Organisatie | Enkhuizen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels inzake betalingsregelingen |
Citeertitel | Beleidsregels inzake betalingsregelingen |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp | betaling, belastingen, OZB, Leges, liggelden, |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
31-05-2005 | 20-03-2013 | Nieuwe regeling | 19-04-2005 De Drom, 23-05-2005 | BW05.0200 |
Het invorderingsproces van gemeentelijke heffingen (zoals OZB, leges, liggelden) bij de Gemeente Enkhuizen is o.a. gebaseerd op de Invorderingswet 1990, de Uitvoeringsregeling invorderingswet
1990 en de Leidraad Invordering. De Leidraad Invordering wordt onder meer door de Rijksbelastingdienst en een groot aantal gemeentes gebruikt. Naast deze leidraad heeft het college een aantal beleidsregels vastgesteld voor het invorderingsproces. Deze luiden als volgt:
Betalingsregelingen zijn niet mogelijk voor de volgende categorieën belastingplichtigen: ondernemers, zelfstandigen en rechtspersonen. Het verlenen van een betalingsregeling aan deze categorie is concurrentievervalsing. Bovendien kan dit gezien worden als een soort van subsidieverlening en dit is niet de taak van de gemeente.
De betalingsregeling wordt ingetrokken als niet wordt voldaan aan de in de regeling gestelde voorwaarden of indien zich een situatie voordoet zoals genoemd in de Leidraad Invordering Art. 25 §1.6 en §1.7. Het openstaande saldo moet binnen 10 dagen of binnen de op de aanslag gemelde termijn(en) worden voldaan.