Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Enkhuizen

Beleidsregels inzake betalingsregelingen

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieEnkhuizen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregels inzake betalingsregelingen
CiteertitelBeleidsregels inzake betalingsregelingen
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerpbetaling, belastingen, OZB, Leges, liggelden,

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Invorderingswet 1990
  2. Uitvoeringsregeling invorderingswet 1990
  3. Leidraad invordering
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

31-05-200520-03-2013Nieuwe regeling

19-04-2005

De Drom, 23-05-2005

BW05.0200

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregels inzake betalingsregelingen

Het invorderingsproces van gemeentelijke heffingen (zoals OZB, leges, liggelden) bij de Gemeente Enkhuizen is o.a. gebaseerd op de Invorderingswet 1990, de Uitvoeringsregeling invorderingswet

1990 en de Leidraad Invordering. De Leidraad Invordering wordt onder meer door de Rijksbelastingdienst en een groot aantal gemeentes gebruikt. Naast deze leidraad heeft het college een aantal beleidsregels vastgesteld voor het invorderingsproces. Deze luiden als volgt:

  • Het indienen van een bezwaarschrift heft de betalingsverplichting niet op. Aanslagen waarop bezwaar gemaakt wordt, worden niet geblokkeerd voor invordering. Belastingplichtige kan voor het betwiste bedrag een schriftelijk uitstel van betaling aanvragen bij de afdeling invordering

  • Betalingsregelingen zijn niet mogelijk voor de volgende categorieën belastingplichtigen: ondernemers, zelfstandigen en rechtspersonen. Het verlenen van een betalingsregeling aan deze categorie is concurrentievervalsing. Bovendien kan dit gezien worden als een soort van subsidieverlening en dit is niet de taak van de gemeente.

  • Een betalingsregeling wordt voor opengevallen termijnen slechts een keer verleend. Vanwege het eenmalige karakter wordt een eventueel tweede verzoek niet meer in behandeling genomen.

  • De regeling bedraagt maximaal 12 maanden, mits de regeling is aangevraagd binnen 21 dagen na dagtekening van de aanslag. Een aanvraag die daarna binnenkomt, maar voordat de op de aanslag genoemde termijnen zijn verstreken, wordt met een evenredig aantal dagen verminderd.

  • Wordt de regeling aangevraagd nadat de op de aanslag genoemde termijnen zijn verstreken, dan bedraagt de regeling maximaal 6 maanden. Dit geldt ook indien de regeling wordt aangevraagd nadat eerder een uitstel van betaling in verband met een ingediend bezwaar is toegekend.

  • Vindt de aanvraag plaats nadat een aanmaning is uitgevaardigd, dan vervallen de aanmaningskosten niet.

  • De betalingsregeling wordt ingetrokken als niet wordt voldaan aan de in de regeling gestelde voorwaarden of indien zich een situatie voordoet zoals genoemd in de Leidraad Invordering Art. 25 §1.6 en §1.7. Het openstaande saldo moet binnen 10 dagen of binnen de op de aanslag gemelde termijn(en) worden voldaan.

  • Betalingsregelingen zijn uitsluitend mogelijk voor aanslagen waarvoor ook kwijtschelding kan worden aangevraagd. Dwz onroerende zaakbelasting, afvalstoffen, rioolrechten, roerende zaakbelasting en onderhoud begraafplaats.

  • Een regeling wordt uitsluitend in behandeling genomen nadat een formulier betaalcapaciteit is ingeleverd, voorzien van alle vereiste bewijsstukken.

  • Het is niet mogelijk om bij de Gemeente Enkhuizen een betalingsregeling te treffen voor aanslagen waar al een dwangbevel voor vervaardigd is. De invordering van deze aanslagen is geheel uit handen gegeven bij de deurwaarder Cannock Chase Public te Druten.