloten vergadering beslist de raadscommissie overeenkomstig artikel 86, eerste lid, van de Gemeentewet of omtrent de inhoud van de stukken en het verhandelde geheimhouding zal gelden. De raadscommissie kan besluiten de geheimhouding op te heffen. Artikel 20 van deze verordening is van overeenkomstige toepassing.
Artikel 25 Opheffing geheimhouding
Indien de raad op grond van artikel 25, derde en vierde lid, van de Gemeentewet voornemens is de geheimhouding op te heffen wordt daarover, indien de raadscommissie die geheimhouding heeft opgelegd daarom verzoekt, in een besloten vergadering met de raadscommissie overleg gevoerd.
Hoofdstuk 6 TOEHOORDERS EN PERS
Artikel 27 Geluid- en beeldregistraties
Degenen die in de vergaderzaal tijdens de vergadering geluid- dan wel beeldregistraties willen maken doen hiervan mededeling aan de (commissie)griffier en gedragen zich naar zijn aanwijzingen. Deze aanwijzingen kunnen niet zover gaan dat zij de vrijheid van pers aantasten.
Artikel 28 Verbod gebruik mobiele telefoons
In de vergaderzaal, met inbegrip van de publieke tribune, is tijdens de vergadering het gebruik, alsmede het stand-by houden van mobiele telefoons of andere communicatiemiddelen die inbreuk kunnen maken op de orde van de vergadering zonder toestemming van de voorzitter niet toegestaan.